Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ankeren.

Ankeren. 06 sept 2024 08:48 #1583564

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15046
Midnight Blues schreef :
gaat de boot na een paar dagen aan de loop met een beetje wind.

Laat ik een gokje doen. Windrichting veranderd ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 sept 2024 08:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 06 sept 2024 09:11 #1583575

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 581
Ik neem aan dat je geen ankerlier hebt? Hou anders er rekening mee dat de schakels qua maat moeten passen bij je nestenschijf op je lier…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 06 sept 2024 15:50 #1583647

Reed schreef :
In mijn geval 10 mm ketting, pakweg 40 meter, moet je eens kijken wat voor een idioot grote kracht je nodig heb om deze snaarstrak (gelijk een lijn) te trekken.
Toch gebeurt het echt. Vergeet ook niet dat een ketting onderwater aanzienlijk minder weegt dan boven water.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 06 sept 2024 17:24 #1583667

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Nachtvlinder schreef :
@Reed: wat heb je uit het gelinkte artikel begrepen?
Ik begrijp uit het artikel dat er tot de windkracht waarbij ik ankeren nog comfortabel vind wel degelijk doorhang optreedt.
Feit is dat mijn boot met ketting over het algemeen veel rustiger ligt dan met alleen lijn.
Mijn anker gerij is in de loop der jaren geëvolueerd van alleen lijn, via lijn met ketting voorloop naar volledig ketting.
En dat is niet omdat je dan van die gespierde armen krijgt bij anker opgaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 07 sept 2024 08:11 #1583763

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1801
Erikdejong schreef :
Reed schreef :
In mijn geval 10 mm ketting, pakweg 40 meter, moet je eens kijken wat voor een idioot grote kracht je nodig heb om deze snaarstrak (gelijk een lijn) te trekken.
Toch gebeurt het echt. Vergeet ook niet dat een ketting onderwater aanzienlijk minder weegt dan boven water.

OK, dat had ik idd over het hoofd gezien, maar dan nog verbaas ik me er enorm over dat dat blijkbaar zo werkt. Had ik niet verwacht. Thanx, grt.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 07 sept 2024 11:43 #1583778

In mijn geval 10 mm ketting, pakweg 40 meter, moet je eens kijken wat voor een idioot grote kracht je nodig heb om deze snaarstrak (gelijk een lijn) te trekken.

Toch gebeurt het echt. Vergeet ook niet dat een ketting onderwater aanzienlijk minder weegt dan boven water.



Dat vind ik niet echt aanzienlijk

Dichtheid, soortelijk gewicht, van ketting, staal 7, of 8.? dichtheid van zeewater 1,2 ?

Een zwaar gewicht aan de ketting, net vrij van de bodem lijkt me effectiver.
Zie ik iets over ´t hoofd?





Onderweg is dat de manier, maar langdurig verblijf in rivieren met onvldoende aanleg plaatsen moet ook in de river geankerd worden.
En daar is ruimte beperkt.


Voor wat langduriger "ankeren" in een rivier met soms mogelijk tot > 8 knopen stroom heb ik een paar mooringen gemaakt.
Aan overbemeten dikke lijn, (ketting roest weg)
2 gewichten (tractorband vol stukjes ijzer in beton, nabij de 1000 Kg) aan elkaar op 50 meter afstand in de stroom richting.

Daar tussen 2 gewichten die net te tillen zijn (80 kilo, onder water 60 kilo) 2 meter verder uit elkaar dan de bootlengte, deze bij laag water net vrij van de bodem vast aan de boot geeft een een perfecte "anker" plaats, Altijd strakke lijnen, boot altijd exact in de stroom richting, pal Noord Zuid, dus ook goed voor de zon panelen.

Dit in de binnenbocht zo kort als mogelijk bij de oever, geeft een uiterst zekere en comfortabele "anker"plaats.

Die schepen zo dicht bij elkaar trok de aandacht van de overheden. Na een uurtje babbelen en uitleggen dat alles zonodig verplaatsbaar was, en één van de kleine gewichten aan de oppervlakte zichtbaar malken kreeg ik een complimentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 08:17 #1583888

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
Off topic: die ankeraar, gaat dit om jou?
Vond toevallig een oude blog van Etap 37-eigenaars die jarenlang de Caraïben aangedaan hebben.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 11:47 #1583934

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
"de heren die het weten" trek ik per definitie al in twijfel zonder te duiden welke of wat voor heten dat zijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 16:21 #1584015

Ooit gehoord van "een anker houdt op zijn ketting"?
Najad 330

www.zomers.net
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 18:09 #1584039

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1801
Dat suggereerd dat een anker zonder ketting niet zou werken en dat is natuurlijk ook niet waar.
Ben het overigens met de stelling wel grotendeels eens.
In mijn beleving is het een combinatie van anker en ketting dat de houdkracht van een anker (sterk) vergroot.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 08 sept 2024 18:11 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 19:00 #1584045

Het is de richting waar aan het anker getrokken wordt die van belang is, dat kan toch iedereen voor zichzelf bedenken. De ketting op de bodem!!
De breeksterkte van de ketting is al bij dunne schakels al snel voldoende, een 6 mm inox ketting heeft 3000 kg breeksterkte. Maar zal lang voor die 3000 kg bereikt wordt wel strak staan zoals een nylon lijn.

Het gaat om het doorhangen van de ketting en dat wordt bepaald door het GEWICHT per meter,
Bij het anker moet de trekrichting horizontaal zijn. HEt anker zich ingraven.

Het Bugelanker, dat al bijna 100 jaar bestaat is daar de beste vorm voor. Het Rockna anker is een wat vewrvormde copie van dat Bugel anker

Om DIE reden ketting, die is zwaar, een drijvende lijn aan een anker gebruiken heb ik zelfs de grootste sukkel nog niet zien doen,wicht vrij van de bodem kan hangen, dan heb je de ketting trek richting in ieder geval goed. En ook het rukken wordt vermindrt door dat
vrijhangende gewicht
En wat ERIC doet, de ketting in de kiel opbergen is. Zeilend dient de ketting dan als balast, die je missen kunt achter een anker is perfect, de ketting kan dan zwaar zijn, als ballast perfect maar ook geankerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 19:11 #1584050

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8279
Cees Zomers schreef :
Ooit gehoord van "een anker houdt op zijn ketting"?

Ja. Die theorie is hier al vaker voorbij gekomen.

Dat is niet zo.

Het is zelfs niet zo dat de ketting door zijn gewicht veel beweging dempt als het hard waait, of zelfs maar het anker vlak houdt. Als het hard waait staat ook de ketting gewoon strak. Naar boven dus, met de hoek van de scope.

Waar de ketting wel echt belangrijk voor is: slijtage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 19:44 #1584063

Saeftinghe schreef :
Het Rockna anker is een wat vewrvormde copie van dat Bugel anker

Het zit je wel dwars hé!? :lol:

Inhoudelijk: jammer dat het artikel te ingewikkeld is of een te lange aandachtsspanne vergt!
Laatst bewerkt: 08 sept 2024 19:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 20:25 #1584074

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
Joop66 schreef :
Cees Zomers schreef :
Ooit gehoord van "een anker houdt op zijn ketting"?

Ja. Die theorie is hier al vaker voorbij gekomen.

Dat is niet zo.

Het is zelfs niet zo dat de ketting door zijn gewicht veel beweging dempt als het hard waait, of zelfs maar het anker vlak houdt. Als het hard waait staat ook de ketting gewoon strak. Naar boven dus, met de hoek van de scope.

Waar de ketting wel echt belangrijk voor is: slijtage.

Had ik snel na de openingspost aangehaald, maar ik begrijp dat sommigen eerder vertrouwen op veel en zwaar als het op ketting aankomt.
Misschien is dat goed: alleen als je vertrouwen hebt in jouw systeem ga je veel en graag ankeren!

En het is nog niet zo heel lang geleden (12 j) dat meerderen hier lachten met mijn maatje groter anker en de raad gaven vooral te gaan voor een zwaardere ketting...
Er verandert wat aan inzichten. Dat gaat altijd traag. Of niet...
Laatst bewerkt: 08 sept 2024 20:26 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 21:41 #1584088

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 718
Hier een link naar een heel handige calculator die van alles over je anker voor je kan berekenen en ook nog in een plaatje zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 08 sept 2024 23:34 #1584092

Aswin schreef :
Hier een link naar een heel handige calculator die van alles over je anker voor je kan berekenen en ook nog in een plaatje zet.
Ik schreef eerder in dit draadje dat mijn ankerketting bij 20 knopen wind volledig loskomt van de bodem. Als ik dit rekentooltje gebruik, dan klopt dat exact met een scope van 1:4,5. Blij dat theorie en praktijk dus blijkbaar overeen komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 sept 2024 23:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 09:01 #1584162

Anker van 15 kg met 40 meter ketting 8 mm weegt 75 kg!
Binnenhalen met lier gaat behalve zwaar ook lekker traag. Dus maar elektrische ankerlier geïnstalleerd.

Off topic: Deze zomer de lier ook gebruikt om in de mast te "klimmen".

(Iemand van 80 kg handmatig omhooglieren is voor mijn lieftallige echtgenote wat zwaar)
Voor de zekerheid zelf ook maar een afstandsbediening mee genomen
Najad 330

www.zomers.net
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 10:02 #1584179

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
Het is eigenlijk heel simpel.
Noch lijn noch ketting kan momenten opnemen, alleen trekkracht in de richting van de lijn cq ketting.
Het 1e orde effect is de gestrekte lijn.
Het 2e orde effect is de doorhang van zware ketting.

1e orde effect:
Bij een scope van 1 op 5 is de hoek van de lijn op de boegrol dus arcsin(1/5)=12°
De verhouding tussen verticale kracht en horizontale kracht is dus te allen tijde tangens(12°) oftewel ca. 0,21
Bij een diepte van 5 meter is de lijn lengte ca 25 meter.
Dat weegt (ketting 8 mm 1,4 kg/m) ca 35 kg. In water weegt dat minder, ca 30 kg.
De grens wel/niet ketting op de bodem ligt dus bij 30/0,21=143 kgf horizontale kracht.
Met andere woorden: als de boot door wind of stroming harder trekt dan 143 kgf dan ligt een 8 mm ketting van 25 meter lang dus niet meer op de bodem.

2e orde effect:
Als de ketting dus net niet/net wel op de bodem ligt (het grensgebied bij ca. 143 kgf horizontale kracht) dan wijzigt de hoek op de boegrol een piezeltje. Door de doorhang wordt de 12° 15°. Die berekening is ingewikkelder. De tangens(15°)=0,27. De horizontale kracht bij datzelfde gewicht van de ketting in water van 30 kg wordt dus nu 30/0,27=111 kgf.
Met andere woorden: als de boot door wind of stroming harder trekt dan 111 kgf (met ook het 2e orde effect meegenomen) dan ligt een 8 mm ketting van 25 meter lang dus niet meer op de bodem.

Wat als de wind of stroming toeneemt?
Dan wordt het 2e orde effect van de doorhang steeds minder relevant want de ketting gaat zich meer strekken. Dus de hoek op de boegrol en de hoek op het oog van het anker worden nagenoeg gelijk.
En die hoek is die 12°.
En dus is de verhouding tussen de horizontale en verticale kracht bij de boegrol altijd 0,21.
Bij storm (en dus misschien 250 kgf horizontale kracht) is de verticale kracht in de ketting ter plaatse van de boegrol dus 250x0,21=52 kgf.
Omdat de ketting 30 kg weegt, wordt het oog van het anker dus omhoog getrokken met 52-30=22 kgf. Horizontaal wordt er met diezelfde 250 kgf aan het anker getrokken.
En nu maar hopen dat het anker houdt.

Je kan op deze manier elke andere scoop, kettinggewicht, diepgang uitrekenen.

Het belang van ketting in plaats van lijn is dus niet de doorhang, maar het verminderen van de opwaartse kracht op het anker .......
Daarom is een extra gewicht opgehangen aan een ankerlijn vlak bij het anker nagenoeg net zo efficiënt als een ketting van gelijk gewicht
Nieuwe inzichten kosten tijd.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 10:19 #1584183

Nachtvlinder schreef:

Het zit je wel dwars hé!? :lol:

Inhoudelijk: jammer dat het artikel te ingewikkeld is of een te lange aandachtsspanne vergt




te lang voor uw brein?

Ik zal proberen het in de toekomst eenvoudiger uit te leggen.
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 10:48 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 10:24 #1584184

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Erikdejong schreef :
Aswin schreef :
Hier een link naar een heel handige calculator die van alles over je anker voor je kan berekenen en ook nog in een plaatje zet.
Ik schreef eerder in dit draadje dat mijn ankerketting bij 20 knopen wind volledig loskomt van de bodem. Als ik dit rekentooltje gebruik, dan klopt dat exact met een scope van 1:4,5. Blij dat theorie en praktijk dus blijkbaar overeen komen.

Hier hetzelfde, vanaf 20 knopen wind komt de ketting compleet los van de bodem.
Maar....
Dan geeft de calculater nog steeds een effectieve scope aan van >1:100 bij een scope van 1:5
Bij 50 knopen wind is de effectieve scope nog steeds 1:6 bij een scope van 1:5.

Volgens mij kan je de berekening niet met alleen lijn doen, dus vergelijken is wat lastig, maar voorlopig houd ik mijn ketting nog even.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 10:41 #1584188

Ronaldi


Dat extra anker of welk ander gewicht dan ook moet niet vlak bij het anker hangen, maar zo dicht mogelijk bij de boot en het dient zo zwaar mogelijk te zijn, net met de hand te tillen dus. En met laag water ook vrij van de bodem te hangen.
Ongeveer 80 Kg, onder water 60Kg

Ik houd het maar zo kort mogelijk, na die terechtwijzing van Nachtvlinder. Formules durf ik me niet aan te wagen, AL ken ik ze wel, Praktijk voorbeelden zijn duidelijker voor hen die de formules niet kennen. (En korter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 10:43 #1584190

Je hebt m’n post misbegrepen. Ik doelde erop dat, gezien de reacties, niemand het artikel van Peter Smith gelezen lijkt te hebben. Geeft ook verder niet; dit is pas het honderdste ankerdraadje ;)

Conclusions in brief

The practical upshot to this as it will interest most boaters is that the lore of heavy chain is demonstrably false as it applies to small boats and modern anchors. Chain is still necessary for a number of other reasons, but it need not be unnecessarily heavy. It follows that high strength chains may be utilized to offer the same functionality for less weight – as such, high tensile grades are recommended en lieu of G40 / high-test, and it is suggested that weak low grades such as G30 / BBB are avoided altogether.

Further, it should be recognized that adequate scope is very important in strong conditions. While catenary disappears, geometry cannot be argued with; for a constant depth, a longer rode means a lower maximum possible angle of pull on the anchor. A ratio of about 3:1 should be considered minimal, and adequate only for light to moderate conditions. Generally speaking about 5:1 is a good ratio to aim for. In worse conditions, the scope should be maximized, up to a ratio of around 8:1 – there is little benefit in higher ratios.

With the weight saved by replacing heavy chain with a lighter but stronger grade, a “weight surplus” is gained which may then be reinvested into the anchor system to increase performance elsewhere. The obvious item to benefit from this weight is the anchor itself – a large anchor upgrade could result in a massive performance improvement, including greater tolerance to short scope anchoring, and still represent a huge weight saving.
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 10:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 11:01 #1584195

Cees Zomers schreef:

ker van 15 kg met 40 meter ketting 8 mm weegt 75 kg!
Binnenhalen met lier gaat behalve zwaar ook lekker traag. Dus maar elektrische ankerlier geïnstalleerd.

Off topic: Deze zomer de lier ook gebruikt om in de mast te "klimmen".

(Iemand van 80 kg handmatig omhooglieren is voor mijn lieftallige echtgenote wat zwaar)
Voor de zekerheid zelf ook maar een afstandsbediening mee genomen






Cees,

Je kunt met 2 vallen de mast in gaan; één met een plankje waarop je zit de andere waar je voet aan zit,

Gaan staan maakt dat het zitplankje door een kleuter omhoog gehaald kan worden, zittend de voet val.

Dat gaat een stuk sneller en zonder grote inspanning. naar beneden is simpel, al heeft me dat ooit véél geld gekost


Mijn dochtewr van 10 jaar bediende ooit de vallen perfect, maar terug gaand vond ze het nodig om even te praten.
Het is te raden waarover; zakgeld!

"laat me eerst maar naar beneden"
" Nee paps, eerst praten"

Ze wist het maximale er uit te halen. Maar ik kon er al snel om lachen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 13:23 #1584223

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3719
Saeftinghe schreef :
Nachtvlinder schreef:
Saeftinghe schreef :
Cees Zomers schreef:

Als je het knopje gebruikt wordt een stuk duidelijker wat de tekst is die je quote en wat je eigen tekst is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankeren. 09 sept 2024 14:11 #1584245

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2200
Ik ga hier geen raad geven, anderen doen dat reeds, wel een opmerking die je misschien aan het denken zal zetten.
Ik zeil een 80 jaar oud houten bootje. Langkieler, loodzwaar. Door de 5 werkzeilen kan ik onze nu eigenlijk motorloze boot goed manoeuvreren, toch kom ik soms in situaties die minder leuk zijn.
Uittreksel uit mijn dagboek van vandaag :


Het weerbericht heeft het voor de volgende dagen over sterke zuidenwind met lichte regen en onweer. De krant heeft het over zeer zware onweersstormen. Ik besluit gelijk naar Galata te verhuizen. Zal moeilijk worden want er liggen twee jachten op letterlijk 15 meter van me.
Ik begin met de voorbereidingen en wacht dan tot de wind van noord op oost draait, dus tot de zeebries sterker word dan de heersende wind. Haal dan ketting tot 10 meter, schoot de druil naar stuurboord en zit met de kijker te wachten tot de wind ook in Galata draait. Dat kun je zien aan de ankerende jachten aan de overkant van de binnenzee. Als ik merk dat de jachten daar draaien in de wind haal ik met onze uiterst sterke maar trage hand ankerlier de laatste 10 meter ketting, bij 4 meter breekt het anker uit en valt de boot over stuurboord weg, deinst ook achteruit want ik kan niet voorbij buur 1. Ik let erg goed op terwijl ik de laatste paar meter binnenhaal, op een meter of 10 van buur 2 rol ik de kluiver uit van op het voordek, trek met de hand de schoot naar loef tot voorbij het midden, zo dat het zeil de boeg wegdrukt met minimale voortgang, pas als ik zie dat ik voorbij buur 1 kan laat ik de kluiver trekken. en daar gaan we. Ik slalom tussen de geankerde jachten door, in het midden van de binnenzee is de wind zeer zwak (door de berg waarop Poros gebouwd is) en omdat ik hoor dat de Apollon ferry zijn motoren start geef ik een beetje onderstutting met het elektro motortje. Bij die grote ferry heeft een zeilbootje geen voorrang, die kan slechts rechtdoor. Ook bij Galata slalomen tussen de jachten door, bij velen vaar ik op een halve meter van hun fopspeen voorbij, slechts twee merken het, mijn bootje maakt geen lawaai. De rest van de dag is de zon versluierd, wel een beetje wind voor de twee windgeneratoren. Opnieuw optoppen van de lithium accu.
Die twee buren ankerden te dicht, dat komt omdat ons bootje erg “aaibaar” is. Ik zie het iedere dag, komt een jacht in de vrije ruimte tussen mij en een grote trimaran (25 ton) en wat doen ze, ze ankeren op 2/10e van de beschikbare ruimte, zeg maar 10 meter tot mijn bootje en 50 meter tot de grote. Ik zeil van mijn anker, het elektro motortje is te zwak om van stilstand in de wind te varen, bovendien ben ik solo, sta aan de ankerlier te winchen terwijl de boot aan de haal gaat.
Zelfs al bestond er een teken dat aangeeft dat het om een puur zeilboot gaat en dat die boot bovendien totaal anders reageert als de huidige jachten, geen mens zou dat teken opmerken. Laat staan je ruimte geven. De twee buren van deze morgen zullen mij volgende keer meer ruimte geven. Bij nr 1 ben ik letterlijk op een meter achter zijn spiegel langs gevaren, zijn opblaas bijboot daarbij een beetje samengedrukt. IIIIIIEEEPPPP. En 4 man stond er naar te kijken. Zal ik weer het onderwerp van gesprek zijn als deze avond happy hour gevierd word aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl