Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: windkracht en lef

windkracht en lef 17 mei 2018 08:54 #944299

Overigens is te weinig wind minstens net zo vervelend.
Ik heb solo eigenlijk maar een klein window waarbij het echt leuk is.

En de golfslag natuurlijk. Flinke wind aan hogerwal ijsselmeer kan genieten zijn! Wel de ruimte en de wind en snelheid, maar niet de kiezen die uit je gebit klapperen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 mei 2018 08:56 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 08:57 #944301

Paulussie schreef :
Kapiteinmomo schreef :
reven doen we niet dat is zonde van de hoogte.
Dat is geheel contra mijn eigen ervaring.

Op mijn Pionier reef ik liever eerder dan later. Iedere keer weer valt me op dat dat beter zeilt en veel beter hoogte houd dan wanneer ik er 'teveel' zeil op heb staan.

Dat klopt. Je hebt een goed dichtgehaald grootzeil nodig om de fok van upwash te voorzien en om het achterlijk van het grootzeil te kunnen gebruiken voor hoogte te varen.
Bovendien geeft een killend/klapperend grootzeil een enorme hoop drag.
Drie redenen waarom het beter zeilt (hoger en harder) met een rifje.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 09:36 #944308

Als het vlagen zijn kan je er doorheen sturen, en dan in de normale wind gebruik maken van het volle grootzeil oppervlak.
Ik denk dat Jaap dat bedoelt.
als het grootzeil continue voor 75 staat te klapperen ben je verkeerd bezig. Maar dat weet hij ook wel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 10:01 #944318

roozeboos schreef :
Als het vlagen zijn kan je er doorheen sturen, en dan in de normale wind gebruik maken van het volle grootzeil oppervlak.
Dat is een beetje mijn punt. Volgens mij wordt het eventuele voordeel tussen vlagen teniet gedaan door het verlies van snelheid (en hoogte) in de vlagen. Ik was ook nooit zo van het reven maar mijn ervaring is (en dat kan best aan het type schip liggen) dat je niet gauw te vroeg reeft. (En dan niet zeggen dat ik dan maar beter die riffen er in kan laten naaien :-)

En een ander dingetje is dat een rolfok best handig is, maar niet om te gebruiken als reefinfichitng. Hoogte is het eerste dat je inlevert als je er een meter afrolt en het loont enorm om er gewoon een kleiner zeil op te zetten als het hard waait.
Op de kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 10:12 #944320

Bft 7 is voor mij een no brainer; karretje van de HA een tik naar achter en dubbel rif. Mijn bootje kan heel veel hebben, maar de kunst zit 'm echt in het wegnemen van véél zeil, ivm de korte kiel.

Ze vaart dan, afhankelijk van wind en golfslag, gewoon goed. Niet veel anders dan 4bft met vol tuig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 10:13 #944321

Bovendien ging het hier om de Kaag. Daar heb je al gauw veel verschil.
Nou ja, Jaap moet het maar uitleggen als hij daar behoefte aan heeft.
Ik probeerde het alleen wat te nuanceren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 10:29 #944327

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Wind vind ik meestal geen probleem, maar het zijn de golven die het vervelend maken. Opboksen tegen 6 lagerwal op het IJsselmeer is nog een hele uitdaging die ik nooit echt leuk vind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 10:35 #944330

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Baasklusje schreef :

Dat klopt. Je hebt een goed dichtgehaald grootzeil nodig om de fok van upwash te voorzien en om het achterlijk van het grootzeil te kunnen gebruiken voor hoogte te varen.
Bovendien geeft een killend/klapperend grootzeil een enorme hoop drag.
Drie redenen waarom het beter zeilt (hoger en harder) met een rifje.

Vaargebied-type boot-type bemanning- type-wedstrijd speelt zeker een rol, de Kagerplassen moet je op je duimpje kennen overal zitten speciale hoekjes.
Boot liep er gisteren een paar keer uit (harde vlagen) maar als je snelheid hebt kun je z'on bootje hoog aan de wind parkeren d.w.z. alles staat strak en je doseert de wind d.m.v. je roer.

Hebben even tegen een boot met rif proefgezeild verschil was aanmerkelijk ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 11:04 #944341

  • MartinV
  • MartinV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 388
Persoonlijk vind ik lef hebben dat je besluit niet te gaan, maar op de zeilschool op de Friese meren varen we nog tot (uitschieters) 33 kts. Ik heb dat een paar keer meegemaakt; dubbel rif erin en ik heb mij prima vermaakt, ook aan lagerwal op het Heegermeer.
Lijkt mij vooral een kwestie van wie je aan boord hebt en wat je wilt. Bij twijfel vaar ik niet uit en ik ga zeker niet twijfelende mensen overhalen om toch te gaan.
Efsix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 11:13 #944342

Als ik TS zijn berichtje lees ging het om een kort tochtje, even de plas op.
dat kan natuurlijk altijd. In de box alles goed voorbereiden. Een rif kan er sneller uit dan in eenmaal op het water.
Je leert daarmee je grenzen verleggen, en de tijd is te overzien.

Moet je 24 uur naar lowestoft is het een heel ander verhaal. Dan moet je ook eten, navigeren, naar de plee, rif steken, etc.
En heb je ook de extra stress omdat het de Noordzee is. Je zwemt niet even naar de kant.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 11:28 #944346

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
koko schreef :
6 is zeker een beste bak wind. Het gaat er om of je het gevoel hebt en houdt dat jij de boot bestuurt en niet de wind. Niet uitvaren met 6 is ook goed zeemanschap. Stoerdoenerij heb je niks aan.

Gisteren wedstrijd gevaren. 1e uur steady 18kts, vlagen tot in de 26+. Wij zijn als bemanning goed op elkaar ingespeeld, kennen de boot uitstekend en zijn goed voorzien van het juiste materiaal. Geloof maar dat ook wij elkaar even recht in de ogen hebben gekeken en hebben afgesproken dat we zouden kappen als het niet leuk bleef. Ikzelf (schipper) vond het geen feest, het eerste kwartier. Daarna hadden we de boel echt goed staan en kregen we er weer lol in. We zijn er dus ingegroeid ahw. Dat we eerste werden was een extra mooi gegeven.


Eens, met name het eerste half uur was het motto 'de boel heel houden' en niet echt prettig voor de schipper (een deel van de bemanning vond het prachtig). Het zijn toch dure grappen als er wat breekt/scheurt. Zelfs een keer een stormrondje gedaan ipv een gijp. Achteraf was het dan toch weer een hele mooie wedstrijd, al kwamen we net iets te kort om Koko van zijn eerste plaats af te houden (toch moeten gijpen) :unsure: ?
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 12:43 #944358

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Ik ben het helemaal met Roozeboos eens. Niet zozeer de absolute windsterkte, maar de plaats, omstandigheden zoals hoge goven en uitwijkmogelijkheden maken het grote verschil. Een onweersbui op zee van een uur met 45 knopen wind is heel wat anders dan een storm van 48 uur. :sick: :blush:
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 12:54 #944360

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
Had gistermiddag het lef om even de Gouwzee op te gaan.
Direct ook het lef om weer om te keren.
Wat me opvalt is de "stramheid" iedere keer aan het begin
van het seizoen.
Over een paar weken doe ik die 28 knopen in vlagen ,bij wijze
van spreken, weer moeiteloos.
Ik vaar solo met de hond, hoef dus met niemand rekening te
houden. De hond kan momenteel meer hebben dan ik. ;)

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 13:53 #944370

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Het verbaast me toch altijd weer dat er hier toch nog zoveel mensen zijn die met windkracht negen!! gaan varen. Je spreekt vanaf windkracht negen namelijk van een storm. Stormen worden sinds 1910 geregistreerd in Nederland (zie knmi). Nu is het wel heel gek dat er sinds 1975 2 maal sprake is geweest van een storm in het 'vaarseisoen' (april t/m se). Maar een groot gedeelte van dit forum heeft er al in gevaren.... Oftewel ik denk dat de mensen hier op het forum weer eens fors overdrijven.

Ikzelf, op het water vanaf mijn eerste jaar, vaar in principe boven de (echte) 6 niet meer uit. Overleef je het? vast wel, Is het leuk? Nee, je materiaal gaat gewoon hard achteruit, het is echt werken, mijn mede opvarenden (gezin) vinden het dan echt niet leuk meer.

Al die grote verhalen hier over zeilen met windkracht acht enzo. Ik reken het maar onder het kopje grootspraak. Want ook windkracht acht komt in de zomermaanden amper voor en als het zover is dan is het water vaak akelig leeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 13:54 #944372

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Ik heb tijdens onze 19 jaar Mediterraan zeilen altijd gezegd tegen m´n vrouw “Als er een zes in het weerbericht zit gaan we niet ” Dat heeft vruchten afgeworpen, m´n vrouw zeilt nog steeds mee.
Je moet het leuk houden voor het vrouwtje of ze vliegt naar huis.
Bovendien hebben we op die manier veel gezien. Je gaat gewoon een dagje stappen. Die andere haven loopt heus niet weg.

Let wel, ons bootje is een buitenbeentje, Ik heb ervaren zeilers aan boord gehad die duidelijk bang werden, die niet gewend zijn dat je bij veel helling achter bij de kuip vaak 10 cm vrijboord hebt.

Ik word niet bang als we ( onvermijdelijk ) onverwacht in slecht weer komen, ik weet ondertussen dat ons bootje alles aankan. Integendeel, met een gereefd grootzeil en enkel de stormfok vaart de boot beter als met vijf werkzeilen en weinig wind.

In het begin van onze reis zijn we twee keer in situaties gekomen waarvan ik dacht dat we het niet levend zouden redden. Onervarenheid en slechte vage weerberichten. Bovendien iedere keer een doel, we moesten ergens op een bepaalde tijd zijn. Niks is gevaarlijker.
Mijn vrouw hielp fantastisch gedurende die slechte tijden. Bleef maar hete drankjes en bemoedigende woorden in de kuip schuiven. Later vertelde ze dat ze de hele tijd gebeden heeft.
Als de shit dan voorbij is doe je een beetje lachend over dat bidden, op het moment zelf zou je ervoor betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 14:10 #944379

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Natuurlijk, als je naar de UUR gemiddelden kijkt van bijv 1983 zie je maar twee stormen op de KNMI site.
Maar die "hemelvaartstorm" van 1983 staat er niet bij dus dat was dan geen storm maar iets anders.

Windstoten van 63 knopen als ik het me goed herinner en iets van 10 doden...

Allemaal sterke verhalen dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 14:10 #944380

Het verbaast me toch altijd weer dat er hier toch nog zoveel mensen zijn die met windkracht negen!! gaan varen.
:laugh:
Je weet hoe het is: Hoe hard waait het? 9 voor de verhalen, 6 op de windmeter. Je moet er gewoon een paar Bft aftrekken :)
Op de kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 14:17 #944381

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
HPV schreef :
Natuurlijk, als je naar de UUR gemiddelden kijkt van bijv 1983 zie je maar twee stormen op de KNMI site.
Maar die "hemelvaartstorm" van 1983 staat er niet bij dus dat was dan geen storm maar iets anders.

Windstoten van 63 knopen als ik het me goed herinner en iets van 10 doden...

Allemaal sterke verhalen dus...

Dat dit nu na 35 jaar nog bekend is betekent dat het zeldzaam is.. Dus ja, veel sterke verhalen.
Kijk alleen al naar de gevolgen die de toen zeer kortstondige storm had. Alles wat op het water was had grote schade, zeilen kapot, de knrm kon op het IJsselmeer amper bij de plaatsen komen vanwege geen zicht, woelige water enzovoorts. Met windkracht negen gaat er echt veel stuk.
Maar een hoop zf`ers zeilen dan nog... Verstandige mensen liggen dan in een haven en controleren of alles goed vast zit om daar de schade te voorkomen.
Laatst bewerkt: 17 mei 2018 14:31 door ST-5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 14:28 #944387

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
voor mij omdat ik er middenin zat aan het relatief begin van mijn zeilerij.
Maar in de tussentijd menigmaal in de zomer dikke wind ervaren zonder er in verzeild te raken, gelukkig
Zowat elk onweersfront levert al lokale windsnelheden op die ver boven de 35 knopen gaan maar kortdurend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 14:53 #944395

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Met vrouw en dreumes is BF 5 al snel teveel en liefst niet aan de wind.

Met de maten of het zeilteam maakt het niet veel uit hoe hard het waait en waar vandaan, geen storm natuurlijk, al ben ik er wel eens per ongeluk in verzeild toen de harde wind van een zomerstorm veel eerder kwam dan verwacht.

Solo is BF 7 wel de grens, heb een paar keer aan begin van de vakantie de boot naar een leuke haven gebracht omdat het in begin van de vakantie aanhoudend te hard woei voor vriendin, komt ze er mooi met de auto achteraan, of ze gaat met de pont terug van een eiland en steek ik alleen over. Goed zeil reven en vlak trekken. enkel op de hi aspect ga je halve of voor de wind ook keihard als het waait en makkelijk in te rollen. Geen zeegaten met wind tegen stroom of langdurig opboksen, dan gaat het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 16:00 #944412

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
boeiend schreef :

Solo is BF 7 wel de grens

Dat klopt we hadden vorig jaar tijdens de 200 mijls dit soort omstandigheden, voor het eerst met een dubbel rif gezeild.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 16:09 #944422

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Golfhoogte is bij ons de doorslaggevende factor.
En hoe goed je ingezeild bent gedurende het seizoen.
Tijdens onze sabbatical was daardoor 6 en 7 geen probleem. Het voelde zelfs vertrouwd aan.
En voor de stoere verhalen hier: wij hebben lekker gezeild bij 8 en gekickt bij 9.

Als wij nu beelden in die omstandigheden bekijken, krijgen we allemaal kippenvel! :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 16:12 #944423

Lispeltuut schreef :
Al die grote verhalen hier over zeilen met windkracht acht enzo. Ik reken het maar onder het kopje grootspraak.

Toch kan ik me er een paar goed herinneren....
Op 7 oktober 1988 bijvoorbeeld, met de Spirit 32 van Enkhuizen naar Medemblik met een waarschuwing van West 9 B.
In Enkhuizen riep een Duitser in de douche naar zijn vriend: "Helmut brauchst du den Föhn noch?"
Dat vergeet je niet met windkracht 9 en regen...
Onderweg af en toe iets boven de 50kts op de windmeter, maar dat was schijnbaar en aan de wind, dus zeker 5 kts te hoog.
KNMI daggegevens van die dag:
# STN LON(east) LAT(north) ALT(m) NAME
# 235: 4.781 52.928 1.20 DE KOOY
# YYYYMMDD = Datum (YYYY=jaar MM=maand DD=dag);
# FHX = Hoogste uurgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s);
#
# STN,YYYYMMDD, FHX
#
235,19881007, 180

18 m/s uurgemiddeld, is 35 kts .

Een andere keer was met Pinksteren in diezelfde jaren. Er ws iemand aan boord die per sé terug moest om op dinsdag te werken, maar we lagen op Texel met waarschuwing NW 9 B.
Toch maar gegaan, en in het Malzwin het snelheidsrecord gevestigd op een klein puntje afgerolde HA: 13.9 kts door het water. Vanaf de sluis Den Oever een makkie: vlak water en ruime wind van 30+ knots.

Een paar jaar later zou ik een weekeind met een vriend gaan zeilen. Plan was Medemblik-Muiden v.v., maar de zaterdag was ZW 9 met voor zondag ZO 9. Plan bijgesteld en op vlak water halve wind naar Lelystad gevaren, alles met land en de dijk aan loef. Terugweg was vrijwel voor de wind, alleen de sluis Enkhuizen was lastig, die ligt NO-ZW. Met ZO-9 B moet je dan, halve wind liggend, een stootwil tussen de wantdraad en de sluismuur hebben, anders schuurt die draad zo over de stenen rand.

En dan hebben we nog die trimclinic met 44 kts wind voor 10 minuten of zo. Daar is nog deze prachtige foto van van Kees de Laat:



En de log van de windmeter:



Al die keren niets kapot gegaan. De trimclinic is door iedereen overleefd.

En dan heb ik nog eens windkracht 10 geprobeerd, maar dat was met de Windsurfer, op het Heegermeer.
Dat ging niet. Na een kwartier worstelen in de golven woei de plank met zeil en al weg; die heb ik 100 meter verder(op de wal) uit het weiland moeten halen.

Dus: 9 B geen probleem, 10 B is lastiger.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 mei 2018 16:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 16:34 #944428

bij de Schuttevearrace van 2012 was het ook 9, 42kts op de meter.
in de wind naar Texel, ook nog stroom tegen.uiteindelijk maar terug naar Kornwerd, op het kleinste fokje over de 8 mijl!
tijdens mijn rondje GB ergens tussen den Helder en Peterhead 8 Bf, fok ingerold en 3e rif er in, en gewoon de Haze slaapjes weer voortgezet.
midden op zee met weinig stroom valt het wel mee.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windkracht en lef 17 mei 2018 17:33 #944437

Met lef heeft het niet veel te maken.
Inschattingsvermogen lijkt me belangrijker.
In het begin van de vakantie is, afhankelijk van omstandigheden/vaargebied, aangekondigde 6bf reden tot twijfelen.
Zo zijn we o.a. al eens verzeild geraakt in de ouwe roompot bij 9bf, heftig, maar te doen.
We vertrokken toen met 6bf en vooruitzicht was afnemend naar 4 - 5.
Nu moet ik zeggen dat we al vele jaren zeilen op zee en dat we zeker zijn dat de boot het aankan.
Wij ondertussen ook wel. Maar comfortabel is anders.
Eerlijk gezegd moet ik dergelijke situaties niet te vaak doen, ik leef op maar mijn echtgenote wordt eerder licht zeeziek en inactief. Solozeilen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl