Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vaarregels op onze grote rivieren

Vaarregels op onze grote rivieren 02 nov 2014 13:50 #566896

Met deze linkjes heb je alle regels van beide reglementen.
Leuk ( :unsure: ) leesvoer voor de komende winter. :lol:
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...eidsdatum_02-11-2014
www.ccr-zkr.org/files/document...tRP/rp1nl_122013.pdf
Hoef je niet zoveel te posten.... :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 02 nov 2014 17:06 #566930

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
kbakker schreef :

- Een groot schip is hier niet verplicht ruimte te laten voor kleine schepen!

Het zal wel niet lang duren of hier zal wel de eerste rechtszaak over komen. Na een noodlottig ongeval waarbij een groot schip gewoon over een klein schip heen gevaren is. Vooral gezien de recente uitspraak over een zaak in Friesland. Dit soort uitleg van de wet leid snel tot het idee dat pleziervaart maar in lucht op zou moeten lossen als er beroepsvaart aan komt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 02 nov 2014 17:38 #566939

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
3Noreen schreef :
kbakker schreef :

- Een groot schip is hier niet verplicht ruimte te laten voor kleine schepen!

Het zal wel niet lang duren of hier zal wel de eerste rechtszaak over komen. Na een noodlottig ongeval waarbij een groot schip gewoon over een klein schip heen gevaren is. Vooral gezien de recente uitspraak over een zaak in Friesland. Dit soort uitleg van de wet leid snel tot het idee dat pleziervaart maar in lucht op zou moeten lossen als er beroepsvaart aan komt.


Maar de regels dat je een aanvaring moet vermijden gaan hier toch gewoon overheen?
als hij niet wijkt dan MOET jij wijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 02 nov 2014 18:51 #566962

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
3Noreen schreef :
kbakker schreef :
- Een groot schip is hier niet verplicht ruimte te laten voor kleine schepen!
Het zal wel niet lang duren of hier zal wel de eerste rechtszaak over komen. Na een noodlottig ongeval waarbij een groot schip gewoon over een klein schip heen gevaren is. Vooral gezien de recente uitspraak over een zaak in Friesland. Dit soort uitleg van de wet leid snel tot het idee dat pleziervaart maar in lucht op zou moeten lossen als er beroepsvaart aan komt.

Je vergelijkt hier appels met peren.
Je quote:
- Een groot schip is hier niet verplicht ruimte te laten voor kleine schepen!
heeft niets met het geval in Friesland op het PMK te maken, RPR versus BPR gebied.

Wat ik hier aangegeven heb zijn de standaard vaarregels. Heb dat gedaan omdat veel watersporters niet op de hoogte zijn dat je op RPR vaarwater varend aan sb wal geen recht op eigenkoers hebt. Dat wil zeker niet zeggen dat een groot schip maar aan kan varen. Elk reglement heeft de clausule dat ieder schipper alles moet doen om een aanvaring te voorkomen (art 1.04 & 1.05). Dus dit geval zal terecht ook een staartje krijgen.

Het nadeel voor een klein schip is dat je in verhouding kwetsbaar bent tegenover die grote jongens. Daarom is het een must het reglement te beheersen. Je zou maar op RPR vaarwater sb wal aanhouden terwijl je denkt dat grote schepen voor je dienen te wijken. Dit kan een fatale ‘vergissing’ zijn.

Grtn, K
Laatst bewerkt: 02 nov 2014 19:09 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 02 nov 2014 19:28 #566975

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Het leek mij er vooral op dat dit draadje begonnen was vanuit een nogal gekleurd perspectief. :dry: Enig tegengeluid lijkt me dan ook wenselijk. Vooral een genuanceerde uitleg over de ietwat tegengestelde regels.
Bijvoorbeeld; Een klein schip dient SB wal te houden. Maar als een groot schip het idee in zijn hoofd krijgt om daar te willen varen in tegengestelde koers dient de pleziervaart niet meer aan de eerste regel te houden en ruimte te maken. Immers het grote schip hoeft geen ruimte voor het kleine schip te laten. Echter hier zijn in het verleden al wat uitspraken in geschillen geweest. De trent is dat die steeds meer gaan in de richting van het standpunt dat een groot en gevaarlijk schip een extra zorgplicht heeft ten opzichte van kleine kwetsbare vaarweg gebruikers heeft. Dat is het verband met de zaak PMK.
Natuurlijk is lobby clubs er veel aan gelegen om in hoger beroep de PMK zaak als nog een andere wending te geven. Want die zorgplicht zit ze niet lekker.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 02 nov 2014 21:44 #567021

Een groot schip (binnenvaart) kan toch gewoon z'n blauw bord voeren? Bakboord - bakboord situatie? Weet iedereen z'n bedoeling.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 02 nov 2014 21:46 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 02 nov 2014 22:16 #567029

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Belerion II schreef :
Een groot schip (binnenvaart) kan toch gewoon z'n blauw bord voeren? Bakboord - bakboord situatie? Weet iedereen z'n bedoeling.

Artikel 6.02 RPR lid 2 staat dat artikel 6.04 niet geld voor kleine schepen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 02 nov 2014 23:02 #567035

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb op de Waal nog nooit een groot schip opvarend aan de verkeerde wal zonder blauw bord omhoog gezien.

Zo ook op de Ijssel en de Maas behoren ze dat te doen.
Met het blauwe bord maakt hij simpelweg alleen maar kenbaar SB-SB te willen doen met de afvaart. Ook als je daar afvarend vaart met een jacht zal je moeten wijken.
Dat is opzich niet zo moeilijk.

Maar dan: je bent opvarig aan Nijmegen en je bevind je in die buitenbocht helemaal maximaal aan SB oever, een afvarend groot schip kan je dan zomaar daar weg varen als hij lekker ruim door die buitenbocht wil..?. ... Even voorstellen dat die recreatietonnen er niet zijn, want die heb je bij de scherpe bocht van Sint Andries namelijk in de werkelijkheid ook niet.
Wat moet je dan.

Opvarende schepen bepalen, afvarende niet. Grote afvarende schepen moeten luisteren naar opvarende grote schepen mbt. sb-sb of bb-bb passage. Maar die opvarende jachtjes zouden dus reglementair gezien niets te vertellen hebben t.o.v. de afvarende grote schepen en altijd moeten wijken ook als zij helemaal aan de linkeroever zitten, en in dit genoemde Nijmegen geval Sb-Sb moeten doen met dat grote afvarende schip als ik de reglementen goed begrijp...

Nou heb ik een aantal keren meegemaakt dat we op de Nederrijn afvarend een aantal keren door de buitenbocht aan de linkeroever Sb-Sb zijn gepasseerd met een jacht, jacht nam dus de binnenbocht aan de rechteroever, voor hem de verkeerde wal. (Wij waren met een grootschip en moesten goed door de buitenbocht vanwege de diepte.)


Nou is de Waal alleen interessant voor een jacht-schipper als je een snel jacht hebt en je wil gauw aan de andere kant van het land zijn opvarend zonder allerlei sluizen, of voor een niet snelle boot om lekker snel met de stroom mee snel van oost naar west te varen. Dat gaat dan vele malen sneller dan die langdradige Nederrijn of Maas. Met een niet snelle boot zal je in principe niet graag de Waal OP varen, beter is dan via de Lek/Nederrijn of Maas (meestal weinig stroom).
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 02 nov 2014 23:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 07:43 #567089

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Misschien ten overvloed maar artikel 6.04 waarin het gebruik van het blauwe bord geregeld wordt geld niet voor kleine schepen.
Kortom je vaart de waal af en bevind je uiterst SB wal. Er komt een schip in de opvaart je tegemoet en toont een blauw bord. Wat dus geen betekenis voor jou heeft.
Wat ga je doen ? Volg je jou verplichting om SB wal aan te houden. Immers ergens anders mag je niet varen. Of ga je uitwijken immers je moet voor alle grote schepen uitwijken. Het is dan in ultimo aan de rechter te bepalen welke regel prevaleert. Hier zijn al wat uitspraken over en het lijkt duidelijk welke kant het op gaat….
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 08:57 #567119

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
3Noreen schreef :
Misschien ten overvloed maar artikel 6.04 waarin het gebruik van het blauwe bord geregeld wordt geld niet voor kleine schepen.
(...)

bedoelen ze niet dat een klein schip geen blauw bord hoeft te voeren als deze aan bb vaart?
(dat is wat ik versta onder gebruik)
Reageren op een ander schip (grooot of klein) welke wel een blauw bord gebruikt is toch wat anders?

(ik heb hier de letterlijke wetstekst niet paraat)

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 09:47 #567138

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Volgens mij moet een klein schip gewoon gehoor geven het blauwe bord. Alleen mag hij het zelf niet voeren.

Edit:
Het is misschien geen goed vergelijkingsmateriaal, maar..
Nou heb ik met regelmaat gezien dat er afvarende jachtjes en grote schepen bij Tiel Stuurboord-Stuurboord deden met de uitvaart kanaal die in de opvaart ging (met blauw bord), E.a. wordt wel via de post geregeld.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 09:52 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 09:54 #567140

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wellicht verklaart dit artikel eea wat duidelijker:

www.varendoejesamen.nl/sites/d...ord%202014%20web.pdf
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 13:30 #567236

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
Faran schreef :
Wellicht verklaart dit artikel eea wat duidelijker:

www.varendoejesamen.nl/sites/d...ord%202014%20web.pdf

De korte samenvatting in afbeelding.

Realiteit is natuurlijk dat het kan zijn dat door bochten, weinig wind / slechte richting er wat geschipperd moet worden. Heb nog wel eens een zeiltje killend staan om ruimte te geven.

Verder op de maas is de drukte niet zo groot tussen Nijmegen en Lith.
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 13:33 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 13:43 #567245

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
De situatie die dus niet zo duidelijk als TS doet overkomen. Potentieel ligt er een ongeval op de loer. Als dat gebeurt ben ik heel benieuwd wat voor uitspraak de rechter zal doen. Uit het foldertje van varen doe je samen.
Maar op de Waal vaart opvaart zònder blauw bord langs
de linkeroever tegelijkertijd met opvaart mèt blauw bord
langs de rechteroever. Voor een afvarend klein schip kan
dit een gevaarlijke situatie opleveren. Naar bakboord
uitwijken is nauwelijks een optie vanwege de drukke
afvaart, die middendoor gaat. In zo’n geval is te hopen
dat de opvaart met blauw bord aan haar bakboordwal
(dus voor het kleine schip stuurboordwal) ruimte
vrijlaat voor de kleine afvaart die immers geen kant op
kan.

Vooral de uitspraak van TS
- Een groot schip is hier niet verplicht ruimte te laten voor kleine schepen!

Is met enige voorzichtigheid te lezen. In de praktijk zal het er op neerkomen dat een groot schip wel degelijk ruimte vrij dient te houden voor een aan stuurboord varend klein schip. Totdat de wet gever de zaak aanpast. Danwel doordat er, helaas, ongelukken gebeuren de rechter voor de nodige jurisprudentie zorgt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 14:51 #567264

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
3Noreen schreef :
Misschien ten overvloed maar artikel 6.04 waarin het gebruik van het blauwe bord geregeld wordt geld niet voor kleine schepen.
Kortom je vaart de waal af en bevind je uiterst SB wal. Er komt een schip in de opvaart je tegemoet en toont een blauw bord. Wat dus geen betekenis voor jou heeft.
Wat ga je doen ? Volg je jou verplichting om SB wal aan te houden. Immers ergens anders mag je niet varen. Of ga je uitwijken immers je moet voor alle grote schepen uitwijken. Het is dan in ultimo aan de rechter te bepalen welke regel prevaleert. Hier zijn al wat uitspraken over en het lijkt duidelijk welke kant het op gaat….


Vaar je buiten de boeien, dan heb je geen probleem. Gewoon koers houden en/of rekening houden met de vaarregels tussen schepen onderling.
Vaar je binnen de boeien (regels van nauw vaarwater)dan ben je verplicht:
- Schepen stroomafwaarts voorrang te geven
- Ieder schip geeft aan het afvarend schip aan bakboord de ruimte om te passeren
- Indien het opvarende schip wenst dat het afvarende schip aan stuurboord moet passeren, toont hij het blauwe bord (tegenpartij Blauw bord) om groen op groen te passeren. Het afvarende schip voert geen blauw bord!
- Het tonen van het blauwe bord is niet van toepassing op kleine schepen maar wel het toepassen van de regel! Het blauwe bord heeft voor de kleine schepen dus effectief WEL betekenis!
- Daarnaast moet er eventueel via geluidsignalen de intenties kenbaar gemaakt worden.
(Dit is ook geldig voor de kleine vaartuigen, cq pleziervaart) Maar weinig watersporters die de betekenis van de geluidssignalen nog kennen of toepassen.
- En belangrijk dat op Waal - Lek -Rijn (waarvoor hier de vraag wordt gesteld), stuurboordswal niet de hoogste prioriteit heeft. GROOT gaat voor klein

De regel is dus heel eenvoudig :-)
Eerste prioriteit: stroomafwaarts voorrang (en het blauwe bord op het opvarende schip geeft aan het afvarende schip dat er groen op groen moet gepasseerd worden)
Tweede prioriteit: groot gaat voor klein
Derde prioriteit: schepen die stuurboordswal houden
Vierde prioriteit: hoofdvaarwater gaat voor nevenvaarwater
etc
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 16:07 #567284

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De AFvaart trekt juist wèl vaak even een blauw bord als er opvaart met blauw bord aan komt, zodat de opvaart weet dat de afvaart het begrepen heeft dat er SB-Sb gedaan moet worden.
Althans, dat is wat ik in de praktijk vele malen gezien heb.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 16:08 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 16:32 #567291

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
vero schreef :
Vaar je buiten de boeien, dan heb je geen probleem. Gewoon koers houden en/of rekening houden met de vaarregels tussen schepen onderling.
Vaar je binnen de boeien (regels van nauw vaarwater)dan ben je verplicht:
- Schepen stroomafwaarts voorrang te geven
- Ieder schip geeft aan het afvarend schip aan bakboord de ruimte om te passeren
- Indien het opvarende schip wenst dat het afvarende schip aan stuurboord moet passeren, toont hij het blauwe bord (tegenpartij Blauw bord) om groen op groen te passeren. Het afvarende schip voert geen blauw bord!
- Het tonen van het blauwe bord is niet van toepassing op kleine schepen maar wel het toepassen van de regel! Het blauwe bord heeft voor de kleine schepen dus effectief WEL betekenis!
- Daarnaast moet er eventueel via geluidsignalen de intenties kenbaar gemaakt worden.
(Dit is ook geldig voor de kleine vaartuigen, cq pleziervaart) Maar weinig watersporters die de betekenis van de geluidssignalen nog kennen of toepassen.
- En belangrijk dat op Waal - Lek -Rijn (waarvoor hier de vraag wordt gesteld), stuurboordswal niet de hoogste prioriteit heeft. GROOT gaat voor klein

De regel is dus heel eenvoudig :-)
Eerste prioriteit: stroomafwaarts voorrang (en het blauwe bord op het opvarende schip geeft aan het afvarende schip dat er groen op groen moet gepasseerd worden)
Tweede prioriteit: groot gaat voor klein
Derde prioriteit: schepen die stuurboordswal houden
Vierde prioriteit: hoofdvaarwater gaat voor nevenvaarwater
etc

Lees eens het foldertje door Varen doe je samen. vooral het stukje over het varen op de waal. Daarna de artikelen in het RPR. Als je dan de jurisprudentie er naast legt kom je snel tot een ander inzicht. Eerste prioriteit stuurboordswal houden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 20:26 #567373

Vandaag van Kampen naar Deventer gevaren (Gelderse IJssel). Mast plat met "slappe Arnold" AIS noodantenne in een getuide spiboom. Bereik een stuk kleiner dan normaal, ik schat 10-15 mijl.

Anyway ikzelf heb praktisch overal de binnenbocht genomen, soms dus BB oever. scheelde 0.3 knoop tegenstroom (en afstand over de grond). De AIS is nog nuttiger dan op ruim water gebleken: meer dan 3 bochten verder zie je wat er aan komt, in welke bocht je elkaar gaat ontmoeten, welke oever je mag verwachten waar het grote schip zal varen en of dat schip die binnen- of buitenbocht inderdaad aan het opzoeken is. Was een uitgelezen mogelijkheid om wat "blauwe bord" ervaring op te doen:

Ik heb schepen gezien aan de verkeerde wal met blauw bord, maar meestal werd het blauwe bord alleen getoond aan opvarende grote schepen, die altijd antwoordden. Niet aan mij - ik kan ook niet antwoorden anders door oever te kiezen natuurlijk ;) Overigens is het op 5 m afstand van de kribben ruim 2 m diep dus geen enkel probleem voor mij om tussen wal en schip te kruipen als het moet.

De Waal zal vast veel drukker zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 20:48 #567383

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Werd alleen getoond aan grote afvarende schepen bedoel je? De afvarende schepen die vervolgens met hun bord antwoordden?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 21:17 #567398

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Er worden verschillend vaarwater aangehaald met voorbeelden. We moeten duidelijk scheiding houden met BPR(Maas en Gelderse IJssel) en RPR (Waal en Neder-Rijn) vaarwater. Waarbij alleen op de Waal het BPR Art 9.04 van toepassing is (SB wal aanhouden). Elk met zijn ‘eigen’ vaar methodiek zoals de Het blauwe bord van Varen doe je samen aangeeft.

Fly-Tour schreef :
Nou heb ik een aantal keren meegemaakt dat we op de Nederrijn afvarend een aantal keren door de buitenbocht aan de linkeroever Sb-Sb zijni gepasseerd met een jacht, jacht nam dus de binnenbocht aan de rechteroever, voor hem de verkeerde wal. (Wij waren met een grootschip en moesten goed door de buitenbocht vanwege de diepte.)
Dit jacht (doe ik daar ook) volgt de vaaraanwijzing van ANWB Almanak Deel I Hoofdstuk rivieren. In opvaart de binnenbochten nemen. Het reglement biedt hier juist deze mogelijkheid tbv vlotte doorstroming. Je hebt geen recht op een eigen koers. Daar waar nodig wijk je voor een op- of afvarend grootschip. Een afvarend groot schip neemt in afvaart meestal de buitenbochten, dus je zit dan meteen al in de goede (uitwijk) positie. Wordt in op- en soms afvaart het blauwe bord onderling getoond kun je daar op anticiperen zoals de folder ‘Het Blauwe bord’ aangeeft. Ik vind dit een ontspannende vaarwijze.

De Waal is een breed vaarwater met een gegarandeerde diepgang in de vaargeul. Op de scherpe bochten na, is hier ruim voldoende vaarwater buiten de vaargeul voor een klein schip. Zo kun je kilometers maken zonder in de vaargeul te komen. Je dient hier wel de scheepvaart in de gaten te houden. Vooral met oplopen en tegemoet komen van grote schepen krijg je een samenkomst die de hele breedte in beslag kan nemen. Dan worden de grenzen van de vaargeul opgezocht. Jij vaart net buiten de vaargeul. Met een oplopend groot schip krijg je eerst een ‘schop’ van de boeggolf en daarna trekt de zuiging het water onder je weg en wordt je naar het schip gezogen. Hier dien je terdege rekening mee te houden. Zo’n samenkomst van grote schepen zie je ruim van te voren ontstaan, anticipeer hierop door zo nodig ruim van te voren een beetje in te houden zodat je tijdens die samenkomst er niet naast zit.

Iedereen die op de Waal vaart weet dat je hier geen voortstuwing probleem wil hebben. Door maximaal buiten de vaargeul te varen zit je in een veel gunstige uitgangspositie als je dit overkomst.

Fly-Tour schreef :
Maar dan: je bent opvarig aan Nijmegen en je bevind je in die buitenbocht helemaal maximaal aan SB oever, een afvarend groot schip kan je dan zomaar daar weg varen als hij lekker ruim door die buitenbocht wil..?. ... Even voorstellen dat die recreatietonnen er niet zijn, want die heb je bij de scherpe bocht van Sint Andries namelijk in de werkelijkheid ook niet.
Wat moet je dan.

Dit is het grootste probleem waar het reglement niet in voorziet. Mijn eerder genoemde leerzaam artikel van Rijkspolitie te water alswel ‘Het Blauwe Bord’ geven geen waterdichte oplossing hiervoor. In die buitenbochten zijn meestal geen (of te korte) kribben om daar tussen even veilig af te wachten. Bij drukte heb je ook nog oplopende of andere tegemoet komende schepen. Om dat eerste groot schip te ontwijken zou je stuurboord over stuurboord kunnen gaan. Maar de drukte belemmeren dit. Je kunt geen kant op. Een zeer risico vol situatie. Uiteraard heeft iedere schipper de plicht jou op een of andere manier de ruimte te geven. Ik heb dit jaren geleden één keer mee gemaakt. Het is goed afgelopen, maar je wordt gemangeld tussen die schepen. Dus nooit meer! Sinds dien ga ik ruim van te voren naar bb binnenbocht. Ruimte genoeg omdat die te ondiep is voor de grote schepen en voldoende voor een klein schip. Nu ligt daar de recreatie geul. Welke scherpe bocht dan ook, ik neem de bb binnenbocht en pas Art 1.04 toe.

3Noreen schreef :
De situatie die dus niet zo duidelijk als TS doet overkomen. Potentieel ligt er een ongeval op de loer. Als dat gebeurt ben ik heel benieuwd wat voor uitspraak de rechter zal doen. Uit het foldertje van varen doe je samen.

Maar op de Waal vaart opvaart zònder blauw bord langs
de linkeroever tegelijkertijd met opvaart mèt blauw bord
langs de rechteroever. Voor een afvarend klein schip kan
dit een gevaarlijke situatie opleveren. Naar bakboord
uitwijken is nauwelijks een optie vanwege de drukke
afvaart, die middendoor gaat. In zo’n geval is te hopen
dat de opvaart met blauw bord aan haar bakboordwal
(dus voor het kleine schip stuurboordwal) ruimte
vrijlaat voor de kleine afvaart die immers geen kant op
kan.

Vooral de uitspraak van TS
- Een groot schip is hier niet verplicht ruimte te laten voor kleine schepen!

Is met enige voorzichtigheid te lezen. In de praktijk zal het er op neerkomen dat een groot schip wel degelijk ruimte vrij dient te houden voor een aan stuurboord varend klein schip. Totdat de wet gever de zaak aanpast. Danwel doordat er, helaas, ongelukken gebeuren de rechter voor de nodige jurisprudentie zorgt.

In beginsel is een groot schip hier niet verplicht ruimte te laten voor klein schepen. Dit betekent niet dat een groot schip maar aan kan varen. Voor alle schippers geldt dat een aanvaring voorkomen dient te worden, daar zal het OM zeker naar kijken. Verder zou ik het niet zover laten komen, immers het klein schip is de klos. Deze risico volle situatie kun je voorkomen door op de rechte stukken buiten de vaargeul te blijven. In de bochten, waar geen ruimte buiten de vaargeul is over te gaan naar andere zijde zoals hierboven omschreven.

Grtn, Klaas
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 21:31 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 21:29 #567402

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En dan nog als jacht in de afvaart..:
Ik ken een paar forse buitenbochten aan de rechteroever in de Waal waar de grote afvaart maar al te graag strak door gaat. (Deden wij ook) Moet je ze als jacht dan maar in laten halen aan SB vraag ik me af.., nou volgens mij in de verste verte niet.

Vervolgens ben je afvarend bij een binnenbocht over sb, er komt er een op met blauw bord langs de rechteroever en je wordt opgelopen. ?
Mijn inziens moet je dan als jacht wijken naar bb voor de grote opvaart en moet de grote afvaart ook wat extra naar de midden gaan, mocht dat precies zo uitkomen dat hij precies voorbijloopt terwijl je de opvaart gaat ontmoeten..

En dan vraag ik me nog af of je op de Waal opvarend als jacht wel aan de rechteroever mag gaan varen (vanwege de stroom die je anders in de buitenbochten aan de linkeroever hebt) in de opvaart, dat dat op de Nederrijn gebeurt is logisch omdat het daar smal is. Maar of het op de Waal in de praktijk aan te raden is...

/?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 21:34 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 21:44 #567412

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Ken die bochten in afvaart. Die buiten bochten aan sb hebben voldoende kribben om daar even tussen af te wachten. Je kunt ook inhouden zodat hij voorbij is als je de bocht ingaat. Een stuk veiliger.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 22:13 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 03 nov 2014 22:42 #567430

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Afgelopen zomer heb Ik een schip gevaren naar Roermond. Eerst over de ijsel, dan de waal en daarna de maas.
Hoewel het schip net iets meer is dan 20m en dus een blauwbord heeft hebben we op de waal steeds de jachten betonning aangehouden of zijn we ruim buiten de vaargeul gebleven. We hebben op de waal steeds de rechter over aan kunnen houden.
We hebben van te voren even contactgehd met de verkeerspost en door even voor dat we de maas opdraaiden een stukje rustig aan te doen kwamen we in een gaatje terrecht waarin het net een beetje rustig was op de waal.
Spannend blijft het wel, maar het viel me reuze mee.
Op de ijsel hebben we veel met blauwbord gevaren, we zaten in de opvaart, leuk dat wij als relatief klein schip de route voor de beroepsvaart dan bepaald.
Ais is idd dan heel erg handig. Je komt niet meer voor verrasingen te staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 04 nov 2014 07:14 #567461

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
kbakker schreef :
Ken die bochten in afvaart. Die buiten bochten aan sb hebben voldoende kribben om daar even tussen af te wachten. Je kunt ook inhouden zodat hij voorbij is als je de bocht ingaat. Een stuk veiliger.

Wel oppassen met het te ver tussen de kribben varen. Ik woon hier aan de Waal en bij een lage waterstand kun je goed zien hoeveel ongerechtigheid er op de bodem ligt tussen de kribben. En verder kan een grote duwbak door zuiging het waterpijl tussen de kribben wel tot 75 cm verlagen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarregels op onze grote rivieren 04 nov 2014 17:15 #567630

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
CMO,
Ach, als je zelf een groot schip hebt hoor je er ook gewoon bij.! B)

Je zegt bijna alleen maar aan de rechteroever te hebben gevaren, ik mag aannemen dat je toch niet de rechteroever koos wanneer daar een buitenbocht liep? Dat is namelijk best oneconomisch qua stroom tegen en het brandstofverbruik.
Idd. kun je dan als relatief klein schip (20 m stelt niet veel voor tov. 135) toch 'meepraten' omdat je net aan een groot schip bent..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 17:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl