Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

07:30 gilt de wekker dat ik er uit moet, ik gluur tussen het spleetje van de gordijnen naar buiten en een het is een troosteloos gezicht, REGEN :(

Nou ja, het wordt, ondanks het slecht weer, zeker een leuke en leerzame dag. Ik haal een natte lap over mijn gezicht, een borstel door de broodmolen en strompel de trap af.

Samen met mijn dochter eet ik een gebakken eitje en zoek de spullen bij elkaar. Kwart voor negen, Apae komt in zijn rode duivel het plein op rijden en zoekt een plekkie, nog even wachten op Har.Vogel

9 uur precies staat Harrie voor de deur, ik spring in mijn schoenen en knoop deze (met de enige knoop die ik kan blindelings kan) vast. Willem verwacht nogal wat van de regenbui want die heeft een buitenboord motor meegesleept, daar het ding goed in zijn riante villa op wielen ligt besluiten we om met zijn auto op en neer te tuffen naar A’foort.

 09:35 we parkeren voor de deur van het gebouw en begeven ons naar de 2e verdieping. Al snel is iedereen aanwezig, nou ja iedereen…. Hen3 is er niet en helaas is 1 van de organisatoren, Wybe, is er ook niet. Nadat Marijn (alias FMJ) zich heeft voorgesteld is de beurt aan ons.

 Ik ben…. EN DIE 200 MIJLS… ! ohhhh ben jij dat. IK ben…. En ik ging met de trein, geen 16 euro parkeerkosten. Zo gaan we het rondje verder en wordt er veel gelachen.

 De ruimte waar we zitten is prima, groot genoeg en tenminste geen Oprot-Stoelen Marijn begint met een verhaaltje over verschillende lijnsoorten

 Geslagen, niet geslagen, dubbel, enkel, trippel…. Polyester, dyneema, kevlar en zo nog wat soorten.

 2

De eerste splits die we oefenen is die in polyester lijn.

 1

Een splits die op zich iedereen goed af gaat, hier en daar is er wat moeite met het uit elkaar peuteren van de lijn, dit zijn lijnen die zich lastiger laten splitsen, maar ook hier komt het wel goed.

 3

 

 4

Op het moment dat je splits klaar is, moet je deze wel goed aantrekken zoals Pjetrow hierboven tracht te bereiken.

Echter wel is het zeer belangrijk dat je dit voorzichtig doet en niet de dwerg lanceert :-) (let op de rode pijl)

 6

Dan is het tijd voor de rokers, cafeïne junks en hongerige om aan hun lusten toe te geven en de tekorten aan te vullen.

De lunch is goed geregeld !! lekkere broodjes, vele soorten beleg, zoetigheid en heuse appeltaarten vullen bijna 2 tafel vol !

Tijdens het weghappen van een broodje splits ik mijn nieuwe landvast die al een jaar in een tasje lagen te wachten totdat ik het splitsen meester was. Nog een klein foutje dat Marijn vakkundig weet te achterhalen, mijn eerste landvast met aangesplitst oog is een feit.

Na de lunch gaan we ons storen op het splitsen van een Dyneema zonder mantel

 7

De les begint. Er zijn meerdere opties om een Dyneema lijn te splitsen, de enige die eigenlijk goed blijf zitten in de Brummel methode

Insteken, doorhalen, aantrekken, doorschuiven, omgooien en binnenstebuiten trekken, toch ?

Ik kijk even bij buurman Trotti, die heeft het wel begrepen (denkt hij) dus ik priegel nog wat en dan heb je…..

Chips, niet goed

 8

Maaaaaarijn, &%Q$#*@Q# wat doe ik nou fout :(

Marijn werpt een blikt, mompelt even snel wat er aan mankeert, tovert wat met touwtjes, laat zien hoe het wel moet en voor ik bedanken kan heeft hij het alweer uit elkaar getrokken.

Grmppfffff, maar da’s niet aardig, ik begin weer opnieuw: Insteken, doorhalen, omgooien, binnenste buiten draaien….

Maaaaaarijn, wat doe ik nou weer fout.  Geduldig knikt Marijn dat hij zo nog wel even komt kijken.

Hij vervolgt zijn verhaal over rondlopende lijnen, Shackle’s en nog wat exotische houtje touwtje verbindingen. Ik luister aandachtig terwijl ik nog met mijn twee halve brummels in mijn handen zit.


Marijn komt even langs, trekt aan de 2 uiteindes Et Voila, een Dyneema splits

Wahaaaaaaaa dus ik zat goed, lekker !

 9

Het was een leuke en leerzame dag.

Ik dank diegene die dit mogelijk hebben gemaakt: Wybe, Koko en Marijn.

 

 

Login om te antwoorden
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl