Mike87 schreef :
Bedankt voor alle reacties, dat geeft vertrouwen.
We ervaren in Zeeland al hoe prettig het water is, tenminste prettiger dan het IJsselmeer.
We willen het bij goed weer ook gewoon doen.
Echter nog twee aanvullende vragen:
- We hebben geen marifoon, is dit een no-go?
- welke kaarten moeten we absoluut hebben?
Gr. Mike en Ilona
Beste Mike, ik zou wel alle kaarten v/h gebied kopen of lenen van iemand. Wel een geupdate versie!
Heb je GPS, of een elec. kaarten systeem? Op zee moet je namelijk wel goed je grondkoers in de gaten houden, bij oversteek v/d Maasmond verwachten ze wel dat je koers en vaart hetzelfde blijft.
Denk verder aan situaties zoals mist en zware regen met slecht zicht, wat ga je dan doen zonder marifoon bij oversteek Maasmond? Persoonlijk heb ik zware mist gehad bij deze oversteek, wel zo handig om dan te weten wat er om je heen gebeurd .
Je kunt het beste een VHF handheld kopen of lenen, mocht je een andere boot kopen neem je deze weer lekker mee. Op zee luistert dit ook gemakkelijk uit, naast je in de kuip.
Je kunt ook een Marine Traffic App. kopen, deze lopen echter wel iets achter op de realiteit.
Hoe ga je op zee om hulp vragen? Een gsm accu gaat daar meestal sneller leeg ivm het zoeken naar netwerken!
Zo'n HP33 is ook handig ivm stroom, desnoods een oude omdat je de stroomkaarten nog kunt gebruiken. Hoog en laagwater kun je toch wel op internet vinden.
In principe is het traject niet zo moeilijk, kijk ook even wat de golfhoogte op zee doet.
Ga er wel vanuit dat 1 de navigatie doet en de ander de boot.
Lifeline aan dek is ook een aanrader, kan ook gewoon met landvasten ofzo. Je kunt het zelf zo duur maken als je wilt.
De goedkoopste oplossing voor dit traject, in een (afgesproken) groep gaan varen. Je legt dan wel het lot in andermans handen natuurlijk.
Of je moet kaarten gaan kopiëren van iemand, doen ze bij grote oversteken ook.
Goede tip, ga niet bezuinigen op je eigen veiligheid!
( Oh ja, als deze tocht een ramp wordt wil ze vast nooit meer de zee op)
Succes