iets meer werk, maar de mast niet alleen strijken maar ook losmaken. Met schragen voor en achter vastzetten is wel wat bewerkelijker, maar wel veel veiliger. Een mast die gesteken wordt, maar bij de mastvoet vast blijft zitten steekt behoorlijk ver uit achter de boot en zal in de meest gevallen ook wat hoger eindigen omdat je de mast bij de kajuitingang wel hoog genoeg wilt hebben. Varen met de mast die ver achter de boot uitsteekt is niet echt fijn. De uitzwaai is enorm en in een sluis heb je zomaar de muur te pakken met de mast. Ook tussen twee andere boten afmeren vergt iets meer scheeptlengt, net als in een box. Ik heb een aantal jaren gevaren met een snekermeer kruiser die was uitgerust met een maststrijk installatie volgens het boekje inclusief de juist hoogte voor de zijstagen. Op ruw water volledig strijken bleef echter een risico bij wat meer golfslag. Tot 2/3 laten zakken voor de stuw bij Krimpen ging dan weer prima. In alle andere situaties koos ik er voor om ergens vast te liggen waar er niet teveel beweging in het water was als ik de mast liet zakken. Dat luktte ook als ik alleen aan boord was prima.