Als eerste spreekt voor mij mijn verbazing eruit dat ik vindt dat ze niet zo snel gaan maar dat kan aan mijn onwetendheid liggen.
Ik denk dat ze wel snel gaan maar door de weersystemen + het feit dat ze (het liefst als eerste) op een vantevoren vastgestelde plek moeten zien te komen de VMG nogal vertekent. Qua pure bootsnelheid zitten ze gewoon enorm hoog, 10 knopen is al relatief rustig op zo'n ding en het gaat er pas ruig aan toe bij 20+ knopen. De VMG in deze wedstrijd moet je eigenlijk zien over de totale rit, er zit nog wat leuks aan te komen...
Interessante maar bijna onmogelijke vraag: hoe zou de VMG er op jouw boot uit gaan zien, gegeven dezelfde route en dezelfde weersomstandigheden?
De afstanden van de VOR zet wat mij betreft wel in deze discussie de term axiradius een beetje in perspectief. Anders gezegd 2 stellen met exact dezelfde boot kunnen 2 totaal verschillende axiradiussen hebben afhankelijk van hun manier van zeilen.
Het is dus meer waard te investeren in een goed vertrek moment en route planning dan in een overal snellere maar vooral veeeeel duurdere boot.
Eens. De VOR boten kunnen natuurlijk wat weinig variƫren qua vertrekmoment, en de route is globaal toch ook wel erg bepaald