robhop schreef :
Het is bovendien dicht bij de Oosterschelde, ik denk het leukste binnenwater van Nederland. St Annaland ligt inderdaad beter, maar heeft wel al die drukte, geen natuur en je rekent het dubbele af. Ik zag alleen al €320,- staan aan inschrijfgeld, in 2016.
Omdat ik graag reclame maak voor de wsv Sint Annaland even een paar correcties op bovenstaande .
Je hebt drukte van een stad, dorpse levendigheid en een uitgestorven boel.
Ik denk dat Stalland in de tweede categorie valt. Je hebt een supermarkt aan de andere kant van de dijk (dat vinden veel vaste liggers een voordeel, trouwens), er is wat bedrijvigheid van rondvaartboten en watersportbedrijven en het is niet één steiger, maar een haven met een paar honderd boten. Desondanks vind ik op de boot verblijven zonder te varen in Stalland al een genoegen.
Geen natuur in Stalland? Wat dacht je van de Krabbenkreek, met daarlangs tussen Stalland en Flipland de schorren, waar je over de dijk langs kunt wandelen (fietsen kan voorlopig nog niet)? Aan het eind van de schorren vinden we binnendijks het Stinkgat (toegegeven: de naam is niet uitnodigend, maar ik heb er nooit iets geroken dat me niet beviel), met vogelkijkhut, waar je de meest aardige vogelsoorten kunt zien (niet de soorten die bij jou in de tuin komen, zeg maar). Het eiland Tholen is weliswaar grotendeels cultuurland, maar landschappelijk kleinschaliger en mooier dan een groot deel van West-Brabant. Je kunt er heerlijk wandelen en fietsen. Over de dijk van Stalland naar Stavenisse, bijvoorbeeld, met prachtige vergezichten over de Oosterschelde (wat een Nationaal Park is; hoezo geen natuur?)
Wat betreft de centen: zie ook de pots van Dirk Murray, waaruit blijkt dat je als nieuw lid in Beneden Sas de eerste drie jaren 300,- euro meer betaald dan normaal. Uit de potsen van Mischief blijkt dat hij daar nu maar nèt iets minder betaalt dan wat hij normaal in Stalland zou betalen.
Inderdaad: het inschrijfgeld in Stalland is eenmalig € 320,- en ook als je op de wachtlijst staat betaal je € 100,- lidmaatschap per jaar.
Na drie jaar in Beneden Sas betaalt Mischief dus, als ik het goed begrijp, iets van € 800,-
In Stalland is dat ruim € 1200,-, zoals ik heb voorgerekend.
Maar iedereen die aan een ligplaats in Brabant of Zeeland denkt, zou even in beide havens moeten gaan kijken, het vaargebied in de directe omgeving moeten vergelijken en dan beslissen of Stalland hem die € 400,- extra waard is.
Voor mezelf heb ik daar geen enkele twijfel over, maar € 400,- per jaar is een aanzienlijk bedrag en niet in elke portemonnee zit hetzelfde.
Amen..
Edit: bij dit alles wel de aantekening dat ik ooit in Beneden Sas ben aangeland als passant. Ik vond het toen een charmant haventje, met inderdaad een duidelijke, landelijke kwaliteit.
Het was echter in een warme en redelijk vergevorderde zomer. Het stonk er enorm als gevolg van blauwalg, een euvel waar het Volkerak jarenlang onder gebukt ging. Dat bezoek is inmiddels al jaren geleden en het lijkt erop dat het wat minder is geworden met de de blauwalg en de stank. Groene alg is er echter nog genoeg, zoals ik afgelopen oktober mocht constateren, toen ik naar de winterberging in Lage Zwaluwe voer.