Bert65 schreef :
Hartelijk dank allemaal.
Heb ik het nu goed dat ik van af de Krammersluizen tot en met de Dortse Kil eigenlijk het beste bakboord van de vaargeul kan houden? Dus langs de linker oever varen maar dan wel in de jachtbetonning (ik ga er van uit dat deze tot 30 oktober blijft liggen ivm SMR convenant)
Dus van af Krammersluis Noordergat en dan bakboord blijven houden tot bij de Volkeraksluizen en daarna meteen oversteken naar Numansdorp en dan af daar bakboord houden tot Dortse Kil?
Ik hoop daarmee zo weinig mogelijk last te hebben van de beroepsvaart (of zij van mij)
Het is allemaal een beetje arbitrair, Bert.
Varend op de manier zoals je beschrijft vaar je eigenlijk zowel op het Volkerak als op het Hollands diep verkeerde wal. Op de meeste plaatsen kun je buiten de hoofdbetonning varen. Je hebt dan met de beroepsvaart-tegenliggers geen probleem. Steek je vanuit het Noordergat over naar de groene kant, dan moet je in de praktijk twee keer de hoofdvaargeul kruisen voor je bij de Volkeraksluizen bent.
Je vaart deze keer min of meer buiten/aan het eind van het seizoen, dus vermoedelijk kom je weinig andere pleziervaart tegen. Die volgt vanaf de Volkeraksluizen naar de Krammersluizen natuurlijk gewoon de rode kant. Met die eventuele tegenliggers heb je dus wel te maken.
Als je wilt zeilen, kan het op het Volkerak ook prettig zijn om toch over te steken naar de groene kant. Aan die kant ligt namelijk een brede zone bevaarbaar water buiten de betonning, waardoor je wat meer ruimte hebt en minder bent gebonden aan een strakke koers om buiten de hoofdbetonning en binnen de jachtbetonning te blijven.
Op het Hollands Diep is het Noord Hollands Diep ook vrij van beroepsvaart. Na de jachtensluis van de Volkerak kruis je de beroepvaart niet (hoewel een enkele beroepsvaarder die richting het Spui of naar Middelharnis wil niet is uit te sluiten) en tot Strijensas is er behoorlijk ruimte buiten de rode tonnenlijn.
Het lastigste punt hier is de oversteek van de Dordtse Kil. Als je AIS aan boord hebt, kun je de namen van achteropkomende beroepsvaart al vroeg zien. Als je wilt weten of ze vanaf het Hollands Diep de Kil indraaien, of rechtdoor gaan onder de Moerdijkbruggen door, de Amer op, kun je ze gewoon oproepen op kanaal 10. Dan weet wat er staat te gebeuren. Het verkeer dat eventueel uit de Kil komt zal meestal richting de Volkerak gaan, maar je ziet ze veel later dan het achteropkomende verkeer. Bij het naderen van de mond van Dordtse Kil goed om het hoekje blijven kijken, dus. Maar ook hier geldt: op de AIS zie je ze ruim van tevoren.
Grosso modo is je voorgenomen strategie dus prima. In het seizoen moet je echter meer letten op je collega-watersporters-tegenliggers dan op de beroepsvaart. Ik vaar vaak singlehanded en steek op de Volkerak richting Hollands Diep/Haringvliet toch vaak over om van die tegenliggers verlost te zijn.
Tip: op de Kil passeer je op zeker moment het bord met het blokkanaal VHF4. Meld jezelf daar even bij 'sector Heerjansdam' en zeg dat je naar 'de bruggen' gaat. Aangekomen op driesprong Dordtse Kil/Oude Maas doe je hetzelfde, maar nu bij 'sector Dordrecht' (VHF79). Dat melden stellen de heren verkeersleiders erg op prijs. Je blijft uitluisteren en als de verkeersleiders dat handig achten zullen ze je waarschuwen voor zaken die op je pad komen.
Succes (en plezier)!