Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

De kajuit schitterde door ruimte, helderheid, overzichtelijkheid en comfort. Even de kachel aanzetten om de waterkou te verdrijven was zo gedaan. Verder is de natte cel (en wc) een riant kamertje, dat behoorlijk privacy bied. Ook is deze naar buiten te beluchten. De lay-out van de hutten was Jeanneau typisch, leuk. Een romantisch, afsluitbaar slaapkamertje onder de kuip met romantisch patrijspoort in de spiegel. Over de kastruimte, die behoorlijk is, wil ik hier maar niet eens begingen. De tweede hut is in de voorpunt, ook deze afsluitbaar. Een ideaal plek om je twee kinderen onderdak te bieden.

 

punt

Eventuele opstappers zouden nog op de kajuitbanken gemakkelijk kunnen slapen. De kajuit tafel was ruim, zeker voor een boot van net boven 30 voet. Een handigheid was het wegklappen van een derde oppervlak van die tafel. Nog steeds een ruime tafel, maar tegelijkertijd de doorgang vrij naar het voorpunt.

kajuit

Ook het kombuisgedeelte was overzichtelijk maar kwam geen gemakken te kort. Een modern, cardanisch fornuis (met oven)liet zelf het koffie zetten onder zware helling toe.

navhoekkombuis

Maar we waren niet (alleen) gekomen om de woonkamer annex open keuken te beoordelen, maar wouden ook graag een paar metertjes zeilen. Met alle gemak voer de eigenaar de boot, immers 32 voet lang, uit de smalle box, door de smalle haven. Een keer buiten op het Hollandse diep waren de zeilen vlug gezet, en naar wat seconden van oriëntatie stonden de zeilen goed. Wat meteen opviel was dat we met een kleine 3 bft (10 knopen wind) heel vlug een 6 a 6.5 knopen maakten, zonder veel inspanning. Deze snelheid behield de boot ook gemakkelijk bij, wat de wind ook deed (wegvallen, opfrissen). Met enig concentratie was de boot bij een schijnbare wind van 18 knopen een 7 tot 7.2 knopen te ontlokken.

zeilen

Alles werkte gewoon optimaal. Bijzonders aangenaam was die "lazybag", het grootzeil valt direct in een beschermhoes, de huik, die boven een ritssluiting heeft. Deze combinatie verdient pas echt de naam "Lazy" met een hoofdletter L. Onder het zeilen met de vlagerige wind viel de enorme souplesse en vergevingsgezindheid van het schip op. De boot straalt bij een snelheid van 6.5 knopen een enorme veiligheid uit. Met het riante stuurwiel is niks mis, laat men even buiten beschouwing dat een zeiler die een helmstok gewent is, even moet wennen. Het stuurwiel is natuurlijk ook niet sensitief op de roerdruk, vergelijken met een helmstok.

instrumentenstuurwiel

Wat opvalt bij deze gemakkelijk te zeilen boot is, dat de technische finesse niet dik bovenop ligt, maar juist door het uitkomen zonder toeters een bellen zijn perfect doordachte lay-out laat zien. Er zijn geen 8 lieren, 20 valstoppers, 4 organizers enzovoort te verkennen. De boot komt zonder al deze toeters en bellen uit en vaart toch zonder moeite 6.5 knopen bij een kleine 3 bft. Met deze rust en souplesse zeilt die boot ook gewoon tot een 18 knopen door, voordat men iets aan de gevoerde zeilen moet veranderen.

garage
Iemand die op sensatie uit is, zal misschien wat trimmogelijkheiden missen. Immers, er waren geen verstelbare back- of achterstagen te verkennen, de traveler moeste zelden gebruikt worden, waardoor het zelfs aangenaam was, dat deze zich voor de buiskap bevond en niet in de kuip een sta in de weg was. Een cunninghole en ander wedstrijdfinessen waren niet te verkennen, maar, laat ons wel wezen: een boot die op een koffie trip tussen de 6.5 tot 7 knopen loopt, heeft dat gewoon ook niet nodig. Er moeten ook niet constant door 3 a 4 paar ogen de trim, spanning backstagen etc in de gaten gehouden worden. De boot zeilt bijna van alleen. Een extra handigheid zijn die bij het stuurwiel gemonteerde instrumenten. Elke verandering in wind, diepte, snelheid of koers is in een oogopslag te zien. (Wel zal ik hier ook nog een in de zon afleesbare chartplotter installeren, wat het navigeren achter het stuurwiel mogelijk maakt.)


Iemand die graag aan touwtjes trekt onder het zeilen zal zich misschien eens afvragen, wat kan ik nu nog veranderen, bijstellen, verbeteren. Maar iemand die graag met zijn gezin lekker wil zeilen is dat de ideale boot. De boot schittert door zijn gemak in handeling en zorgt toch met een gemiddelde snelheid van boven de 6 knopen voor echt heel veel zeilplezier. Ook is de gedachtegang van de eigenaars-familie goed te begrijpen. Ze willen een boot, wat het zeilen voor ieder lid van de familie (in welk staat van gevorderd ook) leuk houd. En dat zal deze boot zeker de komende jaren doen ook.

Heel veel zeilplezier gewenst, familie Delphi. Jullie hebben zeker de perfecte keuze gemaakt. 


Twee aanmerkingen:

(PS I.: Misschien zal met het oogmerk op plezier voor het hele gezin de mogelijk van warm douchen nog een toevoeging zijn).
(PS II.: De eigenaar ondervind de genua nog wat aan de grote kant. Dit is begrijpelijk, want ook ondertekende vond zijn rolgenua op zijn bootje in het begin te groot. Echter, door omstandigheden is er nog geen high aspect genua op een rol profiel gekomen. Inmiddels ben ik er echter zo aan gewent, dat ik deze niet meer wil missen. Vooral bij voor de wind en halve wind koersen is een grote doek voorop onbetaalbaar.

Technische gegevens

 
Boot Jeanneau Sun Odyssey 32.2
Bouwjaar 1998
Gebouwd van/tot 1996-2000
LOA 9,50 m
Breedte 3,00 m
Diepgang 1,45 m (standaardkiel)
  0,75-1,60 m (hefkiel)
Motor Yanmar 2GM20
  13KW/18 pk
Brandstoftank 45 l
Watertank 140 l
Grootzeil 19,4 m2
Genua 31,4 m2
Doorvaarthoogte 15 m
CE categorie B (6 personen)
  C (8 personen)
Nieuwprijs ca.  
Huidige marktprijs € 40.000-45.000

 

Login om te antwoorden
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl