Bedankt allemaal voor raad en advies. Het is duidelijk dat er veel kennis en ervaring aanwezig is op dit forum, naast een goede sfeer
Ondertussen is duidelijk dat de boot op een trailer naar NL gaat, ik zal SCA rederij nog proberen op te zoeken. Ik zal nog wat vragen beantwoorden en de achtergrond toelichten hieronder. Kwa uitrusting is een 2019 2 cylinder 8 PK uiterst stille BB met alternator aanwezig, een marifoon, vuurwerk, rubber dingy, app AIS (OnCourse, aanrader voor kustzeilers - weet wat de grote jongens doen), clip-on harness, enz. Al met al redelijk voorbereid denk ik zo, maar de benodigde tijd zwaar onderschat. Ik wou dat ik meer tijd had want ik heb er van genoten, maar thuis bij het gezin is ook erg leuk en belangrijker. Overtraileren en dan samen genieten, dat hebben we besloten.
Voor wat betreft de hoogte van de golven, ze waren circa 1.5m maar toen we langs een baai zeilden kregen we te maken met een soort rare weerkaatsing waar ze ongeveer verdubbelden, heel stijl werden met een schuimende krul. Het resultaat was dat we als in een lift opgetild werden, bovenaan een smak schuim en water tegen en over de boot kregen, en dan schuin en uit koers geslagen weer naar beneden vielen. De volgende golf was hetzelfde en zag er vanuit een diep dal erg hoog en eng uit.
De boot deed het prima. We hadden een windkracht 5 met uitschieters van 7 en hadden alleen de fok en waren aan het motorzeilen. De golven waren van een storm die de dagen ervoor over het Kattegat had geblazen. Wat mij deed beslissen om om te keren was de angst dat er iets kapot kon gaan (hier had ik de boot niet op voorbereid) en het feit dat de havenmeester had verteld dat de hoogste golven voor de landtong aan het einde van de baai lagen - nog hoger, daar hadden we geen zin in.
We rolden de fok op, de wind kwam van schuin achter, en draaien bovenop een golf rechtsomkeert. Binnen 30 minuten waren we weer in de luwte van Väderö en een uurtje later terug in de haven.
Het was leuk en spannend (vooral achteraf) en we waren zeker niet de enigen op het water - maar ook niet de enigen die omkeerden kort uit de luwte van het eiland. Kennissen op een Halberg-Rassy 42 hadden tevens een bijzonder ‘onplezierige en uitdagende’ dag met nat dek op hetzelfde water.
De boot gaat terug naar de thuishaven in Kungsbacka Fjord, waar we een jaar gewoond hebben, totdat we een mooie transportregeling hebben.
Ik deel mijn ervaring op dit forum als bescheiden bijdrage en dank aan de leden voor het delen van nuttige info en inzichten. Helaas geen spannende foto’s
Dennis.