RDeinum schreef :
Van meerdere merken die Noballast opnoemt had ik nog geen weet van. Ik ga hier zeker naar zoeken en kijken of het een optie kan zijn voor ons.
Het zijn geen merken maar designers. Volgens mij is die boot uit de link van wwwillem een vroege Grainger.
@Noballast Je omschrijft dat inderdaad de selfmade boten ook in allerlei kwaliteiten bestaan. Dit was ook hetgeen wat ik dacht maar niet zo gebracht had in mijn eerdere opmerking. Je kunt niet alles en iedereen over een kam scheren. Maar heb jij tips voor mij hoe ik vertrouwen kan krijgen in een eigenaar van een selfmade catamaran? Mogelijk kun jij mij naar een discussie op dit forum verwijzen waarin dit ter sprake komt?
Hier op het forum ken ik eigenlijk geen specifieke draadjes over dit onderwerp.
Je hebt zelfbouwers die “from scratch” een boot bouwen en je hebt zelfbouwers die een casco afbouwen. De laatste zijn verreweg in de meerderheid gezien dat afbouwen in het verleden best populair was. Het lijkt ook minder vakkennis cq. handvaardigheid te vereisen waardoor er best wat door amateurs afgebouwde boten rondvaren van bedenkelijke afbouw kwaliteit. Diegenen die met nul beginnen en vanaf tekening bouwen moeten wat meer in huis hebben en dat blijkt een behoorlijke drempel voor de amateur te zijn. Of dat al dan niet een betere boot heeft oplevert kan pas na grondige inspectie gezegd worden. Persoonlijk (“biased”) denk ik dat de kans daarop bij een zelfbouwer vanaf nul groter is.
Voor de meeste zeilers is een multihull nog steeds een ver-van-mijn-bed show, alhoewel er de laatste jaren op het gebied van de condomarans wel een inhaalslag wordt gemaakt. Van oudsher zijn/waren de multihullers handige harry’s/doehetzelvers/zelfbouwers. In de tachtige jaren was meer dan de helft van de varende multihulls in Nederland zelf gebouwd en ook meestal vanaf nul. Mede doordat er toen nog nauwelijks produktieboten bestonden.
Met een survey door iemand die verstand heeft van multihulls (let op) kun je vertrouwen krijgen in een boot, dus ook in een zelfgebouwde boot. Er is daarbij nog wel verschil uit welke generatie zo’n multihull stamt. Grof gezegd, de eerste generatie kent vergelijkbare bouwmethoden en constructies als bij de monohull. Latere generaties laten de voordelen van de multihull beter tot zijn recht komen in de vorm van bijvoorbeeld zeileigenschappen en sterkere constructies bij lichter gewicht. De vergelijking met vliegtuigbouw wordt wel gemaakt.
Zo’n veertig jaar geleden heb ik een Waarschip (af)gebouwd en 10 jaar later ook weer verkocht i.v.m. de aankoop van een grotere boot. Nadat de koop rond was vroeg ik de koper wat nou voor hem de doorslag heeft gegeven om te vertrouwen op mijn zelfbouw kwaliteiten. Zijn antwoord “Het zit in de details. Daarin herken ik de zorg en kwaliteit waarmee gebouwd is. Dat geeft vertrouwen in de rest van de constructie.” Hij gaf er een paar voorbeelden van en die mij vooral is bijgebleven was “de groeven van de schroefjes waarmee de voetrail is vastgeschroefd zijn onbeschadigd en staan allemaal in de zelfde richting”. Nu wat mij daar nog van bij staat is dat ik er inderdaad een nieuwe en goed passende schroevendraaier voor had gekocht.
Goedbedoelde adviezen van zeilers die geen multihull ervaring hebben moet je vriendelijk maar beslist terzijde leggen.
Wordt lid van het CTC en koop het boekje "Alle ballast overboord" is op dit moment mijn beste tip.