De Forna is echt een mooi toer ontwerp. Mocht er zelf nog nooit mee zeilen maar heb er vaker een borrel op gedronken om het maar zo te noemen. Het zou me zeer verbazen als de Polars bijna identiek zijn. De stalen versie is bijna 25% zwaarder en heeft ruim 10% minder ballast bij gelijke diepgang. Het zou de eerste boot zijn in mijn ervaring die per ton aan displacement extra lift geeft om alles in beweging te zetten. Het tuigage is namelijk identiek bij Staal of ander materiaal.
Kan je die polars plaatsen, ik ben heeeeeel nieuwschierig
Wij hebben nu zelf 4 keer langere tochten gemaakt op een Dehler 34 uit 1989. Dan mag je denken aan 2 tot bijna 5 maanden. We hebben 1 dochter die nu bijna 9 jaar oud is en bij de eerste toch 2 jaar.
Ook wij hebben gekeken naar een grotere boot. Sweden yachts, Baltics, S&S, Nicholson, D. Peterson, etc etc. Echter uiteindelijk toch besloten de huidige te behouden. Pratend voor eigen parochie hebben wij geconcludeerd dat een boot al poetsend altijd te groot is en al zeilend vaak te klein. Dan maar geen 3 fietsen, luchtflessen, BBQ, 300 liter water, 150 liter diesel, 400 ha accu's, bijboot, surfplank etc aan boord.
En ja bij slecht weer zou ik willen op een Baltic 42 DP te hebben gezeten, echter als ik dan weer bijna thuis ben op Nordeney en ik binnendoor naar Delfzijl kan ben ik blij dat ik met een 6 Bft NW niet buitenom naar buiten moet. Die grote jongens kunnen niet over het wantij heen met 2,50 meter diepgang.
Verder spreek je over niet te springerig schip en niet te snel op 1 oor. Dat laatste is zeer relatief. Dat zouden we eens moeten testen door met verschillende boten op te varen, vol tuig en dan de helling te meten aan de wind bij verschillende wind omstandigheden. Wat mij betreft zet je gewoon wat sneller een reef en klaar ben je.
Springerig is de Dehler 34 wel en dan bedoel ik dat hij meer over de golven gaat dan er doorheen. Dat geeft beweging aan boord en klappen op het water als je met te hoge korte golven te hoog aan de wind stuurt. Als je dit eenmaal weet ga je wat lager varen, knik in de schoot en is alles weer over. Wat mij veel heeft geholpen is om de zware dingen achterin rond de kiel te plaatsen en dat verd..... zware anker met 50 meter ketting uit de ankerbak te halen en te verangen voor een Fortress light weight model. Weer een keuze met consequenties. Elk voordeel heb zijn nadeel.
Qua model kom ik gevoelsmatig nu op een S spant uit (langkieler) met een beperkte diepgang. Wie heeft er hier een boot die aan de wind bij 20 knopen over dek niet "te schuin' ligt en mooi door de golven heen gaat? Zij zouden je kunnen helpen.
Defender? Spirit? Rival? S&S? (maar ja .... diepgang)
Succes Michel