Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: !Zeewaardige Multihull gezocht!

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 09:35 #1365478

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 517
je zou deze site eens in de gaten kunnen houden. www.catamaransite.com Ook op Facebook zijn er diverse groepen 'catamaran for sale' etc

Hier wordt vaak FSBO aangeboden (For Sale By Owner)
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 15:15 #1365596

  • RDeinum
  • RDeinum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Arcadia schreef :
Je hebt het ook over de mogelijkheden van droogvallen. Bij de vaargebieden die je specifiek noemt, de Oostzee en de Middellandse Zee is dat weinig relevant vanwege de geringe getijden. Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al onderkend.
Daarnaast heeft met name de Oostzee tal van aantrekkelijke kleine havens, waarin het lastig kan zijn om een plek voor een multihull te vinden. Als je voornamelijk ankert maakt het natuurlijk niet meer uit.

Klopt, het droogvallen is met name in beginsel op de wadden. Ik ben al bekend op de Nederlandse wadden. Maar ik moet nog uitzoeken of de Duitse en Deense wadden ook mooie droogval plaatsen heeft.

Mbt het niet kunnen aanmeren in havens zien wij dit niet direct als een euvel. Wij houden van de rust en het avontuur en ankeren graag. Een bijboot zal meegaan en hiermee komen wij aan de kust. We hopen dat ze hiervoor wel plek hebben :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 15:47 #1365612

  • RDeinum
  • RDeinum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
JRomkes schreef :
Er is vrijwel geen enkele werf gespecialiseerd in een soort boot. Daarbij zijn veel werven niet te onderscheiden van amateurs. Trouwens, andersom is ook vaak het geval, veel amateurs bouwen hun boten professioneler dan werven. Zoek hier op het forum maar eens naar de gebruiker 'noballast' boot fram . Die trimaran is beter gebouwd dan menig professionele werf kan/wil. Als je dan ziet hoe een recente Grainger trimaran in het noorden van het land gebouwd is, door een professionele werf, dan schieten de tranen in je ogen.
Noballast schreef :
Tja, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Kwaliteit is wel prima te beoordelen, tenminste door iemand die er verstand van heeft. Serie bouw multihulls zijn veelal een grote gemene deler van allerlei compromissen. Vaak ook te zwaar, hetgeen weer ten koste gaat van de zeil kwaliteiten en de hoeveelheid spullen die je mag meenemen.

Moderne selfmade boten bestaan uiteraard ook in allerlei kwaliteiten. Echter een serieuze amateur bouwer zal maar weinig compromissen sluiten daar waar het om bouwkwaliteit gaat. Die heeft een heel ander uitgangspunt als het personeel dat het montagewerk in de seriebouw uitvoert. Als ik in de markt zou zijn voor een catamaran (ben ik niet) zou mijn eerste zoektocht gaan naar ontwerpen van Schionning, White, Grainger, Farrier en anderen. Ik ben niet zo bekend in de catamaran wereld maar als het persé een fabrieksboot zou moeten zijn staat Outremer wel hoog op het lijstje. De condomarans zou ik dan weer overslaan. Maar ja, dat is erg persoonlijk en merk op dat ik enigszins bevooroordeeld ben.

Het uitvoeren van eventuele reparaties is een non-issue. Elke composiet verwerker kan dat uitvoeren, ongeacht het merk. Echter, reparaties gaan meestal over op- en aangebouwde componenten. Dan kom je al snel terecht bij de leverancier/fabrikant van zo’n component.

@JRomkes @Noballast Noballast leest al mee haha! Fijn dat ik het ook van een andere kant hoor, van mensen die hier ervaring mee hebben. Ik sta open om hier meer over te leren.

Eigen ervaring (totaal ander type boot dan waar we het nu over hebben) heb ik veel gevaren met mijn ouders boot wat een zeeschouw platbodem is. Ook deze is door iemand zelf gebouwd. in het onderhoud hebben zij tegen zaken aangelopen wat hun hoger in kosten heeft gebracht. Mede hierdoor is deze visie gecreëerd. Als je vervolgens in persoon meerdere mensen spreekt die (even hard gezegd) tegen zijn, dan vorm je voor jezelf snel een mening. Dan wordt het des te meer gewaardeerd dat ik ook vanuit een ander perspectief advies krijg.

Van meerdere merken die Noballast opnoemt had ik nog geen weet van. Ik ga hier zeker naar zoeken en kijken of het een optie kan zijn voor ons.

@Noballast Je omschrijft dat inderdaad de selfmade boten ook in allerlei kwaliteiten bestaan. Dit was ook hetgeen wat ik dacht maar niet zo gebracht had in mijn eerdere opmerking. Je kunt niet alles en iedereen over een kam scheren. Maar heb jij tips voor mij hoe ik vertrouwen kan krijgen in een eigenaar van een selfmade catamaran? Mogelijk kun jij mij naar een discussie op dit forum verwijzen waarin dit ter sprake komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 15:51 #1365616

  • RDeinum
  • RDeinum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Calidris schreef :
!Zeewaardige Multihull gezocht!


external-content.duckduckgo.co...lseas.png&f=1&nofb=1

Of is dit "over the hill"? :unsure:

De 'mast' op dit bootje is mij aan de te kleine kant. Als ik kan realiseren dat hier zeilen aan bevestigd kunnen worden gok ik dat de snelheid de 0.5kt niet eens haalt. Wel bedankt voor je inbreng ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 15:57 #1365621

  • RDeinum
  • RDeinum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Ik moet niet teveel naar catamarans zoals de gunboat kijken. Ik raak dan teveel in dromenland en datgene wat realistisch is wil ik niet meer want dat is niet mooi :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 15:59 #1365623

  • RDeinum
  • RDeinum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
XanderB schreef :
Binnen het budget vind ik zelf de Gemini 105 ook wel interessant.

www.theyachtmarket.com/nl/bote...i/zeil-boten/105-mc/

Zeker eentje waar ik meer onderzoek naar ga doen, dankjewel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 16:08 #1365624

  • RDeinum
  • RDeinum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Poemy schreef :
je zou deze site eens in de gaten kunnen houden. www.catamaransite.com Ook op Facebook zijn er diverse groepen 'catamaran for sale' etc

Hier wordt vaak FSBO aangeboden (For Sale By Owner)

Bedankt voor de tip. Ik heb tal van actieve facebook pagina's gevonden waar ik nu lid van ben. Een bericht is geplaats en het zoekgebied is vergroot! Wat mij opvalt, wat je zelf ook ongeveer aangeeft, is dat op sites zoals yachtworld boten aangeboden worden door een Brooker, boten worden aangeboden zonder dat VAT betaald is en deze dus vaak verhuurd zijn. Een verhuurde boot is vaker intensiever gebruikt en kent meer slijtage. (Betekend niet dat ik deze boten volledig uitsluit. Deze boten kunnen zeker potentieel zijn)

Terwijl het aanbod in deze facebookgroepen inderdaad door een particuliere eigenaar wordt aangeboden. Kent weer zijn voordelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 16:27 #1365627

  • wwwillem
  • wwwillem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Okee. Deze is OOK over budget... Maar als je nog ergens 25k extra vandaan weet te schrapen lijkt dit me wel een hele hoop boot voor je geld. (43ft!) :blink:

www.boat24.com/en/sailboats/alfreso-43/detail/491047/



Van opzij ziet ie er imo ook nog wel aardig uit. Ik mis voor het plaatje vooral een grote boegspriet voor een heule grote gennaker.

Laatst bewerkt: 03 feb 2022 16:35 door wwwillem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 17:13 #1365644

RDeinum schreef :
Van meerdere merken die Noballast opnoemt had ik nog geen weet van. Ik ga hier zeker naar zoeken en kijken of het een optie kan zijn voor ons.

Het zijn geen merken maar designers. Volgens mij is die boot uit de link van wwwillem een vroege Grainger.
@Noballast Je omschrijft dat inderdaad de selfmade boten ook in allerlei kwaliteiten bestaan. Dit was ook hetgeen wat ik dacht maar niet zo gebracht had in mijn eerdere opmerking. Je kunt niet alles en iedereen over een kam scheren. Maar heb jij tips voor mij hoe ik vertrouwen kan krijgen in een eigenaar van een selfmade catamaran? Mogelijk kun jij mij naar een discussie op dit forum verwijzen waarin dit ter sprake komt?

Hier op het forum ken ik eigenlijk geen specifieke draadjes over dit onderwerp.

Je hebt zelfbouwers die “from scratch” een boot bouwen en je hebt zelfbouwers die een casco afbouwen. De laatste zijn verreweg in de meerderheid gezien dat afbouwen in het verleden best populair was. Het lijkt ook minder vakkennis cq. handvaardigheid te vereisen waardoor er best wat door amateurs afgebouwde boten rondvaren van bedenkelijke afbouw kwaliteit. Diegenen die met nul beginnen en vanaf tekening bouwen moeten wat meer in huis hebben en dat blijkt een behoorlijke drempel voor de amateur te zijn. Of dat al dan niet een betere boot heeft oplevert kan pas na grondige inspectie gezegd worden. Persoonlijk (“biased”) denk ik dat de kans daarop bij een zelfbouwer vanaf nul groter is.

Voor de meeste zeilers is een multihull nog steeds een ver-van-mijn-bed show, alhoewel er de laatste jaren op het gebied van de condomarans wel een inhaalslag wordt gemaakt. Van oudsher zijn/waren de multihullers handige harry’s/doehetzelvers/zelfbouwers. In de tachtige jaren was meer dan de helft van de varende multihulls in Nederland zelf gebouwd en ook meestal vanaf nul. Mede doordat er toen nog nauwelijks produktieboten bestonden.

Met een survey door iemand die verstand heeft van multihulls (let op) kun je vertrouwen krijgen in een boot, dus ook in een zelfgebouwde boot. Er is daarbij nog wel verschil uit welke generatie zo’n multihull stamt. Grof gezegd, de eerste generatie kent vergelijkbare bouwmethoden en constructies als bij de monohull. Latere generaties laten de voordelen van de multihull beter tot zijn recht komen in de vorm van bijvoorbeeld zeileigenschappen en sterkere constructies bij lichter gewicht. De vergelijking met vliegtuigbouw wordt wel gemaakt.

Zo’n veertig jaar geleden heb ik een Waarschip (af)gebouwd en 10 jaar later ook weer verkocht i.v.m. de aankoop van een grotere boot. Nadat de koop rond was vroeg ik de koper wat nou voor hem de doorslag heeft gegeven om te vertrouwen op mijn zelfbouw kwaliteiten. Zijn antwoord “Het zit in de details. Daarin herken ik de zorg en kwaliteit waarmee gebouwd is. Dat geeft vertrouwen in de rest van de constructie.” Hij gaf er een paar voorbeelden van en die mij vooral is bijgebleven was “de groeven van de schroefjes waarmee de voetrail is vastgeschroefd zijn onbeschadigd en staan allemaal in de zelfde richting”. Nu wat mij daar nog van bij staat is dat ik er inderdaad een nieuwe en goed passende schroevendraaier voor had gekocht.

Goedbedoelde adviezen van zeilers die geen multihull ervaring hebben moet je vriendelijk maar beslist terzijde leggen.

Wordt lid van het CTC en koop het boekje "Alle ballast overboord" is op dit moment mijn beste tip.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 17:31 #1365654

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5200
Trouwens, kijk ook eens in het draadje van 'ameesing', die bouwen zelf een catamaran, hoewel technisch iets simpeler, ook op een hoog niveau qua kwaliteit.

Mocht je eens iets vinden, dan zal een surveyor ook prima de kwaliteit kunnen beoordelen. Dan wel een zoeken die veel ervaring met composiet boten heeft, die zal gebreken in het casco zeker kunnen constateren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 17:43 #1365660

Linkje naar de Vardo Woods van Ameesing.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 03 feb 2022 18:11 #1365664

RDeinum schreef :
Ik heb er gisteravond een begin in gemaakt en kwam bij het volgende boek: Catamarans the complete guide for cruising sailors. Hierin staat ook omschreven hoe de verdeling in gewichten moet zijn en wat de invloeden van gewichten is op een catamaran. Er is een nadeel aan het boek, het is enkel in het Engels. Mijn Engels is niet slecht maar het wordt in zo'n boek wel erg specifiek.
Dit is een van de betere boeken voor beginnende multihull zeilers om de technische (on)mogelijkheden van multihulls te doorgronden. Het is vooral toegespitst op Catamarans, maar veel ervan is ook van toepassing op Trimarans.

Ik heb het boek hier zelf ook op de plank staan, mocht je specifieke vragen hebben van passages die je niet helemaal duidelijk zijn, stel de vraag dan gerust, wellicht kunnen we je verder opweg helpen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 14 mrt 2022 18:42 #1375832

  • henribik
  • henribik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Die Alfreso 43 in Nieuwpoort lijkt mij een gunstige aanbieding. Een open brugdek catamaran met een salonnetje in de stuurboordromp is een fraai concept: Veel zeilplezier, gemakkelijke handling en toch een beschutte 'living'.

www.boat24.com/en/sailboats/alfreso-43/detail/491047/

Het is een Grainger design, dus de zeileigenschappen zullen prima zijn, al heeft de boot geen zwaarden, maar die low aspect ration kielen zijn heel geschikt om mee droog te vallen. De boot is wat langer dan je aangaf , maar 'Lânge laüft' en met de jaren groeit je ruimte behoefte.

De prijs is nogal laag, maar dat komt omdat de meeste mensen geen open brugdek catamaran willen, dus reken er niet op dat je hem ook weer gemakkelijk verkoopt. Moeder de vrouw wil altijd een brugdeksalon met uitzicht en een keuken.

Als je deze te groot vind is de Gemini 105C een solide alternatief. Veel succes
met de keuze.
Niet geschoten is altijd mis...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 14 mrt 2022 22:26 #1375896

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
RDeinum schreef :
Hallo, wij zijn Ruben en Mirthe en wij hebben plannen voor reizen in het buitenland met een zeilboot. Beginnend bij de Waddenzee willen we uitkomen op oa de middellandse zee en de Oostzee.

Wij hebben de monohull en multihull met elkaar vergeleken en hieruit is gebleken dat wij de reis met een multihull zouden willen maken. Deze persoonlijke voorkeur is ontstaan door onze wensen op gebied van comfort, stabiliteit, laadruimte en het droogvallen. Aangezien het aanbod in Nederland erg klein is, kijken wij ook naar het aanbod in het buitenland.
Wij zijn opzoek naar een multihull die zo goed als vaarklaar is, dus geen opknapper. Gekeken naar het aanbod zoeken wij een multihull van 34 tot 39ft. Het budget is 100.000 euro incl btw. Uiteraard blijven wij de vele website in de gaten houden die multihulls aanbieden.

Onze vraag is of er meerdere mensen een catamaran in het buitenland hebben gekocht en voor ons tips hebben.

Wij zouden graag in contact willen komen met mensen die reeds het avontuur met een multihull zijn aangegaan en ons kunnen adviseren waar om te denken bij de aanschaf hiervan. Wij zijn ons namelijk bewust van het feit dat een multihull duurder is in vergelijking met een monohull.

Groeten Ruben en Mirthe.

Allereerst, goed plan ! Niets zo leuk als plannen te maken voor langere tochten
Wij hebben inderdaad ‘net’ (april vorig jaar) in Kroatië een lagoon 42 condomaran gekocht nadat we onze mono comfortcontainer (beneteau 473) in Panama verkocht en op Aruba afgeleverd

Ik zie hierboven een aantal verschillende soorten vragen staan , misschien zou je kunnen overwegen om verschillende draadjes te maken waarin je verschillende soorten vragen stelt ? Anders wordt het misschien een beetje onoverzichtelijk?

1) vaar en laad eigenschappen van een multi vs mono
- onze ervaring is dat je een mono zwaarder kunt laden met ‘cruiser zooi’ en dan nog steeds (veel) sneller is dan een multi

2) aanbod buiten NL is vele malen groter
- daarom hebben wij ook onze condomaran in Kroatië gekocht (zonder btw)

Wij zijn het ‘avontuur’ inderdaad al aangegaan en als je specifieke vragen hebt , stel ze maar , misschien het leukste om dat op het forum te doen zodat je meer input krijgt van andere leden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 15 mrt 2022 07:57 #1375939

ReneK schreef :

1) vaar en laad eigenschappen van een multi vs mono
- onze ervaring is dat je een mono zwaarder kunt laden met ‘cruiser zooi’ en dan nog steeds (veel) sneller is dan een multi

@Rene, ik hoor vaak dat juist een multi sneller is, daardoor beter gebruik kan maken van goede en slechte weersvoorspellingen en kortere oversteek tijden haalt…
Hoe komt het dan dat in jouw ervaring je vorige schip sneller was?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 15 mrt 2022 14:43 #1376066

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Stefanvanvee schreef :
ReneK schreef :

1) vaar en laad eigenschappen van een multi vs mono
- onze ervaring is dat je een mono zwaarder kunt laden met ‘cruiser zooi’ en dan nog steeds (veel) sneller is dan een multi

@Rene, ik hoor vaak dat juist een multi sneller is, daardoor beter gebruik kan maken van goede en slechte weersvoorspellingen en kortere oversteek tijden haalt…
Hoe komt het dan dat in jouw ervaring je vorige schip sneller was?

Een snelle lege lichte multi zal best sneller zijn dan een mono, maar mijn ervaring is dat ik met de B473 gemiddeld de halve windsnelheid plus 1-1.5 knoop vaar (dus bij 15 knopen wind gaan we 8-8.5 gemiddeld over bijvoorbeeld een oceaan oversteek) en met de lagoon 42 doen we halve windsnelheid minus 1-1.5 knoop (dus 15 knopen en dan doen we 5.5-6)

Pas vanaf een knoop of 18-20 wind komt er een beetje gang in het apparaat

Hoe het komt ? Het is geen snelle boot bij licht weer (eerder traag als dikke %#}} ) maar sneller en comfortabeler vanaf 18-20 knopen

Mono 11.5 dagen vanaf mindelo naar Frans Guyana
Multi 16.5 dagen op hetzelfde stukje maar wel met minder wind/golven en heel comfortabel
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 15 mrt 2022 17:52 #1376110

  • henribik
  • henribik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Een Catamaran is alleen maar sneller dan een Monohull als hij gaat planeren, zolang de Cat in verdringingsmodus vaart heeft hij meer nat oppervlak en is dus langzamer. Het gewicht is dus van essentieel belang. De meeste ‘live-aboard’ cats zijn zwaar beladen en komen dus niet in ‘plané’. Een kajuitcatamaran die op het juiste lichtgewicht is kan vanaf 12 knopen wind in plané gaan en boven de acht knopen lopen. Mijn open brugdek catamaran liep bij 16 knopen wind 12-13 knopen op halve wind en ik was bepaald niet de snelste in het CTC wedstrijdveld.

De aanbevolen Alfreso 43 is een snelle boot, die als je hem licht houdt de windsnelheid en meer loopt. Het is veel moeilijker om een 34 voeter licht te houden dan een 43 voeter, die een groter beladingsvermogen heeft. Maar voor een beginnende Catamaran zeiler kan het te imponerend zijn om meteen zo’n beest te kopen en kan een Gemini 105C een toegankelijker groeipad vormen. Ik heb zo’n Gemini gezeild en het lijkt meer op monohull zeilen dan op Catamaran zeilen, doordat de boot niet zo breed is gaat hij ook een beetje scheef aan de wind. Ik vond het een prettige boot met een intelligente inrichting. De ontwerper en bouwer Tony Smith is een Engels fenomeen die de befaamde Testar trimarans ontwierp en bouwde.

Hier nog wat informatie over die Alfreso 43 in Nieuwpoort:

www.graingerdesigns.net/news-and-race-results-1/

Jammer dat ik de 80 jaar nader, anders was ik in de markt geweest.
Niet geschoten is altijd mis...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 16 mrt 2022 14:12 #1376254

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
!3 jaar geleden een Prout Event in Engeland gekocht, natuurlijk heb ik die ter plaatse bekeken en door een Survyeor laten keuren. Prouts zijn wat logge niet zo snelle zeilers maar bieden heel veel comfort. Aandachtspunten zijn de grote kunststoframen, uiteindelijk heb ik die door gehard glas vervangen en was eindelijk de lekkage voorbij, ook de wandbekleding zeker bij een ouder bouwjaar het zijn enorme lappen en eenmaal de achterkant aan het korrelen dan is er geen houden aan. Voor mij uiteindelijk de reden om afscheid te nemen van dit toch wel fijne schip. 3 jaar geleden een Dragonfly 920 in Zuid Frankrijk gekocht daar bekeken en laten keuren. Na enige aarzeling die per vrachtauto laten transporteren i.p.v. overzeilen. Het schip is zeker zeewaardig, de vorige eigenaar is er mee naar de Cariben gezeild en weer terug. Noodzakelijk is dan wel een watermaker en voldoende zonnepanelen om daarvoor elektriciteit te hebben. Wat betreft het comfort, is het veel en veel minder dan een catamaran. Maar het zeilt minstens 2 keer beter.
De adressen die al genoemd zijn, herken ik en waren ook mijn leidraad, helaas de soms aantrekkelijke aanbiedingen betreffen schepen die in het hele verre buitenland liggen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 01 apr 2022 17:39 #1380687

  • RDeinum
  • RDeinum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Goedenavond allemaal!!! Alweer een hele tijd niets laten horen. Dit omdat we heel wat (positief) hectische weken achter de rug hebben, namelijk:


We hebben een catamaran gekocht! De Prout Snowgoose 37 Elite.

Wij willen jullie kort meenemen in het proces wat wij doorlopen hebben:
In het zoeken naar een boot hebben wij ons onder andere op vele websites ingeschreven op een mailinglijst. Tot wij op een woensdagmiddag een mail kregen van de volgende site waar jullie tevens een aantal foto's kunnen zien van de boot: www.catamaransite.com/catamara...nowgoose-37-elite-2/

Zoals wij in ons eerste bericht hadden aangegeven waren wij al geïnteresseerd in de Prout catamarans. Wij hebben direct contact gezocht met de verkopers die Nederlands bleken te zijn! Wij hebben van deze mensen de kans gekregen om de boot te bezichtigen en een aankoopkeuring te laten doen. Hier zijn wij de verkopers zeer dankbaar voor! Wij hebben ontzettend leuke en leerzame dagen gehad. Toen ook het keuringsrapport erg meeviel en wij ons goed voelde tijdens de proefvaart konden wij geen reden bedenken waarom we het niet zouden doen... De koop werd toegezegd!!

Nu zijn wij druk doende met de papieren allemaal rond te krijgen om de boot dit jaar nog over te varen naar Nederland. Wat super om hiermee bezig te zijn. Nu zijn wij drukdoende met de reisvoorbereiding en gaan wij binnenkort weer richting de boot voor een check-up en klaar maken voor deze grote reis.

We hadden als doel gesteld dit jaar een boot aan te schaffen. Mirthe gaf aan deze zomer al met onze eigen boot weg te willen. Ik vond haar op zijn zachts gezegd 'optimistisch'. Maar verdomd, ze had gewoon gelijk!

Ik wil iedereen bedanken voor de input die een ieder gegeven heeft. Hier hebben wij in de zoektocht zeker wat aan gehad ;)
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 18:08 door RDeinum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 01 apr 2022 18:29 #1380708

Gefeliciteerd ! :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 01 apr 2022 19:32 #1380724

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Gefeliciteerd!! Ziet er op de foto’s prima uit

Maar waarom zo snel naar NL ? Lekker 1 of 2 seizoenen Midd zee , balearen en dan beslissen wat je gaat doen lijkt me niet verkeerd ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 01 apr 2022 20:37 #1380748

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 604
Van harte gefeliciteerd!

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 02 apr 2022 07:20 #1380816

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Top, mooie boot, gefeliciteerd. En ja…, waarom niet daar laten voor een tijdje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 02 apr 2022 08:52 #1380846

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Gefeliciteerd, mooie boot.
Mocht je vragen hebben specifiek voor Prout dan kan ik je mogelijk van dienst zijn omdat ik zelf 10 jaar met een Event 34 heb gevaren.

Veel plezier!

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

!Zeewaardige Multihull gezocht! 02 apr 2022 18:44 #1380995

Leuk dat jullie dit terug koppelen, gefeliciteerd met de aankoop!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl