Groom schreef
"lodewijk stegman" post=675982]De discussie komt aan het rollen omdat Groom zich door bovengenoemde vraag nogal aangesproken voelt, kennelijk.
Ik voelde mij in het geheel niet aangesproken. Nu wel.
Ik vroeg mij oprecht af of jij inderdaad vindt dat een vlot op het IJsselmeer en de wadden volstrekt onnodig is. Vandaar de door mij gestelde vraag. Niet meer en niet minder.
Je hebt inmiddels bevestigend beantwoord. Dus dat is uit de wereld.
Ondanks dat levert het mogelijk toch een interessante discussie op.
Laten we even vaststellen dat jij de discussie startte. Dat je dat doet met een retorische vraag, betekent iets. De toon maakt de muziek. Maar goed: je voelde je niet aangesproken.
Was het dan de bedoeling dat ik me aangesproken voelde? Die vraag aan Baasklus was volledig matter-of-fact en alleen aan hem gericht. Desondanks vind jij dat ik even ter verantwoording moet worden geroepen, geloof ik.
Aanvullend stel je nu nog even dat ik het "volstrekt onnodig" vind om op het IJsselmeer en Wadden met een reddingvlot rond te varen.
Laat ik volledig duidelijk zijn: iedereen moet zelf bepalen of hij of zij al dan niet een reddingvlot aanschaft. Je kunt zo'n ding aan boord hebben in verband met lange ritten buitengaats, maar op weg naar het zeegat kom je over IJsselmeer en/of Wad. Niemand zal je uitlachen. Allemaal prima.
Deze draad gaat echter over de vraag of het zinvol is om een oud vlot te herkeuren of eventueel een nieuwe te kopen.
Als je daarnaast nog de randvoorwaarde introduceert dat er de komende jaren geen lange tochten op zee worden gemaakt, dan zou ik zelf in voorkomend geval het reddingvlot uit de begroting schrappen. Dat was voor TS niet aan de orde, maar ik vroeg het wel even aan Baasklus.
Daarbij blijft "volstrekt onnodig" buiten beschouwing. Iedereen bouwt zijn eigen ervaring op. Die van mij geeft me in dat de kans dat ik in het betreffende vaargebied ooit een reddingvlot ècht nodig zal hebben vrijwel nihil is.
Dat het begrip "stoer" in deze discussie is geïntroduceerd is nogal flauw. Ik weeg dingen af en kom in alle redelijkheid tot een conclusie.
In tweede instantie gaat het ook nog over risico en het efficiënt besteden van geld.
We spreken over een bedrag van pakweg € 1000,- (als je het bescheiden houdt). En dan spreken we nog niet over de regelmatig vereiste keuringen. Je kunt je ernstig afvragen of dat bedrag voor een schipper, wiens ruimste vaarwater IJsselmeer en Wad zijn, niet beter kan worden besteed. Aan een paar PLB's bijvoorbeeld. Het rendement van een reddingsvlot op het IJsselmeer lijkt me gewoon te klein, eerlijk gezegd.
Niet dat ik een discussie over wil starten over PLB vs. reddingsvlot. Hebben we al eens gedaan, geloof ik.
Het geeft wel aan hoe relatief een begrip als veiligheid is. Een reddingvlot is ook geen vervanging voor een goed gevoel voor veiligheid. Veiligheid is vooral iets wat tussen je oren zit. Weten wanneer je iets wèl en wanneer niet moet doen en wat je beter kunt vermijden. Dat geldt in de praktijk van het varen. Het geldt ook bij het overwegen van wat je nodig acht aan veiligheidsmiddelen.
Als ik zelf ooit nog eens lange oversteken ga maken, zal ik er nog eens over nadenken.