Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepsmeting romplengte

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 09:24 #513677

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Noorderzon schreef :
Ok, daar vergis ik me blijkbaar. Toch was 24 meter ergens voor toch ook een belangrijke grensmaat. Misschien was het wel in de SOLAS regelgeving... Ik moet dat nog eens beter uitzoeken, voordat de brander er daadwerkelijk ingezet wordt :)

Het heeft werkelijk helemaal niets niets niets met solas te maken.
De grens voor een groot pleziervaartuig is 25 meter met kleinvaarbewijs.

De grens voor de technische eisen is 20 meter volgens de binnevaart wet.

als je nu de moeite had genomen die links te lezen was dat duidelijk geworden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 09:26 #513678

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Smooth Operator schreef :
Volgens mij hebben we het over twee (of drie) verschillende dingen:

- Groot Pleziervaarbewijs

- (Beperkt) Groot Vaarbewijs

- En de CvO plicht - vanaf 20 meter.

En om het nog even ingewikkeld te maken: in Nederland heb je voor (groot) binnenwater ook nog een Zeilbewijs: daarmee kun je een vaarbevoegdheid krijgen voor de zeilende beroeps passagiersvaart, maar dat is weer niet hetzelfde als een Groot Vaarbewijs. Veel charterschippers varen hiermee. Een van de verschillen is dat je voor een zeilbewijs 2 jaar vaartijd moet kunnen aantonen, en voor een groot vaarbewijs 3 jaar.

Het gaat hier om;
- Groot Pleziervaarbewijs

- En de CvO plicht - vanaf 20 meter.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 10 mei 2014 10:04 #513691

WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Ok, daar vergis ik me blijkbaar. Toch was 24 meter ergens voor toch ook een belangrijke grensmaat. Misschien was het wel in de SOLAS regelgeving... Ik moet dat nog eens beter uitzoeken, voordat de brander er daadwerkelijk ingezet wordt :)

Het heeft werkelijk helemaal niets niets niets met solas te maken.
De grens voor een groot pleziervaartuig is 25 meter met kleinvaarbewijs.

De grens voor de technische eisen is 20 meter volgens de binnevaart wet.

als je nu de moeite had genomen die links te lezen was dat duidelijk geworden.
Alsnog bedankt voor de moeite van het opzoeken van die links. Toch denk ik dat je me verkeerd begrijpt. Dat de grens voor een pleziervaartuig 25 meter is met kleinvaarbewijs, en dat er technische eisen aan pleziervaart boven de 20 meter gesteld worden wist ik allemaal al wel. Daar gaat mijn oorspronkelijke vraag ook niet over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 11 mei 2014 07:33 #513926

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6654
De helling op en anderhalve meter uit de romp snijden, middenin. Dan krijg je een lelijke hoek in het schip, en het kost je wat woonruimte, maar voor zo'n 10000 euro zal dat klusje wel gedaan zijn. Twintig jaar geleden kostte het zo'n 8000 gulden.
Als dat het niet waard is: de kont eraf snijden en vervangen door een vlakke plaat.
Niet gaan knoeien met ontduikings-"oplossingen" die door de eerste de beste wetswijzigingen hun doel volkomen voorbij streven: een kleine toevoeging in een richtlijn hoe de "vaste delen" te bepalen zou al voldoende zijn om alle werk teniet te doen. Nog helemaal los van de vraag hoe de constructie wordt: er kan ook nog altijd een CvO ingetrokken worden, en dan mag je nog niet varen...
En de beste oplossing: zorgen dat de papieren (en de boot) gewoon op orde zijn. Dus wanneer er gevaren wordt altijd iemand met groot vaarbewijs meenemen, of het groot pleziervaartbewijs halen. Zo heb ik het indertijd met Mulca ook gedaan: als ik ergens wilde varen waar ik zelf geen papieren voor had, gewoon een opstapper meenemen met die papieren.
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 07:52 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 11 mei 2014 12:27 #514027

De 24 meter grens komt voort uit de int tonnage conventie 1969,
je bent dan verplicht om een certificaat te hebben.
(en afhankelijk van gebruik nog andere zaken).

hier de link: www.admiraltylawguide.com/conven/tonnage1969.html

artikel 2,8 zegt:

(8) "length" means 96 per cent of the total length on a waterline at 85 per cent of the least moulded depth measured from the top of the keel, or the length from the fore side of the stem to the axis of the rudder stock on that waterline, if that be greater. In ships designed with a rake of keel the waterline on which this length is measured shall be parallel to the designed waterline;

Dit heeft betrekking op zeegaande vaartuigen, wellicht eens informatie bij Register Holland inwinnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 11 mei 2014 13:08 #514035

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Blue Loeks Marine schreef :
De 24 meter grens komt voort uit de int tonnage conventie 1969,
je bent dan verplicht om een certificaat te hebben.
(en afhankelijk van gebruik nog andere zaken).



Dit heeft betrekking op zeegaande vaartuigen, wellicht eens informatie bij Register Holland inwinnen?

Het gaat primair over binnenvaart, daar weet R.H. ook alles van.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 11 mei 2014 15:07 #514060

Er is inderdaad een verschil tussen regelgeving voor Binnenwateren en zeevaart. Zeevaart mag op binnenwater komen, regelgeving is nog niet uitgewerkt tot op heden, voor zover mij bekend. Vandaar advies om eens met RH te praten over de te verwachtte ontwikkelingen.

Verder geeft deze link een aardig inzicht in de internationale regelgeving, zolang je niet commercieel vaart valt het nog wel mee.
Let wel er kunnen lokaal en nationaal aanvullende eisen gesteld worden.

www.mantamaritime.com/downloads/compliance_chart.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 11 mei 2014 17:12 #514092

Ik ga inderdaad eerst maar eens met Register Holland contact opnemen. Die weten ook vast wel welke criteria er exact gebruikt worden bij een scheepsmeting. Ik neem aan dat zij dergelijke metingen ook wel doen. Dan gaan we aan de hand daarvan een plan opstellen.
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 17:13 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 11 mei 2014 17:56 #514102

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29445
Blue Loeks Marine schreef :
Er is inderdaad een verschil tussen regelgeving voor Binnenwateren en zeevaart. Zeevaart mag op binnenwater komen, regelgeving is nog niet uitgewerkt tot op heden, voor zover mij bekend. Vandaar advies om eens met RH te praten over de te verwachtte ontwikkelingen.

Verder geeft deze link een aardig inzicht in de internationale regelgeving, zolang je niet commercieel vaart valt het nog wel mee.
Let wel er kunnen lokaal en nationaal aanvullende eisen gesteld worden.

www.mantamaritime.com/downloads/compliance_chart.pdf

Deze Engelse links hebben niet zo veel zin voor de Nederlandse situatie. Tenslotte hebben wij nationale regels op zee, weliswaar ter discussie, maar ze gelden nog steeds. De Engelse regelgeving of solas staat daar (nog) ver van weg.
Ik denk dat je op geen enkele manier hieraan moet refereren in de NL situatie
- Het gaat om binnenvaart
- NL heeft eigen nationale "zee regels" voor zeilschepen.

Er geldt hier totaal geen Large Yacht Code-3, schept alleen maar verwarring.

RH is het beste aanknopingspunt in dit geval. je kan vragen naar Wim Valk of Hinko
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 17:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheepsmeting romplengte 11 mei 2014 19:44 #514131

De regels voor Pleziervaart (private yachts) zoals aangehaald zijn hetzelfde voor Engelse en NL schepen, het zijn internationaal geldende regels.

Nationaal zijn er (nog) wel verschillen voor commerciƫle zee(zeil)vaart met jachten in nationale wetgeving, maar TS is niet beoogd commercieel.

LY code is inderdaad niet van toepassing en daar refereerde ik dan ook niet aan, maar het overzicht kan voor leken wellicht onduidelijk zijn.

Maar register Holland zal TS de mogelijkheden en onmogelijkheden wel kunnen toelichten, zowel voor zeevaart als voor binnenvaart.

WADnWIND schreef :
Blue Loeks Marine schreef :
Er is inderdaad een verschil tussen regelgeving voor Binnenwateren en zeevaart. Zeevaart mag op binnenwater komen, regelgeving is nog niet uitgewerkt tot op heden, voor zover mij bekend. Vandaar advies om eens met RH te praten over de te verwachtte ontwikkelingen.

Verder geeft deze link een aardig inzicht in de internationale regelgeving, zolang je niet commercieel vaart valt het nog wel mee.
Let wel er kunnen lokaal en nationaal aanvullende eisen gesteld worden.

www.mantamaritime.com/downloads/compliance_chart.pdf

Deze Engelse links hebben niet zo veel zin voor de Nederlandse situatie. Tenslotte hebben wij nationale regels op zee, weliswaar ter discussie, maar ze gelden nog steeds. De Engelse regelgeving of solas staat daar (nog) ver van weg.
Ik denk dat je op geen enkele manier hieraan moet refereren in de NL situatie
- Het gaat om binnenvaart
- NL heeft eigen nationale "zee regels" voor zeilschepen.

Er geldt hier totaal geen Large Yacht Code-3, schept alleen maar verwarring.

RH is het beste aanknopingspunt in dit geval. je kan vragen naar Wim Valk of Hinko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl