Joop66 schreef :
Arnoud zeilt schreef :
Voor velen natuurlijk vloeken in de kerk, maar wij zijn luie levensgenieters en mooiweerzeilers, dus in de tijd die we (nog) hebben zijn we liever aan het zeilen dan bezig met onderhoud/reparaties/schoonmaak.
Vandaar deze vraag: Bestaat er zoiets als een full-service contract voor zeiljachteigenaren?
Zelf heb ik o.a. in de autobranche gewerkt, en daar is het heel gebruikelijk om servicecontracten aan te bieden. Bij lease, maar ook bij koop en zelfs bij gebruikte wagens.
Wat ik dus eigenijk zoek is een bedrijf wat ons dat kan bieden: Een full-service abonnement wat ik kan afsluiten bij aankoop van, laten we zeggen, een gebruikte Friendship, Fellowship of Pointer. Ik noem maar wat. En dan inclusief schoonmaak, onderhoud, reparaties, winterklaar, vaarklaar, the works.
Ervaringen/ideeën/oplossingen welkom!
Hum, een full service contract.
Kijkend naar de types waar je voor op zoek bent, de volgende vraag: Zou jij redelijkerwijs full service contract aanbieden voor een Kadett uit 1980? Want dat is ongeveer de stand van techniek waar we het over hebben.
Als ik je vervolg vraag lees, is dat geen service contract, maar zijn het meer een aantal losse werkzaamheden plus een soort wegenwacht.
Voor dat eerste kun je bij elke werf terecht. Voor dat tweede: ik weet niet of dat bestaat. En eerlijk gezegd, en nu komen we bij dat "vloeken in de kerk", vind ik dat ook wel prettig.
Hmm, het is me inderdaad niet helemaal duidelijk wat je verwacht.
In de autobranche waar je hebt gewerkt, daar boden ze waarschijnlijk alleen service contracten aan voor (bijna) nieuwe auto’s.
Een oude boot van 20 of 30 jaar oud “full service” aanbieden, met een vast prijs waarbij risico bij de service dienstverlener ligt lijkt me niet mogelijk.
Als geen geen issue is, zou ik eerder een (bijna) nieuwe zeilboot kopen. Daar heb je de eerste paar jaar maar weinig omkijken naar, behalve servicebeurtje motor, een keer antifouling, maar dat kan je prima in een commerciële haven uitbesteden met een belletje. Ook in en uit het water in de winter kan je bij een hoop commerciële jachthavens laten doen. Meer onderhoud heb je toch niet met een nieuwe boot? En reparaties aan een nieuwe boot met nieuwe zeilen en motor lijkt me ook niet aan de orde (garantie?)
Rest alleen nog de schoonmaak. Veel mensen hebben een schoonmaker/ster in dienst om 1x per week thuis te poetsen (wij overigens niet…). Je zoekt gewoon een schoonmaker/ster in de buurt van de haven, schaft een extra haventoken/sleutel aan, en hij/zij maakt de boot best 1x per week schoon.
Maar wil je wel een oude boot kopen van 30 of 40 jaar oud, tja, dan lijkt me het heel lastig een bedrijf te vinden die voor een maandelijks vaste prijs garant wil staan voor het onderhoud, en eventuele reparaties, en ook nog elke week of op afroep de boot komt schoonmaken…
Dan werkt misschien wel een schoonmaker/ster in combinatie met een handige monteur die je uurtje factuurtje betaald…