Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vd Stadt 34 voor sabbatical?

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 23:37 #53632

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Als je puur op snelheid wilt gaan, loop dan met een grote boog om staal. Iemand die een stalen romp wil hebben, maakt andere keuzes. Rompgewicht gaat bij grotere schepen een minder belangrijke rol spelen omdat materiaal dikte niet evenredig oploopt met bootlengte. Dan praat ik over boten 20 >

Destijds hebben we bij Bruynzeel wat proeven gedaan met diverse soorten laminaat: versterkt met glasvezel, versterkt met aramide en versterkt met een schuimkern. Om op die manier lichte plaatmaterialen te ontwikkelen voor de jachtbouw.
Dergelijke toepassingen kunnen heel goed alleen moet je een vacuüm methode gebruiken om voids te voorkomen. En dat is niet voor iedere amateur weggelegd.
Maar, mijn voorkeur zou ook uit gaan naar wood-epoxy composite omdat er aan aluminium nogal wat nadelen kleven door galvanische erosie en de kosten van een beschieting met daaronder de noodzakelijk isolatie.
Aluminium is niet alleen een goede electriciteitsgeleider maar ook een van warmte en koude.

Ik heb diverse gebouwde vdS ontwerpen gezien die op zich artistieke kunststukjes waren (maar natuurlijk ook een hoop minder geslaagde exemplaren).

VdS levert bij de meeste bouwtekeningen een Polar Diagram waar je dus in theorie de diverse snelheden kunt zien onder diverse omstandigheden.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 03 jan 2009 23:46 #53633

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Maar ik zie in het wensenlijstje van Ilex nog iets staan waarover ik de mening van de heren woodcore/GRP nog wel wil horen:
- zeer degelijk gebouwd en tegen een stoot kunnen
- stabiel vaargedrag
Puntje 1 kan ik als ex-staalvaarder natuurlijk gemakkelijk inkoppen: staal kan prima tegen een stootje. Puntje 2 zal ik maar niet teveel over zeggen (een Sneekermeer staat nou niet bekend om zijn stabiele vaargedrag...), maar uit beide punten blijkt dat Ilex niet zozeer voor snelheid gaat als wel voor rust in de tent en vergevingsgezindheid. Is staal in deze klasse dan niet eens een veel logischer keuze dan de andere genoemde materialen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 04 jan 2009 00:23 #53636

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Niet noodzakelijk.

De impactresistance wan staal is wel groot maar een klap met staal komt harder aan dan een klap met een laminaat. Buitendien hebben we nog te maken met de E-modulus die in dit traject dan ook een rol meespeelt en die van staal is stukken minder dan een laminaat.

Met stabiel vaargedrag bedoel je een schip dat zo min mogelijk rolt en stampt.
Dat moet je terugvinden in je ontwerp, uiteraard moet je er rekening mee houden dat een licht schip een ander vaargedrag heeft dan een zwaar schip, waarbij rompstabiliteit ook een rol speelt. Factor snelheid gweeft aan een lichter schip een hogere rompstabiliteit dan aan een zwaar schip.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 04 jan 2009 09:01 #53640

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Kom ik weer vanuit een 5 Bft en minder achtergrond, (sorry) een stabiel schip met zwaar weer en golfweerstand en zeetjes uitrijden en voor top en takel weglopen etc etc?

We hebben het niet over een zeezeiler maar binnenwateren. In die achtergrond zie ik stabiel meer als "niet gelijk 10 graden helling als ik aan boord stap" in plaats van " bij 8 Bft hoef ik nog niet te reven".

Verder laat ik de staalzeilers hier aan het woord of ze met 4 Bft ware wind (20 knopen over dek) aan de wind aan lager wal bij Lemmer op het IJsselmeer hun kopje soep nog kunnen laten staan, ik verwacht van niet maar die ervaring ontbeer ik. Stabiel is voor mij een noemer die ik vaak hoor maar noem mij eens een onstabiel jacht tussen de 8 en 10 meter die we door haar instabiliteit perse niet willen hebben?

Stabiliteit is voor mij weerstand kunnen bieden tegen winddruk en golfweerstand die het schip uit zijn "upright" positie willen brengen. Mijn Dehler 34 is wat dat betreft vrij instabiel. Dat komt door de relatief smalle waterlijn breedte (lage aanvangstabiliteit) en door het overtuigd zijn. De ontwerpers van Van der Stadt vonden nu eenmaal dat als je moest reven pas na 5 Bft je eronder te weinig lappen had. Het eerste leidt tot snel wat helling aan de wind maar als de buik eenmaal gang heeft ligt ie stevig op 1 oor en met 4 bft aan de wind met 1 rif erin is het laatste ook opgelost als je niet steeds wilt lozen met de overloop.

Een oude schoolmaat van mij (zeevaartschool) heeft een eigen Stadt 34 gebouwd waarbij alles wat zwaarder is uitgevoerd. (bijna 6 ton in de kraan). Onwetenschappelijke proeven hebben aangetoond dat het geheel sterker is dan staal, zowel bij puntbelasting als breeksterkte. Voor mij dus geen reden om staal te nemen.

Toegegeven, zijn boot gaat makkelijker door de golven heen op het IJsselmeer door de extra massa van 2000 kg op dezelfde lengte en vaart aanmerkelijk droger. Paaltjes pikken met mijn platte voorkant net voor de kiel is een gegeven maar niet afhankelijk van het materiaal. Hoort nu eenmaal bij een Dehler 34 uit 1989. Een broodje ei gewoon in 1 keer naar binnen proppen anders spoelt ie uit je handen als je achter het roer staat. In alle andere situaties heeft ie het nakijken en zoals ik propageer ....... bij 3 Bft en minder is het adios amigo. Hij wist dat maar heeft voor hufter proof gekozen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 04 jan 2009 11:40 #53648

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een vroegere bekende werfbaas zei ooit eens tegen me dat elke zeiler z'n eigen filosofie erop na houdt en dat hij zeilers liever zag gaan dan komen.
Hij bouwde dan ook uitsluitend motorjachten.

Moderne schepen, van zeg, de laatste 10 jaar, heb ik niets mee. Op een van mijn tochten kwam ik een stel lui tegen die met een Beneteau in slecht weer verzeild waren geraakt, ergens op de Atlantic, en als ik zeg slacht, dan bedoel ik ook slecht.
De boot was goed uit de storm gekomen, maar je kon de hoeken van de tanks door de romp heen zien.
Die boot, ik meen me te herinneren, een 42er of 43er, was zo comfortabel als een boot maar zijn kan. Een enorm belangrijke factor als je gesteld bent op je huwelijksleven.
Zes ton voor een 10 meter is zwaar, maar niet overdreven. Ik heb op stalen schepen w/o ook een VdS ontwerp gezeild en daar zat best wel gang in, ook bij wat minder wind. Maar die waren allemaal boven de 14 meter.

Zeilen op binnenwater is iet dat ik weinig gedaan heb en derhalve heb ik daar geen ervaring mee. IJsselmeer wel, maar dat noemik niet echt een binnenwater, evenmin als het wad.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 13:43 #53764

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8518
Hehe, lekkere boterham om te lezen! Interessant allemaal!

Zoals jullie doorhebben zijn we ons aan het oriënteren... Het staat helemaal niet vast welk type boot het moet worden. Laat staan het materiaal.
We wegen af of we ineens een échte zeilboot gaan nemen (die we nadien dus blijven behouden) of een goedkoper alternatief (veelal staal zoals de Stadt 34) dat we nadien opnieuw verkopen.

Heb voor ik deze topic startte al verschillende keren gezocht op Dehler 34 en die bevalt me wel, al weet ik nog niet hoe 'groot' hij van binnen is. Een jaar op een boot leven is wat anders dan tripjes van enkele dagen.
En we gaan niet enkel op binnenwater varen hé (zoals ik al een paar keer gelezen heb...!).

Voor mijn vrouw staat het veiligheidsgevoel (hoe subjectief ook) voorop. Zij ervaart veilig als de boot niet springerig is en elk golfje wil volgen, niet te snel op één oor ligt en niet te veel stampt.
Veilig is ook onzinkbaar, vandaar dat we ook gaan uitkijken naar Etap 32i of 35i.

Verder, naar aanleiding van wat ik hier gelezen heb, heb ik het snelheidsdiagram van een Forna 37 opgedoken waaruit blijkt dat er geen verschil is in snelheid tussen zowel de stalen, de alu als de hout-epoxy versie. Op een klein half knoopje na plat voor de wind, de rest nihil.
Heb geen idee bij welke windsnelheid ze een diagram opstellen, weet alleen dat dit bij vlakke zee is. De Forna is natuurlijk een stuk groter, waardoor het gewichtsnadeel kleiner wordt.

Ik ben geen voorvechter van staal hoor! Wilde alleen info over de Stadt 34 :wink: Of alternatieven!

Als ik mijn droomeisen op een rijtje zet kom ik uit bij een Atlantic 38... net even té onbereikbaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 14:13 #53774

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ben je bereid wat te verspijkeren zodat je een boot krijgt die aan al je eisen voldoet, die beter zeilt dan alle genoemde boten en ook nog eens binnen (ruim) je budget ligt? Bouwmateriaal polyester van een Engelse topwerf.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 15:27 #53780

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8518
Ben altijd een beetje op mijn hoede als er "wat te verspijkeren" valt... :D
Voor je het weet ben je een nieuwe aan het bouwen...

Aan de andere kant maak je me wel nieuwsgierig. Geef eens wat extra info!
Westerly? .... euro?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 15:52 #53783

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wat dat verspijkeren betreft heb je gelijk. Ik ga je nog even op spanning houden en nee, het is zeker geen Westerley, je moet qua klasse een treetje omhoog.
De makelaardij die haar aanbiedt ken ik goed en ik heb al een mail gestuurd om meer gegevens. Er zit een vrij nieuwe Yanmar in dus ik wil weten wat er aan de hand is. Ik schat de boot rondom 27.000 Euro - maar dan ben je klaar. Dwz. je hoeft dan niet meer naar een andere boot om te zien, in mijn optiek dan. Het is een 41' van begin 2000.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 16:02 #53785

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De Forna is echt een mooi toer ontwerp. Mocht er zelf nog nooit mee zeilen maar heb er vaker een borrel op gedronken om het maar zo te noemen. Het zou me zeer verbazen als de Polars bijna identiek zijn. De stalen versie is bijna 25% zwaarder en heeft ruim 10% minder ballast bij gelijke diepgang. Het zou de eerste boot zijn in mijn ervaring die per ton aan displacement extra lift geeft om alles in beweging te zetten. Het tuigage is namelijk identiek bij Staal of ander materiaal.

Kan je die polars plaatsen, ik ben heeeeeel nieuwschierig :D

Wij hebben nu zelf 4 keer langere tochten gemaakt op een Dehler 34 uit 1989. Dan mag je denken aan 2 tot bijna 5 maanden. We hebben 1 dochter die nu bijna 9 jaar oud is en bij de eerste toch 2 jaar.

Ook wij hebben gekeken naar een grotere boot. Sweden yachts, Baltics, S&S, Nicholson, D. Peterson, etc etc. Echter uiteindelijk toch besloten de huidige te behouden. Pratend voor eigen parochie hebben wij geconcludeerd dat een boot al poetsend altijd te groot is en al zeilend vaak te klein. Dan maar geen 3 fietsen, luchtflessen, BBQ, 300 liter water, 150 liter diesel, 400 ha accu's, bijboot, surfplank etc aan boord.

En ja bij slecht weer zou ik willen op een Baltic 42 DP te hebben gezeten, echter als ik dan weer bijna thuis ben op Nordeney en ik binnendoor naar Delfzijl kan ben ik blij dat ik met een 6 Bft NW niet buitenom naar buiten moet. Die grote jongens kunnen niet over het wantij heen met 2,50 meter diepgang.

Verder spreek je over niet te springerig schip en niet te snel op 1 oor. Dat laatste is zeer relatief. Dat zouden we eens moeten testen door met verschillende boten op te varen, vol tuig en dan de helling te meten aan de wind bij verschillende wind omstandigheden. Wat mij betreft zet je gewoon wat sneller een reef en klaar ben je.

Springerig is de Dehler 34 wel en dan bedoel ik dat hij meer over de golven gaat dan er doorheen. Dat geeft beweging aan boord en klappen op het water als je met te hoge korte golven te hoog aan de wind stuurt. Als je dit eenmaal weet ga je wat lager varen, knik in de schoot en is alles weer over. Wat mij veel heeft geholpen is om de zware dingen achterin rond de kiel te plaatsen en dat verd..... zware anker met 50 meter ketting uit de ankerbak te halen en te verangen voor een Fortress light weight model. Weer een keuze met consequenties. Elk voordeel heb zijn nadeel.

Qua model kom ik gevoelsmatig nu op een S spant uit (langkieler) met een beperkte diepgang. Wie heeft er hier een boot die aan de wind bij 20 knopen over dek niet "te schuin' ligt en mooi door de golven heen gaat? Zij zouden je kunnen helpen.

Defender? Spirit? Rival? S&S? (maar ja .... diepgang)

Succes Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 16:15 #53790

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Marieholm 32? Of is die te klein van binnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 16:33 #53793

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Pof ..... heeeeeeelleeeee mooie boot. Zeer comfortabele goede zeiler zeker aan de wind. En er zijn plaatjes van op het water, echt ook een sfeer boot.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 18:28 #53819

  • Maestro
  • Maestro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Ik heb zojuist de hele thread eens gelezen en toen ik bij het wensenlijstje uitkwam, moest ik even goed kijken, want dat lijkt wel op die van ons. Wij hebben toen gekozen voor een Midget 31', een spitsgatter. Een stabiel en makkelijk te zeilen S-spant van 5,4 ton, met veel ruimte en stahoogte in de kajuit en afsluitbare hutten. De degelijkheid van de werf straalt er aan alle kanten vanaf. We hebben er nu één seizoen meegevaren en dat is prima bevallen. Wat mij betreft een echte aanrader.
Er is wat mij betreft maar één nadeel en dat is dat deze jachten op de 2de hands markt weinig voorkomen. Iemand die er één heeft, houdt 'm. Overigens zag ik bij de Midgetclub (www.midgetclub.nl) dat er in Engeland één te koop staat.

Groeten, Jos
Zeilinstructeur I-3 kajuitzeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 18:35 #53822

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Heb je ook de prijs gezien? Dat is appels en peren vergelijken.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 19:11 #53830

  • Maestro
  • Maestro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Klopt, ik was het tweede minnetje even vergeten... ik zal het wel verdrongen hebben :wink:

Overigens had ik even over het beschikbare budget heen gelezen. Gezien de beperkte beschikbaarheid en de waardevastheid van Midget-occasions, zelfs de oudere, zal een keuze hiervoor dan wel lastig worden.

Jos
Zeilinstructeur I-3 kajuitzeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 19:34 #53839

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8518
je moet qua klasse een treetje omhoog.

Een Oyster van 2000 voor minder dan 30.000 dan? :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 19:50 #53842

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat was de snake, daarom wilde ik eerst wachten op meer gegevens.
Nee, de boot is van '81 en de Yanmar van 2003. Maar dan nog is die boot te goedkoop. Ik heb wel meer gegevens, maar nog niet voldoende. Ik had die boot al eerder gespot, zoals in deze draad geschreven is, dus heb ik een mail gestuurd voor verdere info. Mss zijn de zeilen allemaal aan vervanging toe,weet je veel. Daarom zette ik even de rem erop.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 05 jan 2009 21:51 #53864

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Zat deze discussie een beetje te volgen. Ik zag op marktplaats een Hustler 35 staan voor onder de 30 mille. Is dat niks? Ik ben zelf wel op zoek naar een bootje maar deze is voor mij helaas iets te... Dus ik ga verder zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 06 jan 2009 18:02 #53952

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8518
Ziet er wel ok uit, maar de diepgang is voor mij te veel!

Ik ga binnen een week of twee eens wat makelaars afdweilen om 't een en 't ander te vergelijken.
Heb ook al eens met een scheef oog naar een Contest 35 S gekeken, met ondiepe kiel van 1,35 m... Ziet er goed uit, al is de prijs boven het geplande.
We zien wel, ik laat wel iets weten :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 06 jan 2009 18:13 #53955

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8518


Hier het polair diagram en de stabiliteitscurve van de Forna 37 zoals opgegeven door de ontwerper Hans Körner (?) in een Zeilen van enkele jaren terug.
Heb het niet in kleur gescand omdat ik vreesde dat het te groot ging worden voor deze site. Het "blauwe" is de meest opvallende lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 13 jan 2009 16:08 #54652

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8518
@Beauty: geen reactie op polair diagram? Ik dacht dat je op hete kolen zat :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 13 jan 2009 21:08 #54703

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
hihi, je hebt gelijk.

Ik ben nog steeds verbaasd, kan niet anders zeggen. Quelle Surprise dat relatief zo weinig verschil bestaat bij zoveel verschil in waterverplaatsing. Je vraagt je af waarom er bij wedstrijd dobbers zo op gewicht wordt gekeken. En dan op de gram en niet op een tonnetje meer of minder.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 14 jan 2009 08:03 #54735

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8518
Ik denk dat het antwoord in de laatste twee zinnetjes zit: het meelopen met de golven zodat daar op den duur winst uit te halen is.
En de winst bij extreem weinig wind uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 14 jan 2009 10:37 #54761

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heb even een mailtje naar Cees gezonden, wil er toch meer over weten.

We horen.

gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vd Stadt 34 voor sabbatical? 20 jan 2009 13:10 #55559

ilex,

wellicht wist je het al, maar zie anders het boek " 5jaar zeilen in de schaduw van de maan" te pakken te krijgen. Schip was een v.d stadt 34.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl