Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 01 @12:00AM
ZF Pinstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: must read?

must read? 18 nov 2018 14:49 #997904

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 809
Tilikum schreef :
Nachtvlinder schreef :
Een bericht bericht op het blog van David Burch (van Starpath) hintte mij dat er in 2017 weer een nieuwe bijgewerkte uitgave van de Bowditch is verschenen.

Wat een slimme methode om je sextant resultaten te verbeteren geeft die Burch! Vroeger ('vroegah', ja, lang geleden) heb ik regelmatig met de sextant gewerkt. Ik had er lol in en was er aardig in gevorderd, maar deze kende ik nog niet. Heb helaas - wel een beetje spijt - mijn Freiberger sextant verkocht, na hem jarenlang in het bakboord kastje te hebben meegesleept. Als ik de berichten lees over GPS jamming had ik hem wellicht toch moeten houden.
Ik denk dat ik de link naar het blog van David Burch beschreef. :whistle:

Voor o.a. spijtoptanten heeft 'ie ook nog een leuk boekje geschreven, "How to use Plastic Sextants — with Applications to Metal Sextants and a Review of Sextant Piloting" B)

Edit:
Plastic sextants are often disparaged for lack of inherent accuracy and vulnerability to the effects of the sun, but these criticisms are typically overstated. While it is true they are not as accurate as metal sextants and they are indeed more sensitive to the sun than metal sextants are, plastic sextants can with special care still be used quite successfully for practical navigation at sea, and they provide a less-expensive alternative to metal sextants, for both new navigators or seasoned mariners looking for a back up to GPS. Plastic sextants are even preferable over metal ones for most sextant-piloting applications.
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 14:51 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

must read? 20 nov 2018 21:13 #998662

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Op onderstaande site staan boeken van Steve & Linda Dashew.
Practical Seamanship is al 646 blz. en niet de dikste van het lijstje

setsail.com/free-books/

Boeken gratis te downloaden:
- Mariner’s Weather Handbook
- Surviving the Storm
- Practical Seamanship
- Offshore Cruising Encyclopedia
Nu een Bavaria 40-2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

must read? 20 nov 2018 23:06 #998686

  • 37south
  • 37south's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Er werd gevraagd naar welk blad. PBO lijkt mij, maar niet altijd even goed. Maar dat is bladen eigen. Complete werken: Bowditch inderdaad, Cruising Under Sail van Eric Hiscock (misschien wat verouderd en achterhaald, maar toch nog de moeite waard) en niet te vergeten Boat Owner's Mechanical and Electrical manual van Nigel Calder. En zoooveel andere.
Het wonder is niet om in de lucht te vliegen of om op water te lopen, maar om op aarde te lopen.
Laatst bewerkt: 20 nov 2018 23:08 door 37south.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

must read? 21 nov 2018 09:13 #998730

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5064
Noballast schreef :
TuuLeVi schreef :
zeker Windows?
Linux Mint

Hier ook, Mint met Firefox.
Gewoon advanced en certificate accepteren.

Ik heb de beide in low resolution gedownload, is voor mij prima leesbaar en de tekeningen zien er ook goed uit.

Wel + 700 blz dus deze winter heb ik even leesvoer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

must read? 21 nov 2018 21:46 #998884

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1884
"Yacht" (Duits). Net als Palstek wel lange artikelen, waar ik zelfs met heel behoorlijk duits nog wel eens wat moeite mee heb. Lang zo technisch niet als PBO en Palstek. 2 wekelijks, prijzig abonnement wel.
Laatst bewerkt: 21 nov 2018 21:46 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

must read? 22 nov 2018 11:58 #999000

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 809
Tilikum schreef :
JotM schreef :
Een bericht bericht op het blog van David Burch (van Starpath) hintte mij dat er in 2017 weer een nieuwe bijgewerkte uitgave van de Bowditch is verschenen.

Wat een slimme methode om je sextant resultaten te verbeteren geeft die Burch! Vroeger ('vroegah', ja, lang geleden) heb ik regelmatig met de sextant gewerkt. Ik had er lol in en was er aardig in gevorderd, maar deze kende ik nog niet. Heb helaas - wel een beetje spijt - mijn Freiberger sextant verkocht, na hem jarenlang in het bakboord kastje te hebben meegesleept. Als ik de berichten lees over GPS jamming had ik hem wellicht toch moeten houden.

Ik heb nog eens een tijdje zitten klooien om iets dergelijks te doen met het benaderen van een middagzon:
Uit de uitleg van tabel 25 (Bowditch 2017, volume 2, blz 6 - in de vorige editie staat 'ie ook, maar ik ben even kwijt of het tabelnummer hetzelfde is) is af te leiden dat de hoogte van de zon rondom het middaguur benaderd kan worden met een tweedegraadsfunctie.
(C=a/60*t^2; heb dat controleerd door het in Excel uit te zetten tegen de reguliere berekening obv de cosinusregel voor boldriehoeken en dat klopt heel behoorlijk van ongeveer een half uur voor "local noon" tot ongeveer een half uur erna)
Dat betekent dat snelheid waarmee de hoogte veranderd in die periode benaderd kan worden met een eerstegraadsfunctie, dus lineair.

Door nu vanaf pakweg drie kwartier voor het vermoede lokale middaguur tot een half uur a drie kwartier erna per 10 a 15 minuten de hoogte te meten, daarna de snelheid (hoogteverschil/tijdsverschil) op een tijdstip midden tussen een paar waarnemingstijdstippen in te plotten (voor alle combinaties waar je zin in hebt) en door de punten die je dan krijgt zo netjes mogelijk een rechte lijn te "fitten" (bijvoorbeeld met Excel of Calc, zoals Birch doet) krijg je een heel behoorlijke schatting van het lokale middaguur en dus je lengte. En vervolgens kun je de correctie in tabel 25 gebruiken om in combinatie met één of meerdere waarnemingen die qua tijd dicht bij het lokale middaguur liggen je breedte te bepalen. (afhankelijk van de kwaliteit van je gegist bestek wel of niet iteratief, om de juiste waarde van "a" te bepalen)

Op deze manier is het niet noodzakelijk je waarnemingen paarsgewijs te doen. Sterker, het is zo mogelijk je positie obv "een middagzon" te bepalen terwijl agv bewolking de zon alleen van een half uur voor tot pakweg 5 minuten vóór het lokale middaguur zichtbaar is. Als je in die periode maar ten minste 3 (liever meer) waarnemingen hebt gedaan. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

must read? 22 nov 2018 17:45 #999118

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 809
Hierop aansluitend zijn er twee boeken waar ik erg veel plezier aan beleefd heb:
Celestial navigation in the GPS age
Heavenly mathematics - the forgotten art of spherical trigonometry
Niet alleen "zo moet het", maar ook "dit zit erachter" en "zo is men daarachter gekomen" uitgelegd. Ideaal voor lange winteravonden. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl