Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview)

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 08:56 #901189

Jullie bedoelen het zelfde! Met een goed geconfigureerd systeem voor de gebruiker werkt het prima!

Kijk je naar een zwart wit schermpje met een aantal ringen en bootjes met een alarm in het oor en je weet niet wat je ziet nee dan heb je er niets aan.

Heb zelfs meegemaakt dat een gediplomeerd zeezeilinstructeur mij in paniek opdracht gaf van uit de navigatietafel om uit te wijken voor een schip, terwijl ik het niet kon zien, blijkt hij nog 10 mijl verderop te varen! tcpa was 1,5 uur!!! maar ja met zo iemand aan boord liever te vroeg uitwijken dan te laat, we hebben die tocht ook maar net overleeft! Leeftijd speelde in dit geval een grote rol.
De systemen moeten simpel en duidelijk geconfigureerd zijn, een groot scherm met kaart icm AIS helpt daarbij enorm.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 09:11 #901193

In paniek raken moet je nooit.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je weet dat er boten zijn. En waar ze zijn.
visueel kan je dan de juiste richting in kijken.
Je kan altijd nog op je nagivatie programma binnen kijken wat de afstanden zijn.

Overigens bij mijn multiview kan je klikken op een bootje.
Je ziet dat van haar de snelheid en afstand bootnaam en dergelijke.

AIS is mooier te zien met een echte kaart eronder, je ziet dan bijvoorbeeld dat een boot gewoon inde haven ligt oid.

nb: Henkvd is ver het algemeen wat te negatief naar mijn mening met zijn postjes.
Maar zoveel mensen, zoveel meningen over de AIS.

Ik vind het een gemis dat ik het niet zie in de kuip. En ik ontwerp de Multiview en daarom bouw ik het in. ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 09:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 09:30 #901202

roozeboos schreef :
Overigens bij mijn multiview kan je klikken op een bootje.
Je ziet dat van haar de snelheid en afstand bootnaam en dergelijke.

Wat we proberen duidelijk te maken is dat als je al niet weet wat CPA en TCPA is en geen idee hebt wat de koerslijnlengte betekent, dan heb je er niets aan.

Rooz de ais toevoegen in jouw multi is natuurlijk logisch en staat niet ter discussie. Zou mooi zijn als je de koerslijnlengte functie zou kunnen selecteren/configureren naar wens.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 09:34 #901204

"heb je er niets" aan vind ik nogal kort door de bocht.
Dat het interpreteren met cpa en tcpa makkelijker is ben ik met je eens.
Maar dan nog. Ook met die lijntjes in beeld moet je zelf blijven nadenken.

Als je de boot ziet verschijnen op het schermpje kom je vanzelf in de benen om de juiste actie te ondernemen.
Dus de insteek moet zijn dat je weet dat er wat vaart, wat een potentieel probleem kan opleveren.

NB; er kan ook wel eens een beiocht wegvallen, waardoor het beeld niet helemaal uptodate is.
En de tcpa wellicht ook niet klopt. Ik wil maar aangeven: blijf nadenken!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 10:01 #901220

roozeboos schreef :
Maar dan nog. Ook met die lijntjes in beeld moet je zelf blijven nadenken.
Dat bedoel ik ook, en volgens mij de andere 2 ook? We zijn het volgens mij met elkaar eens.
Het zou dus mooi zijn als je de mogelijkheden zelf zou kunnen configureren. Maar dat hoeft niet omdat er altijd gebruikers zullen zijn die er toch niets van begrijpen.
Het voordeel van het kunnen configureren zou kunnen zijn dat je de instellingen op de verschillende displays aan boord gelijk kunt maken.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 11:34 #901238

Misschien heb ik een beetje afwijkende mening over het nut van AIS.
Op zee: daar is het zo'n beetje onmisbaar. Snellopende schepen zie je op grote afstand aankomen (tenzij er een storing is...) en daar kun je mooi op anticiperen.

Op de binnenwateren inclusief IJsselmeer en Wad vind ik AIS volstrekt overbodig, overschat, onbetrouwbaar en veuls te duur (mijn ervaring beperkt zich hier tot het professioneel gebruik met klasse A spullen).
Heel soms is AIS handig op de binnenwateren, maar dat is onder omstandigheden dat je de betreffende schepen allang visueel hebt. Bijvoorbeeld als ik een schip wil oproepen in verband met een manoeuvre terwijl zijn scheepsnaam niet direct leesbaar is: dan kijk ik even op 't scherm. Of als ik vanuit een nevenwater wil invoegen, dan check ik de snelheid van mijn toekomstige meevaarder: loopt-ie harder dan mijn kruissnelheid, dan laat ik 'm voorgaan; loopt-ie langzamer, dan doe ik er een tandje bij en voeg voor hem in. Dat vermijdt oploopgedoe.
Maar al voor al die informatie heb je geen AIS nodig: je kunt het ook gewoon even via je marifoon overleggen.
Hetzelfde geldt voor onoverzichtelijke situaties, zoals de bocht van Zalk: AIS of niet, elk schip roept daar altijd via de VHF.
Op binnenwateren is het totaal oninteressant om te weten dat je over pakweg anderhalf uur binnen de gevarenzone van een ander schip zou kunnen komen. 't Gaat tòch altijd anders.

Zeker als je bedenkt dat er veel bezwaren kleven aan het gebruik van AIS (problemen met privacy, het feit dat AIS-gegevens worden gebruikt door dienstkloppers hoewel dat officieel ontkent wordt, en de onbetrouwbaarheid van de uitgezonden gegevens) is het onbegrijpelijk dat AIS verplicht is gesteld voor de beroepsbinnenvaart.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 11:42 #901239

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29441
Een AIS radarscherm is een beetje armoedige presentatie uit de tijd dat de elektronische kaart nog minder gemeengoed was.
De MKD (Minimum Keyboard Display)is beroepsmatig een verplicht item, maar een volslagen waardeloos en nutteloos scherm.

TCPA en CPA zijn juist weer nuttig, mits correct ingesteld!

Ik denk dat de geheugenruimte beter besteed kan worden.
Overigens vind ik het scherm wel mooi Rooz en opmerkingen over schermen t.o.v. andere fabrikanten gewoon negeren.

Kleur is mooi, maar een Z/W of W/Z optie kan ook erg handig zijn , b.v. in zonlicht en kleurenblinden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 12:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 11:59 #901243

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29441
Berghout-2 schreef :
Misschien heb ik een beetje afwijkende mening over het nut van AIS.
Op zee: daar is het zo'n beetje onmisbaar. Snellopende schepen zie je op grote afstand aankomen (tenzij er een storing is...) en daar kun je mooi op anticiperen.

Op de binnenwateren inclusief IJsselmeer en Wad vind ik AIS volstrekt overbodig, overschat, onbetrouwbaar en veuls te duur (mijn ervaring beperkt zich hier tot het professioneel gebruik met klasse A spullen).
Heel soms is AIS handig op de binnenwateren, maar dat is onder omstandigheden dat je de betreffende schepen allang visueel hebt. Bijvoorbeeld als ik een schip wil oproepen in verband met een manoeuvre terwijl zijn scheepsnaam niet direct leesbaar is: dan kijk ik even op 't scherm. Of als ik vanuit een nevenwater wil invoegen, dan check ik de snelheid van mijn toekomstige meevaarder: loopt-ie harder dan mijn kruissnelheid, dan laat ik 'm voorgaan; loopt-ie langzamer, dan doe ik er een tandje bij en voeg voor hem in. Dat vermijdt oploopgedoe.
Maar al voor al die informatie heb je geen AIS nodig: je kunt het ook gewoon even via je marifoon overleggen.
Hetzelfde geldt voor onoverzichtelijke situaties, zoals de bocht van Zalk: AIS of niet, elk schip roept daar altijd via de VHF.
Op binnenwateren is het totaal oninteressant om te weten dat je over pakweg anderhalf uur binnen de gevarenzone van een ander schip zou kunnen komen. 't Gaat tòch altijd anders.

Zeker als je bedenkt dat er veel bezwaren kleven aan het gebruik van AIS (problemen met privacy, het feit dat AIS-gegevens worden gebruikt door dienstkloppers hoewel dat officieel ontkent wordt, en de onbetrouwbaarheid van de uitgezonden gegevens) is het onbegrijpelijk dat AIS verplicht is gesteld voor de beroepsbinnenvaart.

Wim.

:woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Het privacy convenant is niet meer van kracht sinds AIS verplicht is. Alle informatie mag dus gebruikt worden voor handhaving.

Verder schrijf je wel 15 regels over nuttig gebruik ;)

Ik denk dat je nog beetje de 20e eeuw zit, ga maar eens bij post Dordrecht zitten of de maas door Rotterdam of Noordzeekanaal of bij Nijmegen.

Met koegelwiecken is het ook erg handig op afstand. Zo ook op de Eems, Jade en Elbe

De klok draait nooit meer terug....

Maar het ging hier om het scherm van Rooz
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 12:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 12:14 #901245

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
WADnWIND schreef :

:woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Het privacy convenant is niet meer van kracht sinds AIS verplicht is. Alle informatie mag dus gebruikt worden voor handhaving.

Gelukkig voor veruit de meerderheid van de ZF leden is AIS niet verplicht. Het is goed om te beseffen dat als je het ding aanzet je automatisch een politie agent laat meevaren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 12:17 #901246

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Moet dit draadje niet gaan over een nuttige ais presentatie?

Voor mij is de radar ais presentatie prima. Zit ook op mijn buitenbediening van de marifoon. Gebruik ik 9 van de 10 keer. Zeker met een lijstje met schepen in volgorde van afstand. Mooie feature Chris!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 12:28 #901247

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2415
3Noreen schreef :
Gelukkig voor veruit de meerderheid van de ZF leden is AIS niet verplicht. Het is goed om te beseffen dat als je het ding aanzet je automatisch een politie agent laat meevaren.

Dat ben ik geheel met je eens. Maar niet zo zeer alleen om de reden die jij noemt. Meer vanwege het feit dat AIS een soort schijnveiligheid oproept. Er wordt op dit forum naar mijn mening onnodig veel waarde aan toegekend. Ik vaar veel op binnenwater, ruime binnenwateren, kustwateren en Oostzee. Maar niet vaak in de nacht. Vrijwel altijd kan ik dus met eigen ogen bij daglicht waarnemen. Dan boeit het mij toch hoe een bepaald binnenvaartschip heet en hoe hard die loopt. Met mijn bootje ben ik toch in staat uit te wijken als dat moet, ook al is dat onverwacht. Ik draai rondom binnen een bootlengte. En ik heb altijd nog een marifoon.
Maar bovendien leidt het kijken op schermen onnodig veel af. Goed blijven waarnemen is naar mijn idee veel belangrijker voor een veilige vaart.
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 12:29 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 13:16 #901255

martinw schreef :
Maar bovendien leidt het kijken op schermen onnodig veel af. Goed blijven waarnemen is naar mijn idee veel belangrijker voor een veilige vaart.
Dat is nu precies wat ik bedoel, je wilt helemaal niet op een scherm kijken, ik in ieder geval niet.
Ik ben een luie zeiler en zit het liefst op de boot met de voetjes omhoog, beetje naar het zeil kijken af en toe naar de koers, beetje bijstellen en verder genieten van de omgeving, hengeltje er achter he he lekker rustig.
Maar dan als ik een kop koffie wil ophalen van beneden, dan moet ik ff om me heen kijken, en ik moet ook nog ff naar de pot, en waar lag dat boek ook alweer, ik kijk nog eens goed om me heen kijk ff op het grote scherm, niets in de buurt alleen die viskotter loopt te zigzaggen (bijvoorbeeld) en dan is het wel lekker als je op de pot zit en het ais alarm gaat piepen, pak mijn mobiel uit de broekzak en kan lekker blijven zitten, geen paniek, alarm resetten via de mobiel, nog ff persen en dan kan het pak weer aan hmmmm misschien toch die thermo broek er maar even bij onder aantrekken.

Dat er ondertussen een speedboot op me af komt blazen zonder ais of dat er een dooie walvis voor me drijft, dat zijn de bekende risico's, die walvis of container zie je als je pech hebt in het donker ook niet. Die speedboot moet maar uitwijken, maar de kans dat je tegen een beroepsschip aan vaart of ongewenst dichtbij komt is zo erg klein. Ondertussen kijk je natuurlijk wel ff naar buiten als je de kans hebt.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 13:38 #901259

WADnWIND schreef :

Met koegelwiecken is het ook erg handig op afstand. Zo ook op de Eems, Jade en Elbe

En wat te denken van de vele catamaran veerboten In Oostzeegebied ( met name Kattegat ) en op het Skagerak, maar ook op Noordzee en Engelse kanaal .
Ook in Noorwegen varen er talloze in de fjorden en tussen de scheren.
Gelukkig heeft de toename van die dingen ( gaan tot dik 45 knopen tegenwoordig) een beetje gelijke tred gehouden met de opkomst van AIS want als zo'n ding zichtbaar wordt is het meestal te laat voor een zeilboot om nog te kunnen uitwijken.
Gelukkig doen ze dat altijd zelf en hoor je ze vaak aal vóór ze zichtbaar worden.
Maar voor de tijd dat ik de eerste AIS ontvanger had (dat was die AIS Radar van Nasa , de eerste die voor de pleziervaart beschikbaar kwam!, die zogenaamd geen nut zou hebben :ohmy: ) joegen ze regelmatig de stuipen op het lijf bij de vele malen dat ik er een tegen gekomen ben in die tijd.
Ik vond die AIS Radar van Nasa ( die tegenwoordig trouwens , terecht , anders heet nl."AIS Sart plotter" ) in ieder geval een geweldige verbetering van de veiligheid .
Tegenwoordig heb ik de weergave op mijn plotter en dat is inderdaad nog veel beter vanwege de echte CPA en TCPA weergave en vooral ook de relative course.
Het duurt echter wel enige tijd en veel lezen van de manuals om alles goed te kunnen interpreteren maar dat is bij zoiets als Radar immers niet anders.
Ad
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 13:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 13:47 #901262

:laugh: Heerlijk Zeilprutser! Zeiler naar m'n hart. Ik denk er grotendeels precies zo over. Maar zoals m'n onderschrift al laat zien: ik zeil wel vaak en ook heel graag 's nachts.
Keertje op de noordzee dwars over grote rotonde gevaren. Was gelukkig bij volle maan en kon prima om me heen kijken (geen ruimteschip-gevoel dus ;) ). Ik telde 27 grote bakken om me heen! Ok, was wel beetje erg suffig van me :blush: . Had toen nog helemaal geen ais, maar jaartje later, Maasmond voorbij zeilend, wel en vond dat toch wel superhandig.
Radar heb ik niet. Te duur voor mij en te groot, onhandig en te vaak onbruikbaar op mijn kleine scheepje.
Nu wil ik wel een prima ais-transponder. Als iemand me iets kan aanraden? Zit nu toch te denken aan B100, vanwege prijs-prestatie verhouding. Die paar sotdma's die nu in de handel zijn kan bruin eigenlijk niet betalen. Althans, dan moet ik bezuinigen op andere zaken en dat doe ik alleen als strikt noodzakelijk. Graag zoveel mogelijk info, ook als je mijn bezuiniging idioot vind (juist dan graag zelfs!)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 13:52 #901265

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2415
Ik ga niet beweren dat het hebben van AIS onzinnig is of zo. En ik snap dat ieder die in dit apparaat heeft geïnvesteerd dat zal verantwoorden als nodig voor de veilige vaart.Prima. Maar ga nou niet beweren, of suggereren, dat het varen levensgevaarlijk en bijkans onverantwoord wordt zonder AIS. Want snelle veerboten gaan je straks overvaren. Dat is angst aanjagerij op niks af en slaat nergens op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 14:00 #901271

Natuurlijk is de beste garantie voor veilig varen gewoon het gezond verstand en wat (een boel, liefst) kennis van zaken. Zonder plotter varen gaat ook prima en doen ook heel veel zeilers.
Maar echt: Zeilprutser heeft gelijk, wat mij betreft: de meesten onder ons zijn (soms heel goede) amateurs en er op uit om gewoon lekker te zeilen/varen. Dan zijn betaalbare hulpmiddelen die de veiligheid op eenvoudige manier verhogen echt wel zeer plezierig, op z'n minst.

Dus nogmaals: on topic ook (toch?): Moet ik beter een sotdma ais aanschaffen of is zo'n B100 gewoon helemaal prima?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 14:12 #901278

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Berghout-2 schreef :
Misschien heb ik een beetje afwijkende mening over het nut van AIS.
Op zee: daar is het zo'n beetje onmisbaar. Snellopende schepen zie je op grote afstand aankomen (tenzij er een storing is...) en daar kun je mooi op anticiperen.

Op de binnenwateren inclusief IJsselmeer en Wad vind ik AIS volstrekt overbodig, overschat, onbetrouwbaar en veuls te duur (mijn ervaring beperkt zich hier tot het professioneel gebruik met klasse A spullen).

Of je een afwijkende mening hebt is niet aan mij, maar ik ben het in ieder geval wel heel erg met je oneens. Ik vaar bijna alleen op het Wad en ben als een kind zo blij met mijn AIS. Op de Eems ben ik, omdat het druk is, zelf nog wel alert. Maar in de rust van het Wad kan ik nog wel eens afgeleid raken en dan is het fijn dat ik op een gegeven moment op mijn schermpje zie dat ik opgelopen ga worden. Dat is me toch al een paar keer overkomen. Bijkomend voordeel van de AIS is dat je kunt zien wat de snelheid van de schepen om je heen is en hoeveel tijd je hebt om maatregelen te nemen. Mijn ervaring op zicht is dat ze vaak sneller bij je zijn dan je op voorhand zou denken.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 15:11 #901295

Ik heb een deja vu...
Er is al meerdere malen gebleken dat het nut van de AIS tot vele discussies leidt.
Steeds dezelfde ook...

mijn ervaring:
Ik heb mijn sherm met wingps binnen hangen. Kan vanuit de kuip wel het beeld zien.
En zie soms een rood scherm omdat de AIS dat nodig maakt.
Dan moet ik naar binnen lopen om te bepalen wat precies -en of er wat- er aan de hand is.
Het lijkt mij handig om dat buiten ook te kunnen zien, na een enkel tapje op het scherm.
Dus een repeater met AIS staat al lang op mijn verlanglijstje.

Vsandaar dat ik het inbouw in de multiview.
Of anderen er wel of niet gebruiken is geheel aan hun natuurlijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 15:37 #901302

steef ton schreef :
Dus nogmaals: on topic ook (toch?): Moet ik beter een sotdma ais aanschaffen of is zo'n B100 gewoon helemaal prima?

Ja hoor die B100 is helemaal prima, zelfs perfect voor starters die nog geen GPS hebben voor de DSC marifoon. Zou zeker geen SOTDMA aanschaffen met een beperkt budget.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 15:38 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 15:44 #901305

super, dank. Nou, b100 aanschaffen dus. Net gedaan. Heb overigens wel een Lowrance link8 dsc marifoon, met ingebouwde ais-ontvanger. En een lowrance elite 7m plotter. Wil alles op nmeak2 aansluiten (moet ik nog aanschaffen. gelukkig 13de maand en ben jarig en is kerst, dus genoeg smoesjes om wat centjes uit te geven ;) :P ) Zo gaat het allemaal goed komen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 15:52 #901316

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2415
Zeilprutser schreef :
Dat is nu precies wat ik bedoel, je wilt helemaal niet op een scherm kijken, ik in ieder geval niet.
Ik ben een luie zeiler en zit het liefst op de boot met de voetjes omhoog, beetje naar het zeil kijken af en toe naar de koers, beetje bijstellen en verder genieten van de omgeving, hengeltje er achter he he lekker rustig.
Maar dan als ik een kop koffie wil ophalen van beneden, dan moet ik ff om me heen kijken, en ik moet ook nog ff naar de pot, en waar lag dat boek ook alweer, ik kijk nog eens goed om me heen kijk ff op het grote scherm, niets in de buurt alleen die viskotter loopt te zigzaggen (bijvoorbeeld) en dan is het wel lekker als je op de pot zit en het ais alarm gaat piepen, pak mijn mobiel uit de broekzak en kan lekker blijven zitten, geen paniek, alarm resetten via de mobiel, nog ff persen en dan kan het pak weer aan hmmmm misschien toch die thermo broek er maar even bij onder aantrekken.

Dat er ondertussen een speedboot op me af komt blazen zonder ais of dat er een dooie walvis voor me drijft, dat zijn de bekende risico's, die walvis of container zie je als je pech hebt in het donker ook niet. Die speedboot moet maar uitwijken, maar de kans dat je tegen een beroepsschip aan vaart of ongewenst dichtbij komt is zo erg klein. Ondertussen kijk je natuurlijk wel ff naar buiten als je de kans hebt.


Tsja, wiens brood men eet .............
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 15:52 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 16:00 #901318

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik vind die radar achtingen view voor ais ook tamelijk on-intuïtief.
He prettigst vind ik zoals inavx dat doet. Veel mooier dan iSailor.
Inavx:


isailor zelfde situatie::


In inavx zie je de posities op moment ik het dichtstbij de tegenstander ben netjes ingeplot.

Ik mailde iSailor met verzoek iets dergelijks te implementeren. Ze kwamen terug met antwoord dat zij dat (vooralsnog) niet zullen doen, maar beide de functionaliteit precies zo, en nog wat mooier aan in hun app “transas pilot pro”. Jammer. Dat alternatief kost honderden euro’s. Bied dan wel dagelijks/wekelijks kaart-updates.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 16:41 #901333

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29441
Opencpn heeft dat standaard :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 17:07 #901340

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nut van AIS (afgesplitst draadje van multiview) 23 dec 2017 17:07 #901341

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Zeilprutser schreef :
roozeboos schreef :
Overigens bij mijn multiview kan je klikken op een bootje.
Je ziet dat van haar de snelheid en afstand bootnaam en dergelijke.

Wat we proberen duidelijk te maken is dat als je al niet weet wat CPA en TCPA is en geen idee hebt wat de koerslijnlengte betekent, dan heb je er niets aan.

Rooz de ais toevoegen in jouw multi is natuurlijk logisch en staat niet ter discussie. Zou mooi zijn als je de koerslijnlengte functie zou kunnen selecteren/configureren naar wens.

Wat ik de fijnste AIS functie vind heb ik pas sinds ik een Vesper AIS display heb: met een druk op de knop kan ik de situatie oproepen van op het moment van CPA. Daarmee kan ik veel beter dan met koerslijnen en de getallen van TCPA en CPA inschatten of een situatie problematisch wordt. Vooral omdat CPA heel verschillend bekeken moet worden in geval de kruisende boot voor je langs vaart dan wanneer jij voor die boot langs vaart...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl