Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot op de kant, maar waarom ook alweer?

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 16:32 #1535269

mim schreef :
Iedere twee jaar op de kant smeren we hier en daar wat epoxyplamuur over opengekrabde osmosebobeltjes en zetten alles eenmaal in de antifouling.


De bobbeljes blijven komen bij mim's Westerly
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 16:41 #1535274

Dit hangt ook van je vaargebied af. Zoet of zout water. Op zout water water of brak water gaat de aangroei de hele winter door, op een paar koude periodes na misschien. Vanaf februari/ maart al behoorlijk helder zonnig weer en stijgende temperaturen. Boot die dan niet vaart ... ideale omstandigheden voor veel mosselaangroei. Ik heb het dan niet over een paar mosseltjes, maar over hele mosselbanken. Op zoet water heb je minder aangroei. Je kunt die mossels er wel weer afhalen, maar lijkt me niet zo goed.


Verder heeft voordeel natuurlijk ook met onderhoud van je onderwaterschip te maken. Je kunt de hele winter eraan klussen. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 12:16 #1535421

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1762
Ik slaap in de winter veel fijner als de boot hoog en droog in de winterstalling staat.
Geen zorgen een omkijken naar
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 13:11 #1535442

Ik ook daarom slaap ik er zelfs op de beste plek om alles in de gaten te houden, wel in het water uiteraard !

:)
Laatst bewerkt: 17 jan 2024 13:11 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 14:46 #1535452

Reed schreef :
Ik slaap in de winter veel fijner als de boot hoog en droog in de winterstalling staat.
Geen zorgen een omkijken naar

Alles veilig daar kwa storm, elektriciteit, gas aan boord bij de buren, losse dekzeilen, staalslijpsel, omvallende boten, brandveiligheid etc. Elk jaar gaat er wel een botenstalling in de fik. Zorgen vrij kwa boot = huren ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 15:53 #1535470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Reed schreef :
Ik slaap in de winter veel fijner als de boot hoog en droog in de winterstalling staat.
Geen zorgen een omkijken naar

Ik slaap ook prima met de boot gewoon in het water. Als ik omkijk zie ik 'm, de hele winter lang.
Alles veilig kwa storm, elektriciteit, gas aan boord bij de buren, losse dekzeilen, staalslijpsel, omvallende boten, brandveiligheid
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 16:02 #1535474

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
ook geen lekstromen? B) ;) :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 16:32 #1535481

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
sy helios schreef :
ook geen lekstromen? B) ;) :S

De ontvochtiger staat los op het aanrechtblad.

De solar panelen houden de boel (niet) bij. De Victron VenusPI (sst) cerbo lust best wat stroom, maar kan het vanaf hier bekijken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 jan 2024 16:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 16:39 #1535485

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
ik refereerde ongezien naar Cornelus...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 18:07 #1535511

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ohh, dat hadden we niet door......

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 17 jan 2024 18:23 #1535514

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5181
als je garantie op je osmose behandeling wil houden moet die vaak ook elk jaar op de kant. Als er een coating gesmeerd is, als er een nieuwe vinylester/epoxy schil om zit hoeft dat niet.
Mijn boot ligt lekker in t water, anders lekt ie zo als die een half jaar heeft staan uitdrogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 18 jan 2024 06:50 #1535586

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Onze boot gaat altijd de winterstalling in, vroeger ivm het klussen, deels nodig, deels omdat ik dat leuk vind B) .
Maar de prijzen zijn heftig … en klussen hoef en kan ik veel minder doen. Dus overwegen we inderdaad om haar in het water te laten liggen, ieder jaar weer de laatste tijd. Maar laten we de afgelopen periode eens als voorbeeld nemen … sinds oktober hebben we misschien 2-3 weekenden gehad dat het redelijk weer was? Kerst op Terschelling was ook geen pretje volgens mij, dit jaar.

Het is een ‘zorg minder’ bij vorst, hoog water, wanneer er wel uit dan - ook wel lekker. Anti-fouling erop wanneer je wilt, de mast goed kunnen nalopen en schoonmaken, etc. Best lekker.

Misschien als ik helemaal gestopt ben met werken dat de overweging weer wat sterker de kop opsteekt!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 18 jan 2024 12:19 #1535657

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Nachtvlinder schreef :
Zou er méér osmose zijn geweest als de boot niet de laatste 20 jaren (2004-nu) om het jaar op de kant had gestaan? Hoeveel minder vochtig is een laminaat gemiddeld wanneer deze een paar maanden per 2 jaar (een beetje nooit volledig) kan drogen?

Maw: repareer je nu, om het jaar, niet 10x vaker 10x minder blaasjes dan toen je 20 jaar terug die inhaalslag maakte?

Dat blijft voor mij een vraagteken. Zoals ik het nu doe - eenmaal in de twee jaar drogen en een gering aantal kleine blaasjes weghalen - voelt het goed, ik heb er grip op en is het weinig werk. Ik maak me overigens niet druk over osmose. Het hoort erbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 18 jan 2024 14:55 #1535694

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
De juiste houding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 18 jan 2024 16:11 #1535711

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
En in ieder geval een stuk slimmer dan die vorige eigenaar met zijn vele lagen "anti-osmose" die nooit geholpen hebben ;)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 18 jan 2024 19:22 #1535747

Werven die snel meters moeten maken met (harde) antifouling en toch strak moeten opzetten plamuren de kratertjes die ontstaan in de oude lagen bij afspuiten gewoon dicht met antifouling.

Idee ter beoordeling door de deskundigen op dit forum: stelling - “ je kan de osmose kratertjes ook gewoon dichtzetten met AF. Epoxyplamuur heeft weinig zin. Vocht gaat toch wel naar binnen door de gelcoat om de met epoxy gevulde kratertjes heen. En het laminaat kan in paar maanden toch ook niet genoeg drogen.”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 06:44 #1535768

Ik zelf heb minder zorg bij vorst als de boot in het water ligt ipv op de wal staat. Tenzij je overdekt en verwarmd binnen staat.
In het water ligt hij gewoon in een warm bedje. De vorst komt maar aan 1 zijde bij je afsluiters als deze tenminste 20cm onder de waterlijn zitten. Dus diezelfde afsluiters kunnen alleen van binnen uit bevriezen. Maar doordat je bootje in relatief warm water ligt, is alle materiaal echt warmer dan als dat hij op de wal staat.

Antivriezen doe ik met de afsluiters zo en zo. Verder heb ik als vorstbeveiliging een heel zuinig elektrisch kacheltje die de boot ( en motor ) van binnen vorstvrij houd. Nu is mijn boot 28 voet en met de motorkist geopend kan dat. Bij een boot vanaf een voet of 34 zou ik de motor een beetje (biologische) antivries geven.

Op de wal kunnen in een veel eerder stadium dichtvriezen.

De waterstand is dit jaar een uitdaging, maar in de meeste havens niet onoverkomelijk denk ik.
Bij storm heb ik mijn bootje liever in het water dan op een bok. Mastcheck en dergelijke doe ik jaarlijks net als even een liftje met de kraan (vaak ene dag eruit, de volgende erin).

Nu krijg ik het idee dat osmose bij een dehler duetta simpel niet voorkomt, althans ik heb nog steeds niks.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 08:46 #1535778

Niet altijd wonen wij in de nabijheid van de ligplaats van de boot. ‘Even naar de haven of winterstalling’ is daarom niet vanzelfsprekend. Ook niet om op een mooie winterse dag te gaan zeilen. Vandaar dat voor ons geldt: ‘Er is een tijd van varen en er is een tijd van stallen’. Dat laatste door de boot winterklaar en zonder mast op de wal te zetten. Bij gelegenheid rijden we langs om te zien of alles wel is.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 10:00 #1535787

martinw schreef :
Deze winter sta ik op de kant. Was er afgelopen weken heel blij mee met dar hoge water.

Is hoog water slecht voor je boot dan? Of lig je niet aan een drijvende steiger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 13:21 #1535857

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Ik heb na de vorige winterstalling ook het besluit genomen om in principe niet meer de boot in de winter op de wal te zetten.

Ik zet hem in het voorjaar droog. Dan kan ik met prima temperaturen alle wzh-en doen ik moet en wil doen. Ook kan ik met een steiger erbij heel makkelijk de boot poetsen en mijn auto er naast zetten.

Ja, ik mis een paar dagen zeilen, maar kan dan wel weer heel veel extra weekeinden thuis zijn, waar ik ook genoeg (...) te doen heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 13:27 #1535860

Bas van Dijk schreef :
martinw schreef :
Deze winter sta ik op de kant. Was er afgelopen weken heel blij mee met dar hoge water.

Is hoog water slecht voor je boot dan? Of lig je niet aan een drijvende steiger?

Ja dat kan. Palen drijven niet en bij hoog water en korte palen, zeker in combinatie met wind, kan een landvast ivm zijn dan neerwaartse richting naar de paal als een soort van zaag gaan werken of schavielen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 13:39 #1535867

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Bij onze wsv gaan de meeste boten in oktober de wal op. Mast moet dan plat en de boot wordt met de hogedrukspuit afgespoten en daarna opgebokt. Er is walstroom (is in het stallingstarief inbegrepen) waardoor je heerlijk kunt klussen en antifouling smeren. Het tarief voor stalling op de wal is ogeveer gelijk aan dat voor een winterligplaats inonze haven. Vorige winter heb ik de boot niet op de wal gehad; dit jaar wel. Vorige week , na een paar dagen vorst zat er flink wat ijs op de boot. Een puts die was volgeregend was tot op de bodem bevroren. Verder geen vorstschade ontdekt. Alle afsluiters staan open en de motor heeft een koelmantel. In het water zou het in de boot wel wat minder koud zijn geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 14:00 #1535876

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
"Koelmantel"?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 14:17 #1535879

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
jerry schreef :
...Het tarief voor stalling op de wal is ogeveer gelijk aan dat voor een winterligplaats in onze haven...

Nou, dat is bij ons wel anders. Buiten op de wal kost 3x zo veel als in het water. Zodra ik mijn nieuwe boot zo ver klaar heb dat hij in het water kán blijven, gaat dat ook gebeuren. Kan ik eindelijk ook eens met de kerst naar Terschelling. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 19 jan 2024 14:25 #1535880

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Calidris schreef :
"Koelmantel"?
Mijn Farymann zou geen koelkanalen hebben, maar een kunststof koelmantel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl