Wij zijn tijdens het ankeren reeds meerdere keren aangevaren. Ondanks een ankerlicht op twee meter boven het dek. Bij twee van die aanvaringen hadden we ook de kajuitlichten aan, dat zijn 5 verlichte patrijspoorten en drie verlichte doghouse vensters.
Als een Mediterrane visser terugkomt van het netten leggen ( en halen ) is hij aan zijn netten aan het morrelen en vaart zowat automatisch naar zijn thuisplaatsje. Doet hij reeds 30 jaar.
Twee aanvaringen waren Turkse visserboten, één keer hadden we redelijk wat schade maar die Turkse vissers hebben echt geen cent dus je kan op niks rekenen. Repareer maar zelf.
Een keer is een rib dinghy volle snelheid onder onze boegspriet doorgevaren, die heeft de waterstagketting geraakt. Ik vond bloed, huid en haren aan de ketting de volgende morgen.
Eigen schuld, dikke bult. Als je met zo´n varende speedbom op minder als 3 meter vóór een geankerd jacht wilt stuiteren ben je goed gek bezig.
Drie keer zijn de aanvaarlingen in het donker verdwenen, de twee visserboten heb ik de volgende morgen gevonden ( De stukken hout lagen op ons dek ) maar één blik op die boot en je weet reeds dat er niks te halen valt. Bovendien moet je bij een aangifte werken met inheemse politie / coastguard en die zijn altijd familie van die visser. Vergeet het.
Onze boot heeft een donkerblauwe romp en mahonie opbouw, is wel erg moeilijk te zien in het donker daarom ben ik super voorzichtig. Temeer ook omdat wij ook tijdens de winter rondkarren en de vissers dan geen jachten verwachten.
Ik heb verleden zomer geankerd op een stekje dat zeer link was omdat daar de hele nacht high speed watertaxis voorbij spoten. Ik had mijn reden om op die gevaarlijke plaats te gaan ankeren, die vertel ik hier echter niet. Om niet aangevaren te worden door die taxi's die makkelijk 60 km/ halen had ik twee led spots opgesteld. Op het voordek een 2 m² grote witte vlag opgehangen en die beschenen met de voorste ledspot en de achterste ledspot ( die dingen zijn super ) op het lugzeil gericht. De bijboot in de davits anders varen ze die aan snot.
Het wapperen van de verlichte vlag is erg goed zichtbaar.
Een mastankerlicht is waardeloos. Ik ben vaak s´nachts onderweg, anker ook in het pikkedonker onder zeil op drukke ankerplaatsen ( die ik ken ) en geloof me, een masttop ankerlicht is waardeloos. Hooguit als je niet alleen zeilt, als je hulp hebt kan die naar boven staren terwijl jij tussen de geankerde jachten door slalomt.
Verleden jaar is de boegspriet verlenging (één meter extra voor het voeren van een genakker ) afgevaren door een watertaxi uit Hydra. Die man heeft wel betaling aangeboden, heb ik voor bedankt want die paal was een armdikke cypresse, daar hoef je geen betaling voor te vragen want die dingen groeien hier overal. Die aanvaring was bij daglicht.