Precies. Als in een raffinaderij een safety critical systeem uitvalt wordt de desbetreffende fabriek ook stilgelegd (of via een op voldoende hoog niveau, multidisciplinair goedgekeurde MOC procedure, verder geopereerd -voor max 72 h).
Zonder camera’s zouden hier onveilige scenario’s ontstaan. De camera’s vormen hier dus een safety critical systeem.
Daarom had ik redundantie verwacht: had downtime en de 3C gevolgrisico’s voorkomen. Dat daar, en over standaard noodprocedures, niet (of niet zichtbaar, krijg niet die indruk) over nagedacht is, verbaast mij. Hoe is dit bij tunnels engineered; weet jij dat? Die worden ook wel eens afgesloten bij storingen aan de verkeerssystemen: is dat wel redundant of temniste gemanaged? Buiten veiligheidsrisico’s wordt in de industrie net zo gestructureerd naar economische gevolgen, zelfs reputatieschade gekeken om de gewenste betrouwbaarheid van besturingssystemen vooraf te kunnen bepalen.
Gaat dat hier houtje-touwtje? Zal toch niet!?
Top event (uitvallen camera’s en daardoor stilleggen kunstwerk) lijkt mij RAM 3C:
-grote drukte in klein gebied tussen vastlopende commerciële en recreatievaart, kans op incidenten
-economische schade, een van de drukste sluizencomplexen van Nl; 24x7 committment; boetes ivm niet gehaalde leverschema’s
-knulligheid waarmee RWS in het nieuws komt (+geen effectief backup plan)
(de hoogste is bepalend)
RAM 3C is geen ALARP dus niet acceptabel. Neem aan dat dit incident onderzocht gaat worden.