Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Alleen de mast inklimmen: filmpje

Alleen de mast inklimmen: filmpje 27 jan 2020 20:38 #1122052

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13790
naaien en plakken,

ook een klein stukje ducktape erom heen
zit het zowiezo vlak
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 27 jan 2020 21:04 #1122062

KolonelP schreef :
Hurst Marine maakt deze:



Ik heb goede ervaring bestellingen.
volgens mij heb ik dezelfde. Heb alleen een beetje moeite om mijn maat 46 schoen in de lus te krijgen. dat is dan wat lastig halverwege de mast...
Wellicht is het inmiddels aangepast.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 27 jan 2020 21:23 #1122066

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6382
Dufaur 29 schreef :
Goedendag dames en heren .vraagje* een val vernieuwen zou toch moeten kunnen door de nieuwe met de oude te verbinden en dan zo door de mast te trekken ?? Iemand hier ervaring mee ?? gr van een oude gepensioneerde
ik doe dat altijd met een dunner lijntje (~3mm) die leg ik met een stapeltje mastworpjes vast op de te vervangen val en trek hem door de mast, en dan de nieuwe aan de andere kant vastmaken en erachteraan trekken.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 28 jan 2020 06:38 #1122096

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
ilCigno schreef :
Dat is mooi gemaakt zeg, en prima info! Het issue is inderdaad wel dat je over een hele stevige naaimachine moet beschikken. Dan lijkt het mij goed te doen met de maten e.d. van 37South. Ik denk dat op mijn Husqvarna één zo'n lus misschien nog wel zou lukken met het nodige gepruts, maar een hele serie zie ik niet als haalbaar. Ik ga eens informeren bij de zeilmaker hoe die er over denkt, of misschien toch eentje bestellen bij het eerder gelinkte Engelse bedrijfje.
met mijn Singer 20u kom ik door vier lagen heen. Loopbanden gemaakt. Mocht je willen proberen, app maar.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 28 jan 2020 07:30 #1122105

Dankjewel Gr
Vern van vallen in de mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 28 jan 2020 08:50 #1122121

roozeboos schreef :
ik heb ook zoiets. de mastclimber. gekocht in de uk.
grootzeil uit de gleuf dan deze erin.
Het nadeel vind ik dat ik wat grote voeten heb, en ze wat lastig in de lus krijg.
Die lussen zijn wat krap bij mij.

Mastladder , ook op maat.
sites.google.com/site/gerryhurstmarine/mast-ladder
(ook hofleverancier onderdelen voor Leisure zeilboten , vandaar ;) )
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 28 jan 2020 09:11 #1122126

Hier ook nog een manier om de mast in te gaan, gefilmd op Tenerife afgelopen oktober.

Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 28 jan 2020 09:23 #1122129

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
Yellow Boat schreef :
roozeboos schreef :
ik heb ook zoiets. de mastclimber. gekocht in de uk.
grootzeil uit de gleuf dan deze erin.
Het nadeel vind ik dat ik wat grote voeten heb, en ze wat lastig in de lus krijg.
Die lussen zijn wat krap bij mij.

Mastladder , ook op maat.
sites.google.com/site/gerryhurstmarine/mast-ladder
(ook hofleverancier onderdelen voor Leisure zeilboten , vandaar ;) )
Ad

Hum. Het kan natuurlijk, maar ik vind dit nogal wat. Ongezekerd 13 meter de trap op. Dat is wel even 4 hoog. En dan is mijn mast niet eens super lang.

Niet voor niks is het dakdekkers en dergelijk volk verboden zo hoog op de ladder te werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 28 jan 2020 09:52 #1122140

Joop66 schreef :
Yellow Boat schreef :
roozeboos schreef :
ik heb ook zoiets. de mastclimber. gekocht in de uk.
grootzeil uit de gleuf dan deze erin.
Het nadeel vind ik dat ik wat grote voeten heb, en ze wat lastig in de lus krijg.
Die lussen zijn wat krap bij mij.

Mastladder , ook op maat.
sites.google.com/site/gerryhurstmarine/mast-ladder
(ook hofleverancier onderdelen voor Leisure zeilboten , vandaar ;) )
Ad

Hum. Het kan natuurlijk, maar ik vind dit nogal wat. Ongezekerd 13 meter de trap op. Dat is wel even 4 hoog. En dan is mijn mast niet eens super lang.

Niet voor niks is het dakdekkers en dergelijk volk verboden zo hoog op de ladder te werken.

Wie zegt dat je dat ongezekerd moet doen?
Uiteraard is een zekering met bijv. een val o.i.d. noodzakelijk.
Staat ook wel wat over op die website:
"Many users also wear a safety harness secured to another halyard, or a topping lift. The 'slack' on this safety line needs to be taken up by a crew member as an ascent is made. A few turns of this safety line is slipped around a halyard winch, and the tension maintained, so that in the unlikely event of an accident, the person ascending the mast cannot fall."
Maar ja , als je zoiets over veiligheidsvoorzieningen niet vanzelfsprekend vind kun je beter helemaal niet gaan zeilen :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 09:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 28 jan 2020 11:06 #1122161

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
Yellow Boat schreef :
Wie zegt dat je dat ongezekerd moet doen?
Uiteraard is een zekering met bijv. een val o.i.d. noodzakelijk.
Staat ook wel wat over op die website:
"Many users also wear a safety harness secured to another halyard, or a topping lift. The 'slack' on this safety line needs to be taken up by a crew member as an ascent is made. A few turns of this safety line is slipped around a halyard winch, and the tension maintained, so that in the unlikely event of an accident, the person ascending the mast cannot fall."
Maar ja , als je zoiets over veiligheidsvoorzieningen niet vanzelfsprekend vind kun je beter helemaal niet gaan zeilen :whistle:
Ad

Nou ja, de man op de foto draagt alvast geen klimbroek.

Als je toch iets dergelijks nodig hebt, maak je t meteen zo dat deze hele ladder onzin is, en je ook in je eentje veilig heen en weer kunt. Zo moeilijk is dat dan niet meer.

Ik heb geen "crew member" nodig die iets kan. Wel zorg ik er voor in een omgeving te zijn waar iemand de ambulance kan bellen.

Een andere zwakte van dit systeem is dat je niet langs de voorstag omhoog kunt als daar iets te doen is. En dat is met alle fokrollers ook niet denkbeeldig.

Met t idee van de topclimber, maar dan uitgevoerd met profi klimmateriaal, heb je iets dergelijks snel in elkaar zitten.

En nog immer 100 piek goedkoper dan diezelfde:

Laatst bewerkt: 28 jan 2020 11:16 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 28 jan 2020 12:22 #1122185

Niet iedereen is in staat om als bergbeklimmer te klimmen hoor. Ik in ieder geval niet ( misschien toen ik nog 20 was of zo).
En dan gaat dat met zo'n ladder wel degelijk omdat je onderweg beter kunt uitrusten.

Maar ja , je kunt natuurlijk alles afkraken wat je zelf niet wilt gebruiken :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 03 feb 2020 20:36 #1124058

  • Vinny
  • Vinny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Bedankt voor de tip, ik heb meteen een setje besteld.
Hoping to become a Shellback.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 15 juni 2020 15:15 #1174132

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Goed van Bas dat hij dit laat zien!

Deze methode heet het "Texas Sit and Kick” systeem. Voordeel is dat het inbindpunt van harnas wat hoger zit dan een ander veel gebruikt (RAD)systeem en je iets hoger uitkomt in de top. Het is ook goedkoop en overzichtelijk…..

Het is eigenlijk de basis uitvoering die Bas toont en is om al een aantal benoemde reden uit te breiden.

Nu is er ook maar 1 enkele verbinding aan het touw. De voetlussen doen voor life-support niet mee. Als er iets mee gebeurd of je zit volledig vast, is je telefoon, een extra lijn of een stevige wal voor de hoogwerker, de enige optie. Reken op zo’n uur of 4 voordat ze wat bedacht hebben.

Wat uitbreidingen kunnen zijn:
- Een verbinding tussen voetlus prussik en harnas maakt het voetlus deel uit maakt van het life support systeem.
- Een extra touw als backup en safetylijn en prussik/backup device.
- Een backup carabiner met mastworp knoop aan het harnas


Hoe deze te goed en veiliger te gebruiken zijn is wel veel informatie en misschien beter in een aparte draad te doen.

Ik voeg een illustratie toe hoe deze uitbreidingen eruit kunnen zien.
Toegevoegd de backupplijn en prussik C, Een halve knoop in de prussiklijn B, met daaraan een verbinding naar het harnas.


Onderstaand illustratie toont, de klimlijn die onder de voetlus prussik naar een carabiner in het inbindpunt loopt. En met een mastworp is beveiligd. Van de mastworp kan je voor het afdalen een slag eraf halen zodat het een munter hitch wordt en je met je prussik helemaal kan afdalen.




Onderstaande illustratie toont het harnas met daaraan "cowtails". Deze worden direct ingebonden aan harnas met een teruggestoken 8 knoop. Aan het einde is een double fischerman's knot fijn omdat die de carabiner strak aantrekt.
Je hebt de keuze wat en hoe je iets aan deze cowtails maakt. korte prussik lijntjes of stijlklemmen.
het inbindpunt van het harnas blijft zo vrij voor andere verbindingen.
Een cowtail is ook handig om om de mast te maken.

Neem altijd een extra prussiklijntje en carabiners mee. Mocht een knoop vast zitten kan je er de druk vanafhalen.
Mocht je op de backuplijn moeten afdalen kun je die daarop zetten.
De backuplijn nooit helemaal strak zetten.
Het metalen ding met een groen koordje is een Petzl Tibloc. Een tijdelijke stijlklem die je met een carabiner veel snell op het touw kan zetten dan een prussik lijntje, om bv even die druk eraf te halen of om op de backuplijn te gebruiken.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 15 juni 2020 16:23 #1174167

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Googel eens op 'tree climber' en je vindt systemen die sneller zijn dan gewoon de trap op lopen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 15 juni 2020 22:09 #1174394

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
zeekraal schreef :
Googel eens op 'tree climber' en je vindt systemen die sneller zijn dan gewoon de trap op lopen.

Tuurlijk is een knee-srt systeem veel sneller, super leuk maar ook duurder. Al is dat in de watersportwereld een héél relatief begrip. Een systeem met bv vt-hitch en ropewrench combi kan ook nadelen in de top hebben, of bijna in de top, want de vreet toch al snel 50 cm touw. Een uniscender of akimbo is daarvoor beter maar kost ook weer veel meer.

De basisprincipes, veiligheid als de normering blijven het zelfde en die gaan voor veel zeilers al te ver.
wellicht eens een nieuw draadje erover maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 15 juni 2020 22:41 #1174398

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
scope schreef :

Deze methode heet het "Texas Sit and Kick” systeem. .
Hoe deze te goed en veiliger te gebruiken zijn is wel veel informatie en misschien beter in een aparte draad te doen.

]

Erg interessant wat je schrijft. Ik weet helemaal niets van klimmen, maar ben al wel eens met een prusik de mast in gegaan en ik zou hier wel meer van willen weten.

Je gooit wel met wat woorden en stellingen die me niet zoveel zeggen. Ik heb geen idee wat je bedoelt met een Munter hitch of een cowtail.
En waarom mag je de backuplijn nooit helemaal strak zetten? (Staat dan in principe je hoofdlijn ook niet helemaal strak? Ik heb dat toen bij mijn ene ervaring wel gedaan, omdat ik het schommelen zo probeerde te minimaliseren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alleen de mast inklimmen: filmpje 18 juni 2020 00:07 #1175478

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
XanderB schreef :
Ik heb geen idee wat je bedoelt met een Munter hitch of een cowtail.
En waarom mag je de backuplijn nooit helemaal strak zetten? (Staat dan in principe je hoofdlijn ook niet helemaal strak? Ik heb dat toen bij mijn ene ervaring wel gedaan, omdat ik het schommelen zo probeerde te minimaliseren).

Munter hitch....Sorry, is een halve mastworp :) Wordt in bergsport altijd Munter genoemd. Naar Werner Munter die deze knoop naar de bergsport bracht omdat je, als deze over een carabiner legt, mee kan zekeren en abseilen.
Omdat de knoop door de carabiner heen en weer flopt, is een grotere (peervormig) carabiner nodig. Deze heten dan ook HMS carabiner (HalbMastwurfSicherung) Met een extra HMS carabiner ben je dus verzekerd van een extra zekering met de mastworp en heb je (in samenwerking met je Prusik) een afdaal middel door de mastworp om te zetten naar een halve mastworp. Een hand de prusik regelen en andere hand de halve mastworp.

Een cowtail, algemene Engelse benaming voor een korte vaste en steeds vaker ook variabele lijn of lijnen vanaf het harnas/inbindpunt naar een carabiner. Bedoelt om ergens aan vast te maken. Een prusik, stijgklem, kabel, een ankerpunt in muur of rots etc. Ze zijn van dynamische lijn waar meer rek in zit. Een cowtail maak je nooit lager dan je inbindpunt ergens aan vast omdat bij een val eraan de valkrachten dan te groot worden.

Strak staan van lijnen.
Het is afhankelijk van het systeem en onderdelen of een lijn beter strak kan staan of niet. (vet vaag antwoord) :blink:
Een snelle boomklimmer wil geen touw mee omhoog trekken en ietsje spanning op het klimtouw is dan juist veilig en prettig. Wil je abseilen of aan touw zijdelings bewegen of rond een mast kunnen gaan is een niet strak touw nodig.

Sommige lijnklemmen zonder scherpe tandjes, als de top en mastclimber gebruiken doen het wat beter op een strakke lijn. (de lijn is onder spanning harder en is de kans op slip wat minder)

Een reden dat een lossere lijn beter zou kunnen zijn is en mijn keuze is: Als je alle opties open wilt houden om op elk moment te kunnen overgaan van van stijgen naar afdalen en daarvoor ook andere middelen wilt kunnen inzetten. bv je wil of moet in plaats van schuif schuif met je prusik met een afdaal apparaat of je halve mastworp naar beneden dan heb je wat los touw nodig.
Dat zelfde geldt als je besluit af te dalen via je backup lijn met een apparaat. of omhoog wil met een 2:1 systeem
Om veiligheid kan het handig zijn als je een knoop onder je kan leggen. Dan heb je minder kans om op het dek te vallen.
Om het schommelen tegen te gaan kan je een lijn om de mast maken. Of om de stagen links en recht van je een lijntje naar je harnas te maken die je inneemt als je hoger komt.

Probeer de mogelijkheden maar eens aan een boom op 1,5 meter hoogte. Je kunt veilig goed oefenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl