Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: de condenspomptest!

de condenspomptest! 22 nov 2014 21:57 #573778

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Is die test bedoeld om condens (water) in de boot aan te tonen of water in de dieseltank?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 22 nov 2014 22:07 #573781

Wat gaat de proef nu uiteindelijk opleveren?

Zou er voor een pomptest, niet minimaal 1 pomp aanwezig moeten zijn in de test?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 22 nov 2014 22:08 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 22 nov 2014 22:11 #573784

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Niks alleen dat er onder de gegeven omstandigheden een verschil kan ontstaan in twee voormalige melkflessen. ;)
Maar een proef hoeft natuurlijk niet altijd wat op te leveren. Straks blijft er geen onderzoek meer over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 02:12 #573804

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
grover schreef :
Maar eeehhhhh wat is nu eigenlijk de bedoeling ? Dat er condens in de tank komt is toch wel bekend ?
Wat mis ik ?
www.zeilersforum.nl/index.php/...daan?start=25#398392
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 07:21 #573810

Die dieseltank dissuccie lijkt me niet meer zo relevant, terwijl de meningen over hoe (en of) het interieur te ventileren en/of ontvochtigen veel meer verschillen.

Ik zou liever die case getest willen zien. Bijvoorbeeld door:
* (initieel gewogen) stukje droge spons op een roostertje in de fles;
* (initieel gewogen) stukje natte spons op een andere plaats op het roostertje
* ruimte onder het roostertje simuleert de bilge (vloeibaar water)
* geen olielaag daarboven; net als in je bilge moet dit water kunnen uitdampen
* derde fles volledig afgesloten met een paar Bison korrel naast de sponsjes op het rooster

Na de winter vergelijk je:
* wat het gewicht van de (totaal 6) sponsjes is;
* hoeveel water zich op de bodem van de flessen bevind

Omdat het lastig kan zijn dit in melkflessen te doen zou ik naar "de jampot" uitwijken...

Edit Oja, alle 3 de potjes dienen in "weer en wind" te staan, net zoals onze boten op de kant. Op die manier simuleer je bewolking, zon, regen, dauw, sneeuw etc het beste. Zorg er wel voor dat er geen vloeibaar water naar binnen kan treden door de ventilatie opening(en)
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 07:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 09:07 #573833

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
grover schreef :
Maar eeehhhhh wat is nu eigenlijk de bedoeling ? Dat er condens in de tank komt is toch wel bekend ?
Wat mis ik ?

Inderdaad: wat is het praktische nut? Nu hoeft dat er niet te zijn bij fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, maar mijn hoofd zoekt naar een praktische toepassing van de opgedane kennis. Maar vindt die nog niet.

Aantonen dat er vocht in diesel tanks komt? Dat weten we.

Of een manier vinden om ons kostbaar bezit te behoeden voor schimmel en kondens? Dan verwacht ik een vergelijk met een alternatieve methode. Bakjes van bison of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 09:31 #573840

het is zeker dat er water in de dieseltank komt. er zijn mensen die zeggen dat dat NIET door condens komt, en er zijn mensen die zeggen dat dat hooguit deels (klein deel) door condens komt.
Als Joop66 precies weet hoe het erin komt en hoeveel per manier dan horen we dat graag.
Zo nee, dan niet zeuren.

Vergelijking met bisonbakje is al gemaakt. in 1 zo'n bakje gaat 0,5l water max.
Een luchtdroger haalt per week meerdere liters uit de boot. Einde verhaal voor het bisonbakje, dat doet nooit genoeg (in een boot, wel in een bezemkast)
Het ging er ook niet om om aan te tonen dat er waterdamp binnenkomt, het gaat erom te laten zien dat er meer in komt dan eruit gaat, als het water vast komt te zitten (onder olie, in hout, in schuim etc)

En voor Nachtvlinder:
je denkt toch niet echt dat papier, spons, hout, katoen, etc net zo snel drogen als dat ze nat worden?
leg eens een spons in een bak water. In 5 seconden volgezogen. Leg hem eruit en wacht dagen tot hij weer droog is. Of een oude krant, een T-shirt....

En natuurlijk staat het iedereen vrij de prachtigste experimenten met jampotten en sponzen te doen.
Ik houd het bij het vangen en vasthouden van gecondenseerde waterdamp. Dat doet een boot ook, tenslotte....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 09:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 09:34 #573842

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Inderdaad: wat is het praktische nut?

Lees nou eens de openingspost.

Het gaat op het princiepe van de cd pomp, en niet om de manier het water er weer uit te krijgen.
Daar zijn die bisonbakjes trouwens een slechte keus, maar dat is een andere discussie.

Dan verwacht ik een vergelijk met een alternatieve methode. Bakjes van bison of zo.
Maar wie zich geroepen voelt, organiseer meer van dit soort proefjes.
Dan komen we de winter wel door.

edit; baas is me al voor.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 09:46 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 09:39 #573845

CeesS schreef :
Om regen buiten te houden, zou ik de slangopeningen naar beneden laten wijzen. In mijn tankontluchting zit zelfs een zwanenhals.

de fles met enkele slang, daar wijst de slang naar beneden, dus dat lijkt me afdoende.

de andere staan met de opening vertikaal, zodat de wind er maximaal in kan blazen (en uit). Dat is analoog aan de ventilatie op bootjes: luchthappers, roosters in kajuitingang, open luiken.

Beide flessen staan onder een afdak, dus regen kan er niet zomaar in waaien (dat kan wel in een geventileerde boot, overigens). Afdak betekent ook: geen zon.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 09:46 #573847

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
Als het onmogelijk is dat er condens in de tank komt dan kunnen we alle waterafscheiders wel demonteren, de aftapkranen wel uit de tanks demonteren en dan zou het bacterieprobleem ook niet bestaan volgens mij, maar ja wie ben ik he, ik weet alleen dat er bij mij onder in de tank wel een kleine hoeveelheid water zit, geen liters, maar ik tap het liever maar af en het komt niet van buitenaf door de ontluchting t.g.v. regenwater, dat is in deze constructie niet mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 09:50 #573848

groom schreef :
Altijd leuk pielen met natuurkunde.

Als je droogt wil je een lagere absolute vochtigheid. Dat is wat anders dan de veel besproken relatieve vochtigheid.

Dat eerste is zeker waar , alleen kennelijk lang niet voor alle forumleden.

Maar , met permissie, die tweede opmerking is een beetje onzin.
Condens ontstaat niet door een te hoge absolute vochtigheid maar door een te hoge relatieve vochtigheid.
Relatief betekent vergeleken met 100%
Uiteraard daalt ook de absolute luchtvochtigheid als je de lucht droger maakt maar bij bijv. 0 graden is 5 gram.m3 al veel te hoog en krijg je condens terwijl 5 gram/m3 bij 25 graden vrij droog is en je geen condens krijgt.
Om condens te voorkomen moet je dus de relatieve luchtvochtigheid verlagen door water uit de lucht te halen of de lucht op te warmen.Bij dat laatste haal je helemaal geen water uit de lucht en toch wordt die lucht droger.

En dan toch maar weer even de eenheden ter verduidelijking :
relatieve vochtigheid is geen hoeveelheit maar alleen % terwijl absoluut wel een hoeveelheid is nl gram/M3.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:02 #573851

Het is wel een leuk testje om te zien wat er in een tank gebeurt. Maar tegelijkertijd gaat de vergelijkjg met het bootinterieur geheel mank. De olie vormt een afsluitende laag boven het water. Zoals een damremmende laag die aan de verkeerde kant zit. Nogal wiedes dat condens daar accumuleert. Het vochtgehalte van hout is een gevolg van diffusie. Afhankelijk van de omstandigheden gaat dat in en uit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:06 #573852

groom schreef :
Altijd leuk pielen met natuurkunde.

P.s. moonriver waarom stook jij twee keer in de winter je boot op? Je rv daalt maar je absolute vochtigheid niet. Door het verwarmen kan en zal de lucht meer vocht aantrekken. Op het moment dat de boot nog warm is denk je met de lagere rv dat je het goed doet ... Maar je absolute vochtigheid loopt op wat bij het afkoelen weer een hogere rv oplevert. Dat is vast niet de bedoeling.
Of stook je hem voor een langere periode op?

Als je droogt wil je een lagere absolute vochtigheid. Dat is wat anders dan de veel besproken relatieve vochtigheid.
Als je de boot dicht houdt heb je gelijk. Als je ventileert met koudere buitenlucht voer je het vocht af. Dat heet droog stoken maar dat zul je vast wel weten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:09 #573853

Noballast schreef :
Het is wel een leuk testje om te zien wat er in een tank gebeurt. Maar tegelijkertijd gaat de vergelijkjg met het bootinterieur geheel mank.

Ja inderdaad, dat had ik ook al aangegeven, maar werd niet op ingegaan omdat volgens BK er geen twijfel/discussie is over het nut van een droger aan boord. De vele discussies hier daarover doen mij anders concluderen (vele "ongelovigen").

BK twijfelt blijkbaar nog wèl over het dieseltankverhaal, of zou dat gewoon een leuker proefje zijn?

Ben wel benieuwd overigens wat eruit gaat komen!
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 16:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:37 #573867

Noballast schreef :
Maar tegelijkertijd gaat de vergelijkjg met het bootinterieur geheel mank. <knip> Het vochtgehalte van hout is een gevolg van diffusie. Afhankelijk van de omstandigheden gaat dat in en uit.

bij opname van vocht in hout (en schuim en papier etc) is sprake van hysteresis: het gaat er niet even makkelijk uit als dat het erin ging. Zie de eerder geposte grafiek over hout in water.
Het is een misverstand te denken dat verdampen 'net zo makkelijk' gaat als condenseren.
In hout bijvoorbeeld gaat water zowel tussen als in de cellen zitten (en katoen en papier zijn ook hout).
Als het eenmaal in de cel zit zal het niet zomaar verdampen. Daarvoor is een flink lage dampspanning in de licht nodig. Flink lager dan de 'ventilerende buitenlucht'.

Ik stel voor dat iemand een absoluut droge krant (eerst een dagje in de oven bij 80 graden) weegt en in een ventilerende pot buiten neerzet. Gaan we wedden of de krant nog net zo droog is in april, of dat hij wellicht iets zwaarder (natter) is geworden. Durft hier iemand te wedden? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:38 #573868

Wat mij betreft staat het nut van een droger niet ter discussie. Dat is een efficiente methode om de boel te drogen. Maar ja, dat kan niet altijd. Geen stroom, mag niet, etc. Dus zul je je moeten "behelpen" met ventilatie. Volgens BK wordt daar de boot alsmaar vochtiger van en dat probeert hij nu aan te tonen met dit proefje dat, hoewel interessant, alleen aantoont wat er in de brandstoftank gebeurt.

Ik ben geboren in Lochem. We woonden in de keuken en daar stond een potkachel. De woonkamer was alleen voor visite en dan ging de open haard aan. Voor de rest was dit toen al een eeuw oude huis onverwarmd. Mijn slaapkamer was een afgetimmerd hoekje op zolder. De rest van de zolder werd gebruikt voor rommel en wasgoed drogen. W.b. het drogen konden 3 situaties ontstaan;

1. Het wasgoed werd vanzelf droog
2. Het wasgoed bleef precies even nat
3. Het wasgoed werd nog natter

Andere mogelijkheden bestaan niet en mogelijk 2 is niet heel waarschijnlijk, daar was mijn moeder veel te efficient voor.

Blijft over droger en natter, wat denken jullie?

Polletje maken?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:41 #573871

Nachtvlinder schreef :
BK twijfelt blijkbaar nog wel over het dieseltankverhaal, of zou dat gewoon een leuker proefje zijn?

daar kun je simpel aan rekenen, zoals CeesS gedaan heeft (en ik ook een beetje, en anderen).
Het resultaat staat of valt met de aannames:
- hoeveel diffusie van waterdamp, of alleen ademen door tempverschil?
- hoeveel dagelijkse gang in temperatuur van de lucht in de tank
- en nog een paar.

Ik twijfel niet aan het proces, maar de hoeveelheid water die erin komt is onzekerder.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:44 #573873

Noballast schreef :
Blijft over droger en natter, wat denken jullie?

de juiste vergelijking zou zijn:

- wasgoed 's zomers buiten in de zon bij 30 graden buiten helemaal droog maken (open boot in de zomer)
- wasgoed dan in de winter op die zolder van jou ophangen. (geventileerde boot in de winter)

Wedden dat het natter wordt?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:53 #573878

Ik kan mij niet herinneren dat ik in natte kleding naar school gestuurd werd.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 10:58 #573880

Noballast schreef :
Ik kan mij niet herinneren dat ik in natte kleding naar school gestuurd werd.

ik zei niet 'nat', ik zei 'natter' (dan kurkdroog).

Beetje zoals bij dat ziekenbezoek:

bezoeker: 'hoe gaat het nou, gaat het goed?'
zieke: 'nou goed, nee dat niet, maar wel beter'
bezoeker: 'maar het is toch goed als het beter gaat?'
zieke: 'jawel, maar het zou beter zijn als het goed ging'
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 11:45 #573896

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Yellow Boat schreef :
groom schreef :
Altijd leuk pielen met natuurkunde.

Als je droogt wil je een lagere absolute vochtigheid. Dat is wat anders dan de veel besproken relatieve vochtigheid.

Dat eerste is zeker waar , alleen kennelijk lang niet voor alle forumleden.

Maar , met permissie, die tweede opmerking is een beetje onzin.
Condens ontstaat niet door een te hoge absolute vochtigheid maar door een te hoge relatieve vochtigheid.
Relatief betekent vergeleken met 100%
Uiteraard daalt ook de absolute luchtvochtigheid als je de lucht droger maakt maar bij bijv. 0 graden is 5 gram.m3 al veel te hoog en krijg je condens terwijl 5 gram/m3 bij 25 graden vrij droog is en je geen condens krijgt.
Om condens te voorkomen moet je dus de relatieve luchtvochtigheid verlagen door water uit de lucht te halen of de lucht op te warmen.Bij dat laatste haal je helemaal geen water uit de lucht en toch wordt die lucht droger.

En dan toch maar weer even de eenheden ter verduidelijking :
relatieve vochtigheid is geen hoeveelheit maar alleen % terwijl absoluut wel een hoeveelheid is nl gram/M3.

Ad

Beste Ad,
Het is, ter verduidelijking, in relatie tot het ventileren om te drogen (Waar het Thomas hier om gaat) en is in het geheel geen onzin. Zie ook de direct daarop volgende post.

groom schreef :
"Wanneer de toegevoegde ventilatielucht gemiddeld een lagere absolute vochtigheid heeft is de ventilatie beker de winnaar. Is deze hoger dan verliest hij. Het hangt dus allemaal af van wat het weer doet, in welke richting de pot staat etc.etc.
Wanneer men met ventilatielucht wil ontvochtigen dan bepaal je op basis van de relatieve vochtigheid en de temperatuur de absolute vochtigheid. Is deze van de buitenlucht lager ... Ventileren maar.
Anders niet."


We kunnen samen door het mollier diagram wandelen wat we willen maar bovenstaande kunnen we samen niet veranderen.

Overigens spreken we in het mollier diagram bij absolute vochtigheid over gram water/kg lucht en niet per m3.
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 11:59 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 12:42 #573918

groom schreef :

Overigens spreken we in het mollier diagram bij absolute vochtigheid over gram water/kg lucht en niet per m3.

bij vigerende druk hier is dat ongeveer hetzelfde..... 1300 kg/m3 met inachtneming van de grootteorde.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 13:05 #573934

niets gebeurd in de flessen vannacht. de RV heeft de 100% ook niet gehaald (blauwe lijn):

Bijlage download_2014-11-23.png niet gevonden



voor de test met papier of zo, ik zal een rol droog WCpapier hier uit de voorraad wegen en dan buiten onder een omgekeerde emmer op een roostertje neerzetten.
Dan kan er geen regen bij, ventileert het aan de onderkant en kan het papier lekker waterdamp opzuigen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 nov 2014 13:06 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 13:21 #573944

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Wel een ontzetten leuk draadje :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de condenspomptest! 23 nov 2014 13:41 #573951

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Baasklusje schreef :
groom schreef :

Overigens spreken we in het mollier diagram bij absolute vochtigheid over gram water/kg lucht en niet per m3.

bij vigerende druk hier is dat ongeveer hetzelfde..... 1300 kg/m3 met inachtneming van de grootteorde.

Nee hoor dat hangt ook nog van de temperatuur af. Koude lucht is zwaarder.
Voor de echte hobby BOB:

www.aspas.nl/hsz/collegedictaa...ngmollierdiagram.htm

Heb je deze winter mooi de tijd voor B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl