Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Twee boten met marifoon, twee ATIS codes?

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 13:21 #121683

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
Hoewel ik persoonlijk de ATIS-code volslagen nonsens vind, zou je officieel bij een andere VHF een andere ATIS-code moeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 17:17 #121707

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Veel vragen veel antwoorden


ATIS in eerste instantie scheepsgebonden tot dat er een overdracht plaats vind, als bij een verkoop van het schip de oude eigenaar accoord gaat kan de ATIS overgeschreven worden van de oude naar de nieuwe eigenaar.

ATIS is niet VHF gebonden, meerder VHF's aan boord ! ATIS code


Automatische vermogens reductie op het binnenwater altijd, ook met Marcom B. ( uitzondering geld alleen voor Zeeschepen die bv gebruik maken van het Noordzee kanaal )


Het snelle bootje moet in principe ook worden voorzien van een eigen ATIS code
Laatst bewerkt: 01 apr 2010 17:19 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 17:21 #121708

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Henk worden ze in het verre buitenland niet helemaal gek van onze krakende marifoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 18:41 #121719

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
henkvd schrijft:
ATIS is niet VHF gebonden, meerder VHF's aan boord ! ATIS code

Het snelle bootje moet in principe ook worden voorzien van een eigen ATIS code
V.w.b. het eerste gedeelte: klopt natuurlijk helemaal, ik bedoelde ook eigenlijk te schrijven wat je in de onderste kolom schrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 19:17 #121726

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Geen haan die er naar kraait en niemand die erachter komt volgens mij, zolang je maar atis erin hebt en een certificaat hebt...

Ik heb overigens in mijn handmarifoon geen atis gezet, omdat dan sommige functies beperkt worden, heb er ook een paar keer de kustwacht mee opgeroepen voor een test, atis niet zichtbaar zeggen ze dan, daarna met de vaste marifoon opgeroepen of het nu wel zichtbaar was en jahoor :laugh: en gelijk de tweede getest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 19:28 #121730

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Het gaat pas fout als je met beide boten tegelijk gaat varen en je loopt tegen een controle op.

Er is een uitweg, geef beide schepen de zelfde naam, hoe gaan ze je vertellen dat er iets mis is.:blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 20:32 #121742

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Even in m'n papieren gezien. Er staat pleziervaartuig zonder vermelding zeiljacht of motorjacht, Dus beide met dezelfde naam zou idd geen probleem mogen opleveren afgezien van de gebruiksvoorwaarden van een (mobiele) marifoon welke ik dacht alleen voor ship to ship verkeer gebezigd wordt. Correct me if I'm wrong.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 21:11 #121748

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Een porto wordt voor de pleziervaart gezien als een normale marifoon, met alle kanalen.
Voor de beroepsvaart is het ship ship, heeft dan ook een beperkte kanaalbezetting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 01 apr 2010 22:12 #121764

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Kon het in de handleiding niet vinden maar blijkbaar kan die Icom M59euro omgezet worden naar een binnenvaart kanalen pakket met reductie. Ik vind de triple watch op zich wel handig maar dat mag blijkbaar weer niet. Voor die porto zal ik dan maar een nieuwe ATIS code aanvragen. Beetje raar als ik het sluisje hier oproep van om de hoek, zij een jachtje verwachten (ATIS) en er dan een klein snel motorbootje aan komt dwarrelen als ze net de brug omhoog hebben gedraaid. Nu denk ik overigens niet dat ze daar ooit naar kijken aangezien ze vaak de marifoon niet eens aan hebben staan omdat iedereen de GSM gebruikt om de sluis aan te roepen ;) Ik riep ze een keer op voor een jachtje met motor problemen om te zorgen dat ze onder zeil de sluis in konden varen (met onze boot er achter met een lijn om eventueel af te remmen) en moest ze via de gsm vragen de marifoon aan te zetten.

Overigens, ik wilde de SAR gevens aanvullen en dus een nieuwe ATIS code aanvragen maar de website van het Agentschap Telecom crasht op een database fout. Verder moet ik nu dus opeens een naam verzinnen voor mijn kleine bootje, het was altijd een BZN... Misschien gewoon het kenteken opgeven, alleen is dat lastig met het identificeren. Een naam dus, en weer stickers bestellen.

Wel zonde eigenlijk dat je in zo'n porto maar 1 keer de ATIS code kan invoeren en dan die extra functies komen te vervallen. Misschien laat ik hem gewoon een tijd zonder en kom ik als ik ooit een controle krijg er wel mee weg als ik de code direct "on the spot" in kan voeren. We zien wel. Dank voor het meedenken.
Laatst bewerkt: 01 apr 2010 22:14 door saffi. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 02 apr 2010 06:13 #121772

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15768
Toch is het interessant om te weten hoe het agentschap om gaat met deze situatie. Het is blijkbaar een lek in de wet en regelgeving, waar met een slimmigheidje wel omheen te draaien is, maar feitelijk natuurlijk onhandig.

De marifoon en het gebruik er van is om de veiligheid van scheepvaartverkeer en bemanning te vergroten. De ATIS moet daar een belangrijke bijdrage aan leveren, maar kan hier niet goed toegepast worden? Lijkt mij vreemd.

Edit: de koe maar bij de horens gevat en de vraag per e-mail gesteld aan het Agentschap. Ben benieuwd.
Laatst bewerkt: 02 apr 2010 06:36 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 02 apr 2010 08:26 #121798

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Het Antwoord van Telecom zal zijn een 2e ATIS code voor de snelle boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 02 apr 2010 08:43 #121800

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ik ben er inmiddels wel uit hoor. Ik logde net in op de site van het Agentschap Telecom en dit keer crashte de applicatie eens niet. Kon keurig alle gegevens wijzigen INCLUSIEF bootnaam/type en kenteken gegevens. Dus vraag ik een ATIS code aan voor de snelle motorboot en als ik lang weg ga met de zeilboot dan kan ik hem gewoon registreren onder die naam en gegevens. Dan krijg je dus wel dat er twee registraties zijn voor één schip. Maar dat is niet mijn probleem. Moeten ze die wetgeving maar niet zo ondoorzichtig maken. Overigens. Ik wil hem ook gebruiken op een andere motorboot en dat wordt misschien wel het hoofd gebruik. Dan kan ik simpel de gegevens wijzigen. Ik vraag me af of het moment dat je de gewijzigde gegevens verstuurd geldig is of de bevestiging daarvan. In het eerste geval volstaat s'ochtends even inloggen en alles wijzigen. Ik denk dat ze dan snel iets hier aan gaan doen als heel watersportend Nederland elke dag z'n gegevens gaat wijzigen (grinnik) Op het pasje staat wel je scheepsnaam. Die moeten ze dan elke week gaan versturen en dan heb ik binnen de kortste keren zes pasjes met drie scheepsnamen en de juiste ATIS codes bij de hand. Even s'ochtends het juiste pasje in je zak steken...

Wat vinden jullie hiervan?

;)
Laatst bewerkt: 02 apr 2010 09:03 door saffi. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 02 apr 2010 18:56 #121835

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15768
Heb de vraag gesteld aan het agentschap. Gewoon een mailtje gestuurd.
Dit is de vraag:

Naar aanleiding van een discussie op een forum heb ik de volgende vraag: Een persoon is in het bezit van twee (pleziervaart) boten, een zeilschip en een motorschip. Hij heeft een bedieningscertificaat en wil voor beide schepen een marifoon. Dat zou betekenen dat hij twee ATIS codes nodig heeft om de identificatie van beide schepen goed te laten verlopen.

Kan/mag dit en hoe organiseert hij dit?

En dit is het antwoord:
Het door u verwoorde is juist.
Hij mag meerdere boten registreren.
Indien de beide boten gaan varen is de eigenaar ook verantwoordelijk voor marifoongebruik van beide boten.

Mocht u nog meer vragen hebben kunt u ons bereiken op onderstaand telefoonnummer.


Met vriendelijke groet,
Agentschap Telecom/Ministerie van Economische Zaken
Tel. 050-5877444

Je kan dus gewoon meerdere schepen registreren/ATIS codes aanvragen. Dan komt er per ATIS deels dezelfde gegevens (NAW) naar voren, maar ja wat geeft dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 02 apr 2010 19:21 #121840

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Keurig antwoord :)

Feitelijk gaat het dus om een combinatie Atis>gemachtigde. Ze willen ook graag de boot erbij maar dat is flexibel.

Ze begrijpen daar bliojkbaar dat er ook wel eens iemand is die meer wil dan Boot>gebruiker>Atis. Dat is mooi maar hoe mioet dat als je bijvioorbeeld een vloot beheert bvinj een zeilschool of zo :laugh:

iig weer wat meer vertrouwen in de overheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 03 apr 2010 08:00 #121875

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Toch blijft het vreemd dat die ATIS code maar eenmaal ingegeven kan worden en volgens wet niet makkelijk door de gebruiker veranderd mag worden. Daarmee wordt een marifoon bootgebonden. Met portofoons is juist de draagbaarheid, dus makkelijk mee te nemen naar een andere boot, vaak de reden van aanschaf. Hoe zit het bijvoorbeeld bij een havenmeester met portofoon? ATIS zou persoonsgebonden moeten zijn met boot registratie op vrijwillige basis.

Ik heb de Cobra 330 gekocht. Mooi ding hoor, blijft drijven en kraakhelder. Ik vraag wel een ATIS code aan maar denk dat ie voorlopig gewoon zonder blijft ;) Als oom agent komt controleren kan ik het altijd nog er in zetten. Of wordt hij dan in beslag genomen? En hoe hoog zijn de boetes eigenlijk?

Veel vaarplezier deze pasen..
Laatst bewerkt: 03 apr 2010 09:58 door saffi. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 07 apr 2010 06:50 #122446

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het gemak van een handheld is niet dat je 'em mee kan nemen naar een andere boot maar dat je dan ook gebruik kan maken van een VHF op een boot waar normaal gesproken geen mogelijkheid is om een vaste installatie te gebruiken. Een callsign is al sinds het begin der tijden gebonden aan een boot dus daar is met de komst van de ATIS niets aan veranderd. De reden dat je als particulier de ATIS niet mag wijzigen is heel simpel: als je dat wel zou kunnen dan kan je iedere willekeurige code intikken en is contole niet meer mogelijk. Je kan dan de code van een dikke duwbak invoeren en met je RIB-je door de Rotterdams haven gaan varen. Geeft hele rare effecten bij het VBS. Maar misschien dat de komst van de AIS het einde betekent voor de ATIS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 07 apr 2010 07:43 #122453

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bij de start van de laatste 24 uurs controle gehad. Alles werkte maar de boete zou uit mijn hoofd 150 Euro bedragen met kans op in beslagname. In ieder geval had ik de start gemist, dat zou nog het ergste zijn geweest.

Gr Michel :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 08 apr 2010 11:40 #122756

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Mijn werfbaas had altijd dezelfde scheepsnaam op verschillende boten, was makkelijker met regelmatig wisselen. Dat ging niet helemaal goed toen zijn zoon met een Rivierklasse op een krib liep, per marifoon om hulp vroeg en door de waterpolitie niet is aangetroffen. De marifoon was op dat moment geregistreerd als horend bij een 18 meter sleepboot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 12 apr 2010 07:34 #123386

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Nu kan ik ook de ATIS code van een duwbak invoeren alleen is dat eenmalig. Verder is ATIS toch alleen het automatisch meesturen van je callsign na elke transmissie? Overigens hoef ik niet eens de ATIS code van een tanker in te voeren aangezien ik zelf de gegevens van mijn boot moet opgeven. Daar kan ik ook makkelijk een olietanker van maken. Het onmogelijk maken van wijzigingen van de ATIS code door particulieren is dus een wassen neus aangezien men er toch op moet vertrouwen dat de opgegeven bootgegevens correct zijn. Ik zie ook niet in waarom je daar bewust de verkeerde gegevens zou gebruiken. Een marifoon schaf je toch aan voor je eigen veiligheid en die van anderen?

In ieder geval heb ik de porto keurig aangemeld bij het Agentschap Telecom op de gegevens van de kleine boot. Aan boord van ons jachtje staat de vaste marifoon, die was al officieel. Gaan we daarmee varen dan gaat de porto gewoon mee als backup. Met losgekoppelde batterij mag dat zelfs officieel maar niemand ziet zo'n ding in een laatje liggen denk ik.

Als ik het pasje binnenkrijg zal ik de registratie eens wijzigen naar de andere motorboot en kijken of ik dan een nieuw pasje krijg. In dat geval heb ik twee pasjes met de gegevens van de twee boten op hetzelfde ATIS nummer. Als ze nu de online registratie zodanig automatiseren dat wijzigingen direct in alle systemen verwerkt worden (centrale database) dan zou het online wijzigen van de gegevens voordat je uitvaart voldoende zijn.

Groetjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 12 apr 2010 08:22 #123405

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Alles wat je beschrijft is mogelijk en valt samen te vatten onder de noemer 'fraude'. Uiteraard kan je moedwillig verkeerde gegevens invullen en/of een extra pasje met andere gegevens aanvragen. De vraag is alleen wat je er mee wilt bereiken want als er voldoende mensen zijn die dat gaan doen dan zal de Ambtenarij het onderkennen als een zwak punt in het systeem en vervolgens een extra stuk bureaucratie invoeren om het te kunenen dichten. We hebben inmiddels een stuk vrijheid gekregen om zelf een ATIS-code in te mogen voeren, ga daar zorgvuldig mee om zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 12 apr 2010 08:52 #123418

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hoho, ik zou dat zeker geen fraude noemen.

ik heb de plicht de correcte gegevens aan het Agentschap Telecom te verstrekken toch? Dus als ik morgen met de speedboot vaar met de portofoon dan is hij correct geregistreerd. Wil ik over een week dezelfde portofoon gebruiken op de draagveugelboot dan moet ik verplicht de registratie gegevens wijzigen bij het Agentschap Telecom zodat ik legaal gebruik kan maken van dezelfde protofoon. Ik verander niet de ATIS code, ik verander de registratie van het vaartuig naar de daadwerkelijke situatie. Als zij dat nu in een centrale database direct zouden verwerken ziet de sluis het juiste schip verschijnen op het moment dat ik ze aanroep. Dat is geen fraude, dat is gewoon zeer strikt de regels naleven. Een soort stiptheidsactie die de overheid misschien laat inzien dat de regels zoals ze nu opgesteld zijn niet goed werken.
Laatst bewerkt: 12 apr 2010 08:53 door saffi. Reden: tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 12 apr 2010 09:00 #123419

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ter verduidelijking; nu is het zo dat ik de gegevens moet doorgeven omdat de ATIS code "statisch" is en dus bij gebruik op een andere boot de registratie aangepast moet worden. ik vind dat onzin aangezien je ook kunt stellen dat je de portofoon op twee schepen kunt laten registreren (met twee ATIS codes) en zelf de plicht hebt de juiste code in te voeren op het moment dat je hem op één van de schepen in gebruik hebt. In beide gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor het correct gebruik en in beide gevallen is de overheid afhankelijk van jouw "goeder trouw". In het tweede geval echter voorkom je een enorme bueaucratische rompslomp en hoge kosten die mensen moeten maken omdat ze zelf die code niet kunnen wijzigen.
Laatst bewerkt: 12 apr 2010 09:09 door saffi. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 12 apr 2010 11:40 #123453

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik denk dat je zienswijze niet helemaal juist is: een radio-installatie is in principe gekoppeld aan een schip en een roepnaam/ATIS-code is ook gebonden aan een schip. Het feit dat je een porto mee kan nemen van de ene naar de andere boot is leuk meegenomen (no pun intended) maar feitelijk niet de bedoeling. Dus twee (of meer) boten bij één eigenaar betekent twee (of meer) radio-installaties en dus ook twee (of meer) roepnamen/ATIS-codes. Wat op zich binnen het bestaande administratiesysteem ook geen enkel probleem is volgens mij.
Bij verkoop kan dan ook de boot plus radio-installatie plus roepnaam/ATS-code worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Geen gedoe met omprogrammeren en geen extra kosten... een prima werkwijze lijkt mij.
Verder ben ik inderdaad wel bang dat men niet alle opties goed heeft ingeschat bij invoering van het fenomeen ATIS en de bijbehorende wetgeving... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 12 apr 2010 12:05 #123462

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Binnen het bestaande systeem is het ook heel goed mogelijk de radio roepnaam en de code mee te nemen naar een ander schip. Je kunt namelijk alle scheeps gegevens online wijzigen. Aangezien dat kan lijkt het me logischer (en gemakkelijker) de ATIS code wijzigbaar te maken. Dan hoef je die administratie niet online beschikbaar te stellen voor wijzigingen (alleen een éénmalige toekenning aan een ship) Maar goed, ik kan binnen de huidige regelgeving prima legaal gebruik maken van deze portofoon.

Overigens heeft het Agentschap Telecom mij in het verleden echt heel goed geholpen hoor. Ik kocht het zeiljachtje bij een makelaar en de vorige eigenaar had nooit afstand gedaan van de roepnaam en was niet traceerbaar. Het Agentschap heeft hem (denk ik) aangeschreven en het voor mij zo mogelijk gemaakt de registratie over te nemen. In die zin is er wel wat te zeggen voor de huidige regeling. Als ik de ATIS code makkelijk had kunnen wijzigen had ik gewoon een nieuwe aangevraagd en was er een "spook" registratie achter gebleven.

Ieder voordeel heb ze nadeel zullen we maar denken. :)

Geniet van deze mooie dag. Groeten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twee boten met marifoon, twee ATIS codes? 12 apr 2010 12:13 #123464

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Wat je zou kunnen doen, is de portofoon registreren als persoonsgebonden portofoon. Je geeft dan als schip op "diverse schepen" en kan in een toelichting aangeven om welke reden je dat doet. In die toelichting kan je dan de beide schepen vermelden, en het wisselend gebruik.
Zo'n registratie kost een paar tientjes meer maar is wel legaal. Ik zou wel even contact met Agentschap telecom leggen wat het handigst is in jouw geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl