Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nooit meer je mast overboord?

Nooit meer je mast overboord? 19 jan 2024 19:26 #1535958

  • YscO
  • YscO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Die bestaat al :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 19 jan 2024 19:37 #1535961

Nou daar zitten zoveel points of faillure in , dat de gemiddelde ZF'er nooit meer lekker zou slapen :silly:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 19 jan 2024 22:47 #1535987

Mijn mast is lek B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 19 jan 2024 23:01 #1535988

Ja dat dus ,

:laugh: :whistle:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 07:57 #1536002

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Zwaardopzee schreef :
Ik maak even een analogie. Als je het slot niet vertrouwd, zet je een steviger slot in de deur. Maar op een gegeven moment is het niet het slot maar de sponning, de schroeven, de sluitplaat die breken en blijft het slot heel. Je maakt iets voor een zekere belasting en de bootontwerpers rekenen dat uit. Om dan een extra in te bouwen, een achtervang, ik weet het niet, ik wil graag vertrouwen in het slot, de oorspronkelijke constructie. Zorg dat die goed is en op de taak voorbereid. Het is maar een gedachte: de zwakste schakel breekt, en dat is soms een zeker ringetje, of een harpje.

Daar heb je gelijk in, maar bv bij verstaging weet je niet hoe lang die heel blijft? Na 10 of 15 jr preventief vervangen...maar wat als je na 9 of 14jr 100% zekerheid wilt hebben? Het hele idee van back-up systemen is natuurlijk bedoeld om van 99% naar 100% zekerheid te komen (zie papieren kaart discussie).
Twee-masters (Ketch) werden vroeger ook gezien als veiliger en zo verstaagd dat beide masten onafhankelijk konden blijven staan, bij verlies van een.
Als we wel digitale back-up systemen aan boord willen hebben is een dubbele verstaging niet zo'n gek idee. Ik zit misschien liever zonder stroom, dan zonder mast midden op de oceaan ?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 08:03 #1536004

Interessant vind je het wellicht je in te lezen over badkuipcurves en hoe in de insustrie testintervallen invloed hebben op de statistische faalkans. Geen systeem is 100% veilig; ook bij een parallel geplaats geheel onafhankelijk systeem niet.

Boarderbas legt goed uit wat praktisch het best haalbare is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 08:11 #1536006

Watermaat schreef :
Zwaardopzee schreef :
Ik maak even een analogie. Als je het slot niet vertrouwd, zet je een steviger slot in de deur. Maar op een gegeven moment is het niet het slot maar de sponning, de schroeven, de sluitplaat die breken en blijft het slot heel. Je maakt iets voor een zekere belasting en de bootontwerpers rekenen dat uit. Om dan een extra in te bouwen, een achtervang, ik weet het niet, ik wil graag vertrouwen in het slot, de oorspronkelijke constructie. Zorg dat die goed is en op de taak voorbereid. Het is maar een gedachte: de zwakste schakel breekt, en dat is soms een zeker ringetje, of een harpje.

Daar heb je gelijk in, maar bv bij verstaging weet je niet hoe lang die heel blijft? Na 10 of 15 jr preventief vervangen...maar wat als je na 9 of 14jr 100% zekerheid wilt hebben? Het hele idee van back-up systemen is natuurlijk bedoeld om van 99% naar 100% zekerheid te komen (zie papieren kaart discussie).
Twee-masters (Ketch) werden vroeger ook gezien als veiliger en zo verstaagd dat beide masten onafhankelijk konden blijven staan, bij verlies van een.
Als we wel digitale back-up systemen aan boord willen hebben is een dubbele verstaging niet zo'n gek idee. Ik zit misschien liever zonder stroom, dan zonder mast midden op de oceaan ?

100% zekerheid bestaat gewoon niet. Het leven kent onvoorzien. Verzekeringsmaatschappijen leven van die onzekerheid.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 08:39 #1536007

En toch heb ik op de een of andere manier meer vertrouwen in de drie touwtjes en zes splitsen die mijn huidige mast overeind laten staan dan in de 12 stagen stagen met 24 terminals die daarvoor nodig waren bij mijn vorige boot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 08:55 #1536010

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Ik heb deze opmerking over risico van de ontwerper van mijn boot altijd een heldere kijk dit thema geven.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 10:29 #1536023

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3122
100 procent zekerheid om mast niet te verliezen? Koop een motorboot zonder vlaggemast ;)
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 10:29 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 10:55 #1536028

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Grappig dat we de hele boot volstouwen met back-up en veiligheids middelen, meestal voor situaties die zelden (tot vrijwel nooit <1%) voorkomen en dan voor een onderwerp als verstaging volledig vertrouwen op 1 systeem. NB: de meeste "moderne" masten gaan waarschijnlijk overboord >6Bf bij breken van 1 stag/want/putting.
Het gaat er natuurlijk om een goede balans te vinden, maar ik zie niet in dat bv een dubbele verstaging of noodverstaging niet het overwegen waard zijn?

Aardig leesvoer:

theboatgalley.com/redundancy-and-back-up-systems/

www.bwsailing.com/cc/2017/07/b...-your-boats-systems/
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 14:11 #1536065

Noballast schreef :
En toch heb ik op de een of andere manier meer vertrouwen in de drie touwtjes en zes splitsen die mijn huidige mast overeind laten staan dan in de 12 stagen stagen met 24 terminals die daarvoor nodig waren bij mijn vorige boot.

En dan toch badend in het zweet wakker schieten in de storm? :huh: Het is wennen, maar ook overzichtelijk.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 14:48 #1536071

Golfen schijnt een leuke hobby te zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 16:27 #1536098

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 305
Als je maar geen dyneema stagen neemt, die zijn volgens de ilt onveilig.(bij de bruine vloot in ieder geval....)
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 18:14 #1536117

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1603
Dashew had het in de jaren 80 al over dit onderwerp.
Zijn kennis en studie leidde tot:
-verkeerde montage methode zaling aan mast
en
-het platslaan (of erger) waardoor de zalingen i.p.v. door lucht zwiepen door water zwiepen (water met een s.g. 1000 keer groter dan lucht)

als voornaamste redenen mastbreuken.
Naast gebrekkig onderhoud natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meer je mast overboord? 20 jan 2024 18:37 #1536122

boarderbas schreef :
Golfen schijnt een leuke hobby te zijn?
Geen idee, vertel? Ik ken wel golven.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl