Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL)

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 17:15 #778274

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Beauty schreef :
Niet vervelend bedoeld maar wellicht is je mast zo stijf in langsrichting dat die nauwelijks te buigen is. Geen idee of dat voorkomt. Zet er een keer een takel tussen en gewoon proberen zou ik zeggen. De onderste D's staan strakker bij mij dan de bovenste waardoor de buiging van de top meer gaat in een beweging naar achteren dan eentje die de mast in het middan naar voren laat buigen.

We hebben naar mijn idee redelijk wat prebend in de mast dus buigen lijkt me geen probleem. Als het proefje met de achterstagspanning (ga ik inderdaad maar eens doen) nauwelijks hogere voorstagspanning oplevert zou het zelfs kunnen zijn dat vooral de mastbuiging toeneemt en we de D's nog wat strakker (of de rest wat losser) moeten zetten.

Als de voorstagspanning ook bij ons gepijlde 9/10 fractionele tuig door de achterstagspanning te regelen is - in tegenstelling tot wat de tuiger ons altijd heeft laten geloven - ga ik daar zeker mee aan de slag.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 17:26 #778275

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@d35

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, maar laat ik het anders zeggen. Wellicht bedoel je dat.

Als ik langs de mast kijk is het onderste deel zo goed als recht en begint eigenlijk de prebend wat hoger. Als ik een lijn span van de top van de mast naar beneden en de achterstag aantrek, dan zit de grootste buiging dus niet precies in het midden van de mast maar net boven het midden.

Bij het opvoeren van e achterstag spanning lever ik wel iets in in het afvlakken van het middenstuk, daar staat tegenover een hogere voorstagspanning en een erg open achterlijk bij de top. Bij mijn nieuwe grootzeil ga ik dit wellicht terug brengen naar een evenredige verdeling over de D's. Ik stap af van doorgelat in het onderste deel. De cunningham heeft dan een veel groter effect op dat deel van het zeil. Zal wel even uitproberen worden.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 17:56 #778292

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
HansV: Als je wil experimenteren met spanning op achterstagen kan je eerprima horizontaal een takeltje tussen hangen horizontaal op 2 meter plus. Je hebt toch twee achterstagen?
Even een lijntje (2) naar beneden dat de takel niet naar boven kan schuiven.
Kan gewoon met paar blokjes en dun lijntje, maar je kan er heel veel extra spanning mee brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 17:57 #778293

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Hans V schreef :
Vóór het inmeten wil ik de zeilmaker naar de prebend van de mast laten kijken. Als een verstelbare achterstag bij onze 9/10 tuigage wèl zinvol is

Voor je zeilmaker maakt het weinig uit. Prebend is arbitrair..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 18:22 #778304

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Hans V schreef :
element schreef :

- In de praktijk gebruik je HA op de tweede voorstag dus niet veel (5-10 keer per jaar terwijl je regelmatig zeilt)? Is dat vanwege het werk van het zetten van de kotterstag?
- Gebruik je het bindrif in je HA wel eens?
- Waarom gebruik je je HA alleen bij wat ruimere koersen?

Dat ik de HA op 2e voorstag maar een keer op 10 gebruik heeft drie oorzaken:
1) ik ben lui en neem, ondanks dat het echt niet heel veel werk is, voor kortere stukken dan zeg een uur of twee, niet de moeite om de voorstag + HA te installeren
2) mijn ingerolde rolgenua vaart niet eens zo slecht (al vaar je uiteraard minder hoog en met meer helling dat met de HA.)
zie bijgaand filmpje waar ik met wind tegen stroom het gat van de stier met windkracht 6 opkruis met een gereefde rolgenua.:

Zoals je kan zien varen we soms met het gangboord in het water en toch ligt bootje zelfs met gereefde genua neutraal op het roer. Mijn schipperse vaart boot relaxed en het is nog niet eens nodig om overloop naar lij te zetten.

3) mijn schipperse houdt, niet geheel ten onrechte, niet van lange stukken aan de wind met windkracht 6 of meer. Als het enigszins kan kiezen we dan een bezeilde koers. Kortom, het komt niet zo heel vaak voor dat ik langer dan een paar uur aan de wind vaar met windkracht 6 of meer.

Het bindrif heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Ik heb vlak na mijn studententijd veel gevaren met een erg overtuigde boot, waarbij dit bindrif relatief snel nodig was. Met Element kan ik 28 knopen ware wind (aan de wind) hebben met high aspect en 2 reven (ik kan mijn grootzeil helemaal afvlakken). Daarboven heb ik denk ik 2 keer in totaal het derde rif gezet. Het derde rif in combinatie met gereefde high aspect zijn pas nodig bij windkracht 8, en alleen aan de wind, en om eerlijk te zijn probeer ik dergelijke omstandigheden (in ieder geval aan de wind) te voorkomen. Het is puur voor de gemoedsrust dat ik dergelijke omstandigheden wel aan kan als ik er niet gepland toch in verzeild raak.

Ik gebruik mijn HA juist vooral bij (hoog) aan de windse koersen. Dit is een typo, Ik bedoelde langere ipv lagere aan de windse koersen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 19:18 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 19:04 #778316

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Heb je het over echte PREbend, of ook over buiging door spanning op je achterstag? Gezien die niet verstelbaar is en ongetwijfeld altijd op spanning staat vermoed ik dat je het over gewone mastbuiging hebt.

Als je nu pas bij 18 kts ware wind reeft, met een uitgezeilde dacron genua. Dan wordt dat met een mooie nieuwe laminaatgenua nog een paar knopen meer wind. Dus dan zit je best een beetje aan de ondertuigde kant en kan een grotere genua wel eens veel plezier op gaan leveren. Bij 16 kts ware wind een rifje erin is ook helemaal niet erg. Terwijl je waarschijnlijk vanaf een knoop of 14 ware wind al lekker loopt met de HA op het binnenvoorstag. Dan heb je dus een mooie ruim overgangsgebied en een hoop power in licht weer en op de ruimere koersen.

Vwb dat stagzeiltje. Dat is een soort van kotterfok speciaal gemaakt om op de knik in de schoot koersen wat extra snelheid te geven. Een grote genua is dan veel en veel makkelijker :-)

Uitbouwen grootzeil is inderdaad iets om op termijn te doen, ook zonder flicker pak je best een beetje extra oppervlak. Oppervlak dat je zeil veel efficiënter EN mooier trimbaar maakt. Reven hoeft ook niet eerder, want je kan de extra power als het nodig is prima lozen dmv twist.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 19:05 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 19:31 #778332

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Sneaker schreef :
Hans V schreef :
Vóór het inmeten wil ik de zeilmaker naar de prebend van de mast laten kijken. Als een verstelbare achterstag bij onze 9/10 tuigage wèl zinvol is

Voor je zeilmaker maakt het weinig uit. Prebend is arbitrair..

Als we overstappen naar een verstelbare achterstag wil ik graag voldoende trim marge overhouden (afvlakken grootzeil en spanning voorstag) en laat ik zeilen liever niet ontwerpen op een prebend die nu misschien weinig speling voor extra kromming over laat. Of maak ik een denkfout?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 19:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 19:40 #778334

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Waterblok schreef :
HansV: Als je wil experimenteren met spanning op achterstagen kan je eerprima horizontaal een takeltje tussen hangen horizontaal op 2 meter plus. Je hebt toch twee achterstagen?
Even een lijntje (2) naar beneden dat de takel niet naar boven kan schuiven.
Kan gewoon met paar blokjes en dun lijntje, maar je kan er heel veel extra spanning mee brengen.

Dat is inderdaad de manier waarop ik er mee wil gaan testen.

Mochten we de zaak definitief verstelbaar maken dan maak ik denk ik een spruit tot bijna bovenaan.
Het beetje extra zijdelingse ondersteuning die de mast nu van de vaste achterstagen krijgt ben ik dan wel kwijt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 19:50 #778338

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Hans V schreef :
Sneaker schreef :
Hans V schreef :
Vóór het inmeten wil ik de zeilmaker naar de prebend van de mast laten kijken. Als een verstelbare achterstag bij onze 9/10 tuigage wèl zinvol is

Voor je zeilmaker maakt het weinig uit. Prebend is arbitrair..

Als we overstappen naar een verstelbare achterstag wil ik graag voldoende trim marge overhouden (afvlakken grootzeil en spanning voorstag) en laat ik zeilen liever niet ontwerpen op een prebend die nu misschien weinig speling voor extra kromming over laat. Of maak ik een denkfout?

Nee, zeker niet. Maar dan nog blijft pre-bend arbitrair in mijn optiek. Er is geen formule om de pre-band optimaal vast te stellen. Althans, ik ken hem niet (Erik? Jedre? Of Boatlover.. ;) :woohoo: ). Als ik inmeet ga ik uit van de situatie die ik aantref - en mijn ervaring en logisch denken zover aanwezig - en dat is bij de gemiddelde cruiser ala jouw boot vaak tussen de 5-8 cm verschil tussen 'aan' en 'niet aan'. Daar doe je al heel veel mee qua vorm!! Maar ook bij een masthead tuig hou je er als zeilmaker rekening mee, al zijn de waardes dan anders uiteraard.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 19:57 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 24 okt 2016 20:06 #778342

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
FMJ schreef :
Heb je het over echte PREbend, of ook over buiging door spanning op je achterstag? Gezien die niet verstelbaar is en ongetwijfeld altijd op spanning staat vermoed ik dat je het over gewone mastbuiging hebt.

Aangezien mijn zijstagen in vergelijking met mijn achterstagen veel meer op spanning staan is het denk ik een mix van prebend en kromming door achterstagspanning. Ik zou de achterstagen eens helemaal los kunnen gooien om te kijken wat er aan prebend overblijft.

FMJ schreef :
Als je nu pas bij 18 kts ware wind reeft, met een uitgezeilde dacron genua. Dan wordt dat met een mooie nieuwe laminaatgenua nog een paar knopen meer wind. Dus dan zit je best een beetje aan de ondertuigde kant en kan een grotere genua wel eens veel plezier op gaan leveren. Bij 16 kts ware wind een rifje erin is ook helemaal niet erg. Terwijl je waarschijnlijk vanaf een knoop of 14 ware wind al lekker loopt met de HA op het binnenvoorstag. Dan heb je dus een mooie ruim overgangsgebied en een hoop power in licht weer en op de ruimere koersen.

Dat is exact het scenario waar ik met twee voorzeilen (130% of 140% genua en HA) op hoop. De vraag is of de HA veel winst oplevert t.o.v. een gereefde genua met foam, voldoende om de kotterstag voor te zetten en een tweede zeil voor mee te nemen? De praktijkervaring die forumlid Element (toerzeiler met zo'n zelfde setup) beschrijft is heel interessant.

FMJ schreef :
Uitbouwen grootzeil is inderdaad iets om op termijn te doen, ook zonder flicker pak je best een beetje extra oppervlak. Oppervlak dat je zeil veel efficiënter EN mooier trimbaar maakt. Reven hoeft ook niet eerder, want je kan de extra power als het nodig is prima lozen dmv twist.

Lozen door twist doen we nu ook al met ons licht uitgebouwde grootzeil. Bedoel je dat de druk van de extra uitbouw met twist helemaal weg te trimmen is bij dezelfde windsterkte?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 21:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 05:44 #778368

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
door een verstelbaar achterstag vlakt je grootzeil veel meer af en gaat het boven juist openstaan. Maw je loost druk. dat is een hele fijne trim functie. Het zorgt er voor dat je veel later kan reven omdat je eea zo kan regelen dat je hele achterlijk niets doet ( maar ook niet klappert) . Grootzeil laten twisten met schootspanning en traveller is nmm met harde wind minder effectief omdat je zeil ook boller wordt. Maar wellicht zijn er hier mensen die daar anders over denken. Wat ik wilde zeggen is dat je door de toevoeging van een verstelbaar achterstag meer opties hebt waar je veel plezier aan gaat beleven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 10:51 #778458

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Perseus schreef :
door een verstelbaar achterstag vlakt je grootzeil veel meer af en gaat het boven juist openstaan. Maw je loost druk. dat is een hele fijne trim functie. Het zorgt er voor dat je veel later kan reven omdat je eea zo kan regelen dat je hele achterlijk niets doet ( maar ook niet klappert) . Grootzeil laten twisten met schootspanning en traveller is nmm met harde wind minder effectief omdat je zeil ook boller wordt. Maar wellicht zijn er hier mensen die daar anders over denken. Wat ik wilde zeggen is dat je door de toevoeging van een verstelbaar achterstag meer opties hebt waar je veel plezier aan gaat beleven.

Ik ga zeker experimenteren met de achterstagspanning. Heb die tot nu toe nooit ingezet als trimmiddel omdat de tuiger destijds zei dat een verstelbaar achterstag weinig nut had op deze Dufour. Ik had toen zoveel andere dingen aan mijn hoofd dat ik het toen even heb laten zitten. Na de reacties in dit draadje heb ik vernieuwde hoop dat een verstelbaar achterstag wel degelijk zinvol is met onze 9/10 tuigage.

Afvlakken en achterlijk open zetten door meer achterstagspanning (meer mastend) is zeker iets dat we bij de experimenten op onze 405GL gaan proberen als alternatief voor lozen door twist.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2016 10:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 15:52 #778522

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Het valt mij op dat er overwegend laminaat wordt geadviseerd en niet bijvoorbeeld een Vectran of Hydra Net. We houden wel van trimmen en vlot zeilen maar we zijn geen wedstrijdboot. Dus een zeil dat lang meegaat en lang zijn vorm behoud maar waarmee we niet eerste worden bij een wedstrijd heeft de voorkeur boven een superstrak zeil dat na 2 seizoenen uit elkaar ligt.

Wat me in versterkt dacron aanspreekt:

- geen delaminatie risico
- slijtvaster wanneer het in aanraking komt met zalingen, railingdraad, motorlicht, etc. (bij 140% genua niet te voorkomen)
- minder gevoelig voor schimmelvorming
- beter (in het geval van de high aspect) op te bergen in een zeilzak zonder vezels te breken, etc.
- voor de prijs van laminaat kun je het beste 'high tech' dacron nemen dat er momenteel is (maximaal vormbehoud)

Een laminaat is nóg vormvaster maar betekent naar mijn idee forse compromissen bij zaken die op een toerboot (met weliswaar sportieve zeilers) belangrijk zijn. Of zie ik dat te somber?

Wat is wijs op onze Dufour 405GL?

In samenhang met materiaalkeuze natuurlijk ook de vraag: radiaal of crosscut? Dankzij de nieuwere dacron soorten is het contrast tussen die twee minder geworden naar mijn idee. Maar ook hier leer ik graag van de ideeën en praktijkervaringen van mede ZF-leden en zeilmakers onder ons.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 16:00 #778526

Hans V schreef :
Wat me in versterkt dacron aanspreekt:

- geen delaminatie risico
- slijtvaster wanneer het in aanraking komt met zalingen, railingdraad, motorlicht, etc. (bij 140% genua niet te voorkomen)
- minder gevoelig voor schimmelvorming
- beter (in het geval van de high aspect) op te bergen in een zeilzak zonder vezels te breken, etc.
- voor de prijs van laminaat kun je het beste 'high tech' dacron nemen dat er momenteel is (maximaal vormbehoud)

Een laminaat is nóg vormvaster maar betekent naar mijn idee forse compromissen bij zaken die op een toerboot (met weliswaar sportieve zeilers) belangrijk zijn. Of zie ik dat te somber?

Dat zie je te somber ;-)

Mijn 15 jaar oude en 12000 mijl gevaren 130% laminaatje (soft norlam, een Mylar binnenkant met aan beide kanten opgeplakt dacron):
- is nergens delamineerd
- heeft geen slijtageplekken (ook niet van 6 zalingen, radar op de mast, babystag)
- gaat net zo makkelijk in de zak als een dacron zeil. Makkelijker wellicht, want het is minder zwaar doek dan Dacron geweest zou zijn, denk ik.
- heeft geen schimmel- of weer-vlekken (wel goed drogen, altijd! Niet nat oprollen en inpakken)
- is zeker véél vormvaster dan Dacron. Deze genua is nu 15 jaar in gebruik en nog prima in vorm. De Dacron HA en Main heb ik er 4 jaar geleden al afgehaald.... beide totaal de vorm verloren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 17:13 #778549

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Het huidige toerlaminaat doet qua duurzaamheid echt niet onder voor dacron ( ik zou willen zeggen veel beter) tenzij je een zeil pas vervangt als het aan barrels knapt/ scheurt. Ik vermoed namelijk dat op een relatief zware boot dacronrelatief snel haar initiële vorm verliest. Afhankelijk van hoe belangrijk je dat vindt is er een behoorlijk verschil nmm . Vectran en hydranet ken ik onvoldoende om een zinnig antwoord te geven, maar heb in Dld wel eens een salona gehuurd met een 2 jaar oud hydranet grootzeil. Dat zag er werkelijk niet meer uit. Maar dat was verhuur dus niet maatgevend. Overigens zijn hier op het forum redelijk wat draadjes over te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 17:26 #778554

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Baasklusje schreef :
Mijn 15 jaar oude en 12000 mijl gevaren 130% laminaatje

Tja. En met HydraNet heeft mijn goede vriend Norbert Sedlacek zo'n 140.000 mijl wedstrijd gevaren, de wereld rond en in de Artic, om er vervolgens nog 100.000 mijl aan vast te plakken met charteren..

Ook geen delaminatie, ook geen schimmel.. nooit onder een huik gelegen.. en nooit droog opgebrogen na regen. Tis maar wat je wenst te vergelijken. :whistle: :whistle:

En wat vormbehoud betreft, vraag Erik eens. Die zit nu op de 50.000 mijl and counting.. en charter er mee.



Maar BK heeft het goed gedaan natuurlijk, met zijn polyester laminaat zeilen.
Laatst bewerkt: 25 okt 2016 17:33 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 17:38 #778557

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Elders op de site zie je mijn laminaat grootzeil van 11 jaar oud. Door 3 relatief lange vakanties bijna 15.000 mijl mee mogen varen. Zonder tafetta. Dat laatste is dan ook het probleem geworden. Geen delaminatie, geen vezelbreuken maar het laminaat zelf, de film vergaat door zon, zee en zout. Nu nog op de vouwplekken of bij de reef ogen maar hier is op de langere termijn geen houden meer aan. Vandaar dat mijn volgende set deze winter wel tafetta heeft, ondanks dat ik het zonder 'exotischer' vindt staan. Dit jaar opknappen voor een laatste seizoen zou kunnen maar die kosten zijn rond 1/15 van de nieuwprijs. Net zoveel als de jaarlijkse afschrijving van een nieuwe. Tijd om afscheid te nemen dus. De nieuwe (wederom pentex) laminaat set moet in deze uitvoering 13-15 jaar meekunnen zoals @BK aangeeft.

Hoe belangrijk vind je vormbehoud versus duurzaamheid en hoe hoog is je budget? Als je al kijkt naar het verstelbaar maken van je achterstag lijkt het logisch om laminaat in je afweging mee te nemen.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 17:48 #778562

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Beauty schreef :
Elders op de site zie je mijn laminaat grootzeil van 11 jaar oud. Door 3 relatief lange vakanties bijna 15.000 mijl mee mogen varen. Zonder tafetta.

Beauty, dan ben je heel netjes met je zeilen omgegaan (en je hebt full battens). De dagelijkse praktijk laat zien dat met film/film dit groot aantal mijlen bijzonder te noemen is. De reden is ook eenvoudig: film/film wordt veelal gekozen om zo licht mogelijke zeilen te maken om vooral te presteren. Presteren hoort vaker bij een wedstrijdzeiler, die heeft het budget voor film/film met mooie vezels er graag voor over (ik generaliseer uiteraard). Die wedstrijdzeiler neemt soms risico's die een toerzeiler niet neemt. Vandaar dat film/film in de praktijk vaker niet dan wel de 15.000 mijl haalt. Taffeta maakt het laminaat duurzamer maar ook zwaarder en het trekt vocht aan (en houdt het vast,.. nog zwaarder).

Dan is een oplossing als bijvoorbeeld RAW Membraan of Lite Skin van Dimension Polyant mooier. Maar wel weer duurder. :pinch:
Laatst bewerkt: 25 okt 2016 17:51 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 18:10 #778570

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Tja, budget. Weet er alles van.
En ja ik ben wellicht zuinig op mijn spullen.
Maar dat wil niet zeggen dat laminaat binnen
4 jaar delamineert. Wat normaal is weet ik niet,
ik weet alleen van eigen ervaring. Wel goed dat
je jouw ervaring er naast zet.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 18:16 #778571

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voor een genua lijkt laminaat me qua prijs-prestatie verreweg het beste. Polyester toerlaminaat met tweezijdig tafetta gaat erg lang mee en blijft daarbij erg goed van vorm. Gezien de korte tijd die je met je huidige genua hebt gedaan vind je vormbehoud van waarde, dus dan is laminaat de meest economische keuze.

Vergis je ook niet in de kwetsbaarheid van high-performance dacron. Mooi fijn geweven dacron, of voor HA-zeilen geweven dacron bevat dunne draadjes die snel door UV doormidden gaan. De diagonale stabiliteit haalt dacron uit z'n coating / finish, hoe harder die coating des te stabieler het doek, maar ook des te gevoeliger voor vouwen, knikken en klapperen. Een high-performance dacron moet je dus voorzichtiger behandelen dan een toerlaminaat. Denk aan oprollen en in een lange zak bewaren bijvoorbeeld.

Voor een HA met leuvers lijkt me geweven dyneema inderdaad wel een heel mooie en duurzame optie. Wat duurder dan toerlaminaat, maar mooi licht en soepel en daardoor makkelijk op te bergen en aan te slaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 18:28 #778576

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
FMJ schreef :
Vergis je ook niet in de kwetsbaarheid van high-performance dacron. Mooi fijn geweven dacron, of voor HA-zeilen geweven dacron bevat dunne draadjes die snel door UV doormidden gaan. De diagonale stabiliteit haalt dacron uit z'n coating / finish, hoe harder die coating des te stabieler het doek, maar ook des te gevoeliger voor vouwen, knikken en klapperen. Een high-performance dacron moet je dus voorzichtiger behandelen dan een toerlaminaat. Denk aan oprollen en in een lange zak bewaren bijvoorbeeld.

Heb je een voorbeeld van hoe snel die 'dunne' draadjes dan in Nederland door UV door midden gaan??? De paar verhalen uit de Carib van voornamelijk sommige doeken van Challenge Sailcloth zijn algemeen bekend.. maar laat is een voorbeeld zien van deze schade in NL. Ben wel benieuwd.

Echt harde coating vind je bijna niet op toerbootjes. Die vind je alleen op wedstrijdboten (uitzondering daargelaten). Zo iets als HTP plus is geen echte optie voor Saila, om de redenen die je noemt. Maar je hebt het dan wel over echt harde coating. Zelden tot nooit aanwezig op toerbootjes.
Laatst bewerkt: 25 okt 2016 18:30 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 18:33 #778578

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Even getriggerd door sneaker: wat is light skin nu precies? En wat is RAW?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 18:45 #778581

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Perseus schreef :
Even getriggerd door sneaker: wat is light skin nu precies? En wat is RAW?

Wat het exact is daar wordt geheimzinnig over gedaan.. maar zowel RAW als Lite Skin is een niet geweven materiaal. Wij noemen het een tissue non tissue materiaal, dat aangebracht wordt met een speciaal ontwikkelde, op epoxy basis, resin.

Wat je krijgt is een mooie harde laag, die je kunt vouwen, die geen water vasthoudt, die lichter is dan taffeta (minder coating nodig, scheelt wel 60gr per m2) en zeeeer, zeeeer duurzaam en vormvast is. Ik heb zelf meer ervaring met RAW mebranen van Banks.. maar er zijn meer partijen die een soortgelijke oplossing bieden. Lite Skin is van Dimension Polyant.
Laatst bewerkt: 25 okt 2016 18:46 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 25 okt 2016 19:44 #778593

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Zie foto's voor GPL Lite Skin (Genua 1)

Ik wil TS nog in overweging geven om de genua in een membraan te laten uitvoeren. Dat neemt het bezwaar weg van de verstevigingen in de hoeken. Bezwaar is mijns inziens dat het laminaat het eerst verzwakt direct achter de dubbelingen van de schoot-hoek en de tackhoek.

Is wel duurder maar duurzaamheid (en looks) maken veel goed.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw zeilplan voor Saila (Dufour 405GL) 28 okt 2016 06:28 #779152

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Sneaker schreef :
FMJ schreef :
Vergis je ook niet in de kwetsbaarheid van high-performance dacron. Mooi fijn geweven dacron, of voor HA-zeilen geweven dacron bevat dunne draadjes die snel door UV doormidden gaan. De diagonale stabiliteit haalt dacron uit z'n coating / finish, hoe harder die coating des te stabieler het doek, maar ook des te gevoeliger voor vouwen, knikken en klapperen. Een high-performance dacron moet je dus voorzichtiger behandelen dan een toerlaminaat. Denk aan oprollen en in een lange zak bewaren bijvoorbeeld.

Heb je een voorbeeld van hoe snel die 'dunne' draadjes dan in Nederland door UV door midden gaan??? De paar verhalen uit de Carib van voornamelijk sommige doeken van Challenge Sailcloth zijn algemeen bekend.. maar laat is een voorbeeld zien van deze schade in NL. Ben wel benieuwd.

OK, dat Dacron high performance zeilen "snel door UV doormidden gaan" kunnen we, gezien de antwoorden.. ook wel als een broodje aap beschouwen (de specifieke uitzonderingen van o.a. Challenge Sailcloth in de Carib daargelaten). Mooi, ook weer helder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl