Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat ik altijd al heb willen weten...

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 21:46 #950330

Hurley Ruud schreef :
Ging dit topic nu over drenkelingen redden?
Neuh :ohmy:
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 09 juni 2018 10:55 #950409

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Joop66 schreef :
plusfast schreef :
Toen ik op een boot woonde had ik een buurman die zo'n beetje handelde in jachten. Op een keer had hij een tweemaster uit Spanje gehaald, en hier de masten eraf gehaald, en hij ging dat ding ombouwen naar motorjacht. Daarbij werd ook de draadreling vervangen door een exemplaar van gelaste stalen buis. Dat gebeurde uiteraard op het schip, en alle stukken buis werden op maat gezaagd en ter plekke vastgelast. Daar was ie dan wel een week of twee mee bezig. Dus er zal inderdaad wel een kostenfactor zijn om voor een draadreling te kiezen.

Was t een tupperware jacht? Of hout of staal?

Staal, meter of vijftien schat ik zo...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 18 juni 2018 21:48 #952979

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Ik heb al jaren geen windex meer. Voor de grove trim kijk ik naar de klokken en voor de fijne trim naar de tell tales.

Op 13 meter hoogte zie je vaak een behoorlijk verschil in windrichting met beneden of met halverwege. Dat is ook de reden dat het afstellen van de elektronische windmeter (richting) tot grote frustraties kan leiden, bij mij althans. Veel zeilers zijn zich er niet eens van bewust.

Het calibreren moet je vooral niet bij bestendig weer met oosten wind doen. Dan zijn de verschillen het grootst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 19 juni 2018 07:30 #953033

Als je een buisrailimg wilt maken, moet die heel nauwkeurig zijn, of yerplekke in elkaar gelast worden. Dat laatste kan niet in n werkplaats met allemaal plastic rompen er in. Lassen spettert hete druppels.


Een hoogglans railing wordt niet met de electrode gelast, dat gaat met TIG.
Dat geeft mooie regelmatige lassen en niet één enkel spettertje.
Heeft na het lassen amper nog bewerking nodig.

Tig lassen doe je niet graag buiten, je schermgas waait weg bij het geringste zuchtje wind, moet dus haast wel binnen.
Of héél goed afschermen tegen het gerinste windje.
Eerst worden alle scepters neergezet, de onderste stukken er tussen gelast, de scepters staan dan keurig en stevig op hun plaats, daarna de bovenpijp erop lassen.

Het vervelendste werk is het afschermen voor wind, wanneer het buiten moet gebeuren.
Laatst bewerkt: 19 juni 2018 07:36 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl