De koningin van het water
In Nederland kennen we velen soorten zeilklassen, zoals onder andere de 16 m2, de Spanker, de Schakel en de Vrijheid, om er maar een paar te noemen. Maar welke zeilklasse is nou de oudste van Nederland? Daarvoor gaan we 90 jaar terug in de tijd.
In 1917 werd er een prijsvraag uitgeschreven door de K.V.N.W.V., het huidige K.N.W.V., met de vraag het ontwerpen van een houten kieljacht. Hieruit ontstond de “Regenboog”, ontworpen door de heer G. de Vries Lentsch Jr. De bedoeling hierbij was om alle boten in verschillende kleuren te verven zodat het een kleurrijke aanblik zou zijn op het water. Maar helaas is daar tegenwoordig niet veel meer van over dan de naam en het zeilteken. Een van de redenen hiervan is dat ze tegenwoordig andere en meerdere houtsoorten ter beschikking hebben voor de huid van de romp.
De Regenboog heeft een stijl gepiekt gaffeltuig, een genua en een spinnaker met een totale oppervlakte van 70 m2. Dat zorgt dan ook voor een mooie schaduw op het water als deze schoonheden voorbij komen.
De bemanning van de Regenboog bestaat uit drie personen, een stuurman en twee bemanningsleden met als leuk gegeven dat deze vroeger alle drie amateurs moesten zijn!
Technische gegevens | Zeiloppervlak | ||||
Lengte overall | : | 8,00 meter | Grootzeil | :28 m² | |
Lengte waterlijn: | 5,18 meter | Genua: | : 12,1 m² | ||
Breedte | : | 1,96 meter | Spinnaker | :30 m² | |
Diepgang | : | 1,10 meter | |||
Ballastgewicht | : | 745 kilo |
Een evenement dat toonaangevend is voor de Regenboogklasse zijn de Holland-Friesland teamwedstrijden. Bij sommige van jullie misschien wel bekend tijdens de Sneek en Kaagweek. Twee maal per jaar tijdens deze Sneek en Kaagweek worden teamwedstrijden gehouden, voor de Regenboogklasse vormen deze twee teamwedstrijden het hoogtepunt van het seizoen.
De basis is gelegd in 1918, er werden toen al wedstrijden gehouden om de sterkste Regenboogzeiler van het seizoen te bepalen en bestaan langer dan de nationale kampioenschappen. Voor de sterkste zeiler van het seizoen was een bijzondere prijs ter beschikking gesteld, namelijk een prachtig schilderij genaamd “Lucassen prijs”. De zeiler die drie keer tot sterkste zeiler van het seizoen werd bekroond mocht het schilderij definitief houden. De eerste zeiler die het wist te presteren om drie keer tot sterkste zeiler van het seizoen benoemd te worden was de Belgische zeiler Léon Huijbrechts. De eigenaar van de Regenboog 21 genaamd “Lies” presteerde het om in 1920 het schilderij definitief in zijn bezit te krijgen, dit betekent dat Léon Huijbrechts de eerste drie edities op zijn naam schreef! Een knappe prestatie! Enkele jaren later deed hij het schilderij cadeau aan de K.V.N.W.V. De heer ir. J.C. van Hoolwerff, vele jaren voorzitter van de K.V.N.W.V. stelde op een gegeven moment een mooie zilveren wisselbeker ter beschikking welke veroverd kon worden tijdens een jaarlijkse teamwedstrijd van vier teams van ieder twee boten van de zeilverenigingen de Kaag, Sneek, de Braassem en Rotterdam. De organisatie van dit evenement werd in 1937 aangepast naar twee Regenboogteams van de zeilverenigingen de Kaag (Holland) en Sneek (Friesland). Hierdoor zijn de traditionele Holland-Friesland wedstrijden ontstaan. De allereerste teams welke in 1937 met elkaar de strijd aanbonden bestonden uit:
Holland | Friesland | ||||
Boot | Naam | Stuurman | Boot | Naam | Stuurman |
44 | J. de Vries | 1 | Dolfijn | Klaas Vrolijk | |
49 | Duke | Hans v.d. Velde | 6 | Waterrot | Sybren Kuipers |
51 | Leede 3 | W. van der Mey | 7 | Windekind | Dirk Oppenhuizen |
57 | Saenden | Leen de Wit | 14 | Swalker | Marten Hendriks |
62 | Holland 2 | Frans Bos | 68 | Bruiser | Henny van der Wey |
Gedurende de oorlogsjaren zijn er een aantal wedstrijden niet gevaren, te weten in 1940 op de Kaag en in 1943, 1944 en 1945 werd zowel op de Kaag als op Sneek niet gezeild.
Hieronder staat een lijst met de winnaars van de Holland-Friesland teamwedstrijden vanaf 1937, zoals te zien is valt op dat team Holland de meeste overwinningen in Sneek als in de Kaag op zijn naam heeft weten te schrijven.Winnaars tijdens de Kaagweek:
Holland | Friesland | |
K.Z.R. & M. ver. de Kaag | K.Z.V. Sneek | |
1938 – 1939 – 1941 – 1947 | 1942 – 1946 – 1950 – 1951 | |
1948 – 1949 – 1952 – 1955 | 1953 – 1954 – 1970 – 1971 | |
1956 – 1957 – 1958 – 1959 | 1974 – 1975 – 1977 – 1978 | |
1960 – 1961 – 1962 – 1963 | 1987 – 1994 – 1997 – 2000 | |
1964 – 1965 – 1966 – 1967 | 2001 – 2002 | |
1968 – 1969 – 1972 – 1973 | ||
1976 – 1979 – 1980 – 1981 | ||
1982 – 1983 – 1984 – 1985 | ||
1986 – 1988 – 1989 – 1990 | ||
1991 – 1992 – 1993 – 1995 | ||
1996 – 1998 – 1999 – 2003 | ||
2004 – 2005 – 2006 – 2007 | ||
Totaal: 48 keer gewonnen | Totaal: 18 keer gewonnen |
Holland | Friesland | |
K.Z.R. & M. ver. de Kaag | K.Z.V. Sneek | |
1948 – 1951 – 1956 – 1958 | 1937 – 1938 – 1939 – 1941 | |
1962 – 1964 – 1965 – 1966 | 1942 – 1946 – 1947 – 1949 | |
1967 – 1968 – 1969 – 1970 | 1950 – 1952 – 1953 – 1954 | |
1972 – 1976 – 1977 – 1979 | 1955 – 1957 – 1959 – 1960 | |
1980 – 1981 – 1982 – 1983 | 1961 – 1963 – 1971 – 1973 | |
1984 – 1985 – 1986 – 1987 | 1974 – 1975 – 1978 – 1989 | |
1988 – 1990 – 1991 – 1992 | 1997 – 1998 – 1999 – 2000 | |
1993 – 1994 – 1995 – 1996 | 2001 – 2002 – 2004 | |
2005 – 2006 – 2007 | ||
Totaal: 35 keer gewonnen | Totaal: 31 keer gewonnen |
Een bijzonder gegeven is dat de allereerste Regenboog, uiteraard met zeilnummer “1” nog steeds op de Nederlandse wateren te bezichtigen is en zelfs nog in wedstrijdverband. De Regenboog 1 is in 1995 gerestaureerd en voerde vroeger de naam “Dolfijn”, de huidige naam is “Puzzle”. Hieronder een foto van de Puzzle in de huidige staat.
Dit jaar was er een bijzondere tewaterlating! Namelijk Regenboog 56 met de naam “Oranje”. Deze regenboog is een boot welke gebouwd is in 1931 en voer de laatste 45 jaar onder de naam Oranje. Drie jaar geleden kocht de regenboogklasse deze regenboog in vervallen staat om hem weer helemaal te restaureren met de bedoeling om hem daarna cadeau te geven aan Prins Willem Alexander en Prinses Maxima. Dit jaar op 11 juli was het dan zover, de regenboog 56 werd te Kaag te water gelaten onder toeziend oog van Prins Willem Alexander en Prinses Maxima. Na de tewaterlating heeft Prins Willem Alexander de boot uitgebreid getest, de boot zal echter vooral gebruikt worden door de Regenboogklasse om andere zeilers de kans te geven om in een Regenboog te zeilen, om dit in goede banen te leiden is er een beheersstichting opgericht voor de oranje regenboog. Hier enkele impressies van de Koninklijke regenboog.
Ik hoop dat ik jullie hierbij wat wijzer heb kunnen maken in de oudste zeilklasse van Nederland.
Mike Nuijs.