Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 28 @12:00AM
BBQ weekend @ Trintel
za juni 04 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Diversen

Rond de Pinksterdagen wordt al weer voor de tiende twaalfde keer de traditionele ZF Pinkstertrip gezeild. Nadat deze tocht vanwege Covid in 2020 en 2021 niet door kon gaan kijken velen er naar uit om weer de zee op te gaan richting de Engelse oostkust. Dit keer krijgt dat zelfs een extra dimensie vanwege de Brexit, met extra formaliteiten en de gele quarantainevlag. In dit topic spreken we af welke bestemming deze keer de voorkeur naar uit gaat. Overigens is er geen enkele verplichting verbonden aan deelname, ook niet of je deze haven aanloopt of toch liever iets van je eigen keuze.

vlag

Waar gaat het om?

Het officieuze doel van de ZF Pinkstertrip is om zeilers die nog weinig of geen ervaring hebben met zeezeilen hier kennis mee te laten maken. Er is géén sprake van een georganiseerde tocht, noch is er begeleiding van schippers en opstappers die deelnemen. Het forum vormt slechts het platform waar zeilers onderling afspraken kunnen maken over deelname, opstappers, bestemming, reisvoorbereiding en dergelijke en er wordt uiteraard een tijd en plaats afgesproken waar we elkaar ontmoeten. De ZF Pinkstertrip is een mooie gelegenheid om samen met medezeilers een leerzame en gezellige tocht te maken. Het is ook dé kans voor opstappers om te ervaren wat zeezeilen nu zoveel anders maakt dan zeilen op de binnenwateren en in korte tijd veel zeilervaring op te doen, zonder hoge kosten. Er zijn al heel wat zeilers die hun eerste ervaringen op zee tijdens de Pinkstertrip hebben opgedaan!

zeezeilen

Door mij wordt de Pinkstertrip ondersteund met wat praktische zaken, zoals het contact met de marina, het reserveren van ligplaatsen (met waar mogelijk het regelen van een groepskorting op het liggeld), een DCS groepsnummer, een inschrijflijst en een schepenlijst met contactgegevens. Deze laatste is echter alleen beschikbaar voor de schippers.

Wie is er verantwoordelijk?

Schippers en boten doen mee op individuele basis. Iedere schipper is zelf volledig verantwoordelijk voor de veiligheid van de opvarenden en van het schip. Hij of zij beslist zelf over vertrek, route en aanloophavens.

Hoe zit het met de kosten?

Er zijn geen kosten aan de inschrijving verbonden. Over de kosten voor diesel, havengeld, eten en drinken en dergelijke maken schipper en opstappers onderling afspraken.

Wie gaan er allemaal?

Schippers en opstappers kunnen zich via deze link inschrijven:

Inschrijfformulier

Via deze link kan je de lijst van schippers en opstappers inzien:

Overzicht schippers en opstappers

Voor opstappers nog een tip: schrijf je niet alleen in, maar benader ook zelf actief de schipper(s) waar je graag bij op zou willen stappen. De lijst met inschrijvingen kan je daar goed bij helpen. Stuur gewoon een PB en laat je belangstelling merken, dat verplicht je nog tot niets.

Wanneer gaan we?

De datum van de ZF Pinkstertrip staat vast: zaterdagmiddag 4 juni 2022 treffen we elkaar voor de ZF borrel in de nog te selecteren jachtclub of pub. Het vaarschema daaromheen is aan iedere boot zelf om te bepalen, meestal is het vertrek op de woensdag, donderdag of zelfs vrijdag ervoor. De meesten proberen de dinsdagmorgen erna weer op hun werk te zijn. Maar de voorkeuren van de bemanning, de te zeilen afstand en uiteraard het weer kunnen ook hele andere keuzes opleveren, dat is aan de schipper en zijn of haar bemanning.

ilcigno borrelpinkstertrip

Bij wie kan je met andere vragen terecht?

Uiteraard is het forumtopic Pinkstertrip 2022 de meest directe en snelste manier om antwoord op je vragen te krijgen. Mocht je iets willen vragen wat niet direct op het forum hoeft te staan stuur dan even een PB naar ilCigno.  Dat geldt ook voor eventuele aanpassingen van je inschrijving.

 

Login om te antwoorden

 ADVERTORIAL

samboat logo .jpg

 

Franse start-up SamBoat betreedt Nederlandse markt met ‘Airbnb’ concept voor bootverhuur

Eenvoudig en betaalbaar een boot huren op je buitenlandse vakantiebestemming

IMAGE 1.jpgOp zoek naar een mooie boot om een paar weken langs de Middellandse Zeekust of de Adriatische Zee te varen? Of je wilt vanaf je vakantie-adres in het buitenland een dagje spelevaren met een jacht, een catamaran, een zeilboot of bijvoorbeeld een motorboot? Het online bootverhuurplatform SamBoat.nl brengt booteigenaren en consumenten die een boot willen huren nu met een paar muisklikken met elkaar in contact. SamBoat werd in 2014 in Frankrijk gelanceerd door twee jeugdvrienden Laurent Calando en Nicolas Cargou en biedt inmiddels meer dan 30.000 boten aan in verschillende bestemmingen wereldwijd, waaronder Kroatië, Griekenland, Italië, Ibiza, Mallorca, Formentera, de Costa Brava en Costa Dorada, Frankrijk inclusief Corsica, de Canarische Eilanden, Turkije, Martinique en de Bahamas. Behalve in Frankrijk is de start-up inmiddels ook actief in Spanje, Duitsland, Engeland, Italië en ging onlangs de Nederlandstalige website live.   Nadere info en reserveringen via www.samboat.nl.

 

Koppelen vraag en aanbod

ibiza-1 (1).jpg

Wat bijvoorbeeld voor eigenaren van campers opgaat, geldt ook voor booteigenaren, bedachten de twee Franse ondernemers. Een groot gedeelte van het jaar wordt de boot niet of maar zelden gebruikt, maar kost hij de eigenaar wel geld vanwege de kosten voor ligplaats, stalling en onderhoud. Tegelijkertijd zijn er veel watersportliefhebbers die geen eigen boot bezitten maar wel graag een keer op vaar- of zeilvakantie willen. Het koppelen van deze vraag onder consumenten en het aanbod van booteigenaren vormde de inspiratie en de basis voor het oprichten van SamBoat.

 

De ‘Airbnb’ voor bootverhuur

 

Na het invullen van verschillende zoekcriteria waaronder bestemming, prijs, lengte van de boot, zelf varen of met een schipper en aantal slaapplaatsen wordt direct het overzicht getoond van de boten die aan de gevraagde wensen voldoen. Er is  een voor ieder wat wils aanbod, variërend van boten vanaf 2 tot en met 38 personen en van een paar meter lengte tot een super-de-luxe jacht van 33 meter.

 

Marktleider

De afgelopen vier jaar heeft SamBoat zich ontwikkeld tot een marktleider op het gebied van online bootverhuur – mede door de opkomst van de deeleconomie. In november 2018 werd SamBoat gekocht door Dream Yacht Charter (DYC), wereldleider op het gebied van professionele verhuur van jachten, zeilboten en catamarans. Dankzij deze symbiose tussen digitale verhuurtechnologie en de marktpositie van DYC biedt SamBoat nu de grootste online keuze aan huurboten van particulieren en professionals wereldwijd.

Nadere informatie over SamBoat:

Rogier van der Werf | country manager Netherlands | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | telefoon: +31 20 808 3536

croatie-04 (1).jpg

 

Login om te antwoorden

 

ZF en red ensign vlagInmiddels vast onderdeel van de 'natte' ZF activiteiten is de oversteek naar Engeland rond de Pinksterdagen. Het aantal boten wat deelneemt varieert uiteraard, maar doorgaans wagen zich  toch ergens tussen de 15 en 20 boten de oversteek naar Engeland. Naast ervaren zeezeilers zijn er ook altijd een flink aantal opstappers die dit voor het eerst meemaken.

 

 

 

Waar gaat het om?

zeezeilen

Het officieuze doel van de Pinkstertrip is om opstappers die nog geen zee-ervaring hebben kennis te laten maken met zeezeilen. Het forum ondersteunt dit doel door opstappers en schippers met elkaar in contact te brengen. Er is géén sprake van een georganiseerde tocht, noch is er begeleiding of andere vorm van ondersteuning vanuit ZeilersForum.nl van schippers en opstappers die deelnemen.

Het forum faciliteert slechts zeilers die onderling afspraken willen maken over deelname, opstappers, bestemming, reisvoorbereiding en dergelijke. Het is in ieder geval beslist geen georganiseerde toertocht of iets dergelijks. Wel een gelegenheid om samen met medezeilers een mooie, leerzame en gezellige tocht te maken. Het is ook dé kans voor opstappers om te ervaren wat zeezeilen nu zoveel anders maakt dan zeilen op de binnenwateren.

Wat doet ZeilersForum.nl?

Vanuit het forum wordt de Pinkstertrip ondersteund met praktische zaken, zoals (uiteraard) een discussietopic, het (indien mogelijk) reserveren van ligplaatsen, een DCS groepsnummer, een inschrijflijst, een schepenlijst met contactgegevens (beschikbaar voor de schippers) en dergelijke. Er wordt een tijd en plaats afgesproken waar we elkaar ontmoeten, maar meer dan dat eigenlijk niet.

Wie is er verantwoordelijk?

Schippers en boten doen mee op individuele basis. Iedere schipper is zelf volledig verantwoordelijk voor de veiligheid van de opvarenden en van het schip. Hij of zij beslist zelf over vertrek, route en aanloophavens. Eventueel kunnen schippers onderling nog nadere afspraken maken, maar de ervaring leert dat het niet verstandig is om daar al te veel waarde aan te hechten als het bedoeld is om de veiligheid te vergroten. Boten lopen heel snel van elkaar weg!

Hoe zit het met de kosten?

Er zijn geen kosten aan de inschrijving verbonden. De kosten voor diesel, havengeld, eten en drinken en dergelijke kunnen onderling verrekend worden, het forum staat daar buiten. Als de kas en de gelegenheid dat toelaten is er een oorlam op kosten van het forum voor alle zeilers die op tijd op de afgesproken plaats zijn.

Wie gaan er allemaal?

Schippers en opstappers kunnen zich via deze link inschrijven:
Update 25-3-2018: je kunt nu als schipper ook de beoogde bestemming aangeven. Opstappers kunnen opgeven of ze een voorkeur hebben voor Southwold of Ipswich, maar de optie 'maakt mij niet uit' is er uiteraard ook.

er is geen inschrijving meer mogelijk

Via deze link kan je de lijst van schippers en opstappers inzien:

Overzicht schippers en opstappers

Voor opstappers geldt dat het verstandig is om, naast de inschrijving, zelf ook actief op zoek te gaan naar een plaatsje aan boord. De lijst van schippers kan je daar goed bij helpen.

Wanneer gaan we?

De datum van de Pinkstertrip 2018 staat vast: zaterdagmiddag 19 mei 2018 treffen we elkaar voor de ZF borrel in de UK. Het vaarschema daaromheen is aan iedere boot zelf om te bepalen, maar veel boten vertrekken de donderdag of vrijdag ervoor en de meesten proberen de dinsdagmorgen erna weer op hun werk te zijn. Maar de voorkeuren van de bemanning, de totaal te zeilen afstand en uiteraard het weer kunnen ook hele andere keuzes opleveren. Het is aan de schipper en zijn of haar bemanning om hierin keuzes te maken.

Waar spreken we af?

Na enkele jaren de stad Ipswich bezocht te hebben, is er dit jaar voor twee bestemmingen gekozen: Southwold en Ipswich. Beide hebben hun eigen charme.

Southwold

SouthwoldDit haventje, gelegen aan de monding van de rivier de Blyth, is misschien wel het meest typerend voor de Engelse Oostkust: gelegen aan een snelstromende getijderivier, met een roeipontje om aan de overkant te komen, in een Engelser-dan-Engels landschap en uiteraard voorzien van een Pub, 'The Harbour Inn'. Southwold zelf ligt op een kleine twee km lopen, het dorpje Walberwick is dichterbij maar daarvoor moet je met het pontje en veel winkels zal je er niet vinden. Wel pub's uiteraard.

De aanloop van de haven is misschien wat lastiger dan elders, maar met wat voorbereiding, een juiste timing (opkomend tij) en de verplichte hulp van de havenmeester is het voor iedereen prima te doen. Mochten de weersomstandigheden het toch te gevaarlik maken om binnen te lopen, dan is uitwijken naar het 10NM noordelijker gelegen Lowestoft altijd nog een optie.

map southwold

Omdat het maar een kleine haven is wordt er tevoren contact opgenomen met de havenmeester om onze komst aan te kondigen. Daarom ook de bootgegevens die de schippers opgeven bij de inschrijving. Echter, gezien de omvang van de haven is het niet gegarandeerd dat er plaats is, noch ben je als schipper iets verplicht. Het is uiteraard wel prettig als je je even afmeldt als je onverhoopt niet komt.

De ZF borrel op zaterdagavond is in 'The Harbour Inn' of de Yachtclub, dit wordt nog bekend gemaakt. Hier kan je alle verhalen over de overtocht delen met je mede ZF’ers onder het genot van een drankje.

Ipswich

Ipswich Haven MarinaVia de mooie rivier de Orwell kom je via een sluisje in de grote jachthaven van Ipswich. Hoewel de aanloop vanuit zee onder alle weersomstandigheden mogelijk is, is het handig om even het tij in de gaten te houden voor de tocht over de Orwell omdat er een redelijke tijstroom staat. Met stroom mee vaart het plezieriger, de diepte is echter (voor de meesten :-) dan) geen probleem.

Ik zal voor de boten die Ipswich als bestemming kiezen een ligplaats reserveren in Ipswich Haven Marina, aan bakboordzijde als je door de sluis van Ipswich komt. Ondanks deze reserveringen zijn schippers tot niets verplicht, al is het uiteraard wel prettig als je je even afmeldt wanneer je geen gebruik maakt van je ligplaats.

De ZF borrel op zaterdagavond is in pub ‘Isaacs’, direct aan de haven, al kan het zijn dat er ter plekke nog wat anders wordt afgesproken. Dan kan je alle verhalen over de overtocht delen met je mede ZF’ers onder het genot van een drankje.

 

 

Bij wie kan je met andere vragen terecht?

Uiteraard zijn de forumtopics ‘ZF Pinkstertrip 2018 Southwold’ en 'ZF Pinkstertrip 2018 Ipswich' de meest directe en snelste manier om antwoord op je vragen te krijgen. Mocht je iets willen vragen wat niet direct op het forum hoeft te staan stuur dan even een PB naar ilCigno.

Login om te antwoorden

Tweeduizendtwintig denk je nu? Maar het is echt waar: zover moet je vooruit denken als je wilt deelnemen aan een van de zwaarste sportuitdagingen ter wereld. Dat vergt jaren van voorbereiding en planning. De Vendée Globe is een zeilrace waarbij je alleen op een raceboot van 60 voet zonder te stoppen de wereld rond gaat. Dit is een race die om de vier jaar plaatsvindt en die al sinds 1989 gehouden wordt. Het wordt ook wel de Mount Everest van het zeilen genoemd en het is de langst durende onafgebroken sportuitdaging die de wereld kent. Je bent alleen met je boot, de zee en jezelf voor 3 tot zelfs 5 maanden. Het huidige record staat op 74 dagen en is sinds januari van dit jaar in handen van Armel le Cleac’. Gemiddeld doen er zo’n 25 deelnemers mee, waarvan slechts de helft de finish weten te halen. Sommige deelnemers zijn wel 125 dagen onderweg. Het is een slijtageslag van jewelste Alles moet tiptop in orde zijn bij vertrek, je moet kunnen improviseren en je moet een boot hebben waaraan zo min mogelijk stuk kan gaan. Daarnaast zijn de boten van de Open60-klasse zo extreem dat alles op het randje gebouwd is en dus net heel blijft, de scheidslijn is maar heel dun. Hulp van buitenaf is uit den boze, je moet alles zelf doen. Zo mag je bijvoorbeeld geen meteoroloog inhuren om de snelste route voor je uit te rekenen op basis van de meest gecompliceerde weermodellen. Je mag geen advies van enige vorm krijgen gedurende de tocht en je mag geen voet aan wal zetten. De race start in het Franse Les Sables d’Olonne en finisht daar ook. De 27.000 zeemijl tussen de start en finish brengen de zeilers via de Golf van Biskaje richting de Kaapverdische Eilanden, door de Zuid-Atlantische Oceaan, om Kaap de Goede Hoop, door de Zuidelijke Oceaan zuid van Australie en Nieuwzeeland, door naar Kaap Hoorn en dan via de Zuid-Atlantische Oceaan en de Azoren weer terug de Golf van Biskaje in.

Picture 001

Waarom wil je jezelf daaraan blootstellen? Ik zal de laatste zijn om toe te geven dat er geen schroefje los moet zitten bij je om je toe te leggen op deelname aan een dergelijk grote uitdaging. Maar ik houd van uitdagingen! Telkens wil ik mijn eigen grenzen verleggen, de grenzen van de techniek opzoeken en de lat net iets hoger leggen dan wat ik denk te kunnen bereiken. Soms kom je jezelf daarbij tegen, maar in mijn ervaring word je daar sterker van en wordt je inschattingsvermogen verbeterd. Mijn doel is om deel te nemen aan deze fameuze race en de finishlijn te halen. Secundair doel is om mijn scheepsbouwhart vrij te laten kloppen en met een boot aan de start te verschijnen die ik zelf uitgedacht heb.

De huidige boten zijn allemaal van koolstof en kosten ruim 3 miljoen euro om te bouwen. In het bouwproces wordt eerst een mal gemaakt van het dek, de romp en de opbouw. Uit die mal worden dan de diverse bootonderdelen gemaakt. Na de bouw van deze ene boot zijn de mallen waardeloos en worden bij de vuilnis gezet. Op die manier worden vele tonnen aan vuilnis gecreëerd. De boten zijn dus heel kostbaar en niet te best voor het milieu. De boot die ik voorzie voor dit project is een composiet boot, een combinatie van hout, schuim, Kevlar en koolstof. Door hout in de bouw te betrekken is het mogelijk om de mal onderdeel te maken van de rompconstructie. Op die manier wordt het materiaal voor de mal gereduceerd tot het absolute minimum en wat overblijft is allemaal herbruikbaar. De afvalproductie van de bouw kan op die manier gereduceerd worden tot vrijwel niets. In aanvulling daarop zijn we bezig met het onderzoeken van mogelijkheden om van bioharsen gebruik te maken in plaats van epoxy. Het doel is een boot te bouwen die een zo klein mogelijke impact heeft op het milieu, maar die daarbij toch zeer competitief kan zijn en aanzienlijk minder kost dan de huidige bouwmethoden. De vraag die ik daarbij wel eens gesteld krijg: “Maar de hele race is toch voor het plezier, dat is toch per definitie verspilling?”. Op zich is dat natuurlijk wel waar, maar het zijn juist dit soort races die de technologische grenzen opzoeken en die de grote praktijktesten zijn voor bedrijven die nieuwe producten ontwikkelen. In dit geval producten die milieuverbeteringen mogelijk maken in onze samenleving. Met de kennis die opgedaan wordt door dit soort projecten kunnen weer verdere ontwikkelingen gemaakt worden. Wie weet is het mogelijk om beroepsvaartuigen zo licht te gaan bouwen, dat ze veel effecienter met brandstof om kunnen gaan. Reddingsboten of andere snelle vaartuigen komen misschien wel met minder dan half het motorvermogen toe als deze ontwikkelingen doorzetten. Het uiteindelijke doel is dus veel groter dan alleen maar een race rond de wereld.

Ik ben nu al meer dan een jaar met de voorbereidingen bezig en er is zich langzaam een zeer goed team om mij heen aan het ontwikkelen. Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan het maken van het ontwerp van de boot, het benaderen van sponsoren en besprekingen met bedrijven die hun producten graag gebruikt willen zien in deze ultramarathon. Er zijn op dit moment 4 man/vrouw bijna voltijds mee bezig.

Helaas is een dergelijk project nog extreem kostbaar en is het voor de meesten onder ons niet mogelijk om dit te volbrengen zonder veel hulp van buitenaf. Ook voor mij is die hulp nodig. We zijn dus ook fanatiek op zoek naar sponsoren, grote, kleintjes, materiaalsponsoren, mensen die hun tijd willen geven door te helpen met van alles en nog wat. De begroting is 2.6 miljoen Euro om het project succesvol ten einde te brengen, inclusief alle manuren voor het bouwen van de boot en het organiseren van alles wat er omheen zit. Dit komt neer op bijna 100 euro per mijl. Tot op heden zijn er al heel wat mensen geweest die mijlen hebben bijgedragen in de vorm van werk, materiaal of door geld over te maken. Ook grote bedrijven hebben zeer enthousiast gereageerd op de plannen en het concept achter deze campagne en enkele hebben al hun volledige medewerking toegezegd. Op het moment van dit schrijven is al 20% van het beoogde budget behaald. Maar nog veel hulp is nodig. Bij deze dus ook een oproep voor bijdragen, ze kunnen van financiële aard zijn, ze kunnen in de vorm van benodigd materiaal zijn, of voor werk wat er gedaan moet worden om het tot de finish te kunnen halen. Iedere vorm van hulp wordt zeer gewaardeerd en substantiële hulp zal ook beloond worden!

De voorbereiding beperkt zich op dit moment zeker niet tot alleen maar het zoeken en vragen om hulp of het uitdenken van een boot, maar is ook al praktisch. Deze zomer was de Bagheera voor 5 maanden op reis. Daarbij werd een 6 weken durend project opgepakt wat voor een aanzienlijke media aandacht zorgde en mijn naam flink op de kaart gezet heeft. Tijdens die reis heb ik ook een paar duizend mijl alleenzeilen op de Beringzee en in de Golf van Alaska gedaan om me meer te oefenen op slaap- en eetritmes.

IMG 11532

Ik heb me bezig kunnen houden met geavanceerde satelietcommunicatie en me daar goed in kunnen verdiepen. Ik volg een meteocursus gebaseerd op de kennis en kunde van ’s werelds beste routeerders voor rond de wereld races, ik ben met het ziekenhuis bezig om mijn slaap ritmes te heranalyseren voor het optimaliseren van slaappatronen, met de amublancepost van Sitka ben ik als vrijwilliger aan het werk en ben ik inmiddels een gecertificeerd medisch technicus. Ik ben samen met een voedingsdeskundige aan het werk met het samenstellen van diverse voedingsopties die ik over de komende jaren in de praktijk wil uitproberen en last but not least, met een trainer aan het werk om mijn lichaam zo gezond en sterk mogelijk te maken zonder schade aan te richten door te veel en te snel te willen. Het is een marathon, geen sprint!

 

Login om te antwoorden

Sinds januari 2015 wordt het kleine Duitse dorpje Elsfleth opgeschudt door een internationale groep vrijwilligers. Zij werken samen om de 95 jaar oude schoener ‘Avontuur’ weer zeewaardig te maken. Zeewaardig voor een reis over de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan, naar de andere kant van de wereld, Australië.

 

3 fotos

 

Elsfleth ligt in het noorden van Duitsland, ongeveer tussen Bremen en Oldenburg. Het is een klein dorpje met en bevolking van 9000 inwoners, twee kroegen, een maritieme academie en, uiteraard, een scheepswerf. De scheepswerf wordt vooral bezocht door marineschepen en sleepboten. Het is dan ook een vreemd gezicht om tussen al deze grote en bovendien gemotoriseerde schepen een traditioneel zeilschip te zien liggen.

De 'Avontuur' heeft dagtochten op het IJselmeer en de wadden gevaren. Ze heeft in de Baltische Zee gevaren en meerdere malen de Atlantische Oceaan overgestoken als vrachtzeilschip met aan het roer kapitein Paul Wahlen (zie documentaire "De Wind Tegen"). Nu krijgt het schip haar oorspronkelijke betrekking als vrachtzeilschip en met de 70 ton ladingscapaciteit is ze zeker geen lichtgewicht.

mast

Zie je, het uiteindelijke doel van dit hele project is om vracht te varen langs de oostkust van Australië, tussen Cairns en Sydney. Op deze manier wil de Duitse kapitein Cornelius Bockermann vrachtzeilen doen herleven en het Great Barrier Reef ondersteunen. Er zijn op de wereld meer dan 90.000 containerschepen Daarmee zorgt deze industrie voor twee keer zoveel opwarming van de aarde als de luchtvaartindustrie. Met slechts vijf vrachtzeilende schepen op internationaal niveau lijkt de ‘Avontuur’ een drup in de oceaan. Aan de andere kant, de vraag naar duurzame getransporteerde producten neemt toe. De Avontuur is de ontbrekende schakel tussen de duurzame producent en de bewuste consument.

 

vrachtruim

 

Het is misschien het kleinste schip op de werf, met haar 34 meter is ze de David onder de Goliaths, maar ze brengt vrijwilligers van over de hele wereld naar Elsfleth. Op het schip worden gaten dichtgelast door Jake (Verenigde Staten). Lilly (Engeland) en Thor (Israel) bekommeren zich om de roestplekken die zich verspreid over het schip bevinden. De laatste betonnen ballastblokken worden door Ivan (Argentinië) met behulp van een kraan het schip in gelaten.

avontuur

Naast het schip wordt er gewerkt in een oude loods waarin de verschillende onderdelen van het schip worden gerepareerd en zelfs worden gemaakt. Daniel (Nieuw Zeeland) heeft de ankerlier uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Scott (Canada) is bezig aan zijn zoveelste korvijnagel en Ben (Frankrijk) en Theo (Nieuw Zeeland) maken een gloednieuwe giek.

aan het werk

Onder de vrijwilligers zijn een aantal professionals die ervoor zorgen dat er vakwerk geleverd word en hun kennis overdragen aan diegene die willen leren. Zo hebben Sean en Dany uit Canada, die overigens op de Enkhuizer Zeevaartschool hebben gezeten, een groot deel van de tuigage geprepareerd. Tegelijkertijd hebben ze een tweetal vrijwilligers bekwaam gemaakt in kunst van het ‘takelen’, of, ‘riggen’. En zo draagt iedereen iets bij. De vrijwilligers komen en gaan. Ondertussen hebben zo’n 100 vrijwilligers van meer dan 20 verschillende nationaliteiten meegewerkt aan het project.

vlaggen

Zodra het schip zeilt zal ze van Bremerhaven langs de kust naar Madeira zeilen. Vanaf daar zal ze met gebruik van de handelswinden de Atlantische Oceaan oversteken om de Cariben te bereiken. Na de Cariben een keer zijn rondgekruist zal het schip haar reis vervolgen met rum en koffie in het ruim. Door het Panamakanaal en over de Stille Oceaan, langs de verscheidene kleine eilanden met de welbekende witte stranden, tot ze de oostkust van Australië bereikt. Daar zal er een permanente lijndienst tussen Sydney en Cairns gepionierd worden.

route

Mocht je nou willen meewerken, of meevaren, kan je altijd mailen naar Ben (uit Canada) Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je kan het project ook volgen op facebook, twitter en instagram.

Fair winds!

"Dutch Ben" (op het forum 'benbeuken')

 

 

Login om te antwoorden
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl