Boekrecensie
“ Handboek splitsen van moderne lijnen”
Jan Willem Polman
ISBN 978-90-6410-598-2
Boeken over schiemanswerk bestaan volop, al deze boeken behandelen echter het maken van knopen en het splitsen van klassiek geslagen touw . Over het werken met moderne lijnsoorten bestond nog weinig literatuur en al helemaal niet in het Nederlands. Wel zijn op internet genoeg methodes te vinden, in de vorm van duidelijke illustraties of instructiefilmpjes. Aan boord zal dat zich vertalen in een mapje met prints van (verschillende) sites of een verzameling van PDF’s en filmpjes op laptop of tablet. Het nieuwe boek van Jan Willem Polman brengt daar verandering in. Dit elegante boek past prima in de boordbibliotheek, net als de klassieke schiemansboeken dat doen of deden.
Maar van een boek verwacht je natuurlijk meer dan dat het een mooie manier is om datgene dat je al tot je beschikking had in de boordbibliotheek te plaatsen. Wat is anders immers de meerwaarde van zo’n boek, als alles wat erin staat al gratis op internet te vinden is? Vooral in het geven van overzicht en inzicht kan een boek deze meerwaarde bieden. Doordat alles in een boek bij elkaar komt, wordt het namelijk mogelijk om het totaalplaatje te scheppen: wat is er mogelijk, maar vooral, wanneer kies je waarvoor en waarom doe je dat? Een boek kan je zo aan de hand meenemen door splitsland, en je helpen langzaam van beginner naar handige splitser te groeien. Naar mijn idee grijpt de auteur deze kans echter niet voldoende aan. Een onervaren splitser zal zich met het boek in de hand nog steeds vertwijfeld afvragen welke aanpak nu de juiste is voor de lijn die hij of zij voor zich heeft liggen. Ook in de winkel helpt het boek je niet om in te schatten hoe makkelijk of lastig de splitsklus wordt en welk soort lijn je het beste kunt gebruiken.
Hoewel context en begrip dus beter kunnen, biedt het boek wel een mooi en uitgebreid overzicht van de diverse splitsmethodes. Ook in een belangrijk stukje basiskennis over materialen en hun eigenschappen is voorzien. De instructies in het boek zijn zonder meer helder, met veel en voldoende duidelijke afbeeldingen. Wel viel het op dat af en toe een – voor ervaren splitsers vanzelfsprekende – stap ontbreekt. Zo mist bijvoorbeeld het advies om tijdens het splitsen van dubbelgevlochten polyester lijn de mantel en kern met een knoop ten opzichte van elkaar te blokkeren. Een onervaren splitser lukte het daardoor niet om aan de hand van het boek deze splits te maken.
Met splitsworkshops valt altijd op dat mensen die niet veel splitservaring hebben moeite hebben te doorgronden wat ze nu eigenlijk doen en hoe het eindresultaat in elkaar moet zitten. Waarom een bepaalde constructie nodig is en hoe het komt dat dit werkt is soms lastig uit te leggen . Ook dit boek slaagt niet in dit lastige doel, het is vooral goed in het aanleren van een kunstje: volg de plaatjes en je krijgt – hopelijk – het eindresultaat dat de auteur voor ogen heeft. Voor mensen die hun eerste stappen zetten op splitsgebied blijft een workshop – zoals bijvoorbeeld zo af en toe georganiseerd door het Zeilersforum – de beste weg. Ben je die eerste stapjes voorbij, of houd je van proberen tot het lukt, dan is dit boek een prima leidraad . Ook als naslagwerk voor de methodes die je beheerst, maar niet uit het hoofd kent, is het boek erg handig om aan boord te hebben.