ludolphij schreef :
Eind april (19-26) zeil ik met een Cape cutter (45cm diepgang) vanuit Lauwersoog naar het Duitse wad.
Leuk! Welke CC19 is dat? Wij zijn afgelopen augustus zelf met een CC19 het NL & DE wad afgevaren.
ludolphij schreef :
Eind april (19-26) zeil ik met een Cape cutter (45cm diepgang) vanuit Lauwersoog naar het Duitse wad. Nu twijfel ik hoe de Eems over te steken. Ik dacht met de laatste vloed beetje richting Eemshaven en dan met het gekeerde tij weer richting Borkum.
Een echt eenduidig antwoord is denk ik niet te geven, behalve: stroming & diepgang voor je laten werken en in een haakse hoek de vaargeul oversteken..
Ook kunnen de zeegaten bij slecht weer best heftig zijn in een CC19. Vergis je niet in de stroming aldaar.
Van de zomer zijn we van Noordpoldezijl naar Juist gevaren via onderstaande route, maar het maakt nogal uit hoe de wind staat met een CC19. Op ruime koersen kan je best aardige afstanden afleggen, maar als je veel aan de wind moet varen kan het net verkeerd uitkomen met het tij.
Persoonlijk zou ik een paar verschillende routes maken en afhankelijk van de omstandigheden eentje kiezen t.z.t. Of gewoon een overzicht van de grootste ondieptes, uitwijkmogelijkheden (o.a. Greetsiel), getijden p.u. en stroming per uur maken om op op de dag zelf te anticiperen op de omstandigheden. Een plotter/navigatielaptop met stromings & getijdegegevens is erg makkelijk dan, maar je kunt 't uiteraard ook met de hand doen. Met papieren backup natuurlijk
(inc. getijde & stroomkaarten.)
Let er overigens op dat je de haven van Juist alleen met hoog water in komt. De haven valt helemaal droog, je moet best nog een stuk door smalle/ondiepe geultjes ernaartoe en de prikken kwamen afgelopen zomer niet helemaal overeen met de kaarten.
Veel plezier alvast!!
NB: kijk even op de site van Nautin voor een overzicht van de relevante data voor art. 2.5 gebieden (zone 1 :
www.nautin.nl/wb/pages/vaarweg...bieden-overzicht.php )