Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Autohelm of windvaan

Autohelm of windvaan 22 feb 2019 10:29 #1023749

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :

Zo'n mini vaantje kan ook eigenlijk nooit goed werken . Veel te klein om een beetje stabiel de wind aan te wijzen. Bovendien zou zo'n ding eigenlijk op een uithouder bovenop de mast moeten zitten om geen last te hebben van winddraaiingen die door de boot zelf , de tuigage en de zeilen worden veroorzaakt.

Ik vond deze zelf iets teveel aan de prijs maar zelfs de aluminium versie werkt al best goed.


Door het lichte gewicht is het ook klein best goed in het meebewegen met de wind en laat echt weinig te wensen over. Daarnaast werkt het ook in verschillende modi. schijnbare wind en ware wind. Voor de Ware wind heb je uiteraard ook een Log nodig. En je kan hem ook nog een alarmpje laten geven als de kompaskoers te ver is afgeweken door het draaien van de wind. Het is echt veelzijdiger en dan een windvaan en het stuurt ook beter. Zeker als je van golven gaat afsurfen.

Dat gezegd hebbende gaat er niets boven de stilte en de elegantie van een goed getrimde windvaan bij prachtig weer :-) maar ik zie dat als een luxe. En op mijn bootje slaat het nergens op want een windvaan op een planerend schip is nogal suïcidaal.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 22 feb 2019 12:20 #1023778

Bij de oude autohelm automaten was zo´n vaantje beschikbaar.
het ding werkte prima, maar het stroomverbruik bleef wel aanwezig, daar was geen winst te behalen.

De vaan as kon van totaal verticaal naar totaal horizontaal gekanteld worden.
Terugkoppeling vanuit de automaat gebeurde door een lijntje dat aan de stuurstang gehaakt werd.

Met de hoek tussen verticaal en horizontaal te regelen was een zeer goed resultaat te verkrijgen.

Het normale gedrag van het schip werd niet veranderd.

Een lange kiel is géén definitie voor koersstabiel, een lange kiel reageet alleen maar erg traag vergeleken met een korte diep kiel.

Als voorbeeld; Mijn Etap30idraaide een cirkel waar geen andere 30voeter in kon liggen, maar was wel zo koersstabiel dat 3 aaneengsloten dagen dezelfde schijnbare windhoek gevaren kon worden zonder de helmstok één millimeter te verplaatsen.

De reputatie van koersstabiel dankt de langkieler aan z´n trage reactie bij het loslaten van de helmstok, men kon dan even er bij weg voordat het (goed getrimde) schip van koers veranderde.
Bij een diepe korte kiel en losgelaten helmstok is de reactie er onmiddellijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 22 feb 2019 12:28 #1023784

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
wat dacht je van een zwaardboot, reageert per direct.

grappig systeem zo met dat windvaantje op een autohelm stuur automaat
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 feb 2019 12:29 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 22 feb 2019 12:31 #1023785

Een zwaardboot met zwaard neer reken ik tot de groep korte diepe kielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 22 feb 2019 13:17 #1023800

je stuurautomaat accepteert ook nmea. Dus dan kan je de berichten van de windgever op je mast gebruiken.
Maja, als je automaat toch aan staat kan je inderdaad ook gewoon naar een waypoint sturen.
en je zeilen goed trimmen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 22 feb 2019 19:34 #1023860

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Wanneer je niks hebt schaf dan eerst maar een electrische helmstok stuurautomaat aan die bij de boot past, ik denk dat een Kievit 680 nog met bijv. een ST1000 kan maar dat moet je even bekijken want een ST1000 is voor een boot van max 2,5 ton. Kom je daar boven heb je bijv. een ST2000 nodig...
Maar voor een windvaan stuurinrichting valt ook wat te zeggen.
Het ding was bij ons vorig jaar de reddende engel met de SSR. Ik denk dat een windvaan stuur dat vaker kan zijn op lange tochten op zee.
We waren zeeziek. Ik was in de haast de zeeziekte pil vergeten te nemen dom. Maar we wilden eigenlijk allebei de reis wel graag mee maken.
En de accu was niet wat ik er van had verwacht.
Dat hoort niet helemaal zo te zijn want je hoort te weten hoe goed je accu is.
En die was alhoewel pas een jaar oud, minder dan ik dacht.
Boy kreeg de windpilot werkend. Sturend aan de wind met windkracht 4 in de nacht oplopend naar zeker 5 was best wat kracht nodig de boot in het spoor te houden.
De windpilot stuurde echter op de heenreis onvermoeibaar door en bracht ons beiden enigzins zeeziek mooi in Pin Mill :).
Het was een mooie oversteek op die manier. Gebied me de eerlijkheid te zeggen dat een 2e hands windpilot doodleuk 900 euro kost soms zelfs meer. (Dus niet goedkoop).
Terug liep het echter mis. Een windpilot vereist wel een goed roerbeslag. Ik denk een helmstok automaat trouwens ook. Metaalmoeheid en een roerbeslag brak. We hebben het de nacht nog uit kunnen zingen op het andere roerbeslag echter we hebben toen 80 mijl op de motor moeten varen om weer in IJmuiden te komen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 22 feb 2019 19:35 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 22 feb 2019 22:34 #1023910

  • Force1
  • Force1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Na dertig reacties op mijn vraag, waarvoor ik jullie wil bedanken, heb ik de zaak wel meer helder voor ogen. De meesten van jullie adviseren in eerste instantie een stuurautomaat te kopen. Wel blijkt dat er ook veel waarderingi is voor de windvaanbesturing maar dat de toepassing beperkter is en ook duurder. De suggestie om aansluiting via nmea toe te passen spreek mij voorlopigniet zo aan te meer omdat ik geen windset heb. Ik moet zelfs nog een accu en lader installeren. Wel overweeg ik dan misschien ook een zonnepaneeltje te plaatsen. Al met al al een hele investering voor een low budgetprojectje. Voor de grote oversteek ben ik nog niet klaar,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 23 feb 2019 05:40 #1023924

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Force1 schreef :
Na dertig reacties op mijn vraag, waarvoor ik jullie wil bedanken, heb ik de zaak wel meer helder voor ogen. De meesten van jullie adviseren in eerste instantie een stuurautomaat te kopen. Wel blijkt dat er ook veel waarderingi is voor de windvaanbesturing maar dat de toepassing beperkter is en ook duurder. De suggestie om aansluiting via nmea toe te passen spreek mij voorlopigniet zo aan te meer omdat ik geen windset heb. Ik moet zelfs nog een accu en lader installeren. Wel overweeg ik dan misschien ook een zonnepaneeltje te plaatsen. Al met al al een hele investering voor een low budgetprojectje. Voor de grote oversteek ben ik nog niet klaar,

Afhankelijk van hoeveel je van knutselen houdt is de de open plotter autopiloot misschien een leuk project. Dan heb je meteen heel wat instrumenten in 1 keer. pypilot.org
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 23 feb 2019 06:07 #1023925

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
en anders voorlopig een elastiekje, echt ik gebruik het vaak ook even.
zo deed ik dat voor dat ik een stuurautomaat had, en het elastiekje gebruik ik nog vaak even


En dan kijken naar een tweedehands st1000
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 feb 2019 06:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 23 feb 2019 08:41 #1023948

En als je heeeel handig bent kun je natuurlijk ook zelf een windvaan maken.
www.hollandwindvane.com/Bouvaa...inrichting/index.htm
Of deze:
drive.google.com/file/d/1uWrBM...TEp/view?usp=sharing
Maar nog steeds duurder dan een simpele stuurautomaat.
Neem dan de Simrad TP10 want die is beter bestand tegen water door de dubbele afdichting van de electronica.( zie plaatjes)
www.georgekniest.nl/catalogus/...pilot/#specificaties
Ad
Simrad

Raymarine
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 23 feb 2019 08:50 #1023951

ik heb deze: www.windvaneselfsteering.co.uk/

zie het project draadje van mij: zeilersforum.nl/index.php/foru...e-hebridean-windvaan

inmiddels hoef je niet zoveel meer te boren en zagen, er is al heel wat voorbereid voor je.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 23 feb 2019 09:07 #1023954

roozeboos schreef :
ik heb deze: www.windvaneselfsteering.co.uk/

inmiddels hoef je niet zoveel meer te boren en zagen, er is al heel wat voorbereid voor je.

Ja , maar daar wordt zo'n pakket wel een heel stuk duurder van.
Ga maar na; bij die bouvaan alleen handboek en tekeningen zonder materiaal kost maar €44 en het goedkoopste complete bouwpakket mininaal €990 .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 23 feb 2019 09:35 #1023963

Dat is toch ook prima, hoe meer je zelf wil doen, hoe goedkoper het kan.
Het was wel een hele klus, maar vond het een leuk project. Toendertijd waren er nog geen gelaserde onderdelen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 23 feb 2019 10:37 #1023981

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Yellow Boat schreef :
roozeboos schreef :
ik heb deze: www.windvaneselfsteering.co.uk/

inmiddels hoef je niet zoveel meer te boren en zagen, er is al heel wat voorbereid voor je.

Ja , maar daar wordt zo'n pakket wel een heel stuk duurder van.
Ga maar na; bij die bouvaan alleen handboek en tekeningen zonder materiaal kost maar €44 en het goedkoopste complete bouwpakket mininaal €990 .
Ad
Ik sprak Ab van de Labelle Jans (etap 22) daar eens over. Die heeft hem ook van plan gebouwd. En die vond de winst voor de materiaalkosten nogal tegenvallen. En hij heeft van alles zelf geslepen en gelast. Ik denk dat hij de volgende van een pakket zou bouwen als ik hem goed begrepen heb.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 23 feb 2019 23:16 #1024067

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
in het blad zeilen februarie 2001

bouw uw eigen windvaan in 40 uur tijd voor 80 gulden

weegt wel 10 kilo
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 feb 2019 23:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 24 feb 2019 04:30 #1024073

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Ervaring met Simrad helmstok pilot op een Jeanneau Sangria, werkte goed! zou voor die optie gaan als je echt moet kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 24 feb 2019 18:16 #1024284

Dag ZF-ers,
Bij geen wind stuurautomaat, bij halve tot aan de wind zet ik roer vast aan touwtje (corrigeer voor loefgierigheid), loopt mijn boot supermooi op.

Van halve tot voor de wind sheet to tiller, ben er erg enthousiast over, zie filmpje:


Snap niet dat het zo weinig wordt gebruikt.

Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 24 feb 2019 20:49 #1024331

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
boy schreef
Ik sprak Ab van de Labelle Jans (etap 22) daar eens over. Die heeft hem ook van plan gebouwd. En die vond de winst voor de materiaalkosten nogal tegenvallen. En hij heeft van alles zelf geslepen en gelast. Ik denk dat hij de volgende van een pakket zou bouwen als ik hem goed begrepen heb.

Had ik ook gehoord je kan dan beter 4 bouwen, dit vanwege het feit dat je vaak met lengtes materiaal te maken hebt. Alhoewel een schitterend stukje werk, is wachten tot iemand iets dat nog deugt op marktplaats of de ZF markt dumpt ook een hele mooie optie om voor half geld aan een goeie vaan te komen zo is het hier gegaan. Ik denk dat ze minder slijten dan helmstokstuurautomaatjes.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 feb 2019 20:50 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 24 feb 2019 22:12 #1024355

  • Force1
  • Force1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Wat Frank Jan hier laat zien lijkt een fantastische mogelijkheid tot zelfsturing onder zeil. erg goedkoop ook. Ik zal zeker zodra ik weer ga zeilen proberen dit eens na te bouwen. Ik begrijp dat het ook in een boek van Dick Hughes wordt behandeld.
Zelf een windvaanbesturing bouwen is wat mij betreft wel wat veel gevraagd.
Verder blijkt uit de reacties dat een Simrad-automaat geprefereerd wordt boven een Raymarine
Laatst bewerkt: 24 feb 2019 22:17 door Force1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 08:02 #1024394

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
peter1 schreef :
windvaan in 40 uur tijd voor 80 gulden
leuk, kun/wil je die scannen en posten, ajb?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 10:00 #1024429

Hoe goed een schip "zelfsturend" te krijgen is, zoals Frank Jan heeft gemaakt, hangt van de bouw af.
Een gewichtstabiel of vormstabiel schip is heel verschillend.

Een catamaran is vormstabiel, een brede platte monohull is ook sterk vormstabiel.
Een gewichtstabiel schip wordt door het gewicht van de kiel rechtop gehouden, maar helt al heel snel een beetje.
Dat geeft een loevend effect.
De helmstok iets naar loef (2 a 5º) geeft een naar lij gaand effect.
Deze houden elkaar in balans bij goed getrimd schip.
Vormstabiele schepen zijn in aanvang veel "stijver" en zijn te "bruusk" om op het loeven door helling te reageren.

Mijn vorige schip (Etap 30i) heeft wel eens 3 x 24 uren gezeild zonder roer correcties.
Roer vast door de automaat (Simrad 20) uit te zetten.
De wind was mooi stabiel die dagen.
Bij het huidige schip (Etap 32s)is dit niet mogelijk, het is te vormstabiel.
Het zeegedrag is ook wat minder comfortabel.

Met de Raymarine automaten, uit die tijd, lukt dat vastzetten niet, die hebben te grote spoed op de spindel. Simrad heeft geringer spoed en is zelfremmend.
Mogelijk hebben de modernere Raymarine automaten dit inmiddels ook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 10:04 #1024431

Overigens heeft deze pdf een heel hoofdstuk over zelfsturende oplossingen.

www.sfbaysss.net/resource/doc/...TipsThirdEdition.pdf.

De hele pdf is overigens zeer de moeite waard. Mijn bijbel aan boord.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 10:08 #1024434

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
Saeftinghe schreef :
Met de Raymarine automaten, uit die tijd, lukt dat vastzetten niet, die hebben te grote spoed op de spindel.

welke raymarines bedoel je? Ik heb een 1000+ maar weet niet of die op stand-by vastzit. (moet ik eens uitproberen)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 11:37 #1024454

Saeftinghe schreef :
Een gewichtstabiel schip wordt door het gewicht van de kiel rechtop gehouden,

Ik neem aan dat je weet dat dat niet (helemaal) klopt?
Het totale scheepsgewicht is bepalend , samen met het zwaartepunt daarvan waarvan inderdaad de ligging vooral bepaald wordt door het egwicht en de vorm van de kiel.

nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsstabiliteit
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 13:48 #1024474

Yellow,
Het klopt helemaal, wanneer je het tot in details omschreven wilt hebben kan dat, maar dat vraagt heel wat meer ruimte dan nu gebruikt is.
Het totale gewicht is niet van belang het is de sheepsVORM en lateraal-/zeilpunt verhouding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl