sietse-ten schreef :
ik wil hier iets aan toevoegen, ik heb mijn boot na de aankoop veranderd om te vertrekken voor een langere periode, dus ook mijn ervaring met dat specifieke schip op gebouwd, uit geprobeert wat kon en of ik het ook leuk vond.
toen ik bijna zover was dat die "grote reis" voor de deur stond ben ik wel eens met een 8 de sluis van enkhuizen uit gevaren, waar bij ik alleen was in de kom en de sluiswachter me vroeg zou je dat wel doen en waar ga je heen. eigenlijk nergens heen, kijken of alles heel blijft. wind was zw. dus een keer een slag over wat nu het ij meer heet en op de nagenoeg de zelfde plaats weer terug gekomen. midden op het meer waar volgens de kaart 3.5 meter water stond de grond geraakt, raar, waren die golven dan zo hoog/diep. na een aantal uren alles heel gehouden en overnacht in de bloq, maar toen wist ik wel dat het schip heel veel kon hebben. nu mogen jullie zeggen of ik het noodlot uitdaagde of gewoon stom was.
Het noodlot uitdagen lijkt mij altijd stom, maar dat terzijde. Maar een grondberoering lijkt me sowieso niet goed. Als test voor het schip lijkt het me overbodig. Een beetje hetzelfde als met een auto zo hard ergens tegenaan te rijden om je airbag te testen, en vervolgens zeggen dat de auto veilig is.
Waarschijnlijk was het meer een test voor jezelf om je gerust te stellen of jij het aankon. Vergelijk, iemand durft weer auto te rijden omdat hij bij een ongeluk een airbag had.
Om te kijken of een schip sterk, zeewaardig genoeg is, zijn vele andere manieren mogelijk, maar eenieder moet zijn eigen methode kiezen lijkt mij.