Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 08 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Maar waarom nou kurk ? kurk is licht, scheelt de helft met teak en alles bij elkaar een man in de kuip, snelheid dus. Kurk is waterdicht, kurk isoleert geluid en warmte, denk aan motorgeluid wat ik altijd hoorde door de kuipvloer en dat is nu duidelijk minder. Kurk is makkelijk te bewerken en flexibel, in de kuipbanken zit een lichte knik, kurk volgt deze knik, met teak zou ik de ruimte moeten op vullen met kit, zo was het ook gedaan en dat was niet mooi. En als laatste over mooi gesproken, wij vinden kurk mooi en kurk blijft mooi, wordt niet grijs, is slijtvast, heeft een lange levensduur en is makkelijk schoon te houden. En oh ja, kurk drijft ook nog eens verschrikkelijk goed, iets wat op een boot ook mooi meegenomen is.
Informatie gewonnen bij Stazo , een groot bijkomend voordeel was, dat je thuis prefabs kon maken, lekker alvast in de winter warm op zolder met gereedschap, de werkbank en alles bij de hand. Maar natuurlijk wel eerst even mallen maken op de boot van stucloop.

20100207_11

Meten is weten en dat is het zeker bij kurk prefabben, meten en nog eens meten, rekenen en narekenen, de planken zijn 50 mm breed, maar een deel is natuurlijk nooit een exacte veelvoud daarvan. De lijfhouten hou ik op 50, van de tussenliggende delen reken je hoeveel te breed je bent er vanaf gedeeld door het aantal delen.

20100213_17

Die afstand kort ik dan met de elektrische schaaf in een keer in, alle delen tegelijk,dit werkt ideaal, daar je de schaaf in kan stellen op 1-2 of 3 mm.
Schuine delen deed ik exact afmeten en zagen met een goede fijne zaag langs een vastgeklemde geleider, daarna nog even een schuurplank erlangs en je hebt een strakke snede.

20100213_30

De delen op een plank bevestig met spijkertjes rondom, om verschuiven te voorkomen en dan in de primer zetten.

20100213_36

Na een half uur, kan de nadenkit erin, 2 dagen laten uitharden, afsteken en vlak schuren met de bandschuurmachine.

20100224_6
Vervolgens de randen mooi afronden met de bovenfrees en alles mooi schuren tot korrel 240. Alles bij elkaar een uur of 10 werk geweest en de delen staan klaar om op de boot geplakt te worden.

20100304_2

Maar dan moest natuurlijk eerst nog het oude teak eraf, dat viel nogal flink tegen, de beste remedie was toch ouderwets handwerk met beitel en hamer en heeft me flink wat blaren gekost.

20100304_11

Vervolgens afkrabben en schuren.

20100304_10

Ontvetten en het kurk kan erop, de deksels van de bakskisten had ik er al afgehaald en mee naar huis genomen, zodat ik dit thuis makkelijk kon kaalhalen en met kurk kon beplakken.

20100304_7

Je legt het kurkdeel erop, afplaktape eromheen, deel eraf, lijmkit erop en verdelen met de lijmkam, tape verwijderen, kurkdeel erop en stampen. Zoals ik al zei zit er een lichte knik in, dus om deze knik te volgen moest ik er gewichten op leggen om te voorkomen dat het kurk omhoog trekt.
Laten drogen en de randjes mooi afkitten, het is bij elkaar zo''n 20 uur werk geweest, kosten ongeveer 500 euro, nu heb ik wel de kitten via mijn werkgever voor inkoopprijs, anders zou het zo''n 100 euro hoger uitpakken.


Het is wat werk en je moet een beetje handig zijn, maar ik heb het zeker heel leuk werk gevonden en de voldoening is dan zoveel leuker dan dat je het laat maken en daarnaast bespaar je ook nog eens een paar duizend euro, over voldoening gesproken !

20100411_8

Login om te antwoorden
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl