Colijnsplaat is inderdaad een haven die mooi ligt: zowel qua varen, als qua aanrijden vanuit België.
Wat David bedoelt is het oostelijk deel van de Oosterschelde, die is ondiep, en komt deels boven water cq wordt heel ondiep bij Eb.
Beginnen met zeilen op stromend water, welke bij Eb ook nog eens smal is, is mijns inziens niet de beste keuze oostelijk deel Oosterschelde), vandaar dat 1 jaar aan het Volkerak, Haringvliet of Grevelingen, en daarna naar Colijnsplaat de beste keuze zou zijn. Eerste jaar investeren de boot onder controle krijgen, en daarna uitbreiden met varen op stromend water.
Geschikte 1e jaars havens:
Grevelingen: Brouwershaven, Den-Oss en Herkingen.
Haringvliet: Hellevoetsluis (verenigingshaven; de middelste van de 3), WSV het Bommelse Gors, en WSV de Put.
Hollands Diep: Noordschans (niet top, wel goedkoop), WSV Numansdorp, en WSV Willemstad.
Volkerak: Dintelmond en Ooltgensplaat.
Voordeel van beginnen aan het CVolkerak, is dat zodra het zeilen begint 'te lopen' er met 1 sluis de trip naar de Oosterschelde kan worden gemaakt. (of zomers met opstappers (kinderen) een mooring bij Tiengemeten aan het Haringvliet, om lekker te zwemmen etc.)
Een alternatief voor Colijnsplaat zou WSV St Annaland kunnen zijn ivm de mooie ligging. Voor 'die hard' zeilers is Colijnsplaat echter de #1 keuze aan de Oosterschelde.