Nah omdat dit toch een lekker lang thuiszitdraadje wordt my 2000 cents.
Een van de hoofdregels nu is; Maak alleen noodzakelijke reizen.
Dit is ingegeven doordat reizen de ENIGE reden is dat het virus zich verspreid zelfs zonder menselijk contact!. Alleen al de tankpomphandel, deurklinken, pinautomaat etc zijn gedeelde besmettingspunten, en dus reden.
Noodzakelijk wil zeggen, Je mag nergens naar toe tenzij anders aantoonbaar schade ontstaat.
Nou hoor ik iedere zeiler thuis zittend keihard "Ja, Psychische schade!! ik wordt anders helemaal gek" roepen, maar dat valt er helaas niet onder. tenzij je aantoonbaar daarvoor een psycholoog of relatietherapeut bezoekt. Je boot zinkt, ligt niet goed vast een maandelijkse inspectie etc wel.
Zonder die noodzaak naar je boot gaan betekent nu helaas dat je in overtreding bent als je naar je boot rijdt/reist.
Campings, motorijders, potje verf halen, het kan, mag eigenlijk niet, maar er wordt nog niet op gehandhaafd.
Dat wil niet zeggen dat het juridisch ook kan. Ik denk dat als straks het rechtssysteem weer werkt, die kaart als het gaat om aansprakelijkheid (je had er niet kunnen en mogen zijn) veel gespeeld zal kunnen gaan worden.
Een haven heeft nu, als ook campings, nu de verplichting de toiletblokken te sluiten. En deze
moet (inspanningsverplichting en resultaatverplichting) maatregelen nemen om de 1,5 meter afstand te waarborgen. Als een camping of haven dit doet en ook kan, hoeft deze nog niet dicht.
Toch sluiten, en op overmacht beroepen kan alleen als de haven aannemelijk kan maken dat de maatregelen als 1,5 meter niet te creëren, niet te waarborgen en er absoluut geen andere mogelijkheden zijn. Die verplichtingen in te vullen.
Nu bestaat liggeld uit meerdere zaken. als een veilige plek voor je boot, elektra toilet, douche etc, maar ook de vrije toegang tot je eigendom. Vooral dat laatste is een groot goed. Want je wordt door een sluiting beperkt je eigendom te gebruiken, te inspecteren, onderhoud te plegen etc. Daardoor kan er schade ontstaan.
Als je de dichte haven zou bellen voor toegang om bv een afsluiter te controleren of een verkoop, moet de haven ook al is hij nu algemeen dicht dat doen.
Er bestaat geen regel toegang voor 1 persoon te ontzeggen. Ook met in achtneming van alle regels en desinfectie worden er nog steeds huizen gekocht en verkocht, geïnspecteerd, en dat geldt ook voor boten.
Als de haven sluit zonder dit aannemelijk te kunnen maken, zou je naast een deel retour een beroep kunnen doen op gedorven vaardagen. En als er schade ontstaat nog meer.
Het wordt complexer als een haven aannemelijk sluit want dan zou daar ook uit kunnen volgen dat het beheer en aansprakelijkheid voor de eigendommen van derden tot zijn taak en verantwoordelijkheid zijn gaan behoren.. Mede omdat die uitvoering ook met COVID beperkingen wel goed uitvoerbaar is. dagelijks een rondje om te controleren of alles ok is.
En als laatste; ergens in dit draadje kwam ik een brief tegen van een bestuur, met daarin de woorden dat het RIVM opdracht zou geven tot, of stelt dat zou moeten, opdracht geeft tot etc.
Iets wat wel meer deze dagen klinkt. het moet van het RIVM.
Het RIVM is een kennis en onderzoek instituut. Het heeft geen enkele bevoegdheden maatregelen op te leggen of te handhaven.. Het adviseert de overheid, en deze is wel bevoegd tot wet en regelgeving en handhaving. Dus pas nadat een advies door een bevoegde (overheid) bekrachtigd is als regelgeving, geldt dit.
Zo, ik ga nu verder met .... het "verknipte schoten-mikado", een verdraaid spannend spel voor thuiszittende zeilers