Saeftinghe schreef :
Er is verschil tussen WONEN en VERBLIJVEN, wonen kun je vergeten verwacht ik, maar verblijven is heel goed te doen.
Het lijkt me niet dat verboden kan worden om van je bezit gebruik te maken, of dat nu één nachtje is of een dozijn.
In NL heb je een goede reden om aan boord te zijn, je verhindert toch diefstal en vandalisme.
Geredeneerd vanuit een gewoon menselijke achtergrond heb je gelijk.
Helaas moet je redeneren vanuit een ambtelijke achtergrond, en dat is anders dan menselijk.
Ik heb ruim 20 jaar op het water gewoond, in Delft, Rotterdam en Koudum.
Alleen in Rotterdam, in de Oude Haven, was er geen enkel probleem. Kennelijk weet Rotterdam dat er schippers zijn. Legaal, waladres enz.
In Delft was er een voortdurende klopjacht, met 24-uurscontrole door de recherche om te zien of wij aan boord sliepen. (In veel gemeentes is het volgens het APV niet toegestaan om te overnachten op mobiele gelegenheden, zoals tenten, campers, caravans, woonwagens en schepen, tussen 1 oktober en 1 april). Overigens had ik in Delft een echt waladres waar ik ingeschreven stond.
In Koudum heb ik mijn schip in mijn eigen(!) haven gelegd, en dat van tevoren overlegd met de gemeente. Niettemin: jarenlang grote problemen, illegaalverklaringen en dreigementen met dwangsommen enz. Want: een "woonboot" (zo bleef men onze varende tjalk hardnekkig noemen) was niet opgenomen in het vigerende bestemmingsplan en moest dus oprotten.
Er zijn wel enkele lichtpuntjes, want er zijn verspreid over het land gemeentes die graag hun wateren willen stofferen met mooie schepen, waarbij dikwijls bewoning wordt gedoogd of zelfs vereist. Elke gemeente heeft hierin z'n eigen beleid en toelatingseisen. Check de site van de landelijke vereniging tot behoud van het historisch bedrijfsvaartuig, kortweg
www.lvbhb.nl
Bij mijn weten is wonen op een jacht nergens toegestaan, hooguit gedoogd.
Groet!
Wim.