Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bepalen van getij midden op de Noordzee

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 14:45 #1540836

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Hoe bepaal je het getij (en dus mede de stroming) op een willekeurige plek op de Noordzee, ver van een kust?
Onder de kust is het natuurlijk simpel.
Ivm tegen de wind op laveren met gebruikmaking van de stroomrichting en het juiste moment van overstag bepalen.
Is daar een handige methode of formule voor?
Stroomtabellen geven de richting aan gerelateerd aan bijv Dover of een andere plaats.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 12 feb 2024 14:47 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 14:56 #1540838

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
H700 schreef :
Hoe bepaal je het getij (en dus mede de stroming) op een willekeurige plek op de Noordzee, ver van een kust?
Onder de kust is het natuurlijk simpel.
Ivm tegen de wind op laveren met gebruikmaking van de stroomrichting en het juiste moment van overstag bepalen.
Is daar een handige methode of formule voor?
Stroomtabellen geven de richting aan gerelateerd aan bijv Dover of een andere plaats.
Stroom atlas en getijde tafel Dover gebruiken.
Laatst bewerkt: 12 feb 2024 14:57 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 15:01 #1540841

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 970
Navionics gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 15:07 #1540842

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
H700 schreef :
Hoe bepaal je het getij (en dus mede de stroming) op een willekeurige plek op de Noordzee, ver van een kust?
Onder de kust is het natuurlijk simpel.
Ivm tegen de wind op laveren met gebruikmaking van de stroomrichting en het juiste moment van overstag bepalen.
Is daar een handige methode of formule voor?
Stroomtabellen geven de richting aan gerelateerd aan bijv Dover of een andere plaats.

Vroeger, toen ik nog een stuk jonger was, stonden er op elke zeekaart op diverse plaatsen ruitjes met daarin een letter. Die letters waren weer terug te vinden in een tabel, die ergens in een hoek van de kaart stond. Op de overzichtskaart van 1801 vind je er nog één, tenminste op de exemplaren die ik heb.
In die tabel vind je de uren t.o.v. van HW in een bepaalde plaats (voor de 1801.1 is dit Hoek van Holland) en corresponderend daarmee de stroomsnelheid bij springtij en doodtij en de richting die de stroom in dat uur heeft in graden.

Navionics laat het inderdaad ook zien.
Met blauwe of rode pijltjes. Zet je de cursor erop en geef je die een tikje dan verschijnt onderin beeld een grafische weergave, met een balkje dat je kunt verschuiven, waardoor je niet alleen realtime informatie hebt, maar ook vooruit en terug kunt kijken.

De vraag is wel wie nog serieus geïnteresseerd is in dergelijk informatie.
In dit digitale tijdperk, waarin je jezelf ziet varen op de kaart, stuur je op een vector, of naar een waypoint.

Het wordt pas weer onontbeerlijke info als je op gegist bestek gaat navigeren. 'Stroomkavelen' heette dat geloof ik.

Aanvulling: ik heb nog even door mijn kaartenverzameling gesnuffeld. Ik vond in de gauwigheid twee 1801's. Eén uit 1989 en één uit 2005. Die van 1989 had de genoemde ruitjes nog. En niet alleen op de overzichtskaart, maar op elk blad. Op de editie 2005 ontbreken ze.
Kennelijk vond de Hydrografische Dienst ze op zeker moment uit de tijd..
Laatst bewerkt: 12 feb 2024 15:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 15:10 #1540845

Zie hier een stroomatlas
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 15:44 #1540851

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7274
Stroomatlas kaarten staan allemaal op het eigen ZF bij downloads, wat wil je nog meer:

zeilersforum.nl/index.php/down...-navigatie-bestanden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 15:55 #1540853

In de betere pilots staan ze ook, evenals de 'overvaren' kaarten zoals Imray's C25...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 16:09 #1540856

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Misschien heb ik de vraag niet goed gesteld:
Het gaat om gebruik van louter papier, potlood en papieren kaart.
Ik ga uit van het gebruik getijdentabellen en de stroomkaarten. (Heb de HP33 en Reeds)
Maar kan het zonder?

Maar ik heb het denk ik al gevonden:
Dit kun je ook doen obv een getijdekromme, lineair interpoleren met de 1/7e regel dus.
Als ik dus geen HP33 heb maar alleen de wiebertjes in de zeekaart kan dat.

topic mag dicht.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 16:11 #1540857

noos.matroos.rws.nl
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 16:16 #1540858

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
De vloedstroom komt uit het noorden langs de Britse kust naar het zuiden, buigt af naar de Belgische kust en vervolgt zijn weg langs de Ned. kust naar het noorden en o.a. langs de Waddeneilanden oostwaarts.
Om op je vraag terug te komen.
Midden op de Noordzee staat, zeker in verhouding tot langs de kusten, weinig stroom.

Je zult ook merken wanneer je oversteekt op één gestrekt koersje richting bestemming, je wel een eind naar noord of zuid wordt weggezet maar dat je later ook weer in tegengestelde wordt weggezet.
In de praktijk komt het er op neer dat je pas, wat koers betreft, serieus gaat rekenen wanneer je de laatste dertig mijl gaat doen.
Maar zoals al gezegd, met hedendaagse navigatie-instrumenten, is het een makkie en hoef je zelf haast geen rekenwerk meer te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 16:16 #1540859

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2883
Maar, als je het ter plaatse wil weten, zonder vaste referentie punten zichtbaar, kun je dat toch zien met je gps/COG/SOG en je snelheidsmeter?
Plus als je wind en golven patroon neemt kun je ook afleiden wat het getij doet.( Een indruk krijgen)
JB
Laatst bewerkt: 12 feb 2024 16:17 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 16:18 #1540860

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Er zijn twee benaderingen.

A. je pakt er een stroom atlas bij.
B. je ontwikkeld een gevoel voor het ritme van de zee. Wat een vaag en hopeloos romantisch idee is. Maar waar ik zelf heel plezierig bij voel.

Die laatste begint met 6 uur op 6 uur af. En de vloed doet er ±7,5 uur om van Den Helder tot Dower te komen. Als het in Den Helder hoog is dan is er een lijn van daar naar Harwich waar het ook hoog is. Als het water hoog staat zal het daar vandaan weg willen stromen. Enz, enz.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 16:49 #1540868

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
3Noreen schreef :
Er zijn twee benaderingen.

A. je pakt er een stroom atlas bij.
B. je ontwikkeld een gevoel voor het ritme van de zee. Wat een vaag en hopeloos romantisch idee is. Maar waar ik zelf heel plezierig bij voel.

Die laatste begint met 6 uur op 6 uur af. En de vloed doet er ±7,5 uur om van Den Helder tot Dover te komen. Als het in Den Helder hoog is dan is er een lijn van daar naar Harwich waar het ook hoog is. Als het water hoog staat zal het daar vandaan weg willen stromen. Enz, enz.

Is dat zo? Ik dacht eigenlijk dat hoog en laag water in Harwich en Den helder zo'n beetje tegengesteld zijn. Als het HW is in Harwich, is het LW in Den Helder.
De getijdegolf loopt in de zuidelijke Noordzee tegen de klok in. Van Noord naar zuid langs de Engelse oostkust, keert bij Dover en loopt langs de Belgische en Nederlandse kust naar het noorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 12 feb 2024 17:02 #1540873

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Er zijn twee benaderingen.

A. je pakt er een stroom atlas bij.
B. je ontwikkeld een gevoel voor het ritme van de zee. Wat een vaag en hopeloos romantisch idee is. Maar waar ik zelf heel plezierig bij voel.

Die laatste begint met 6 uur op 6 uur af. En de vloed doet er ±7,5 uur om van Den Helder tot Dover te komen. Als het in Den Helder hoog is dan is er een lijn van daar naar Harwich waar het ook hoog is. Als het water hoog staat zal het daar vandaan weg willen stromen. Enz, enz.

Is dat zo? Ik dacht eigenlijk dat hoog en laag water in Harwich en Den helder zo'n beetje tegengesteld zijn. Als het HW is in Harwich, is het LW in Den Helder.
De getijdegolf loopt in de zuidelijke Noordzee tegen de klok in. Van Noord naar zuid langs de Engelse oostkust, keert bij Dover en loopt langs de Belgische en Nederlandse kust naar het noorden.

Vandaar dat ik al schreef hopeloos romanisch idee. :pinch: Ik snap ook geen barst van die getijden boekjes. Vandaag Yarmouth LW 17.30 CET Den Helder LW 16.00 CET
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 feb 2024 17:35 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 06:29 #1540920

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Er zijn twee benaderingen.

A. je pakt er een stroom atlas bij.
B. je ontwikkeld een gevoel voor het ritme van de zee. Wat een vaag en hopeloos romantisch idee is. Maar waar ik zelf heel plezierig bij voel.

Die laatste begint met 6 uur op 6 uur af. En de vloed doet er ±7,5 uur om van Den Helder tot Dover te komen. Als het in Den Helder hoog is dan is er een lijn van daar naar Harwich waar het ook hoog is. Als het water hoog staat zal het daar vandaan weg willen stromen. Enz, enz.

Is dat zo? Ik dacht eigenlijk dat hoog en laag water in Harwich en Den helder zo'n beetje tegengesteld zijn. Als het HW is in Harwich, is het LW in Den Helder.
De getijdegolf loopt in de zuidelijke Noordzee tegen de klok in. Van Noord naar zuid langs de Engelse oostkust, keert bij Dover en loopt langs de Belgische en Nederlandse kust naar het noorden.

Vandaar dat ik al schreef hopeloos romanisch idee. :pinch: Ik snap ook geen barst van die getijden boekjes. Vandaag Yarmouth LW 17.30 CET Den Helder LW 16.00 CET

Nou zeg! Zo zie je maar hoeveel onzin er in de wereld rondgaat:

pzv-zeezeilen.nl/sites/default...chijnselen-V2.31.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 07:08 #1540925

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
We zijn weer bij een ZF hoogstandje. :cheer:
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 08:04 #1540937

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
H700 schreef :
Misschien heb ik de vraag niet goed gesteld:
Het gaat om gebruik van louter papier, potlood en papieren kaart.
Ik ga uit van het gebruik getijdentabellen en de stroomkaarten. (Heb de HP33 en Reeds)
Maar kan het zonder?

Maar ik heb het denk ik al gevonden:
Dit kun je ook doen obv een getijdekromme, lineair interpoleren met de 1/7e regel dus.
Als ik dus geen HP33 heb maar alleen de wiebertjes in de zeekaart kan dat.

topic mag dicht.

Je conclusie is dus dat je interpoleert tussen verschillende ruiten die er omheen zitten?

Doe eens een voorbeeld berekening voor bijv een overtocht naar UK, en ZW wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 08:14 #1540939

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Uit de link van wadloper. Zelfs ik snap het.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 08:19 #1540941

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Wadloper schreef : Das een mooie, dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 08:43 #1540950

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12570
met als conclusie;

Samenvatting: getij is gecompliceerd

:laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 09:04 #1540952

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Joop66 schreef :
H700 schreef :
Misschien heb ik de vraag niet goed gesteld:
Het gaat om gebruik van louter papier, potlood en papieren kaart.
Ik ga uit van het gebruik getijdentabellen en de stroomkaarten. (Heb de HP33 en Reeds)
Maar kan het zonder?

Maar ik heb het denk ik al gevonden:
Dit kun je ook doen obv een getijdekromme, lineair interpoleren met de 1/7e regel dus.
Als ik dus geen HP33 heb maar alleen de wiebertjes in de zeekaart kan dat.

topic mag dicht.

Je conclusie is dus dat je interpoleert tussen verschillende ruiten die er omheen zitten?

Doe eens een voorbeeld berekening voor bijv een overtocht naar UK, en ZW wind?

Voor een overtocht op een bezeilde koers is zo'n berekening niet interessant. Dat heeft Albert 45 al uitgelegd. Tenzij je (alleen op basis van papier, potlood en papieren kaart) te allen tijde een positie wil kunnen bepalen.
Het wordt bij navigeren op gegist bestek (want daar heeft H700 het over, geloof ik) pas interessant op het moment dat je wilt gaan opkruisen en toch een beetje wilt bijhouden waar je uithangt.

Op zee maak je lange slagen van een paar uur. In die tijd varieert de stroom in snelheid en richting.
Je 'verheid' bepaal je met je log.
Je vaart op een bepaalde kompaskoers.
Met die gegevens ga je 'stroomkavelen'. Google weet nauwelijks meer wat dat is, maar vijftig jaar geleden waren daar nog speciale vellen voor in de handel, met daarop een kompasroos en diverse ringen voor de afstand/snelheid. Daar kon je op uitzetten wat de stroom, van uur tot uur, deed qua richting en snelheid, over een bepaalde tijdsspanne. De gegevens daarvoor komen uit die ruitjes op de kaart. Meestal ontstaat er een samengestelde lijn, bestaande uit een aantal segmenten, die samen een kromming laten zien. Je kan het ook gewoon op een velletje papier doen, met behulp van een gradenboog en een passer.
Een rechte lijn van het begin naar het eind van die kromme is de resultante van de stroom over de tijdsspanne in kwestie, je hebt voor die periode een gemiddelde richting en snelheid.
Die resultante kun je weer verrekenen met je verheid en kompaskoers. Met, als je het netjes doet, daar ook nog variatie en de deviatie van het kompas in verdisconteert. En de drift, niet te vergeten.

Snap je het nog?

Anders moet Albert het maar wat helderder uitleggen. Die heeft die stroomkavelkaarten, waar ik het over heb, misschien nog wel gebruikt. Wij vonden ze in de jaren '70 nog wel eens op sloopschepen, die bij de scheepssloperijen bij Hendrik Ido Ambacht voor de wal lagen.

Aanvulling: zie voor een uitleg met plaatjes Zeezeilen van W.P. Coolhaas, 2e herziene druk, 1979.
Op pagina 182 staat een voorbeeld van zo'n plotvel met die samengestelde lijn waar ik het hierboven over heb.
Wat een gedoe. Dat hoeft allemaal niet meer.
Weet je wel direct waarom tegenwoordig, met GPS en kaartplotter, iedere jodocus wel naar Engeland durft te zeilen..
Laatst bewerkt: 13 feb 2024 09:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 10:06 #1540965

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik snap het allemaal nog niet helemaal maar ik heb het ook nog niet allemaal gelezen....

Maar wat is nu sneller, proberen in een rechte lijn naar de overkant te komen (en een beetje vechten tegen de stroom) of (deels) meegaan met de stroom waar je onderweg van twee kanten mee te maken krijgt en dus weer op je bedoelde punt uitkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 10:10 #1540966

lschip schreef :
Maar wat is nu sneller, proberen in een rechte lijn naar de overkant te komen (en een beetje vechten tegen de stroom) of (deels) meegaan met de stroom waar je onderweg van twee kanten mee te maken krijgt en dus weer op je bedoelde punt uitkomt.

Daar zijn op ZF al vele disussies over geweest.

De meer lui ingestelde zeilers laten zich met de stroom meevoeren (1 eb en 1 vloed).
Als je de invloed van die stroom op de ondervonden wind gaat meetellen wordt het anders.
Naar lij wegstromen geeft minder wind en dus minder snelheid. Naar loef wegstromen is behoorlijk voordelig.
De stroom niet je wind laten verminderen is een goed plan als je snel wilt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 feb 2024 10:11 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 10:18 #1540969

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Ik heb Zeezeilen van Koolhaas op de kop getikt, het plaatje is verhelderend.
Ook het boek Kustzeilen.
Dus ik denk dat ik in beide boeken wel ga vinden wat ik zoek.

Het verkavelen van de stroom komt redelijk uitgebreid aan bod in VBII. Dat is eenvoudig als
we het over de Waddenzee hebben met keurig als gegeven de stroomrichting, snelheid, windrichting en drift.
Wadloper geeft prima weer wat ik bedoel.
Midden op zee heb ik een kompas, een log, een kaart, Reeds/HP33 en een GPS.

Het gaat mij vooral om het tijdig overstag gaan als ik tegen de wind opkruis.
Hierbij dan het volgende plaatje aanhouden:



Overigens gaat het hier om een theoretische vaardigheid die ik, net als in de tijd van Koolhaas, gewoon ¨in de hersenpan¨ wil hebben.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 10:25 #1540971

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
lschip schreef :
Ik snap het allemaal nog niet helemaal maar ik heb het ook nog niet allemaal gelezen....

Maar wat is nu sneller, proberen in een rechte lijn naar de overkant te komen (en een beetje vechten tegen de stroom) of (deels) meegaan met de stroom waar je onderweg van twee kanten mee te maken krijgt en dus weer op je bedoelde punt uitkomt.

Wat je nog los van dergelijke overwegingen ook even mee moet nemen: voor een oversteek Nederland - Engeland heeft de plaats van vertrek grote invloed op de keuzes die je al dan niet kan maken.

Als je vanuit Vlissingen of de mond de Oosterschelde (Roompotsluis) oversteekt krijg je met allerlei zaken, zoals windparken, TSS-en en Precautionary Areas, te maken. Het varen van één rechte lijn van die plaatsen naar Harwich is onmogelijk, als je een beetje gezagsgetrouw bent.

Van IJmuiden naar Lowestoft kan nog wel grotendeels in één koers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl