Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie heeft er voorrang?

Wie heeft er voorrang? 08 aug 2017 20:42 #859848

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
roozeboos schreef :
afvallen Bert, niet overstag. ;) B kan een beetje afvallen, en zijn weg vervolgen. Zoals ik al eerder vermeldde.
Ja je verliest wat hoogte. Er zijn ergere dingen. (zoals jezelf vastzeilen op de grond)

maar inderdaad, dat was de vraag niet.

Plaatje even opnieuw bekeken en je hebt inderdaad gelijk.
Toevoeging: Gijpen behoort ook tot de opties van de zeilboot.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 08 aug 2017 20:52 #859855

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Waar blijft de kegel? Heeft hier niets met voorrang te maken maar wel verplicht en geeft in andere situatie's wel degelijk licht wat voorrang betreft.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 08 aug 2017 21:06 #859866

Die kegel staat een paar posts terug.

Nu ben ik zelf niet zon kegelaar. Ik motorsail zeer zelden en als ik dat doe meestal in situaties dat die kegel me gestolen kan worden. Ik heb er niet eens één aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 08 aug 2017 21:11 #859869

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3390
Ik gebruik ook nooit zo'n kegel. Op de momenten dat zeil en motor tegelijk bij staan is dat over het algemeen overduidelijk:
  • Bij het hijsen en strijken
  • Bij heel weinig wind, terwijl de boot toch snelheid heeft
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 08 aug 2017 21:20 #859874

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Zo te horen wijk je best altijd uit omdat de ander misschien de regels niet kent, ....... goed zeemanschap. B)
Buiten dat je nooit voorrang hebt al kruisend in de vaargeul is het een kleine moeite om nog een slagje te maken. Pas op, ik heb mijn vaarbewijs gekregen bij een pak cornflakes (omdat ik lid was van een jachtclub :cheer: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 08 aug 2017 22:18 #859885

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Baasklusje schreef :
Boot B zeilend?

Er is vast een case te maken voor Stuurboordswal varen van boot A.
Verder naar SB kan niet, want is verboden. A vaart dan SBwal en heeft zelfs op de motor het recht van de weg als B zeilt.

De stuurboordwal is de stuurboordzijde van het vaarwater. Over de begrenzing van het vaarwater is een oeverloze discussie mogelijk, maar als de vaarweg voorzien is van laterale betonning dan mogen we ervan uitgaan dat het vaarwater wordt begrensd door de rode en groene tonnenlijn. Zie het draadje over het Brabantsche Vaarwater een tijdje geleden. Geen van beide schepen houdt stuurboordwal. A vaart op de motor en moet uitwijken.
B anticipeert hopelijk een beetje en houdt wat ruimte voor A voordat gevaar voor aanvaring ontstaat. Is B dan niet verplicht koers en snelheid te behouden? De voorrangsregels gelden wanneer gevaar voor aanvaring bestaat. Dus B kan doen wat hij wil voordat er gevaar voor aanvaring ontstaat. Vanaf wanneer bestaat er gevaar voor aanvaring? Nog een oeverloze discussie...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 08 aug 2017 22:28 #859888

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Zeerover schreef :
Buiten dat je nooit voorrang hebt al kruisend in de vaargeul is het een kleine moeite om nog een slagje te maken. :cheer: )

En als je al kruisend een collega kruisende tegenkomt over bb in de vaargeul? Dan heb je toch voorrang?
En een motorboot die NIET SB wal houdt heb je toch ook voorrang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 08 aug 2017 22:36 #859892

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Ik heb de vraag ook al eens eerder gesteld: Op Volkerak wordt vaak gebruik gemaakt van het fietspad, het noordwestelijke fietspad wordt veel in beide richtingen gevaren.
Wat is daar de status van? Is het fietspad een aparte vaarweg?
Dus iemand die in verkeerde richting fietspad vaart (NW fietspad Krammer naar Volkerak) kan door langs de tonnenlijn van de echte vaarweg te varen SBwal houden?
Of kan SBwal houden zo niet omdat de vaarweg in de breedte de uiterste ton van beide fietspaden beslaat en deze schipper ergens BB in de vaarweg vaart?

In de casus van TS is er imo geen discussie mogelijk de motorzeiler heeft voorrang ook als hij alleen zou zeilen of alleen nmoteren. Reden is dat hij SBwal houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 04:58 #859908

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Mi Dushi schreef :
De stuurboordwal is de stuurboordzijde van het vaarwater. Over de begrenzing van het vaarwater is een oeverloze discussie mogelijk, maar als de vaarweg voorzien is van laterale betonning dan mogen we ervan uitgaan dat het vaarwater wordt begrensd door de rode en groene tonnenlijn.

Dat ben ík met je eens, maar ik gebruik dat hierover geen algemene consensus is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 05:37 #859910

Dat de meningen verdeeld zijn komt omdat er mensen zijn die het wel snappen en mensen die het niet snappen
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 06:27 #859919

Baasklusje schreef :
Dat de meningen verdeeld zijn komt omdat er mensen zijn die het wel snappen en mensen die het niet snappen

Geweldig, die ga ik onthouden voor tijdens onze volgende management vergadering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 06:39 #859924

Bas van Dijk schreef :
Baasklusje schreef :
Dat de meningen verdeeld zijn komt omdat er mensen zijn die het wel snappen en mensen die het niet snappen

Geweldig, die ga ik onthouden voor tijdens onze volgende management vergadering.

Zeg er dan gelijk achteraan 'je weet wel dat je ongelijk hebt', en als dat niet helpt met enige stemverheffing
,
'je bent hier niet bij je moeder in de woonwagen'.

Dan maak je pas vrienden! :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 06:44 #859925

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
henkvd schreef :
A heeft voorrang, stuurboordwal regel gaat boven de andere regels.

Eigenlijk zou dit geen vraag mogen zijn.
+1
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 06:46 #859926

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Loesje: " Als ik u nu gelijk geef, gaat u dan weg?"
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 06:54 #859930

Mi Dushi schreef :
De stuurboordwal is de stuurboordzijde van het vaarwater. Over de begrenzing van het vaarwater is een oeverloze discussie mogelijk, maar als de vaarweg voorzien is van laterale betonning dan mogen we ervan uitgaan dat het vaarwater wordt begrensd door de rode en groene tonnenlijn.

Je eerste zin is correct, waarbij dan geldt dat het 'vaarwater' afhankelijk is van het schip in kwestie (diepgang etc).

De stelling dat rood en groen lateraal de grenzen van het vaarwater aangeven is onjuist.
Zeker in dit geval, waar er speciaal voor de recreatievaart (die op zich niet gedefinieerd is) een rij gele boeien ligt die een extra route aangeeft, voor de veiligheid.
Let wel: ook daarbuiten is nog steeds vaarwater voor wie kan en durft... maar dus niet voor iedereen.

Vroeger stond op de papieren kaart bij de Pollendam zelfs de vermelding dat die gele recreatieroute verplicht was voor de recreatievaart. Besluit van de gemeente (Harlingen). Dat was natuurlijk niet vol te houden, want 'recreatievaart' bestaat niet in het BPR en die gele tonnen hebben slechts een zeer algemene betekenis. Er staat echter in het BPR bij de beschrijving van die gele rakkers wel een zeer interessante zin.... Bijlage 8, artikel 4, en dan de 'opmerking'.

Zo, nu mag er weer iemand die het niet snapt iets over zeggen ;-) Ben benieuwd wie durft ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 07:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 07:22 #859938

Baasklusje schreef :
Dat de meningen verdeeld zijn komt omdat er mensen zijn die het wel snappen en mensen die het niet snappen

De mensen die het snappen komen na een dagje zeilen vrolijk thuis/in de haven omdat zij in voorkomende gevallen ruimte kregen/gaven.

De mensen die het niet snappen komen na een uurtje zeilen chagrijnig thuis/in de haven omdat er overal van de &*&%$en varen die zich niet precies aan de uitleg van de interpretatie van een regel houden.
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 11:36 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 07:37 #859946

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Baasklusje schreef :
Zo, nu mag er weer iemand die het niet snapt iets over zeggen ;-) Ben benieuwd wie durft ;-)

Ik durf wel hóór....

Als we het nu eens omdraaien:

Stel dat schip A netjes tussen de groene en rode tonnen, strak langs de rode tonnen vaart.
Schip B komt lekker dwars door de vaargeul aankruisen.

Wie heeft er dan voorrrang?

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 07:41 #859947

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Nog Steeds A, misschien geul gebonden door diepgang.
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 07:51 #859951

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
vribo schreef :
Nog Steeds A, misschien geul gebonden door diepgang.
geul gebonden is ie niet, dat zou moeten blijken uit zijn dagmerken en behalve een zwarte kegel heeft ie verder niets.
En het is hetzelfde schip als uit de openingspost en daarvan hebben we gezien dat het ook buiten de vaargeul kan varen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 07:54 #859953

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Waddenzee is volgens mij IALA-A ondanks dat het BPR gebied is. Geeft in het IALA-A systeem de gele markering wel de begrenzing van het vaarwater aan of juist niet en is het bedoeld voor 'bijzonderheden'?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 08:21 #859968

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Het BPR:

Afdeling II. Voorbijvaren op tegengestelde koersen en voorbijlopen

Artikel 6.03a [Vervallen per 01-12-2004]

Artikel 6.04. Naderen op tegengestelde koersen op alle vaarwegen; hoofdregel

1. Van de in dit artikel gegeven hoofdregels kan overeenkomstig artikel 6.04a worden
afgeweken. Dit artikel is niet van toepassing op de gedeelten van de Geldersche IJssel en
de Maas, bedoeld in artikel 6.05, eerste lid.
2. Indien twee schepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor
aanvaring bestaat, moet het schip dat niet de stuurboordszijde van het vaarwater volgt
voorrang verlenen aan het schip dat de stuurboordszijde van het vaarwater volgt.

3. Indien een groot schip en een klein schip elkaar zodanig naderen op tegengestelde
koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de
stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip voorrang verlenen aan het grote
schip.
4. Indien twee grote motorschepen of een groot motorschip en een groot zeilschip elkaar
zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet,
ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, elk van beide naar
stuurboord uitwijken, zodat zij elkaar bakboord op bakboord voorbijvaren.
5. Indien twee grote zeilschepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat
gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van
het vaarwater volgt, het schip dat over stuurboordsboeg ligt voorrang verlenen aan het
schip dat over bakboordsboeg ligt.
6. Indien twee kleine zeilschepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat
gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van
het vaarwater volgt, het schip dat over stuurboordsboeg ligt voorrang verlenen aan het
schip dat over bakboordsboeg ligt.7. Indien twee kleine motorschepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat
gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van
het vaarwater volgt, elk van beide naar stuurboord uitwijken, zodat zij elkaar bakboord op
bakboord voorbijvaren.
8. Indien een klein motorschip, een klein zeilschip of een klein door spierkracht
voortbewogen schip elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor
aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het
vaarwater volgt, het motorschip voorrang verlenen aan het andere schip en moet het door
spierkracht voortbewogen schip voorrang verlenen aan het zeilschip.
9. Indien twee door spierkracht voortbewogen schepen elkaar zodanig naderen op
tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der
schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, elk van beide naar stuurboord
uitwijken, zodat zij elkaar bakboord op bakboord voorbijvaren.


Motor, zeilend, roeiend, groot, klein. Degene die niet aan SB-wal vaart moet voorrang verlenen aan degene die wel SB-wal vaart.
Als ik schip A was zou ik gewoon vaart en koers houden in de veronderstelling dat ik duidelijk SB-wal heb.
Als ik schip B was zou ik bijtijds en duidelijk koers wijzigen / overstag gaan / gijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 08:22 #859970

Beauty schreef :
Waddenzee is volgens mij IALA-A ondanks dat het BPR gebied is. Geeft in het IALA-A systeem de gele markering wel de begrenzing van het vaarwater aan of juist niet en is het bedoeld voor 'bijzonderheden'?

Gr Michel

Het is in IALA-A niet anders dan in Signi, geel is 'bijzondere betonning'.
Het geeft 'iets' aan, en wat dat 'iets' is zal wel in de kaart staan. Meestal is het de grens van 'iets'. Soms ook geeft geel een enkel punt aan: boorput (gas, olie).

BPR geeft duidelijk aan waarvoor geel gebruikt wordt, en de IALA-A standaard ook.

Het BPR in mijn eerder genoemde 'opmerking' is erg duidelijk. En BPR is van toepassing op het Wad.

Bijlage 8, artikel 4, en dan de 'opmerking':
De bijzondere betonning moet door de doorgaande scheepvaart, d.w.z. schepen die niet een aldus gemarkeerd gebied als bestemming hebben, aan dezelfde zijde gehouden worden als de "gewone" betonning.

DUS: het is nog erger dan we al dachten: een groene lijn hoef je niet aan SB te houden, je mag eroverheen als het kan. Idem voor een rode.
MAAR: een gele MOET je naast je houden, in dit geval aan SB.
Je mag er niet overheen!
Zijn er nu nog mensen die dit geen SBwal-geval vinden? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 08:33 #859983

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Volgens mijn interpretatie heeft A voorrang op B in beide bovengenoemde situaties, omdat hij de stuurboordszijde houdt van het vaarwater.

De BPR definitie van vaarwater is: 'gedeelte van een vaarweg dat feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt'. Het al eerder genoemde probleem is dat er meerder vaarwaters kunnen zijn, met meerdere begrenzingen.


1. Origineel geschetste situatie: langs de gele betonning varend.

Buiten de gele betonning mag het vaarwater niet worden gebruikt, dus de betonning is daarmee de begrenzing van het vaarwater. A houdt daarom dus stuurboordszijde van dat stuk vaarwater.


2. De door PvO geschetste situatie: tussen de rode en groene tonnen varend, strak langs de rode tonnen.

De rood/groene betonning is laterale markering.
Volgens het BPR: Deze markering geeft de zijdelingse begrenzing van het vaarwater aan, dan wel de koppen van kribben, uitstekende punten van de oever, enz.

Deze rood/groene betonning is dus ook een begrenzing van vaarwater (een ander vaarwater dan langs de gele tonnen). Ook op die plek houdt A dus stuurdboordszijde, en ook daar heeft hij dus voorrang op B.
Of A geulgebonden is maakt helemaal niets uit. De betonning is per definitie de begrenzing van een vaarwater, dus er is daar ook een stuurboordszijde.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 08:38 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 08:55 #859995

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Hen3 schreef :
Deze rood/groene betonning is dus ook een begrenzing van vaarwater (een ander vaarwater dan langs de gele tonnen). Ook op die plek houdt A dus stuurdboordszijde, en ook daar heeft hij dus voorrang op B.
Of A geulgebonden is maakt helemaal niets uit. De betonning is per definitie de begrenzing van een vaarwater, dus er is daar ook een stuurboordszijde.

Dus we hebben hier eigenlijk twee vaarwaters:

1: tussen de gele tonnen en de rode
2: tussen de rode en de groene

Dit impliceert dat je dus als schip B aan strak langs de linkerzijde van de rode tonnen zou gaan varen hij ook SB wal houd?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 08:58 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft er voorrang? 09 aug 2017 09:02 #859999

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Nee, je hebt een vaarwater in een vaarwater en niet 2 naast elkaar denk ik
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 09:03 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl