Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: NMEA data verdelen

Re:NMEA data verdelen 18 nov 2010 13:20 #161251

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
In deze sluitingen werkt dat wel ja, door de veer, maar in een kroonsteentje werkt 't niet. Onder druk vervormd het tin langzaam waardoor het contact verbroken / minder wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 18 nov 2010 14:18 #161261

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het vervormt inderdaad bij het aandraaien, wat alleen maar het contactvlak vergroot. Het is niet vloeibaar ofzo.. het blijft niet vloeien... de zachtheid beperkt de maximale druk alleen wat. Maar je hebt toch al meer aan contactvlak dan aan druk.

Heb bij geklemde vertinde draad nog nooit ergens spontaan speling zien ontstaan ofzo. Moet zeggen dat ik ook dun vertin dan, dus ik ben dan geen kluit tin aan het klemmen, maar vooral een kluit koper, bijeengehouden door tin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 18 nov 2010 14:52 #161271

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bij mijn weten mag alleen vertind worden wanneer je gebruik maakt van een huls. Wat je niet volgens voorschrift doet maakt niet uit als je er geen weet van hebt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 18 nov 2010 15:14 #161273

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Ik heb wel eens gehoord dat vertinnen van het uiteinde van flexdraad aan boord niet wenselijk is, het maakt de overgang van vertind stuk naar flex kwetsbaar bij bewegingen aan boord. Zelf vind ik dat onzin, als je flexdraad in een starre verbinding stopt heb je altijd een kwetsbaar punt in de draad.

Overigens hangen die mooie klemmen ook in het rek naast de kroonsteentjes bij de K*rwei bij ons in het dorp.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 18 nov 2010 15:18 #161274

Die lasklemmen zijn o.a. te bestellen bij conrad.nl. Zoek op lasklem. Werkt met verschillende soorten draad en diktes. Mogelijkheid voor trekontlasting en kunnen vastzetten van de klem is erg wenselijk.

Ik heb ze ook toegepast bij een prototype van BootRemote:

http://4671582208550041130-a-1802744773732722657-s-sites.googlegroups.com/site/bootremote/proof-of-concept--poc/BootRemote%20PoC%20text%20II.jpg?attachauth=ANoY7coOr--bN39ATFroxr5mrmUlKwAyKXzLql1xFoC3mpJnsqUz9CVG87K9t62QUHYMwKWQogTtB-pCw3FxVEs7hnQrvM0ZrQVaPgCc4uDUjz1sCN5eK7hPrixHtR9esiHcRBwAz50suv6dvUj4V3SfeUx5Q9Cwf_KB6S7kYfIuPk_yI-DCDSeXAd92L6EOT085ChhWjIc_FyQOhnHrvFy90Ra5P6pE9w5wRxY0n2f21ftCyQefRmERpNpXf5qVhElxaoULcpHN&attredirects=0

Pff, waarom werkt deze image URL niet?
Alternatief hier: sites.google.com/site/bootremo...roof-of-concept--poc
Laatst bewerkt: 18 nov 2010 15:25 door zeil_dude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 18 nov 2010 16:26 #161292

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Wat betrefd kroonsteen en wago lasdoppen:

kroonstenen worden in (mijn) praktijk veelvuldig toegepast op zeegaande schepen.
Wel betreft het hier kroonstenen waarbij het schroefje een metalen veertje op de ader drukt ipv rechstreeks zelf op de ader.
Deze kroonstenen kom ik regelmatig tegen in bijvoorbeeld tl armaturen, aansluitkapjes van kleine ventilatoren.
In schakelkasten worden uiteraad railklemmen toegepast.

wago lasdoppen gebruiken wij als de maritieme versie van de gewone steeklasdop.
hierin kan je soepele draad gewoon gebruiken, zonder adereindhuls of vertinnen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 18 nov 2010 16:50 #161297

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
snelem schrijft:
Daarnaast: wat kosten deze klemmen, zie ik niet op de site staan?
Weining, en ze liggen gewoon bij de gamma in het rek. En de hefboompjes gaan enorm goed dicht. Vastzetten kan helaas niet echt zonder zelf te gaan prutsen :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 19 nov 2010 15:27 #161487

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Philip schrijft:
snelem schrijft:
Daarnaast: wat kosten deze klemmen, zie ik niet op de site staan?
Weining, en ze liggen gewoon bij de gamma in het rek. En de hefboompjes gaan enorm goed dicht. Vastzetten kan helaas niet echt zonder zelf te gaan prutsen :(

heb net wat van die klemmen gehaald bij de Karwei, ze hebben alleen 3 en 5 aansluitingen (2 is makkelijker voor kroonstenen...)
5 stuks van 5 klemmen was 5,50 eur

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 19 nov 2010 15:48 #161492

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Capolavoro schrijft:
heb net wat van die klemmen gehaald bij de Karwei, ze hebben alleen 3 en 5 aansluitingen (2 is makkelijker voor kroonstenen...)
5 stuks van 5 klemmen was 5,50 eur

Ze zijn er wel hoor die van 2. Ik heb ze vanmiddag toevallig in handen gehad bij een lokale particuliere DHZ zaak, waar ze overigens per stuk worden verkocht, ik meen 0,24 per stuk (2 aansluitingen).

Idd verdomd mooie klemmetjes.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 20 nov 2010 17:33 #161639

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
PvO schrijft:
Wat betrefd kroonsteen en wago lasdoppen:

kroonstenen worden in (mijn) praktijk veelvuldig toegepast op zeegaande schepen.
Wel betreft het hier kroonstenen waarbij het schroefje een metalen veertje op de ader drukt ipv rechstreeks zelf op de ader.
Deze kroonstenen kom ik regelmatig tegen in bijvoorbeeld tl armaturen, aansluitkapjes van kleine ventilatoren.
In schakelkasten worden uiteraad railklemmen toegepast.

wago lasdoppen gebruiken wij als de maritieme versie van de gewone steeklasdop.
hierin kan je soepele draad gewoon gebruiken, zonder adereindhuls of vertinnen.

Als jij kroonstenen toepast heb je óf nog nooit onder klasse gebouwd, óf een surveyor die slechtziend is!
Onder klasse mag een kroonsteen beslist niet:
een ijzeren schroefje in een messing huisje met een koperen draadje met zout en vocht?
Om over de mechanische vreselijk lompe beschadiging op je draden maar niet te spreken en het risico op lostrillen en draadbreuk.

Ik zou er boeken over vol kunnen schrijven wat ik de laatste 30 jaar gezien heb voor beunhazerij e3n ellende met gevolgen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 20 nov 2010 17:36 #161640

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
nardus schrijft:
Mooie klemmen .maar volgens mij zijn vaste kern draden not done aan boord van een zeilboot.

Inderdaad zijn massieve kernen in kabels not done, maar die klemmen zijn geschikt voor massief en soepel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 02:06 #161814

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Iedereen dank voor het meedenken en FSD voor de mooie klemmetjes.

web schrijft:
Heb bij geklemde vertinde draad nog nooit ergens spontaan speling zien ontstaan ofzo.
Tin wordt weer zacht bij hoge stroomsterktes (12V!) en daarmee wordt de verbinding onbetrouwbaar. Ik heb deze adereindhulskrimptang net gekocht bij ripcamarine, die vierkant krimpt en niet slechts 'indeukt' zoals mijn oude oude tang. Als dat niet goed vast blijft zitten...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 nov 2010 02:12 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 12:39 #161886

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Adereindhulsjes krimp ik nooit, gewoon de schroef vd kroonsteen aandraaien :$
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 16:31 #161942

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
tjgiling schrijft:
Tin wordt weer zacht bij hoge stroomsterktes (12V!) en daarmee wordt de verbinding onbetrouwbaar.
Was dat maar waar, dan zouden slechte solderingen zichzelf herstellen. Vrees dat dit alleen klopt als de verbinding zodanig onderbemeten is dat-ie serieus heet wordt...

Niettemin, ik moet erkennen dat ik ongelijk heb over de mogelijkheid dat soldeertin onder druk langzaam vervormt zelfs als die druk lager is dan de "yield strength". "Creep" noemen ze het. Nog altijd niet meegemaakt, maar het maakt wel dat het geen goed alternatief voor 'echte' adereindhulsjes is, tenzij zo spaarzaam vertind dat je in feite alleen het koper aan het klemmen bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 16:39 #161946

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schrijft:
geen goed alternatief voor 'echte' adereindhulsjes is, tenzij zo spaarzaam vertind dat je in feite alleen het koper aan het klemmen bent.

bovendien gaat adereindhulsjes erop knijpen veel sneller dan vertinnen, en ook nog eens zonder electriciteit! waar wacht je nog op ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 22 nov 2010 16:39 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 17:04 #161950

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Even een vraag over adereindhulsjes:

Is het zo dat als er een adereindhulsje over het adereind zit die zich gedraagt als een hardekern draad in conventionele hardekern draden klemmen en in de huidige 230 V stopcontacten waar niet meer in te schroeven valt, alleen klemmen?

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 17:28 #161955

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Giel schrijft:
Even een vraag over adereindhulsjes:

Is het zo dat als er een adereindhulsje over het adereind zit die zich gedraagt als een hardekern draad in conventionele hardekern draden klemmen en in de huidige 230 V stopcontacten waar niet meer in te schroeven valt, alleen klemmen?

Grt, Michiel

Ja!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 18:09 #161959

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
He3t blijkt dat niet iedereen gedient is van commentaar als er nare situaties aan het licht gebracht worden in dit forum getuige mijn e-mail. Het kan nooit de bedoeling zijn dit soort zaken "onder de pet" te houden.

Om meer verheldering te geven over de ongewenste montage met kroonsteentjes zal ik hier het verschil aangeven tussen echte kroonsteentjes en kooiklemmen.
Het aloude kroonsteentje heeft een schroefje wat direct mechanisch contact probeert te maken op de elektrische geleider. Hier4door kan de elektrische geleider dermate beschadigd raken dat deze scheurt en afbreekt. Als er ook nog factoren bijkomen zoals trillingen en temperatuur verschillen (rekken/krimpen) wordt dit proces aanzienlijk versneld. Nog een extra factor van belang is vocht en zout waardoor, samen met de eerder genoemde factoren, corrosie kan ontstaan op het contact vlak van de elektrische geleider in het kroonsteentje. Ook in acht genomen de galvanische potentiaal verschillen tussen het vaak ijzeren schroefje, messing huisje en koperen geleider.
Afijn, elk weldenkend mensch zal dus nooit in een maritieme of offshore omgeving kroonsteentjes (mogen) gebruiken.

Bij toepassing van een kooiklem, waarin dus de geleider opgesloten wordt in een koperen kooihelft en klem met een gelijkmatige drukverdeling op de geleider, gelden al een heel stuk minder tegen argumenten en wordt dat als acceptabel ervaren. Luxe kroonsteentjes kunnen voldoen aan de kooiklem constructie even als klem- of rijg- stroken op een rail.

De grootste giller is nu dat de pleiter voor kroonsteentjes onder klasse ook nog spreekt van (trillende) elekromotoren en hogere temperaturen.


FSD schrijft:
PvO schrijft:
Wat betrefd kroonsteen en wago lasdoppen:

kroonstenen worden in (mijn) praktijk veelvuldig toegepast op zeegaande schepen.
Wel betreft het hier kroonstenen waarbij het schroefje een metalen veertje op de ader drukt ipv rechstreeks zelf op de ader.
Deze kroonstenen kom ik regelmatig tegen in bijvoorbeeld tl armaturen, aansluitkapjes van kleine ventilatoren.
In schakelkasten worden uiteraad railklemmen toegepast.

wago lasdoppen gebruiken wij als de maritieme versie van de gewone steeklasdop.
hierin kan je soepele draad gewoon gebruiken, zonder adereindhuls of vertinnen.

Als jij kroonstenen toepast heb je óf nog nooit onder klasse gebouwd, óf een surveyor die slechtziend is!
Onder klasse mag een kroonsteen beslist niet:
een ijzeren schroefje in een messing huisje met een koperen draadje met zout en vocht?
Om over de mechanische vreselijk lompe beschadiging op je draden maar niet te spreken en het risico op lostrillen en draadbreuk.

Ik zou er boeken over vol kunnen schrijven wat ik de laatste 30 jaar gezien heb voor beunhazerij e3n ellende met gevolgen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 19:09 #161983

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schrijft:
bovendien gaat adereindhulsjes erop knijpen veel sneller dan vertinnen, en ook nog eens zonder electriciteit! waar wacht je nog op ;-)

groet
t
Dan ken jij mijn soldeer- en knijp- :blush: kunsten nog niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NMEA data verdelen 22 nov 2010 22:47 #162047

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
web schrijft:
Capolavoro schrijft:
bovendien gaat adereindhulsjes erop knijpen veel sneller dan vertinnen, en ook nog eens zonder electriciteit! waar wacht je nog op ;-)

groet
t
Dan ken jij mijn soldeer- en knijp- :blush: kunsten nog niet ;)

Gezien de mechanische stress gevoelige overgang tussen massief en soepel met solderen is dit ook twijfelachtig. Als je zeker weet dat de uittredende draad ook gefixeerd is met b.v. krimpkous met lijm kan dit. Grote stroomvoerende kabels met kabelschoenen zijn ook zeer ongewenst en kwetsbaar onder trillingen.
Het kunststof kraagje achterop de adereindhuls speelt hierin een grote positieve rol.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA data verdelen 16 dec 2012 10:42 #347530

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Dit vond ik nog

www.thehulltruth.com/marine-el...acing-how-guide.html

Ik heb natuurlijk te maken met een Furuno GP-31... Iemand die al weet weleke kleuren de Tx, Rx, + en - hebben?
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 10:43 door BM Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA data verdelen 16 dec 2012 11:13 #347555

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
BM Sail schreef :
Dit vond ik nog

www.thehulltruth.com/marine-el...acing-how-guide.html

Ik heb natuurlijk te maken met een Furuno GP-31... Iemand die al weet weleke kleuren de Tx, Rx, + en - hebben?

Nu nog duidelijkheid wat deze tekst in de link bijdraagd?
In je menu van de GP-31 kan je onder "wireing info" je kleuren vinden voor de aansluitingen. Reuze handig!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA data verdelen 16 dec 2012 11:14 #347557

WADnWIND schreef :
In je menu van de GP-31 kan je onder "wireing info" je kleuren vinden voor de aansluitingen. Reuze handig!

maar dat werkt alleen als je eerst de + en de - hebt weten te vinden :P
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA data verdelen 16 dec 2012 11:24 #347564

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Klusbaasje schreef :
WADnWIND schreef :
In je menu van de GP-31 kan je onder "wireing info" je kleuren vinden voor de aansluitingen. Reuze handig!

maar dat werkt alleen als je eerst de + en de - hebt weten te vinden :P

Leuk hoor! ;-)

Het is een Engelstalige tekst inderdaad... Daar kan ik verder ook niks aan doen. Maar voor diegenen die het wel begrijpen, is het mooie en vooral eenvoudige uitleg over hoe het werkt. Voor een newby DHZ zoals ik zelfs duidelijk, dus plaats ik 'm maar. Er komen er waarschijnlijk nog na mij, die met wellciht eenzelfde vraag komen... En dan kan zo'n link handig zijn...

Bedankt Wad'nWind... Was me nooit opgevallen die kleurentoestand in het menu... Ik kijk het na! ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA data verdelen 16 dec 2012 12:01 #347587

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Klusbaasje schreef :
WADnWIND schreef :
In je menu van de GP-31 kan je onder "wireing info" je kleuren vinden voor de aansluitingen. Reuze handig!

maar dat werkt alleen als je eerst de + en de - hebt weten te vinden :P

Als dat al niet lukt, kan je er beter afblijven..... :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl