Wanneer je niks hebt schaf dan eerst maar een electrische helmstok stuurautomaat aan die bij de boot past, ik denk dat een Kievit 680 nog met bijv. een ST1000 kan maar dat moet je even bekijken want een ST1000 is voor een boot van max 2,5 ton. Kom je daar boven heb je bijv. een ST2000 nodig...
Maar voor een windvaan stuurinrichting valt ook wat te zeggen.
Het ding was bij ons vorig jaar de reddende engel met de SSR. Ik denk dat een windvaan stuur dat vaker kan zijn op lange tochten op zee.
We waren zeeziek. Ik was in de haast de zeeziekte pil vergeten te nemen dom. Maar we wilden eigenlijk allebei de reis wel graag mee maken.
En de accu was niet wat ik er van had verwacht.
Dat hoort niet helemaal zo te zijn want je hoort te weten hoe goed je accu is.
En die was alhoewel pas een jaar oud, minder dan ik dacht.
Boy kreeg de windpilot werkend. Sturend aan de wind met windkracht 4 in de nacht oplopend naar zeker 5 was best wat kracht nodig de boot in het spoor te houden.
De windpilot stuurde echter op de heenreis onvermoeibaar door en bracht ons beiden enigzins zeeziek mooi in Pin Mill

.
Het was een mooie oversteek op die manier. Gebied me de eerlijkheid te zeggen dat een 2e hands windpilot doodleuk 900 euro kost soms zelfs meer. (Dus niet goedkoop).
Terug liep het echter mis. Een windpilot vereist wel een goed roerbeslag. Ik denk een helmstok automaat trouwens ook. Metaalmoeheid en een roerbeslag brak. We hebben het de nacht nog uit kunnen zingen op het andere roerbeslag echter we hebben toen 80 mijl op de motor moeten varen om weer in IJmuiden te komen.
Freek