Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Varen met de Keus 22

Open kielboot voor Friesland, het Wad, IJsselmeer, Zeeland, de kust en de hele wereld, aldus de folder. Met 90 cm diepgang is de boot natuurlijk heel geschikt voor ons land en met een takeltje kun je als het nodig is de bulbkiel omhoog trekken.  Dat is handig voor op de trailer.

Begin 2010 kwam de 1e op het water, gemaakt van aluminium en bedoeld het ontwerp te testen en om als plug te dienen. Inmiddels is er een handvol in polyester geproduceerd en beleeft de boot zijn introductie op de HISWA. De ontwerper, Peter Keus, heeft er inmiddels bijna 10 jaar aan gewerkt en op de site www.keus22.nl vertelt hij waarom alles wat er al was, toch niet zo geschikt is voor een zeilschool en voor Friesland. Belangrijk is dat de boot niet doorkentert en dus na plat slaan weer omhoog komt.


Samen hebben we de boot een middagje getest op het Slotermeer en natuurlijk op de Luts. De Keus22 is 6.50 m lang bij 2.20 m breed en  bedoeld voor 3 à 4 personen, maar 5 kan ook. De Keus22 is een rondspant met scherpe kimmen, iets anders dan kielboten waar ik veel me gevaren heb zoals 16m², Centaur, Randmeer en  poly-Valk. Met zijn lange kuip en open spiegel doet hij wat meer denken aan de Fox 22.

Je stapt aan boord en gelijk vallen een paar dingen op: de bun en de giek. In de bun met kap kan de buitenboordmotor en benzinetank worden geplaatst, daarboven zit het dubbele schoot-grondblok gemonteerd. Daardoor kun je de grootschoot zowel als stuurman maar ook als middenman bedienen. Handig in manoeuvres en superveilig als je les geeft. De giek zit gemonteerd tegen het voorschot. Daardoor is er wel een plekje minder aan boord, maar er is geen ingewikkeld lummelbeslag nodig om de mast te strijken.  Dat strijken gaat iets minder handig dan bij een Valk of 16m², maar als het nodig is dan kan het. Bij de boeg is de mogelijkheid voor een uitschuifbare gennakerboom. De trommel van de rolfok zit onder dekhoogte, maar je kan er wel bij. Ook bijzonder is het torentuig met losse broek en lazyjacks en de hangbanden rondom de kuip.

Al met al een open boot met allerlei zaken die je toch vooral op de sportieve, kleine kajuitboten tegenkomt.

De uitvoering waarmee we varen is nog een proto-type. Voor de verhuur en voor zeilscholen is er de ‘Basic’, iets luxer de ‘Tour’ en de ‘Fun’.  Voor de racers is er de ‘Win’, zonder motor en hangbanden, maar wel met trapeze.

Het water op


Vanwege de nachtvorst is de BBM niet gemonteerd. De bun dichten we met een inzetstuk.  ’t Is fris, een paar graden boven nul, met een NO-wind van 10-15 knopen. Het gemak van de middenmotor met electrische start en aparte gashandel missen we, dus in de Luts hijsen we gelijk het grootzeil en rollen de fok uit. De boot gaat er gelijk vandoor, gaat akelig hoog aan de wind en kruisen in het nauwe vaarwater van de Luts is een makkie. Zelfs als je knijpt blijft de boot lopen. Op het meer komt de tweede verrassing. We vallen af naar halve wind en gaan gelijk in plané en dat zonder gennaker! De boot blijft goed hanteerbaar zolang je bij vlaagjes wat afvalt. Aan de wind missen we eigenlijk wat gewicht om de boot lekker te varen. Dus even een rif gezet, snel en simpel, en in een wat rustiger tempo wat zeilmanoeuvres gedaan. Overstag en gijpen gaat gemakkelijk als je de motoriek van een zwaardboot beheerst. Want dat is toch de grootste verrassing, je vaart deze kielboot alsof het een zwaardboot is. Lekker actief zitten op het gangboord, lekker hangen (in de banden) voor de gewichtstrim, bij manoeuvres vlot bewegen door de kuip. De boot is makkelijk te trimmen en ligt heel mooi op het roer.  Wel even wennen aan de korte helmstok met die lange joystick.

Terug naar de Luts, vlot naar binnen met een bakstagwindje, even een 360° en het grootzeil is gestreken. Makkelijk die lazyjacks. Snel de fok inrollen en we schuiven zachtjes de box weer in.

Op de wal nog even nagepraat onder het genot van koffie en een Zeeuwsche bolus. Ook voor die wateren is de boot een aanwinst. Vaar je alleen daar of op het IJsselmeer, dan zou de kiel wat dieper mogen steken.

Klinkt allemaal zo positief dat je bijna vergeet, dat ook deze boot nadelen heeft. Wat ik al meldde, een kielbootzeiler moet zijn motoriek wat aanpassen. En de mast van 8 meter steekt in gestreken toestand flink uit. Maar meer kan ik echt niet bedenken.

Conclusie: de Keus22 is echt een sportboot, maar ook prima geschikt om met minder ervaren zeilers lekker te toeren.

Je kan de boot bewonderen bij het daysailer-paviljoen op de Hiswa en op www.keus22.nl .

 

Lamavare/

Arjaan van Engen

   
   
   
   
© Zeilersforum.nl