Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 23 @12:00AM - 12:00PM
Wintermeeting 2019
   

Wedstrijd  

zo mrt 10 @11:00AM -
Grevelingencup inhaalwedstrijd
za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Het hoeft niet gezegd , in de zomer kom je altijd koelruimte te kort.

Met bezoek aan boord en lekker voor anker wordt algauw een aanslag gepleegd op de voorraad koude pilsjes , en voor je't weet serveer je lauw bier en warme witte wijn, om dan van de bokma nog niet te spreken.
De meeste zeiljachten hebben dan wel een flinke koelbak , maar het blijft behelpen om een goed compromis te vinden tussen een frisse pint en het koel houden van vis/vlees/beleg/groenten , enfin voedingswaren enz.Een extra draagbare koelbox is een oplossing , maar dan liefst een compressor koelbox waarvan de nuttige ruimte ellendig in verhouding staat met het gevaarte dat zulke box in weze wel is.

Tja, waarom dan geen extra ingebouwde koelbak ?
Allemaal goed en wel, maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben , en dat mankeert er bij onze jachten wel eens aan.
Nu hangt het er een beetje vanaf hoe de opbouw van het jacht wel is.
Neem nu het mijne, een jeanneau 40 Dds waarvan de werf het mogelijk vond om een extra (niet gekoelde) berging in het keukenblok in te bouwen waarvan de afmetingen nog niet de helft van de dode (en dus beschikbare) ruimte inneemt.
Deze wanverhouding bracht me ertoe om van de nood een deugd te maken en het oorspronkelijke opzet enigzins aan te passen.
Hierbij 2 vliegen in één klap te slaan en niet alleen de bergruimte te vergroten, ze bovendien ook nog eens te koelen.

Om nu de kosten enigzins onder controle te houden , zocht ik alternatieven. De gebruikelijke 12 volt maritieme koelunits kosten net geen fortuin voor wat ze zijn , en zijn qua vermogen ook maar dermate dat een niet onbelangrijk deel van de koelbak uit isolatie moet bestaan.
Dus ging ik voor het grotere broertje van 220 volt dat via de omvormer het koelvermogen van de compacte maritieme 12 voltertjes ver overtreft.
Sta me toe om het ombouw proces te illustreren aan de hand van foto's en misschien steekt her en der wel iemand een idee op om het zelf ook toe te passen.
Hier gaan we.

 

De grondstoffen

 Het koelgedeelte van een klein tafelmodel koelkast werd gesloopt. Kan je op gelijk welke tweedehands site al vinden voor 35 Euro zoals ik dat deed.

 

Bestaande koelbox

Dit is de omstreden werf-geïnstalleerde berging , stelt niet al te veel voor , en in de zomer is dit niet de plek om temperatuursgevoelig materiaal in op te bergen.

 

Koelkast in kombuis

Zo zit ie dus gemonteerd en weliswaar mooi geïntegreerd in het keukenblok.
Ik bespaar je de beelden van het verwijderen van de polyester bak en de demontage van het keukenblok onder de spoelbakken. Een overigens lastige karwei wegens de kleine en benepen ruimte.

 

 

Onderdelen

Hier is de montage van het condensor gedeelte van de koelunit tegen de rompwand , niet te vergeten dat ook de compressor er aan vasthangt, en bijgevolg was dit wel het gevoeligste onderdeel van de verbouwing.De koperen tubes zijn niet bepaald bestand tegen bruut geweld.
Niet vergeten van ook een koelventilator te voorzien voor het afvoeren van de condensatiewarmte. De ventilator wordt gestuurd via een klixon (bimetaaltje) die zich in de nabijheid van de condensor bevindt. Dus ventileren wanneer nodig.

 

 

Ventilator

De achterwand kan er nu tegen, en de koelplaat voorlopig geplaatst.

 

 

Plaatsing

Om nu het verbouwingsproces niet te uitgebreid weer te geven volgt in versneld tempo de volledige opbouw van de (stevig geïsoleerde) wanden van de koelbak.

 

 

Wanden

Zicht van bovenaan

 

 

Bovenaanzicht

Passen van het laatste paneel alvorens het te isoleren.

 

 

Laatste paneel

Nog eens het laatste paneel bekeken van onder het keukenblok , geïsoleerd en klaar om bedekt te worden met de scheidingswand.

 

 

Laatste paneel 2

De compressor staat goed vastgemaakt op de bodem en is ook klaar voor de nodige isolatie.Merk ook de afloop en klaar liggende gestreepte slang rechts bovenaan op die afwatering van de koelbak mogelijk maakt.Bij het zien van deze opstelling constateerde ik dat tussen de afloopbocht en bovenliggende bodemplaat nog voldoende plaats om enkele extra lagen isolatie van het reflecterende type bij te leggen. Kwestie van de opstijgende compressorwarmte zo goed als mogelijk tegen te houden.

 

 

Extra isolatie

Toch nog even bodem- en frontplaat wegnemen om de leidingen te kunnen isoleren.

 

 

Leidingen geisoleerd

We geraken uiteindelijk in de fase van de afwerking , en om het handeltje hygienisch te houden worden de wanden en zowat alles wat bloot staat in de koelbak bedekt met 3 lagen tweecomponenten PU lak. Lekker gladde afwerking , en net als epoxyverf beenhard.

 

 

Koelelement

En van dit toemaatje zal niet echt bewezen kunnen worden dat het doeltreffend is, maar het forse koelelement dat achter de koelplaat wordt geplaatst geeft mijn inziens een bufferend effect dat wellicht de frequentie van start en stop van de compressor gunstig zal beinvloeden. Maw , wanneer de compressor stopt zal dit element nog koude afstaan en omgekeerd.

 

 

Afkitten

Het zaakje nu volledig waterdicht maken met Tec7.

 

 

Afwerking

En waarom ook niet de koppen van de zichtbare vijzen mooi afwerken nietwaar.

 

 

Rooster

Ik dacht er goed aan te doen om de koelplaat toch enigzins te beschermen tegen rondschuivende en rondsliggerende dingen, zeilen is per slot van rekening bijwijlen niet echt ' a walk in the park ' hé ?! Daarom dit beschermend rvs-rooster.

 

 

Randje

Het randje waarop het deksel rust nog even behandelen.

 

 

Scheidingswand

De scheidingswand onderaan is nu geplaatst , en achter het alu-rooster zit een ventilator dat gericht de compressor afkoelt.Links daarvan ziet U de verkleurde vertikale streep waar voorheen de scheidingwand zat, en U merkt op dat ik bij dit project niet alleen een extra koelbak won, maar ook nog eens extra ruimte onderaan het keukenblok. Alle beetjes helpen.

 

 

Thermostaat

Nu nog even de thermostaat plaatsen

 

 

Plaatsing thermostaat

Bovenaan is wel de meest strategische plaats dacht ik zo, uit de weg en het verst van de koelplaat verwijderd. Naast de thermostaat ook de sensor voor de digitale temperatuur weergave.

 

 

En dan nu de grote test. Hoe goed koelt  de nieuwe koelbak en wat verbruikt de compressor ?

 

 

Match 1

We vertrekken in een gelijke strijd. De digitale temperatuur geeft een begin temp van 15,8° C . de bovenste waarde op het display is de nieuw geinstalleerde koelbak, de onderste waarde de werf-geinstalleerde en dus extreem geisoleerde ijskast. Merk op dat het deksel van de nieuwe bak aan de binnenkant nog niet voorzien is van isolatie, wat zonder twijfel wel een invloed op deze test zal hebben. Ik ben er nog niet volledig uit welk materiaal hiervoor te gebruiken, maar wellicht zal het een laagje met blinkend reflecterend oppervlak zijn , ook hier weer een kwestie van het wat hygienisch te houden.

Beide koelunits worden gelijktijdig gestart

 

 

Energiemeter

Op één van mijn panelen voorzag ik een energiekosten meter. Het witte blokje centraal onderaan op de foto. Niet zozeer om de energiekost te berekenen , eerder om het opgenomen vermogen van het 220 V circuit te kennen. Is trouwens ook handig bij stroomgebruik op inverter , maar ook bij gelimiteerde walstroom.

 

 

Energiemeter 2

Een close up van de display toont een verbruik voor de 220 v koelunit van 123 watt. Het zijn de vette cijfers onderaan. Rechts daarvan is de waarde van 0,74 de cos phy ( hoek faseverschuiving stroom/spanning). Niet zo bijzonder goed in dit geval.

 

 

Opgenomen vermogen

Na een half uurtje draaien is het opgenomen vermogen gezakt naar 87 watt , dat gebeurde al vrij snel na de opstart hoor. Heeft mogelijk te maken met het opwarmen van de compressor en lagere wrijving. Die 87 W betekenen dat de koelunit ongeveer 7 amp voor zijn rekening neemt ,  dat moeten we dan vergelijken met de ongeveer 5 amp van de werf-geinstalleerde koelkast. Een hoger verbruik voor de nieuwe koelbak dus , maar dat heeft ook zijn keerzijde. Zie volgende resultaten.

 

 

Na een half uur

Even kijken op de display wat een halfuurtje koelen oplevert. Herinner U dat de bovenste waarde de temperatuur van de nieuwe koelbak weergeeft , de onderste waarde die van de werf-geinstalleerde.Wat verwacht werd is dus werkelijkheid geworden, de 220 volt unit koelt sneller en beter dan de 12 volt. Uiteraard is de 12 volt koelbak ook iets groter maar wel beter geisoleerd. In de 220 volt bak gaat echter ook het groot koelelement ervandoor met enkele BTU's , derhalve hebben we in dit geval te maken met een vertraagd koeleffect. Niettegenstaande deze handicap is het resultaat toch flink in het voordeel van de 220 v unit.

 

 

Temperatuur

Zoals U weet wordt de temperatuur gemeten in de bovenste hoek van de nieuwe koelbak ,daar bevindt zich de sensor. Een extra meting gans onderaan geeft ons 1,5° C . Op een half uurtje !!! Noteer dat de sensor van de 12 volt unit ook gans onderaan de grote koelbak is gemonteerd.

 

 

Temperatuur 2

Maar een goede en objectieve test geeft ook alle resultaten weer. Hier zien we de temperaturen van beide koelbakken een half uur nadat de spanning voor beide units werd onderbroken. Het kleine broertje scoort hierbij minder goed dan onze goed geisoleerde vriend. De temperatuur bij de 220 volt versie is opgelopen. Eén en ander kan natuurlijk wel te maken hebben met het grote bufferende koelelement dat , niet te vergeten , ook met een temp van 15,8° C mee van start ging . Misschien heeft dit de sneller oplopende temp mee beinvloed. Maar ik kan er toch wel min of meer van uitgaan dat een koelelement van die omvang niet op een half uurtje van 15,8° C naar 1,5° C is gebracht. Valt later nog te bekijken.

Onderaan de bak hadden we notabene nog 7° C.

 

 

En dan nu de conclusie :

Voor mij is allicht het opzet geslaagd.

Ik heb nu beschikking over een extra ijskast die me tevens de dubbele inhoud geeft in vergelijking met de niet gekoelde berging van daarvoor.

Ik heb iets meer ruimte onderaan het aanrecht.

Ook heb ik nu een indicatie van de koeltemperatuur (met alarmfunctie) van de grote koelbak, iets wat ik voor de installatie van de 220 volt unit nog niet had.

De nieuwe unit heeft de capaciteit om bij het verlagen van de thermostaat de dingen zéér snel en mogelijk(moet nog getest worden) zéér diep te koelen.

Nu alleen nog zorgen dat ik de extra energie op de één of andere manier kan bekomen.

En dat laatste , beste forumgenoten, is een -in alle bescheidenheid gezegd- bijzonder project dat nog in volle ontwikkeling is. Ik vermoed om over enkele weken de uitvoering alsook de resultaten ervan te kunnen delen.

Beste groeten

{mos_fb_discuss:73}

   
   
   
   
© Zeilersforum.nl