He3t blijkt dat niet iedereen gedient is van commentaar als er nare situaties aan het licht gebracht worden in dit forum getuige mijn e-mail. Het kan nooit de bedoeling zijn dit soort zaken "onder de pet" te houden.
Om meer verheldering te geven over de ongewenste montage met kroonsteentjes zal ik hier het verschil aangeven tussen echte kroonsteentjes en kooiklemmen.
Het aloude kroonsteentje heeft een schroefje wat direct mechanisch contact probeert te maken op de elektrische geleider. Hier4door kan de elektrische geleider dermate beschadigd raken dat deze scheurt en afbreekt. Als er ook nog factoren bijkomen zoals trillingen en temperatuur verschillen (rekken/krimpen) wordt dit proces aanzienlijk versneld. Nog een extra factor van belang is vocht en zout waardoor, samen met de eerder genoemde factoren, corrosie kan ontstaan op het contact vlak van de elektrische geleider in het kroonsteentje. Ook in acht genomen de galvanische potentiaal verschillen tussen het vaak ijzeren schroefje, messing huisje en koperen geleider.
Afijn, elk weldenkend mensch zal dus nooit in een maritieme of offshore omgeving kroonsteentjes (mogen) gebruiken.
Bij toepassing van een kooiklem, waarin dus de geleider opgesloten wordt in een koperen kooihelft en klem met een gelijkmatige drukverdeling op de geleider, gelden al een heel stuk minder tegen argumenten en wordt dat als acceptabel ervaren. Luxe kroonsteentjes kunnen voldoen aan de kooiklem constructie even als klem- of rijg- stroken op een rail.
De grootste giller is nu dat de pleiter voor kroonsteentjes onder klasse ook nog spreekt van (trillende) elekromotoren en hogere temperaturen.
FSD schrijft:PvO schrijft:Wat betrefd kroonsteen en wago lasdoppen:
kroonstenen worden in (mijn) praktijk veelvuldig toegepast op zeegaande schepen.
Wel betreft het hier kroonstenen waarbij het schroefje een metalen veertje op de ader drukt ipv rechstreeks zelf op de ader.
Deze kroonstenen kom ik regelmatig tegen in bijvoorbeeld tl armaturen, aansluitkapjes van kleine ventilatoren.
In schakelkasten worden uiteraad railklemmen toegepast.
wago lasdoppen gebruiken wij als de maritieme versie van de gewone steeklasdop.
hierin kan je soepele draad gewoon gebruiken, zonder adereindhuls of vertinnen.
Als jij kroonstenen toepast heb je óf nog nooit onder klasse gebouwd, óf een surveyor die slechtziend is!
Onder klasse mag een kroonsteen beslist niet:
een ijzeren schroefje in een messing huisje met een koperen draadje met zout en vocht?
Om over de mechanische vreselijk lompe beschadiging op je draden maar niet te spreken en het risico op lostrillen en draadbreuk.
Ik zou er boeken over vol kunnen schrijven wat ik de laatste 30 jaar gezien heb voor beunhazerij e3n ellende met gevolgen.