Goed van Bas dat hij dit laat zien!
Deze methode heet het "Texas Sit and Kick” systeem. Voordeel is dat het inbindpunt van harnas wat hoger zit dan een ander veel gebruikt (RAD)systeem en je iets hoger uitkomt in de top. Het is ook goedkoop en overzichtelijk…..
Het is eigenlijk de basis uitvoering die Bas toont en is om al een aantal benoemde reden uit te breiden.
Nu is er ook maar 1 enkele verbinding aan het touw. De voetlussen doen voor life-support niet mee. Als er iets mee gebeurd of je zit volledig vast, is je telefoon, een extra lijn of een stevige wal voor de hoogwerker, de enige optie. Reken op zo’n uur of 4 voordat ze wat bedacht hebben.
Wat uitbreidingen kunnen zijn:
- Een verbinding tussen voetlus prussik en harnas maakt het voetlus deel uit maakt van het life support systeem.
- Een extra touw als backup en safetylijn en prussik/backup device.
- Een backup carabiner met mastworp knoop aan het harnas
Hoe deze te goed en veiliger te gebruiken zijn is wel veel informatie en misschien beter in een aparte draad te doen.
Ik voeg een illustratie toe hoe deze uitbreidingen eruit kunnen zien.
Toegevoegd de backupplijn en prussik C, Een halve knoop in de prussiklijn B, met daaraan een verbinding naar het harnas.
Onderstaand illustratie toont, de klimlijn die onder de voetlus prussik naar een carabiner in het inbindpunt loopt. En met een mastworp is beveiligd. Van de mastworp kan je voor het afdalen een slag eraf halen zodat het een munter hitch wordt en je met je prussik helemaal kan afdalen.
Onderstaande illustratie toont het harnas met daaraan "cowtails". Deze worden direct ingebonden aan harnas met een teruggestoken 8 knoop. Aan het einde is een double fischerman's knot fijn omdat die de carabiner strak aantrekt.
Je hebt de keuze wat en hoe je iets aan deze cowtails maakt. korte prussik lijntjes of stijlklemmen.
het inbindpunt van het harnas blijft zo vrij voor andere verbindingen.
Een cowtail is ook handig om om de mast te maken.
Neem altijd een extra prussiklijntje en carabiners mee. Mocht een knoop vast zitten kan je er de druk vanafhalen.
Mocht je op de backuplijn moeten afdalen kun je die daarop zetten.
De backuplijn nooit helemaal strak zetten.
Het metalen ding met een groen koordje is een Petzl Tibloc. Een tijdelijke stijlklem die je met een carabiner veel snell op het touw kan zetten dan een prussik lijntje, om bv even die druk eraf te halen of om op de backuplijn te gebruiken.