pieter2 schrijft:FSD schrijft:
Diefstal?
Onrechtmatig gebruik?
Met alle respect: Dat lijkt me nogal vreemd. Waarom zit het dan ook niet ingebouwd in dure audio installaties ed?
Het lijkt me niet meer dan logisch dat je een apparaat kan resetten naar de fabrieksinstelling.
In mijn geval heb ik een apparaat gekocht waaarbij de DSC functionaliteit is uitgeschakeld door software. De prijs van exact hetzelfde apparaaat, maar nu incl de DSC functionaliteit, was precies hetzelfde.
Inmiddels heb ik mijn marifoon B certificaatje en wil ik graag de DSC functionaliteit hebben.
Alles dus netjes betaald en prima in orde met voorschriften/wetten.
Maar nu kost het me wel meer geld dan wanneer ik het NIET volgens de regels had gedaan. Dat merk ik overigens wel vaker.
Als je gewoon een goede marifoon koopt, zijn die gewoon ALTIJD om te programmeren. Het is al eerder vermeld: goedkoop is vaak duurkoop. Met een Icm bijvoorbeeld heb je dit soort problemen niet.
Nu is het overigens zo dat (bij mijn weten) alle marifoons (ook de "el cheapo's" door de fabrikant zijn te herprogrammeren. Als ergens software in is gekomen dan dat er ook altijd uit (hoewel soms latiger ivm chip die er worst-case uit moet en weer terug).
De uitleg die ik kreeg van enkele fabrikantne kreeg op mijn vragen hierover is tweeledig:
1. diefstal beveiliging
2. de meeste mensen kopen na een aantal jaar toch een nieuwe marifoon, produceren van een marifoon zonder nette software (lees: makkelijk toegangkelijke voor geautoriseerde dealer) is goedkoper, waardoor de huidige stuntprijzen mogelijk zijn geworden.
3. vaak is het handig om 2 marifoons aan boord te hebben, dan kun je de oude (met enkel ATIS) ook gewoon daarvoor gebruiken en de 2e er naast zetten incl DSC etc. voor op groot/open water
Echter: Pak eens de knoppen goed vast, en de mic: de goedkope ("el cheapo"
) marifoons zijn ook gewoon precies dat: goedkoop...
Bedenk daarbij: wat is je leven waard, een goede marifoon kan een groot verschil maken... (en zo bizar veel duurder zijn ze nu ook weer niet; voor 335 euro koop je bijvoorbeeld een Icm 505 (incl inbouwbeugels 365). Leg die eens naast zo'n Lowrance 250, dan behoeft het verder geen toelichting meer.
99 euro versus 325 euro = 226 euro. Als je zo'n apparaat 5 jaar in je boot laat zitten is het nog geen 50 euro per jaar....