Deze site en het forum worden beheerd door een team van vrijwilligers dat zich graag aan u voorstelt.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
|
Op het forum ben ik bekend als Hen3. Dat is nauwelijks een nickname te noemen, want als je dat hardop uitspreekt heb je mijn echte naam te pakken: Hendri.
Ik werk als Product Manager bij Aebi-Schmidt Nederland, de producent van de 'Nido' zoutstrooiers en sproeimachines die 's winters wereldwijd de wegen en vliegvelden ijsvrij houden.
|
|
|
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
|
Mijn ouders hadden al een kajuitzeilboot voordat ik geboren werd. Op die manier kwam ik dus op zeer jonge leeftijd in aanraking met het water en ik heb eigenlijk nooit beter geweten dan dat je ieder weekeinde en iedere vakantie aanboord door moest brengen, dat hoorde gewoon zo. Naar mate ik ouder werd, werden de reizen langer en verder, en de steven was als het maar even kon naar het noorden gericht. De drang om verder te komen werd, net als bij mijn ouders, ook bij mij steeds groter, en dat is eigenlijk ook nooit meer goed gekomen toen ik mijn eigen boot ging schipperen. Ook op jonge leeftijd kwam ik er achter dat ik zeiljachten wilde gaan ontwerpen, en voor ik de scheepsbouw opleiding ging volgen ben ik al begonnen aan het ontwerp van de boot waar we nu mee varen. Ik woon sinds 2008 aanboord, en in 2009 ben ik met boot en al verhuisd naar Canada. In het dagelijks leven schipper ik de boot commercieel in het Noordpoolgebied, en wanneer dat niet kan vanwege te veel ijs, dan werk ik als scheepsbouwkundig adviseur en ontwerper van voornamelijk kleine commerciële schepen. In 2009 ben ik lid geworden van het zeilersforum, en in het voorjaar van 2013 heeft men mij gevraagd of ik wat moderatie taken op mij zou willen nemen. Ik zie dat als een eer om te mogen doen vanwege de uitstekende sfeer, kennis en bereidwilligheid die hier door alle forumleden getoond word, en ik hoop nog lang onderdeel te mogen blijven van zo’n toegewijde groep watersporters!
|
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
|
Op het forum ben ik bekend als ErikSnel, wat eenvoudigweg mijn eigen naam is. Ik ben werkzaam bij een wereldwijd IT dienstverleningsbedrijf met een functie in de marketing. Op mijn 8e verhuisden wij naar Friesland en vanaf dat moment pakten mijn ouders het zeilen weer op. Die zomer werd ik met veel wind onderin de 16m2 gezet, want het enige wat ik al kon op die boot was hozen! Bang en nat zat ik daar onderin, eigenlijk is het onvoorstelbaar dat ik zeilen toch leuk ben gaan vinden. De rest van mijn jeugd bracht ik grotendeels op het water door, eerst als fokkemaat op onze Seahorse, daarna kreeg ik een eigen bootje, een Leukothea. Niet de beste zeiler, maar wel een goede opleiding want behoorlijk groot om in de hand te houden voor een jochie van twaalf! Logische stap later in mijn jeugd was zeilinstructeur. Tijdens mijn studie heb ik onder andere zeilinstructie in de USA gegeven en daar werd ik gevraagd om als bemanning in Maine op een schoener van 30m te varen. Na een pauze van zo'n 10 jaar ben ik nu al weer zo'n 15 jaar actief aan het zeilen, waarbij niet alleen de boot steeds wat groter wordt, maar vooral ook de tochten. Ik ben het liefst op zee aan het zeilen, waarbij de beperking wat mij betreft vooral in tijd zit! In 2008 werd ik lid van het forum en was al snel blij verrast over de enorme diepgang van de zeilkennis alhier en de levendigheid en kameraadschap. Toen het Zeilersforum mij in 2013 vroeg of ik als moderator mee wil helpen het forum verder uit te bouwen heb ik daar volmondig ja op gezegd!
|
|
|
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
|
Op het forum ben ik bekend onder de naam “Noballast”, een nickname die past bij mijn fascinatie voor het rechtop zeilen zonder ballast. Mijn zelfgebouwde F-39 trimaran “Fram” is daar inmiddels het resultaat van. Insiders weten dat mijn roepnaam “Henny” is. Komend uit een creatief nest wist ik al vrij snel dat ik Architect wilde worden. Tijdens mijn HBO studie bouwkunde kwam ik er in vakantiebaantjes al achter dat het architectenbureau niet de stimulerende omgeving was waar ik op had gehoopt. Die vond ik wel in de aannemerij en heb zodoende gedurende bijna 40 jaar diverse management functies binnen het bouwbedrijf bekleed, waarvan de laatste 25 jaar als directeur in dienst van de Facilicom Services Group. Sinds April 2019 ben ik met deze baan gestopt. Omdat het kon. Volgend jaar (2021) zal ik met het bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd dan officieel tot het gilde der pensionado’s toetreden. Ik ben opgegroeid in het Gooi en heb mijzelf leren zeilen op de Loosdrechtse plassen. De door mijn oudste broer gebouwde Kolibri 560 heeft het ruimer water voor mij ontsloten en daarmee is de passie voor het zeezeilen ontstaan. Mijn eerste echte baan stelde mij in staat een Waarschip 740 te bouwen waarmee het zeilen op zee serieuzer kon worden aangepakt. Vakantie bestemmingen als Noorwegen en de Kanaaleilanden werden bereikt met het maken van meerdaagse zeiltochten. Aangezien de horizon een niet te negeren aantrekkingskracht op mij uitoefent moest er een grotere boot komen. Dat werd een beeldschone 36ft Koopmans, gebouwd in aluminium bij Huisman, genaamd Senta. Een in die tijd wel bekend schip door de reisavonturen die Dr. Kees den Hartoog met haar maakte en de publiciteit die dat opleverde in de zeilbladen. Ook wij hebben verre reizen met haar gemaakt. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, zeggen ze wel eens. Nadat de meeste van mijn zeildromen wel waren gerealiseerd kwam de wens voor meer snelheid, meer comfort, meer zeilplezier – ook bij weinig wind – en minder diesel. Zo kwam de multihull in beeld, die rare exotische boten die tot dan toe toch een beetje de ver-van-mijn-bed-show waren. Voortschrijdend inzicht deed mij toch een stap in die richting maken. Een proeftochtje op een trimaran samen met mijn vrouw Monique gaf de doorslag. Het moest een trimaran worden. Met Fram, de 12,5 m. trimaran naar een ontwerp van Ian Farrier, heb ik wel zo’n beetje mijn ultieme droomboot verwezenlijkt. Voor nu. |