Nachtvlinder schreef :
......knip....
Ik ben vast ouderwets; dat zij dan maar zo!
.....knip.....
Ik zal je niet, nooit, voor ouderwets uitmaken Nachtvlinder.
Dan ben ik minstens net zo ouderwets.
Weet nog goed hoe ik in de 80er jaren ook in de nacht gepuzzeld heb om Enkhuizen aan te varen, en voel nog de opluchting van het moment dat ik eindelijk lekker op de lichtenlijn zat en de compagnieshaven aan kon varen.
Toch...
De tijden zijn anders nu.
Ook bevlogen en ambitieuze -instappende- zeilers, waartoe ik peter1 vooralsnog best wil rekenen, zullen nu instappen met telefoontjes met -notabene- een app als navionics die met -notabene- een "autorouting functie" hen zonder problemen in Enkhuizen zullen brengen.
Moet dat anders? Ik weet het niet. De primitieve methodes die ik vroeger hanteerde bestaan nog steeds, maar zijn voor mij inmiddels ook al wel een beetje nostalgie geworden. Ik ben er overigens wel blij mee dat ik nog steeds kan bouwen op bijna 55 jaar ervaring en kennisopbouw. Door schade en schande heb ik ervaring opgebouwd en ben er trots op nog nooit externe hulp te hebben ingevraagd.
Maar is dat zinvol? Is dat nodig? Al die topics over bergers en redders maken ook duidelijk dat daarin blijkbaar reële opties liggen. Netjes je verzekering betalen, netjes je donaties doen, en onbeschaamd -tot aan soms trots- de hulp inroepen ervan als er iets -een beetje- mis gaat..
Ik denk we niet van nieuwe zeilers moeten vragen alle oude dingen te leren en te ervaren. Ik zelf heb bijvoorbeeld wel met een Walker slee-log gewerkt, maar nooit met een logplank en knopenlijn. Over enkele tientallen jaren bestaan er misschien helemaal geen boeien meer; alleen nog maat Aton's. Boeienlijst bijhouden? Heb het vroeger natuurlijk gedaan, maar laatste 15-20 jaar al nooit meer.
Jammer? Och, iedereen is vrij te genieten op zijn eigen manier wat mij betreft.
En@Peter1: gewoon gaan! In 14uur daglicht kun je 70mijl varen, dan kom je een heel eind!