Ik wil geen checklist opdringen, maar laat een mogelijkheid zien om een dergelijk probleem te voorkomen. Zie dat meer leden met een of ander checklist werken.
Technische reisvoorbereiding bestaat niet alleen uit afsluiters goed te zetten en klaar ben je, zoals enkele leden doen voorkomen. Het vaarklaar maken en een controle van technische staat voortstuwingssystemen (motor, aandrijving, besturing, tuigage enz.) omvat veel meer.
Ben geen zeezeiler, echter ter voorbereiding van een grote reis op grootwater zou ik niet alleen de techniek onder handen nemen. De hele scheeps-, en veiligheidsuitrusting zou dan grondig door me geïnspecteerd worden tot in details. Zodat ik zeker weet dat dit in orde is.
Daarnaast beveelt de
KNRM met deze vernieuwde zeevast folder aan voor & na het varen dagelijks motoronderhoud uit te voeren. KNRM doet dit daar technische motorgebreken (voor 38%, bron zeevast folders) de reden is om ondersteuning te leveren aan watersporters. Dit naast andere technische gebreken (16%), gezamenlijk zit je al over de helft. Kennelijk hebben wij onze techniek niet zo goed voor elkaar als we denken, dat dit percentage zo hoog ligt! Je kunt je afvragen hoe dat komt!
Of je dit met of zonder checklist doet, doet niet ter zaken. Als het maar uitgevoerd wordt. Echter alleen al de KNRM motorstoring inspectie punten is al een knappe prestatie er niets van te vergeten, laat staan alle techniek, scheeps en veiligheidsuitrusting erbij. Een ‘foutje’ is zo gemaakt, dan mag je hopen dat Murphy dit niet in de gaten heeft. Daar voor mij ‘algemene veiligheid’ op het water hoog staat, sta ik er voor open dat je wel eens wat kunt vergeten. Voor mij de reden een checklist te maken. (weet vanuit de luchtvaart dat het werkt) Tevens helpt dit mijn kinderen (met m’n kleinkinderen) een veilige start te maken, als zij een tijdje met de boot gaan varen.
Delphi32 schrijft:@ kbakker: ik heb me door je motorbotenchecklist gewerkt, maar de term 'afsluiter' kwam ik niet tegen!
(en nee, ook geen kogelkraan of aanverwante term)
Bewijst maar weer dat een checklist nooit 100% af is he
Dennis, je leest er overheen dat het een voorbeeld is. In dit geval toegespitst op mijn situatie. De wierpot zit namelijk op een standpijp zonder afsluiter. Overige onderwater huiddoorvoeren hebben een standpijp met de afsluiters boven het water niveau. Dus wij hebben dit ‘lekkende slangen’ probleem niet. Komt pas met winterklaar maken om de hoek kijken.
Bij vaarklaar maken staat: voer een maandelijks of dagelijkse inspectie uit. In deze checklist (niet getoond) heb ik de KNRM folder punten verwerkt met wat aanvullingen. Zo af en toe, in het seizoen en bij meerdaagse vaartochten, voer ik met regelmaat een wat uitgebreidere technische inspectie uit, noem die een maandelijkse inspectie. Heb deze (KNRM) checklisten gesplitst van de andere daar het bij een meerdaagse reis ‘aankomst op boot & vaarklaar maken’ eenmalig is en een ‘technische inspectie’ dagelijks.
Begrijp me goed, heb het dan niet over een checklist voor een dagje varen op Loosdrecht, dan doe ik een quick-check onder het motorluik van de hoogstnoodzakelijke dingen zoals; staat de kiel droog? Motor en componenten droog? Koelslangen in en uitlaat droog? Vetpotten aanzetten, roer cylinder droog? Gebruik de checklisten voor meerdaagse reizen en groot binnenwater zoals een het IJsselmeer.
Grtn, Klaas