3Noreen schreef :
CeesT schreef :
Het is ook gebruikelijk om de voorwoning te ontruimen tijdens gevaarlijke vaart in de mist.
Ik kan hier niets anders uit halen dan dat het risico van aanvaring voor de omgeving aanvaardbaar wordt geacht. Willens en wetens huis en haard van onschuldige omstanders aan risico bloot stellen. Dan nog verontwaardigt zijn dat die omstanders dat niet zien zitten.
Zodra het risico van aanvaring zo groot wordt ingeschat dat de voorwoning ontruimt wordt zou elk wel denkend mens toch moeten beseffen dat de vaart stil gelegd zou moeten.
Grote kans dat een rechter in NL daar ook zo over denkt.
Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt?
- De economische belangen zijn mogelijk zo groot dat er rek zit in aanvaardbare risico.
- Historische feiten en kansberekingen de grondslag vormen voor rapporten die waarop de beslissingen genomen worden.
- Verder is het, volgens mij, uberhaupt niet toegestaan om tijdens de vaart voor het aanvaringsschot te verblijven. Bij een vrachtschip is de woning voor al achter dit schot. Het getuigd alleen maar van reeel inzicht als de schipper beslist dat er niemand in de woning voor mag zijn. Dat is dezelfde veiligheidsgedachte waarom je een reddingsvest draagt, tenslotte ben je ook niet van plan overboord te vallen.
Zolang we niet weten wat er gebeurd is aan boord, kan je er niks over zeggen.