Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Advies anker en ketting

Advies anker en ketting 23 feb 2024 12:33 #1542682

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Ilex schreef :
Helemaal niet.
Een ankervorm heeft een bepaalde grootte en massa nodig om binnen dat ontwerp goed te presteren.
Je kan niet zomaar schalen.

Bij Bruce ligt die grens volgens mij ergens op 20kg. Misschien zelfs wat hoger.
Eronder is oud ijzer, erboven bruikbaar indien maat groter dan tabel.

TS was op zoek naar een betrouwbaar anker-ketting combinatie.
Voor mij heeft hij nu twee lunchankers.

Niks mis mee als dat de bedoeling is!

Sorry, maar dit is nou precies wat er mis is met ZF:

Met welk soort "autoriteit" (of ego?) kraak jij de aanschaf van de TS af ,beweer jij zoveel onzin en wat (of wie) denk je daarmee te bereiken?

Ik heb jaren met een 15kg Bruce icm 8mm ketting geankerd in genoemd vaarwater onder "normale" omstandigheden en dat was altijd "vallen en vast" waar het met een Fortress FX16 twijfelachtig is of die wel op de bodem beland en ingraaft.
Bovendien is daar altijd hogerwal, een haven of mooring vlak in de buurt als het zwaar weer wordt.....dus zo verkeerd is zo'n 15kg Bruce daar niet.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 12:59 #1542687

Ik begrijp er ook niet meer veel van .

De aanleiding was dit "@Reed
. De ander beweert weer dat een Bruce-anker niet deugd.

En de andere legt woorden in de mond die niet gezegd zijn...
Ik stel nergens dat een Bruce niet deugt!.

LLex zegt dus ik beweer nergens dat een Bruce niet deugt , ik dacht eerst nog dat toen hij later zei met een 15kg anker zou ik dat ook zijn , ik merkte voorzichtig op was dat cynisch etc dus voldoet ?

Nu blijkt het niet zo te zijn door te zeggen het zijn lunch ankers ...........Hoe veel kg moet dat niet worden als 15 kg voor de lunch is , dat is ver heel ver van slechte weersomstandigheden , 30 kg 45 kg 100 kg ? 36ft Dehler met 30 kg op de boeg .... Sja dan wel je wel druk met de kop in het water te houden .


Dus de Bruce deugt niet , eerder wordt beweerd ik zeg nergens dat Bruce niet deugt :S

Ga je nog een paar maten groter doet de vorm er helemaal niet meer toe , aan een m3 ijzer blijft alles liggen ongeacht de vorm .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 23 feb 2024 13:01 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 13:39 #1542690

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
algemeen leermoment?
teveel tekst kan ook weer verwarrend zijn voor de lezertjes...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 14:20 #1542692

En een beetje consuquent zijn en merk je dat men je even niet meer volgt kort en bondig de verwarring wegnemen .

Niet dus "Reed je legt me woorden in de mond , ik zeg nergens dat een Bruce anker niet deugd , om dan wat verder in de toekomst te zeggen , je hebt nu lunch ankers ."

Wat is het nou ? :woohoo:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 15:46 #1542696

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Jeroen-Pion schreef :
En een beetje consuquent zijn en merk je dat men je even niet meer volgt kort en bondig de verwarring wegnemen .

Niet dus "Reed je legt me woorden in de mond , ik zeg nergens dat een Bruce anker niet deugd , om dan wat verder in de toekomst te zeggen , je hebt nu lunch ankers ."

Wat is het nou ? :woohoo:

Je mist nog steeds wat correct lezen.
Gelukkig ben jij en Watermaat weer een plasje kwijt.
.Ik heb jaren met een 15kg Bruce icm 8mm ketting geankerd

Nog even de boot melden de lengte gestoken ketting.

Ik lees in de toekomst wel de ervaringen van TS.
Die zullen louter positief zijn, uiteraard...
Laatst bewerkt: 23 feb 2024 15:48 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 16:23 #1542698

Nou het heeft niet veel met een plasje te maken hoor , ik begrijp niet wat je schrijft als ik er door wandel .

De enige die daar wat duidelijkheid in kan verschaffen ben jij .........Wel merk ik dat de reactie op Reed "ik zeg nergens dat een Bruce anker niet deugt " steeds meer is wat je later wel probeert te zeggen........

Hoeft niet natuurlijk ;)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 16:54 #1542701

Ik heb dus straks een Bruce anker met 20 meter ketting van 8 mm.

Als ik hier deze lijn aanknoop:

Ankerlijn 30 meter met aan 1 kant een RVS kous ingesplitst. Van 12 mm polypropyleen 3-strengs.

Maximale belasting: 1600 kg
Trekkracht: 320 kg
Materiaal: Polypropyleen
Kleur: navy


is dit dan sterk genoeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 17:03 #1542702

Trekkracht 320 kg lijkt me wel voldoende , ik denk dat als er 320kg op je anker staat deze eerder gaat krabben dan je lijn doet breken .

De schokbelasting in wat minder gezellig weer is meer de boosdoener van lijn breuk op den duur .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 17:38 #1542706

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Polypropyleen drijft. Dat is niet handig. Ik zou 12mm polyester nemen, dat zinkt en is gelijk een stuk sterker.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 23 feb 2024 18:11 #1542708

Vaak genoeg op het Haringvliet de nacht doorgebracht achter een oud ploegschaar anker. Weerbericht bekijken dat de hogerwal dit ook blijft, ankeralarm zetten, en je slaapt rustig.
Ook op de Spui (in de bocht bij de Beningen) regelmatig het anker uitgegooid, echter niet voor de nacht i.v.m. draaiing van de stroom.

Voor het gekozen vaargebied voldoet het anker van TS prima, je moet je niet gek laten maken door altijd beter te moeten hebben (en de discussie wat beter of nog beter is).

Zelf wel afgelopen jaar een ander anker gekocht, daar ik mijn zeilgebied heb uitgebreid naar de Noordzee en de Waddenzee en vond dat mijn oude anker niet voldeed daarvoor.
Feeling 326DI
Laatst bewerkt: 23 feb 2024 20:37 door Willem-vdV. Reden: 'daarvoor' toegevoegd ter verduidelijking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 24 feb 2024 22:11 #1542892

Ilex schreef :
Erikdejong gebruikt hoofdzakelijk een Bruce in (naar jouw woorden) abnormale omstandigheden en zweert erbij.
Hij kan zijn keuze onderbouwen mét melding gewicht én kettinglengte.

Daar hecht ik dan wel weer waarde aan...
'Zweren bij' is willicht wat zwaar aangeduid. In de wat grotere maten worden ankers een kostbaar stukje ijzer en ik vind de rocnas,mantas en alle andere wonder ankers schandalig duur. Een rocna van 55kg voor mijn boot kost 2600 euro, een Bruce van 80kg met dezelfde houdkracht kost 600 euro. Ik vind 2000 euro voor 25kg gewichtsbesparing van de zotte. Er zijn goedkopere manieren om meer gewicht te besparen. Een stuk staal waar minimaal laswerk aan gedaan is en daarna verzinkt is, mag niet meer als een tientje de kilo kosten, de rest is gewoon pure marketing opslag.
Verkeerde ankers bestaan niet, te kleine wel.

De algemene wegwuifing dat men alleen met mooi weer ankert vind ik zelf wat naief. Stel dat met windje 6 of 7 aan lagewal (friese kust bijvoorbeeld) je mast overboord gaat, met een minuut of 10 lig je op de dijk als je anker het niet doet. Als jij je anker niet vertrouwd met windje 6 of 7 aan lage wal dan is het geen veiligheidsmiddel. Als je daar goed bij slaapt dan is het natuurlijk prima.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 feb 2024 22:16 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 02:39 #1542905

Een blok beton is óók een prima anker; als je dit maar voldoende zwaar kiest!

“Een slecht anker is een anker dat heel zwaar moet zijn om goed te zijn”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 08:47 #1542917

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 304
Hm, je kunt ook zeggen dat een duur anker niet slecht kan zijn? Met andere woorden, als je zo'n duur kreng hebt gekocht, wordt toegeven dat ie niet 6x zogoed is wel heel moeilijk....
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 09:05 #1542923

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Zonder rocna ben je hier ook maar een pauper die weinig hecht aan leven en welzijn ;)
Laatst bewerkt: 25 feb 2024 09:20 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 09:17 #1542925

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Sommigen zijn teveel bezich met wat iets kost

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 10:53 #1542947

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Een anker is zo goed als zijn toepassing en dat geldt eigenlijk voor heel veel spullen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 25 feb 2024 10:53 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 11:02 #1542959

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
3Noreen schreef :
Sommigen zijn teveel bezich met wat iets kost



Sommigen hebben daarin gewoon niet zo veel keus als anderen.
The smaller the boat, the bigger the fun!
Laatst bewerkt: 25 feb 2024 11:08 door Thea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 11:18 #1542970

Shebee schreef :
Hm, je kunt ook zeggen dat een duur anker niet slecht kan zijn? Met andere woorden, als je zo'n duur kreng hebt gekocht, wordt toegeven dat ie niet 6x zogoed is wel heel moeilijk....


Waarom zou een duur anker niet slecht kunnen zijn!?

Wat bedoel je met “toegeven…” wat is je punt precies? Wie zou er waarom iets toe moeten geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 11:47 #1542991

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Thea schreef :
3Noreen schreef :
Sommigen zijn teveel bezich met wat iets kost


Sommigen hebben daarin gewoon niet zo veel keus als anderen.

Er zit een behoorlijke knipoog in de titel van het boek van Marten Toonder ;)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 25 feb 2024 11:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies anker en ketting 25 feb 2024 22:14 #1543143

Een anker is een heel simpel stukje gereedschap wat bijna niets hoeft te kosten.

Vergelijk het meer dan 50 jaat oude Bügel anker eens met alle opvolgers en copiën.
Rocna en vergelijkbare ankers zijn simpelweg copiën van het Bugelanker. Niet precies gelijkend, maar zelker copiën.

Wat mag je verwachtenvan een anker?

Dat het snel ingraaft, voor je op de dijk zit in nood gevallen.
Dunne plaat doet dat.
Sterk genoeg, het zetten van de plaat zorgt daarvoor

ingraven: Een ploeg anker graaft moeilijk in, het werpt de grond opzij en krabt lange tijd.
Een CQR spant daarin de kroon. het scharnierpun in de schacht maakt dat het anker wel honderden meters over de bodem slepen kan en nog niet ingraaft.

Hoe is het mogelijk dat iemand zo´n onzinnig anker kan ontwerpen. Ik heb bij een paar CQR dat draaipunt vast gelast, resultaat was een stuk beter, vergelijkbaar met ploeg ankers.
Die graven ook niet echt snel in maar doen hun werk beter dan CQR.

het andere uiterste is de Bügel. het heeft vrijwel geen weerstand tegen goed ingraven zoals de ploegankers, het graaft makkelijk in en blijft ingegraven bij tij of windrichting veranderen.
De Bügel heeft veel oppervlak en weinig gewicht. het oppervlak is belangrijke voor de houdkracht, het gewicht (en vorm) voor ingraven.
een anker dient weinig weerstand te hebben tegen ingraven en veel tegn uitbreken, Dat is precies een Bugel en de copieën daarvan.
Ooit bij zeer harde wind en stroom ga ik toch maar ik toch maar even het bed uit om te kijken of alles goed gaat.
Ik lig in de binnenbocht aan een tien kilo Bugeltje met een 32 voet scheepje, geen probleem.
Maar in de buitenbocht ruim meer dan 10 schepen die op drift zijn, de meesten CQR gevolgd door ploeg ankers.
Bruce en Bugel niet één los gekomen. Waren er ook niet veel die dat hebben.

Uit een enorme plaat 4 mm Inox die ik van een klant (BosKalis) kreeg kon ik zo´n 20 ankers maken, van diverse maten, de plaat was niet rechthoekig.
De plaat gezet voor de sterkte, groot oppervlak in verhouding tot het gewicht, De ankers waren nestbaar.
De niet verkochte ankers passen in de ankerbak, nestbaar.

Een half jaar in de Gualdalquivier geankerd met zo nu en dan forse stroom en wind.
Voor een groot anker, 10 kilo denk ik en achter het kleinste wat ik heb, minder dan 3 kilo.
Dat achter ankertje was meer gedacht om de boot een beetje minder te laten zwaaien, maar hield perfect tegen stroom en wind

Na dat halve jaar waren beide ankers diep ingegraven, geen meter van de plaats. het binnenhalen was wel even lieren.

Zelf heb ik een Bügel ook gekopieerd en een aantal gemaakt voor buurboten. nooit een probleem met die ankers.
Ook van groot belang is de lengte van de schacht ten opzichte van de vloei.

Ooit voor iemand hier een Bugel gemaakt, op de eigen boor perfect, maar de klant moest en zou een kortere schacht vanwege z´n boegbeslag. Het anker was direct een stuk minder met ingraven, houdkracht bleef redelijk. Met een kleine zelfbedachte aanpassing werkte het redelijk goed.

Onlangs een set filmpjes hoe diverse ankers zich ingroeven van die Bugel copie.
Niet één van de filmpjes toonde ingraven, wel lange tijd krabben met meer of minder weerstand.

Na mijn Bügelcopie op de steiger in elkaar gelast te hebben even proberen de afsateeling van de schachthoek, nog zonder de Bugel er op gezet te hebben.
Bij hoog water spring hwt anker op een stuk droogvallende grond neergelaten, even aan een boom vast gemaakt om het ingraven bij laag water te kunnen volgen.

Zodra het anker, bij vallend water zichtbaar werd goed opgelet wat er gebeurde.
het groef zich in met minder dan twee meter nog zichtbaar te zijn, ook nog zonder de bugel erop.
Wel zachte grond.

Met de hoek Schach/vloei uitgeprobeerd wat de beste hoek was, dat leverde weinig nieuwe ideën op.
De bugel er toch maar opgelast en nooit een probleem met ankeren.
De bij de boot geleverde ploeg soms uitgeprobeerd door voor en achter een anker uit te zetten en dan met stijgend water te zien welk het eerst uitbrak. Altijd de 13'kilo ploeg, was geen partij voor de 10 kilo Bügel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl