Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ruimtebesparing aan boord

Ruimtebesparing aan boord 06 mrt 2024 22:15 #1545142

ilCigno schreef :
Een reddingsvlot box als opbergruimte gebruiken had ik nog niet eerder ergens gezien, wel een leuke tip. Alleen vraag ik mij dan af: waar laat je je reddingvlot zelf dan? :unsure:

Ik ga nu wel uit van binnenwater..
Maar misschien passen er 2 op het dek?
Handelsgeest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 06 mrt 2024 22:19 #1545143

Ook een goede plek voor die fenders :)

Ziet er misschien wat gek uit ( maar dat is wat we gewend zijn ) maar eigenlijk is de plek prima , waarom eraf halen in een bakskist proppen om ze eind van de dag meestal weer naar hetzelfde punt terug te brengen .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 06 mrt 2024 22:36 #1545145

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Als je ruimte hebt voor twee reddingsvlotcontainers aan dek zal je benedendeks ook wel voldoende ruimte hebben denk ik :whistle:

Ik berg mijn vier stootwillen graag op in de bakskist, uit het zicht. Zeker op zee. Maar op vakantie als ik van haventje naar haventje vaar met mevrouw ilCigno dan besparen we ons die moeite soms en binden we ze op het kajuitdak aan de handrailing. En als ik solo vaar op binnenwateren wip ik ze vaak alleen over de railing in het gangboord. Ik beperk het aantal wel tot vier om opbergen in de bakskist mogelijk te houden. Dat vraagt soms wel wat vaker omhangen maar ik onderdruk tot nu toe de neiging om met zes stootwillen rond te gaan varen. Met vier gaat nu al ruim 20 jaar goed dus blijkbaar is zes niet echt nodig, al zou dat soms best handig zijn. De ruimte op 29 voet is echter beperkt.

Als het op ander spul aan boord aankomt kijk ik niet op een kilo meer of minder. Wel of alles netjes en op een vaste plek opgeborgen kan worden. Als het daar om gaat zit ik als een bok op de haverkist: geen volumineuze spullen aan boord die niet ergens in opgeborgen kunnen worden. Sinds de kids niet meer mee op vakantie gaan op de boot is het inventaris daardoor redelijk stabiel. Waarbij ik aanteken dat het wel 'rijkelijk stabiel' is waarschijnlijk in de ogen van de meer spartaanse zeilers onder ons :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 mrt 2024 22:37 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 06 mrt 2024 22:51 #1545146

Voor het fender "probleem" heeft de oude eigenaar van onze boot licht gewicht fenders gekocht (ik meen van plastimo) Deze fenders kan je gemakkelijk oppompen met een luchtbed pomp. (Alleen op erg lange tochten bieden deze een uitkomst anders ben je 5 minuten aan het pompen voor dat je de sluis in kan...). Ik zou die dingen niemand aan willen raden.... Als het een beetje stormt waaien ze aan dek...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 06 mrt 2024 22:54 #1545148

Dit is ook een prima fender oplossing en scheelt ook een bakskist
Bijlagen:
Handelsgeest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 06 mrt 2024 23:01 #1545149

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Yikes! Motorbotenvoordekstootwillenrekjes!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 07 mrt 2024 05:56 #1545156

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Als je alles gaat omrekenen naar euro's is het misschien tijd je boot om te ruilen voor een pingpongpallet en een balletje.
Je rekent jezelf rijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 07 mrt 2024 06:33 #1545159

Ik denk dat een slimme indeling/opbergsysteem, schappen, lades op maat etc. ook veel winst kan geven. Zo heb ik plannen (komt er nog steeds niet van...) om het pannen "gooivak", dat nu één ruimte is, te voorzien van twee laden: een hóóg voor pannen en een láág- in de ruimte boven de pannen die nu niet gebruikt wordt. Dan kunnen daar kruiden enzo in, die nu onhandig ver weg liggen.

Ook heb ik SB achter het toilet een hangkast, die ik niet als zodanig gebruik (zeilkleding vouw ik op na droging) waardoor de bovenste 70% van dat vak nooit gebruikt wordt. Door daar een aantal hoge diepe laden in te maken met eenvoudige indelingen kan daar het gereedschap en reservematerialen in opgeborgen worden. Toevallig aan SB, maar dat komt goed uit omdat de zware loodaccu's aan SB vervangen zijn voor een lichter accusysteem. Dat verloren gewicht kan dan enigszins gecompenseerd worden.

Verder niet teveel meuk, reserve schroef blijft thuis bijvoorbeeld, maar een goede gereedschapset en wat boutjes/moertjes, harpjes etc. vind ik toch wel fijn om nooit om verlegen te zitten...
Laatst bewerkt: 07 mrt 2024 12:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 07 mrt 2024 07:07 #1545163

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Hier volledige gereedschap set, maar in custom-made multiplex kist in de bilge, waardoor gewicht zo laag mogelijk. Floor boards scharnierbaar gemaakt voor makkelijke toegang. Bilge moet natuurlijk wel droog zijn.
Ook extra luikjes voor toegang onder de bedden, zonder matrassen te hoeven lichten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 08 mrt 2024 21:18 #1545573

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
Ik kan niet zo heel goed dingen van boord halen. Elk jaar wel een poging, maar sleep gedurende het jaar weer het nodige aan boord. Waar ik echter gek op ben is lades. Daar kan je van alles in kwijt, maar veel belangrijker: je kan er ook makkelijk weer bij. Zo heb ik het drankvak in de kajuittafel opgeofferd in ruil voor 3 lades. Alle drank zit bij ons in het koelvak.
In onze vorige boot had ik het opstapje van binnen naar buiten omgebouwd tot prullenbak en bergvak voor de thermosflessen. Dat malle plankje dat er origineel zat was slap en er onder slechts onbenutte ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 08 mrt 2024 21:37 #1545575

Ilex schreef :
Als je alles gaat omrekenen naar euro's is het misschien tijd je boot om te ruilen voor een pingpongpallet en een balletje.
Je rekent jezelf rijk...

Het gaat er om of het netjes is of rommelig...

Als je het netjes wilt hebben dan moet je alles een beetje organiseren.
Bijlagen:
Handelsgeest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 08 mrt 2024 22:14 #1545578

Ik heb bij het schilderen van de romp de waterlijn 5 centimeter omhoog gebracht

en nog gaat deze tijdens het inladen voor de vakantie geheel onder water. :woohoo: :woohoo:

Wat er mee gaat???..........................Da wilde gij nie wete!
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 08 mrt 2024 22:32 #1545581

zeevolutie schreef :
Ilex schreef :
Als je alles gaat omrekenen naar euro's is het misschien tijd je boot om te ruilen voor een pingpongpallet en een balletje.
Je rekent jezelf rijk...

Het gaat er om of het netjes is of rommelig...

Als je het netjes wilt hebben dan moet je alles een beetje organiseren.

Ik zie dat je eerste versie sputpalen geen succes was en je bent omgedonderd ? :laugh: :laugh:


Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 08 mrt 2024 22:33 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 09 mrt 2024 15:44 #1545645

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5020
Weekendje gasten, dochter, schoonzoon, kleinkinderen 4 jr en 2 jr...kinderwagen, "nestje" om in te slapen, buggy, knuffels, slaapzakken, speelgoed ga maar door.
Gelukkig past het er allemaal met gemak in bij ons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 09 mrt 2024 17:04 #1545655

Maatvoering van kastjes en schappen heb ik gebaseerd op de maten van de pannen, deksels en diverse maten eurobox
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 09 mrt 2024 19:18 #1545672

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Nachtvlinder schreef :
[...]reserve schroef blijft thuis bijvoorbeeld [...]
Sinds ik een keer mijn schroef ben kwijtgeraakt tijdens een solo zeiltochtje van Noordschans naar Den Helder en ik een paar dagen in Scheveningen moest wachten totdat er weer een andere passende schroef + conus gevonden was denk ik daar anders over. Ik heb later, toen ik een klapschroef gemonteerd had, de oude alu vaste schroef en bijbehorende conus in de bilge gelegd. Mocht er nu nog eens wat zijn met de schroef dan heb ik alleen een kraan nodig. Uurtje werk en ik kan weer verder.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 mrt 2024 19:19 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 09 mrt 2024 19:25 #1545674

Ik kan je redenatie helemaal volgen Timo :) ,

Ik heb net de motor een beurt (de 1e) gegeven , en ik neem zelfs geen filters meer mee , heb ik er 1 nodig dan koop ik die wel ergens in een haven . Impeller etc etc hetzelfde verhaal .

Ik voer ook als een echte drijvende watersport winkel rond , maar als je eerlijk bent is 3/4 van de zooi nooit nodig en is 1/4 ooit nuttig .

Nu heb ik die ruimte ingewisseld voor nuttigere zaken , moet ook wel tis nu een drijvend huis :laugh: :laugh:

Ik heb 1 reserve ding aan boord , Rocna anker hier ooit gekocht op ZF voor zo'n mooi prijsje dat ik dacht als ik ooit me anker verlies , ik verlies nu dus het anker niet meer (ligt ook nog 15 meter ketting bij indien nodig knoop ik er wel wat landvasten aan :silly: )
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 12 mrt 2024 11:47 #1546168

ilCigno schreef :
Nachtvlinder schreef :
[...]reserve schroef blijft thuis bijvoorbeeld [...]
Sinds ik een keer mijn schroef ben kwijtgeraakt tijdens een solo zeiltochtje van Noordschans naar Den Helder en ik een paar dagen in Scheveningen moest wachten totdat er weer een andere passende schroef + conus gevonden was denk ik daar anders over. Ik heb later, toen ik een klapschroef gemonteerd had, de oude alu vaste schroef en bijbehorende conus in de bilge gelegd. Mocht er nu nog eens wat zijn met de schroef dan heb ik alleen een kraan nodig. Uurtje werk en ik kan weer verder.

Als je maximale zekerheid wilt, (op een kanaal/zee) dan zou je eigenlijk een dubbele motor willen. Gescheiden systeem... Als 1 motor stopt, heb je er nog 1, dat je nooit roerloos raakt.

Wat nu als de hele motor er mee ophoud.. Dan heb je niks aan je reserve schroef..
Persoonlijk zou ik daarom voor een (Japanse, Honda oid) buitenboordmotor + kleine elektromotor gaan. Dan kun je kort elektrisch varen, lang op brandstof en heb je 100% gescheiden, dubbel systeem. Op een zeilboot heb je dan eigenlijk 3 aandrijvingen. En met een peddel/boom erbij 4..

Stel dat je met een dubbele inboardmotor, heel slechte/verkeerde brandstof tankt.. Uit een jerrycan, waarvan het plastic is opgelost.. Dan heb je niks aan die dubbele motor.

Ook kun je een buitenboordmotor liften/ er uit tillen, dan kun je een vislijn uit je schroef trekken. Wat bij een vaste (inboardmotor) schroef vrij lastig is. Als hij stuk is kun je hem gemakkelijk omruilen voor een nieuwe.
Handelsgeest
Laatst bewerkt: 12 mrt 2024 11:48 door zeevolutie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 12 mrt 2024 12:15 #1546171

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
zeevolutie schreef :
ilCigno schreef :
Nachtvlinder schreef :
[...]reserve schroef blijft thuis bijvoorbeeld [...]
Sinds ik een keer mijn schroef ben kwijtgeraakt tijdens een solo zeiltochtje van Noordschans naar Den Helder en ik een paar dagen in Scheveningen moest wachten totdat er weer een andere passende schroef + conus gevonden was denk ik daar anders over. Ik heb later, toen ik een klapschroef gemonteerd had, de oude alu vaste schroef en bijbehorende conus in de bilge gelegd. Mocht er nu nog eens wat zijn met de schroef dan heb ik alleen een kraan nodig. Uurtje werk en ik kan weer verder.

Als je maximale zekerheid wilt, (op een kanaal/zee) dan zou je eigenlijk een dubbele motor willen. Gescheiden systeem... Als 1 motor stopt, heb je er nog 1, dat je nooit roerloos raakt.

Wat nu als de hele motor er mee ophoud.. Dan heb je niks aan je reserve schroef..
Persoonlijk zou ik daarom voor een (Japanse, Honda oid) buitenboordmotor + kleine elektromotor gaan. Dan kun je kort elektrisch varen, lang op brandstof en heb je 100% gescheiden, dubbel systeem. Op een zeilboot heb je dan eigenlijk 3 aandrijvingen. En met een peddel/boom erbij 4..

Stel dat je met een dubbele inboardmotor, heel slechte/verkeerde brandstof tankt.. Uit een jerrycan, waarvan het plastic is opgelost.. Dan heb je niks aan die dubbele motor.

Ook kun je een buitenboordmotor liften/ er uit tillen, dan kun je een vislijn uit je schroef trekken. Wat bij een vaste (inboardmotor) schroef vrij lastig is. Als hij stuk is kun je hem gemakkelijk omruilen voor een nieuwe.

De meesten van ons hebben een mast met zeilen als backup voor de motor. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 12 mrt 2024 12:48 #1546174

Soms ook redundant uitgevoerd, sommige zelfs > 3 voudig
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 12 mrt 2024 12:48 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 12 mrt 2024 14:52 #1546190

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Sommige hebben zelfs hun romp redundant uitgevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 12 mrt 2024 15:03 #1546196

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6940
FriendlySailor schreef :
Ik heb bij het schilderen van de romp de waterlijn 5 centimeter omhoog gebracht

en nog gaat deze tijdens het inladen voor de vakantie geheel onder water. :woohoo: :woohoo:

Wat er mee gaat???..........................Da wilde gij nie wete!

daarom hebben wij een variabele waterlijn, daar zie je niks van.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 12 mrt 2024 15:12 #1546198

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
zeevolutie schreef :
Als je maximale zekerheid wilt, (op een kanaal/zee) dan zou je eigenlijk een dubbele motor willen. Gescheiden systeem... Als 1 motor stopt, heb je er nog 1, dat je nooit roerloos raakt.

Wat nu als de hele motor er mee ophoud.. Dan heb je niks aan je reserve schroef..
Ik heb de schroef niet aan boord liggen voor meer zekerheid, alleen om vlot weer op weg te kunnen mocht er een keer iets zijn met de schroef. Hij weegt niet veel en ligt niet in de weg diep in de bilge dus waarom ook niet. Ik bespaar geen ruimte als ik hem thuis laat.
Reduntantie is een heel ander verhaal. Daarvoor heb ik zeilen, ankers, bijboot met BBmotor etc. Maar daar ging dit draadje niet over.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 12 mrt 2024 15:33 #1546206

een schroef aan boord bedrijp ik dan weer wel om die mee te nemen.

Als je een stuk hout oid raakt kan het maar zo het einde betekenen van je vakantie , of bij een klapschroef een blad missen , toch lees je dat een paar keer per jaar hier .

Een schroef is vaak weer een kwestie van dagen zo niet een week , want er moet net jouw model diameter spoed op voorraad liggen .

De kans dat je schroef een smakker maakt is groter dan dat je hele motor het niet meer doet en op is , want dat was ie dan al toen je vertrok .

Ik heb ook de oude klapschroef nog als reserve aan boord liggen , maar dat is wel overwogen en bij zeer hoge uitzondering :laugh: :laugh:

De bak met boutjes moertjes weegt meer en die zijn wel van boord , in elke haven koop je alles wat je nodig hebt .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 12 mrt 2024 15:34 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruimtebesparing aan boord 12 mrt 2024 17:40 #1546223

Reserve dynamo, startmotor? Mee, thuis of in de winkel laten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl