Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Afsluiter altijd dicht?

Re:Afsluiter altijd dicht? 28 juni 2018 16:08 #955798

Toilet:
Heb aan boord slechts een afsluiter, de wateraanvoer van de WC.
Deze staat alleen even open tijdens het doorspoelen daarna dicht.
(wij hebben een vuilwatertank)

Motor:
Kielkoeling dus geen afsluiters.

Gas:
Alleen open bij gebruik daarna dicht.

Elektra:
Zodra wij van boord gaan is er geen walstroom.
De acculaders staan alleen aan als wij aan boord zijn.

In onze thuishaven stond - door een kapotte acculader - een zeilboot in de brand omdat de eigenaar niet aan boord was....
Iedereen van onze vereniging moet/mag ergens de stekker eruit trekken als niemand aan boord is. Staat zelfs in het havenregelement.....

Hoofdschakelaars:
Die van de motor staat alleen tijdens het gebruik aan.
De stroomvoorziening staat aan als wij aan boord zijn. De koelkast ook. :)
Laatst bewerkt: 28 juni 2018 19:44 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afsluiter altijd dicht? 28 juni 2018 17:07 #955819

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Interessant draadje dit. Ik worstel hier ook mee omdat inderdaad bij zeegang (zie Sturgeon) ik 'm inderdaad een beetje knijp met al dat hevelgevaar. Laatst was het zo ruig dat zelfs het spoelbakje in de kombuis (hoger dan motor en wc) vol stond. Dus het kan wel, dacht ik toen. En dan heb je trouwens ook nog het waterlock. Het zou zo hobbelig kunnen zijn dat dat ding zelfs leegloopt terug de motor in.

Maar...het is toch geen doen om bij elk motorgebruik naar binnen te gaan, de bekisting te openen en de afsluiters van zowel koelwaterinlaat als schroefaskoeling te openen/sluiten ? Daar wordt je toch temmes van ? En stel je voor dat je solo vaart en snel wilt starten...dat gaat toch niet ?

Doen jullie dat echt zo ? Ik ben razend benieuwd.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afsluiter altijd dicht? 28 juni 2018 17:08 #955820

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Op Slartibartfast draai ik eigenlijk alleen het gas uit als ik ga varen of wegga van de boot.
De overige afsluiters staan altijd open behalve als er antivries in moet.

Afluiter toilet alleen bij zeer ruig weer dicht, na uitpompen zodat het water meer niet uit de pot spoelt.

Stroom haal ik er ook af tenzij er iets belangrijks in de koelkast staat en we volgend weekeind weer aan bord komen. Als de stroom er op blijft staan zet ik wel de boiler uit.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 28 juni 2018 21:43 #955931

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Ai een wasbak ipv plee, excuus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 28 juni 2018 22:31 #955935

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Motorafsluiter en gas gaan dicht als ik de boot voor meer dan 24 uur ergens achterlaat.
Afsluiters van WC, wasbak en gootsteen dicht tijdens het zeilen, open in de haven en uiteraard bij gebruik, tenzij langer dan 24 uur afwezig, dan weer dicht. Het is een routine die er in geslopen is en die me een rustig gevoel geeft: als ik aan boord ben, houd ik de boel sowieso in de gaten, ben ik weg dan wil ik me niet achteraf voor het hoofd moeten slaan 'had ik nou maar die afsluiter dicht gezet'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 06:38 #955962

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
lodewijk stegman schreef :
(....)De loadbearing collars opvoeren als signaal dat Trudesign doorvoeren en afsluiters kwetsbaar zijn, is een beetje misbruik maken van het gegeven dat ze überhaupt bestaan. Dat fabrikanten van bronzen afsluiters dergelijke dingen niet op de markt brengen zegt weinig. Het komt mij voor dat Trudesign zich veel specifieker richt op het ontwikkelen van afsluiters voor gebruik in jachten, dan de gemiddelde producent van bronzen afsluiters. In jachten zitten die dingen vaak in bakskisten, waar er ankers en andere zware spullen tegenaan hangen of erop vallen. In dat soort situaties zou een loadbearing collar op een bronzen afsluiter ook een aanrader kunnen zijn.

(trek)sterkte is niet het enige dat bepaalt wat veiliger is. De treksterkte van brons zal best groter zijn dan die van het vezelversterkte kunststof van Trudesign. Maar mogelijk is diezelfde kunststof ook taaier. Minder bros en daardoor beter bestand tegen dynamische belasting. Wat ook bewezen lijkt, is de hogere weerstand tegen stukvriezen.(....)

Dat kunststof kogelkranen bepaalde voordelen hebben, is duidelijk. Dat is geen reden de nadelen niet onder ogen te willen zien, en de kreet 'kunststof is gewoon beter' slaat al helemaal de plank mis. En waar komt de stelling vandaan dat de gebruikte glasvezelversterkte kunststof taaier en minder bros zou zijn ?

De Trudesign huiddoorvoeren hebben ongeveer dezelfde geometrie als de bronzen (zie mijn eerdere link). Bij een materiaalsterkte die slechts ongeveer een kwart is. Vandaar dat loadbearing collars toegepast moeten worden om aan dezelfde breuksterkte te komen als die van brons. Bij aan de grond lopen of een aanvaring is het denkbaar dat zware spullen in de buurt van een kogelkraan een breuk veroorzaken (zie bijgaand filmpje). Vandaar de US norm voor breeksterkte, waar Trudesign doorvoeren alleen met loadbearing collars aan voldoen. Als ik ooit Trudesign kogelkranen ga toepassen, dan wel op bronzen huiddoorvoeren.

In een motorruimte lijkt me een kunststof kogelkraan volgens CE niet toelaatbaar.

Uit onderstaand filmpje blijkt dat ook brons kapot kan. Van een Trudesign test heb ik helaas geen beeldmateriaal kunnen vinden

marinehowto.com/seacock-failure-testing/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 08:27 #956008

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
CeesS schreef :
Dat kunststof kogelkranen bepaalde voordelen hebben, is duidelijk. Dat is geen reden de nadelen niet onder ogen te willen zien, en de kreet 'kunststof is gewoon beter' slaat al helemaal de plank mis. En waar komt de stelling vandaan dat de gebruikte glasvezelversterkte kunststof taaier en minder bros zou zijn ?

Niet om te verzanden in semantisch gezeur, maar ik stel niet dat het materiaal van Trudesign taaier en minder bros is, is schrijf dat dit mogelijk het geval is. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen afleiden uit het gegeven dat ze (uitgezonderd de grootste maat, geloof ik) vorstbestendig zijn. Dat betekent naar mijn idee dat het materiaal enige rek moet kunnen verdragen. Ook als het enkele graden onder nul is.
Als ik ooit Trudesign kogelkranen ga toepassen, dan wel op bronzen huiddoorvoeren.

Dat raad ik af. Ik heb het zelf, om redenen die ik even buiten beschouwing laat, geprobeerd een dzr-messing kraan op een Trudesign doorvoer te draaien.
Je kan het proberen als je er goed bij kan en de kraan, vanaf het eerste moment dat je eraan draait om hem op de doorvoer te zetten exact recht houdt ten opzichte van die doorvoer, maar er is een risico. De verbinding is echter, door zijn combinatie van maat en spoed van de draad, niet erg 'zelfzoekend'. Je draait de kraan heel makkelijk ietwat scheef op de doorvoer. Door het verschil in hardheid tussen de materialen voel je dat ook niet meteen. Je merkt pas na een volle slag dat het 'te zwaar' draait. Je hebt het begin van de draad dan al onherstelbaar beschadigd en je kan de kraan wegknikkeren.
In een motorruimte lijkt me een kunststof kogelkraan volgens CE niet toelaatbaar.

Dat argument is ook al eerder voorbij gekomen. Toevallig heb ik nu op de koelwaterinlaat van de motor een dzr-kraan en -doorvoer zitten (zie boven voor de reden), maar aanvankelijk was het de bedoeling om op die plek een Trudesign setje te plaatsen. Ik zou het ook zonder enige gewetenswroeging hebben gedaan als ik niet op bovengenoemd probleem was gestoten. Mijn hele brandstoftoevoer naar de motor bestaat uit rubberslangen. Dubbele slangenklemmen heb ik ook altijd als een teken van een soort neurose beschouwd.

Zo zijn er meer van die dingen, die eigenlijk zijn samen te vatten onder het kopje "een mens lijdt het meest door het lijden dat ie vreest".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 08:58 #956018

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
CeesS schreef :
'kunststof is gewoon beter' slaat al helemaal de plank mis. En waar komt de stelling vandaan dat de gebruikte glasvezelversterkte kunststof taaier en minder bros zou zijn ?
TuuLeVi schreef :
"With the Collar in place, the Skin Fitting-Ball Valve-Hose Tail assembly will withstand a 500 lb (227 kg) static force applied to the Hose Tail end of the assembly, for a minimum of 30 seconds"

hoeveel is dat voor een bronzen "assembly"
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 09:07 #956021

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
TuuLeVi schreef :
"With the Collar in place, the Skin Fitting-Ball Valve-Hose Tail assembly will withstand a 500 lb (227 kg) static force applied to the Hose Tail end of the assembly, for a minimum of 30 seconds"

hoeveel is dat voor een bronzen "assembly"

Dat zijn de eisen volgens North American ABYC H-27 standards. Sinds jaar en dag voldoen bronzen appendages aan die eis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 09:15 #956022

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
TuuLeVi schreef :
hoeveel is dat voor een bronzen "assembly"
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 09:18 #956023

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8005
CeesS schreef :
TuuLeVi schreef :
"With the Collar in place, the Skin Fitting-Ball Valve-Hose Tail assembly will withstand a 500 lb (227 kg) static force applied to the Hose Tail end of the assembly, for a minimum of 30 seconds"

hoeveel is dat voor een bronzen "assembly"

Dat zijn de eisen volgens North American ABYC H-27 standards. Sinds jaar en dag voldoen bronzen appendages aan die eis.
Mits correct geïnstalleerd. Dus met een goede onderlegschijf met afgeschuinde kanten (om een puntlast op het laminaat te voorkomen en een vlak oppervlak te bieden voor de moer van de doorvoer). Een doorvoer is afgekort is tot de minimale lengte die nodig is om de afsluiter erop te schroeven. En het geheel is van een niet ontzinkte kwaliteit.
Een ja, ook brons kan ontzinken als het niet de juiste kwaliteit (zeewaterbestendig) is.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 09:22 #956025

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
TuuLeVi schreef :
TuuLeVi schreef :
hoeveel is dat voor een bronzen "assembly"

Check dan dat linkje van Cees..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 09:31 #956030

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Pimpel schreef :
linkje van Cees..
As conducted the testing, to ABYC standards, it became apparent that a 3/4″ Marine UL bronze valve threaded to a 3/4″ Marine UL rated thru-hull fitting, does not meet ABYC H-27 Standards.

FAILURE = 404 Pounds

...

I later tested a 1″ thru-hull & ball valve combo and had it fail at below 500 pounds as well. It failed at 458 pounds.

Dit is dus niet waar?CeesS schreef :
Sinds jaar en dag voldoen bronzen appendages aan die eis.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 09:48 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 09:40 #956033

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ben je er toch?
Het is aan jou om dit als bewijs voor te dragen, ikzelf zou eerst nog een plastieken versie testen op een zelfde manier. Kijken of de geclaimde eis wordt gehaald. Een bronzen exemplaar in deze configuratie doet dat dus niet, maar vind er persoonlijk ook wat veel schroefdraad op staan.

edit: videotje soortgelijke test (zonder falen) trudesign. Let wel op dat er wordt getest met 155kg. (vanaf 6:17)

Laatst bewerkt: 29 juni 2018 09:45 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 09:44 #956035

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
CeesS schreef :
In een motorruimte lijkt me een kunststof kogelkraan volgens CE niet toelaatbaar.
Waarom niet? Ik vind deze test met een acetyleenbrander (vanaf 4:18) toch vrij overtuigend, in de zin dat de afsluiter het waarschijnlijk ruim langer uithoudt dat je slangen.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 09:45 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 10:04 #956040

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Buiten die vuurbestenigheid, kan je natuurlijk ook je afsluiter een stuk beter bereikbaar maken dan in de gemiddelde motor ruimte door hem elders te maken. Bij mij zit er een luikje in de vloer naast de motor ruimte. Ook al heb ik genoeg vertrouwen in de brandveiligheid van trudesign.

Bereikbaarheid maakt nogal verschil het wel of niet sluiten van de afsluiter. Als je er gemakkelijk bij kan, doe je hem sneller dicht (als je dat belangrijk vindt).

Motor doe ik wel altijd dicht als ik langer van boord ga dus die kraan zit onder handbereik. Daar zit te veel achter:
kraan - slang - wierpot - slang - 90 graden bocht - slang - pomp - slang - warmtewisselaar - slang - beluchter - slang - spruitstuk. Dat zijn veel verbindingen en klemmen waarvan een hoop onder de waterlijn. Dus een hoop mogelijkheden dat er iets mis kan gaan, ook al is de boel belucht.

Het toilet doe ik ook altijd dicht maar met de leidingen direct omhoog naar beluchters maakt de kans op fouten wel een stuk kleiner. Er is dan maar één kritische verbinding zolang de beluchters niet verstopt raken.

De rest met kraan (wasbak, bilgepompen, natte cel) zit allemaal boven de waterlijn en laat ik open.
Kuip lozing (standpijpen door een waterdicht compartiment) en gasbun (ook met slang door dat waterdicht compartiment) zitten boven de waterlijn en kunnen niet eens dicht. Maar daar kan de boot niet door zinken.
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 10:08 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 10:16 #956043

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Wat betreft trudesing of metalen doorvoeren: het enige gezeik dat ik heb gehad met doorvoeren is juist met metalen doorvoeren die vast gekit zaten. Daar ging dooor een te groot moment (zware kraan en nog wat fitting spul) op de huiddoorvoer, de boel lekken tussen doorvoer en huid. Gelukkig boven de waterlijn maar daar komt toch wel wat water door naar binnen.

En dat vind ik juist het mooie van het trudesign spul dat je kan vastlijmen aan je (kunstof of houten) boot zodat het een starre verbinding wordt zonder dat er een flexibele laag tussen hoeft voor de verschillende materialen aan elkaar te binden. Misschien dat een doorvoer op zich wel minder kan hebben dan metaal (als dat al zo is) maar het geheel van romp tot en met kraan is mij inziens minder kwetsbaar.
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 10:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 11:23 #956067

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
TuuLeVi schreef :
Pimpel schreef :
linkje van Cees..
As conducted the testing, to ABYC standards, it became apparent that a 3/4″ Marine UL bronze valve threaded to a 3/4″ Marine UL rated thru-hull fitting, does not meet ABYC H-27 Standards.

FAILURE = 404 Pounds

...

I later tested a 1″ thru-hull & ball valve combo and had it fail at below 500 pounds as well. It failed at 458 pounds.

Dit is dus niet waar?CeesS schreef :
Sinds jaar en dag voldoen bronzen appendages aan die eis.

Het filmpje is ter lering ende vermaak, en natuurlijk niet een officiële ABYC test.
Die moet aan strenge eisen voldoen :

Component manufacturers have two options available for component testing:

Option 1: Select an IMCI-approved laboratory for component testing.

Option 2: Gain in-house laboratory component testing approval through IMCI’s laboratory assessment program. Once the in-house laboratory is approved for conformance with IMCI laboratory procedures, the component manufacturer can proceed with testing and submit test reports for component certification.

Laboratories can conduct tests to multiple requirements, providing test reports for compliance to both ABYC and International Organization for Standards (ISO) standards. IMCI will provide certificates declaring compliance to ABYC standards and also for ISO compliance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 12:35 #956081

Hurleyzeiler schreef :
Gootsteen, spoelbak, wasbak, in het Nederlands worden die uitdrukkingen naast elkaar gebruikt.

...bidet, urinoir... er zijn vele woorden voor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 12:57 #956084

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Hurleyzeiler schreef :
Gootsteen, spoelbak, wasbak, in het Nederlands worden die uitdrukkingen naast elkaar gebruikt.
...bidet, urinoir... er zijn vele woorden voor...

kweenie hoor, maar volgens mij zijn het allemaal verschillende dingen...maar goed, ik woon ook niet in een studentenflat :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 13:02 #956085

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
holtere schreef :
Hurleyzeiler schreef :
Gootsteen, spoelbak, wasbak, in het Nederlands worden die uitdrukkingen naast elkaar gebruikt.
...bidet, urinoir... er zijn vele woorden voor...

kweenie hoor, maar volgens mij zijn het allemaal verschillende dingen...maar goed, ik woon ook niet in een studentenflat :laugh:


Handen wassen in urinoir of bidet heeft niet mij voorkeur :silly:
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 13:14 #956088

boarderbas schreef :
Hurleyzeiler schreef :
Gootsteen, spoelbak, wasbak, in het Nederlands worden die uitdrukkingen naast elkaar gebruikt.

...bidet, urinoir... er zijn vele woorden voor...

bovendien kan je in een wasbak ook pissen, als man dan.
Erg handig aan de wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 13:46 #956097

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
bovendien kan je in een wasbak ook pissen, als man dan.
Erg handig aan de wind.

Wanneer mogen we mee met de volgende trimclinic.. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 13:50 #956098

Baasklusje schreef :
bovendien kan je in een wasbak ook pissen, als man dan.
Erg handig aan de wind.

Alléén als ie op de goede hoogte hangt: bovenkant bak is onderkant zak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter altijd dicht? 29 juni 2018 14:26 #956102

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8005
Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
bovendien kan je in een wasbak ook pissen, als man dan.
Erg handig aan de wind.

Alléén als ie op de goede hoogte hangt: bovenkant bak is onderkant zak

Heb jij geen opstaand randje om je aanrecht heen? :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.379 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl